Dato:

5. december 2008

Kontor:

Udlændingekontoret

J.nr.:

2008/4011-295

Sagsbeh.:

ANT

Fil-navn:

Spm. 7

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 7 ad L 69 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 19. november 2008.

 

Spørgsmål:

 

”Kunne de aktuelle vilkår vedrørende den administrativt udviste tuneser efter

gældende regler berettige til, at der blev fastsat daglig meldepligt?”

 

Svar:

 

Det fremgår af udlændingelovens § 34, stk. 3, at politiet kan bestemme, at en udlænding, der er meddelt afslag på en ansøgning om asyl, men som ikke kan udsendes af landet, skal give møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter, med henblik på løbende at sikre, at politiet har kendskab til udlændingens opholdssted.

 

Udlændingelovens § 34, stk. 3, blev indført ved lov nr. 362 af 6. juni 2002 om ændring af udlændingeloven. Det fremgår af lovbemærkningerne (Lovforslag nr. L 32 af 13. december 2001, Folketinget 2001-02, 2. samling, s. 25), at det forudsættes, at politiet pålægger udlændinge på tålt ophold meldepligt som udgangspunkt hver 14. dag, med henblik på løbende at sikre, at politiet har kendskab til udlændingens opholdssted. Det fremgår endvidere, at det derved sikres, at politiet umiddelbart har mulighed for at drage omsorg for udlændingens udrejse, hvis afgørelsen om, at udlændingen ikke kan udsendes på grund af udlændingelovens refoulementsforbud, ændres i medfør af udlændingelovens § 32 b. Det fremgår derudover, at bestemmelsen i § 34, stk. 3, giver mulighed for efter en konkret vurdering at pålægge meldepligt oftere end hver 14. dag og om fornødent dagligt.

 

Det er således politiet, der i henhold til udlændingelovens § 34, stk. 3, efter en konkret og individuel vurdering bestemmer, om en udlænding på tålt ophold skal pålægges meldepligt hos politiet – om fornødent dagligt – med henblik på at sikre, at politiet løbende har kendskab til udlændingens opholdssted.

 

Det fremgår ikke af lovbemærkningerne, hvilke kriterier politiet kan tillægge vægt i forbindelse med vurderingen af, om det er nødvendigt at pålægge en udlænding daglig meldepligt. Det følger dog af almindelige forvaltningsretlige principper, at der skal være proportionalitet mellem de saglige formål, som søges varetaget ved meldepligten, og hensynet til den pågældende udlænding, som pålægges meldepligten. Politiet må således ikke påføre den pågældende udlænding en større byrde, end formålet med meldepligten tilsiger.

 

Politiets afgørelse efter udlændingelovens § 34, stk. 3, kan påklages til Integrationsministeriet.