Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 43 - Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven, tonnageskatteloven og lov om skattenedslag for seniorer (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.) Spørgsmål er stillet efter ønske af Hanne Agersnap (SF).

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 3. december 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Kaj-Henrik Ludolph


Spørgsmål 9: Kan ministeren bekræfte, at han har modtaget et brev fra SF’s medlem af Foreningen af Danske Skatteankenævn om udpegningen af medlemmerne af skatteankenævn, og vil ministeren i givet fald sende udvalget en kopi af sit svarbrev til den pågældende?

 

Svar: Jeg kan bekræfte, at jeg har modtaget en henvendelse af 6. november 2008 fra Lars Lyngsdal, Højbjerg, som er medlem af FDS’s bestyrelse for SF.

I henvendelsen redegør Lars Lyngsdal med Skatteankenævn Århus som eksempel for de mulige konsekvenser af anvendelse af forholdstalsvalgmåden. Lars Lyngsdals konklusion er, at forholdstalsvalgmåden ikke i tilstrækkelig grad tilgodeser de mindre partiers repræsentation i skatteankenævnene, og han har herefter forsøgsvis udarbejdet et alternativt regelsæt, der supplerer forholdstalsvalgmåden, og som han foreslår indført i skatteforvaltningsloven.   

Jeg har endnu ikke besvaret Lars Lyngsdals henvendelse. Det udkast til kredsinddelingsbekendtgørelse, som jeg har tilsendt Skatteudvalget som svar på spørgsmål 1, er udarbejdet bl.a. på grundlag af en model, som jeg har modtaget fra og drøftet med FDS’s bestyrelse, inden jeg modtog henvendelsen fra Lars Lyngsdal. I lyset heraf har jeg opfattet henvendelsen som udtryk for, at der var divergerende opfattelser af spørgsmålet om mindretalsbeskyttelse i FDS, men at mit forslag imødekom flertallets ønsker. Fra den gældende fordeling videreføres bl.a. grundreglen om, at pladserne fordeles blandt kommunerne i forhold til indbyggertallet, men dog således, at hver kommune skal have mindst én plads. For Skatteankenævn Århus’ vedkommende er præmissen 10 medlemmer til fordeling med 7 medlemmer til Århus Kommune og ét medlem til henholdsvis Favrskov, Odder og Samsø Kommune. Fordelingen fremgår af det udkast til kredsinddelingsbekendtgørelse, som jeg tilsendte Skatteudvalget som svar på spørgsmål 1.  

Jeg har gennemlæst Lars Lyngsdals forslag og beregningsbilag. Jeg finder det uklart, i hvilkeet omfang de forskellige alternative løsningsmodeller opfylder de grundlæggende rammer ovenfor, og jeg vil undlade at kommentere de enkelte eksempler.

Den overordnede tanke i Lars Lyngsdals forslag er, at forholdstalsvalgmåden skal anvendes på den samlede skatteankenævnskreds og ikke som i lovforslaget af den enkelte kommune. Virkningen heraf vil, så vidt jeg forstår forslaget, være, at de enkelte kommuner bliver pålagt at tildele kommunens plads eller pladser i skatteankenævnet til nærmere angivne partier. Som jeg nævnte under 1. behandlingen, mener jeg ikke, at sådanne pålæg vil være i de enkelte kommuners interesse. Dertil kommer, at forekomsten af valgforbund – og det kan meget vel være forskellige valgforbund i de forskellige kommuner – gør det meget vanskeligt at gennemføre en præcis beregning. Den proces, der skal lede til fordelingsnøglen i de enkelte skatteankenævnskredse, er da også meget kompleks, og det er min opfattelse, at den ville føre til, at ikke alle kommuners interesser kan tilgodeses på én gang.   

Jeg kan derfor ikke gå ind for at supplere forholdstalsvalgmåden som foreslået. Efter min opfattelse er der fortsat kun to operationelle muligheder: Enten opretholdes det nuværende system, hvor der ikke er lovregulering, og hvor det derfor er op til den enkelte kommunalbestyrelse at fordele pladserne i skatteankenævnet i eller uden for den kommunale konstitueringsaftale. Eller også indføres regler om, at forholdstalsvalgmåden skal gælde. Konsekvensen heraf er beskrevet i svaret på spørgsmål 5.

Jeg er opmærksom pÃ¥, at begrænsningen i antallet af pladser i skatteankenævnet i sig selv kan svække de mindre partiers repræsentation i skatteankenævnene; dette er efter min opfattelse en uundgÃ¥elig direkte konsekvens af, at der bliver færre pladser til fordeling. Jeg mener dog fortsat, at forholdstalsvalgmÃ¥den vil udgøre et bedre værn imod svækkelsen af de mindre partiers repræsentation end den nuværende ordning. Â