Retsudvalget 2008-09
L 87
Offentligt
649887_0001.png
649887_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
26. februar 2009Færdsels- og våben-kontoretAndreas Emil Chri-stensen2009-156-0161AEC40254+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysnings-pligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.)(L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den19. februar 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af op-

lysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletids-

området m.v.) (L 87):

”Vil ministeren tage initiativ til, at kontrolforanstaltningernemed køreskiver udvides til også at omfatte taxaområdet?”

Svar:

Justitsministeriet kan henholde sig til den daværende justitsministersmundtlige besvarelse af 27. februar 2008 af spørgsmål nr. S 683 fra med-lem af Folketinget Eigil Andersen (SF). Ministerens talepapir vedlæggestil orientering.Det fremgår af talepapiret, at reglerne på køre- og hviletidsområdet erfastsat af EU og primært er møntet på lastbil- og bustransport, der stræk-ker sig over længere afstande og typisk over flere dage. Personbiler, her-under taxier, er således ikke omfattet af reglerne.Det fremgår endvidere, at Justitsministeriet ikke finder, at reglerne er eg-nede til at finde anvendelse på taxikørsel, som har et meget varieret oguforudsigeligt kørselsforløb afhængig af kundernes ønsker.Lovgivning om køre- og hviletidsregler for taxichauffører vil desudenvære en fravigelse af den såkaldte ”danske model” for regulering af ar-bejdsmarkedet, som indebærer, at det i videst muligt omfang overlades tilarbejdsmarkedets parter at fastsætte arbejdsvilkårene via de kollektiveoverenskomster.Det fremgår endelig af talepapiret, at Justitsministeriet ikke er bekendtmed statistiske eller andre faktuelle oplysninger, der tyder på, at det afhensyn til færdselssikkerheden er nødvendigt at lovgive om køre- og hvi-letidsregler for taxichauffører.
2