<DOCUMENT_START>

Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2009.

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).

 

 

Brian Mikkelsen

                                    /

Anette Arnsted

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87):

 

”Vil ministeren overveje at udvide den foreslåede strafskærpelse for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, til også at omfatte overtrædelser af færdselslovens § 65, stk. 2?”

 

Svar:

 

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:

 

”Færdselslovens § 65, stk. 1, indeholder en særlig oplysningspligt for ejere og brugere af et køretøj. Reglen giver ejeren/brugeren pligt til at give oplysning om, hvem der har ført et køretøj eller kan have ført det – f.eks. som følge af, at ejeren (brugeren) har lånt kø­retøjet ud, har stillet nøgler til køretøjet til rådighed for en anden eller lignende.

 

Dette formål tilsiger, at bøden for at undlade at efterkomme oplysningspligten i færd­selslovens § 65, stk. 1, generelt ikke bør være af en så ringe størrelse, at det opfordrer til spekulation i at vedtage en bøde på dette beløb for at dække over overtrædelser begået af føreren, som ved identifikation af føreren ville medføre større bøder for denne. Bøde­straffen bør derfor i højere grad afspejle, at ejerens (bruge­rens) over­trædelser af færd­selslovens § 65, stk. 1, i mange tilfælde vil kunne dække over overtrædelser begået af føreren, der straffes væsentlig strengere end med en bøde på 500 kr.

 

På den baggrund har Rigspolitiet og Rigsadvokaten anbefalet Justitsministeriet, at den nugældende bødetakst på 500 kr. forhøjes.

 

Efter færdselslovens § 65, stk. 2, må ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, ikke overlade føringen til en person, der ikke lov­ligt kan føre køretøjet.

 

Bødetaksten for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 2, er i lighed med den gæl­dende bødetakst for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, 500 kr., hvis overtræ­delsen begås i forhold til andre biler end lastbiler og busser.

 

Den person, der overlades køretøjet, vil typisk få en højere straf, f.eks. ved kørsel uden førerret, jf. færdselslovens § 56, stk. 1, hvor bøden som udgangspunkt er 5.000 kr., eller ved kørsel i frakendelsestiden, jf. færdselslovens § 117 a, hvor bøden er indtægtsbe­stemt.

 

Rigsadvokaturen har ikke i forbindelse med overvejelserne om forhøjelse af bøden for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, overvejet spørgsmålet om forhøjelse af bø­den for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 2. Det bemærkes i den forbindelse, at der ved overtrædelse af § 65, stk. 2, ikke foreligger samme mulighed for at spekulere i den mindre bøde til ejeren/brugeren som ved overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, idet føreren af køretøjet er identificeret ved konstateringen af en overtrædelse af § 65, stk. 2.

 

I øvrigt bemærkes, at spørgsmålet om en forhøjelse af bøden for overtrædelse af færd­selslovens § 65, stk. 2, kan indgå i mere generelle overvejelser om justering af bøde­taksterne for overtrædelse af færdselsloven, jf. Rigsadvokatens udtalelse til brug for besva­relsen af spørgsmål nr. 5 til lovforslaget.”

 

Justitsministeriet finder på det foreliggende grundlag ikke anledning til at udvide lovforslaget med et forslag om skærpelse af straffen for at overtræde færdselslovens § 65, stk. 2.

 

Bødeniveauet vil imidlertid blive overvejet i forbindelse med en generel gennemgang af bødetaksterne på færdselsområdet, jf. den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 5.