Skatteudvalget 2008-09, Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 27, L 72 Bilag 1
Offentligt
605678_0001.png
605678_0002.png
605678_0003.png
NotatHovedcentret
SkatteministerietSkatte- og afgiftsadministrationatt.: Andreas Bo Larsen
20. oktober 2008J.nr. 07-176996
Ekstern høring over forslag til lov om ændring af skat-tekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven mv. -indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse, Fair Play IIISKAT har haft forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, momsloven,opkrævningsloven mv. - indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse, Fair Play III iekstern høring.SKAT har følgende bemærkninger:Faglige bemærkninger:Ad lovforslagets § 12 punkt 9.§ 26, stk. 1, nr. 4, affattes således:"4. Undlader at efterkomme et i medfør af § 10, stk. 2, meddelt pålæg."Umiddelbart skal der henvises til 10a, stk. 2 og ikke 10, stk. 2.Ad forslagets bemærkningerDet bør overvejes at justere i bemærkningernes pkt. 2.13 og 3.13, der relaterersig til forslagets § 32, nr. 1 og § 33, nr. 1:En fuld inddrivelsesmæssig ”fredning” - af enhver restant med kontant-hjælp/starthjælp/introduktionsydelse - er ikke opnået. Overstiger nettoindkom-sten – som følge af lille/ingen A-skat – den nedre del af tabelgrænsen i inddrivel-sesbekendtgørelsens § 5, stk. 1, vil udlæg også kunne foretages hos modtagere afkontanthjælp/starthjælp/introduktionsydelse. Lønindeholdelse er udelukket, jf.inddrivelsesbekendtgørelsens § 12, stk. 1.Administrative omkostningerDette erstatter det tidligere forslag til kommunikationsplan fra SKAT.Hvert delområde i lovforslaget gennemgås her, med kommentarer om behov ogmuligheder for informationsindsats. Det skal bemærkes, at dette erforslagtil
Side 1 / 3
informationsinitiativer, der kan forekomme ændringer, når den endelige lov fore-ligger.Som det fremgår af lovforslaget, er det overordnede formål med de foreslåedeændringer ”at sikre SKAT nogle redskaber, som kan være med til at skærpe ind-satsen og øge presset på de virksomheder, som i dag bevidst ikke afregner skatterog afgifter korrekt. Lovforslaget vil således sikre SKAT nogle bedre mulighe-der/redskaber i indsatsen mod skatte- og afgiftssnyd og samtidig skønnes gen-nemførelsen af lovforslaget at have en vis præventiv effektDen præventive effekt i kombination med at de ændringer, der følger af lovfors-laget betyder, at der kan gennemføres en mere skærpet indsats fra SKATs side,hvilket forventes at have en afledt positiv provenuvirkning. En nærmere beløbs-mæssig opgørelse heraf er imidlertid næppe mulig”.Samtidig er det hensigten med mange af lovforslagets dele, at forfølge indsatstra-tegiens tanke om, at vi først vejleder, og derefter kan skride ind med bøder ogstraf. Derfor er det vigtigt, at få informeret om de nye regelændringer på forhånd.Problemet her er, at der på de fleste områder ikke er tale om en konkret målgrup-pe, der kan udsøges og sendes information direkte til. Derfor må vi – langt henad vejen – stille noget information til rådighed, som vi så må håbe, at virksom-hederne vil opdage/opsøge selv eller blive præsenteret for af skattemedarbejdere,revisorer eller andre interessenter. Det kunne være fx pjecer, tekster på skat.dk,omtale i medierne (via pressemeddelelse), eller via annoncer i udvalgte medier.På de følgende områder har SKAT nogle mere konkrete forslag:1)Ensartede regler for gulpladebiler på hhv. moms- og skatteområdet.SKAT har i forvejen en pjece om gulpladebiler; den skal tilrettes og trykkes påny.Tekster på skat.dk skal tilrettes, nyt nyhedsbrev skal lægges påDer skal udsendes information til brancheorganisationer og eventuelle andre in-teressenterDer skal udsendes pressemeddelelse.Budget: Pjecetryk; ca. 40.000 kr.2)Ændring af reglerne om frikørsel af taxaDer skal udsendes information til interesseorganisation og relevante interessenterDer skal lægges et nyhedsbrev på skat.dk.Man kan desuden sende brev ud direkte til de berørte; det vil sige ca. 3.200 virk-somheder.Budget: Ca. 16.000 kr.3)Skærpede fakturakrav ved handel med punktafgiftspligtige varer.Eksisterende, relevante pjecer/vejledninger skal tilrettes, opdateres.Nyhedsbrev skal lægges på skat.dkEvt. pressemeddelelse.
Side 2 / 3
Pjecen ”Når du handler med slik, sodavand…” skal opdateres og evt. genoptryk-kes.Budget: Tryk af pjece, ca. 40.000 kr.4)Skærpelse af reglerne om beslaglæggelse af fødevarer samt skærpelse afbødeniveauet – samt vedr. fratagelse af næringsbrevInformation på skat.dkInformation til interesseorganisationer.PressemeddelelseEvt. udsendt brev til udsøgte virksomhederMan kan desuden evt. lave en folder, som man kan tage med ud i virksomheder-ne, der beskriver de forskellige bøder og sanktionsmuligheder, evt. også mht.beslaglæggelse af varer og fradragelse af næringsbrev..Budget: Tryk af folder; ca. 40.000 kr.Evt. udsendt brev; ca. 40.000 kr.Generelt vedrørende FairPlay IIIVed de andre FairPlay indsatser har der været afsat penge til en generel kampag-ne (FairPlay I – var der penge til både en unge kampagne samt en generel bor-gerkampagne og ved Fairplay II blev der afsat penge til en generel virksomheds-kampagne) det foreslås, at der også i FairPlay III afsættes midler til en størrelandsdækkende kampagne, for at markedsføre Fairplay generelt og fastholdelogo og den øgede indsats blandt borgere og virksomheder.Budget: ca. 3 millioner kr.Dette giver i alt et FairPlay budget på Informationsområdet på ca. 3,2 mill.Kr.
Anne Katrine Salling
Side 3 / 3