<DOCUMENT_START>

Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 26 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2009.

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

 

 

 

Brian Mikkelsen

                                    /

Anette Arnsted

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87):

 

”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der fritager chaufførerne for sanktioner ved fejl, der opdages i forbindelse med en virksomhedskontrol?”

 

 

Svar:

 

Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet kan formuleres som følger:

 

Ӯndringsforslag

 

Til § 1

 

1)   Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

 

”01. I § 118, stk. 8, indsættes efter 2. pkt.:

 

”Det kan i den forbindelse bestemmes, at overtrædelser, der konstateres i forbindelse med en virksomhedskontrol, ikke medfører straf.”

 

[Bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at visse overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet ikke straffes]

 

2) Nr. 3 affattes som følger:

 

”3. I § 125 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

 

”Stk. 4. Under særlig formildende omstændigheder kan betinget frakendelse efter stk. 1, nr. 7, undlades. Endvidere skal betinget frakendelse efter stk. 1, nr. 6 og 7, undlades, hvis de pågældende overtrædelser er konstateret ved en virksomhedskontrol.””

 

[Ændring af reglerne om frakendelse af førerretten, så overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet ikke medfører frakendelse af førerretten for de pågældende chauffører, hvis overtrædelserne er konstateret ved en virksomhedskontrol]

 

Bemærkningerne til ændringsforslaget kan formuleres som anført nedenfor, hvor Justitsministeriets kommentarer til ændringsforslaget endvidere er anført:

 

”Til nr. 1

 

Den foreslåede ændring indebærer, at der kan fastsættes bestemmelser om, at overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet, der opdages i forbindelse med en virksomhedskontrol, ikke straffes.

 

Det forudsættes, at justitsministeren vil anvende denne bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at chauffører ikke straffes for de pågældende overtrædelser.

 

[Hvad angår arbejdsgiveren …]

 

Til nr. 2

 

Den foreslåede ændring indebærer, at overtrædelserne af reglerne om køre- og hviletid og kontrolapparatet, som konstateres i forbindelse med en virksomhedskontrol, ikke længere kan føre til frakendelse af førerretten for de pågældende chauffører.”

 

Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget.

 

Det følger af artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af 15. marts 2006 (kontroldirektivet), at medlemsstaterne har pligt til at foretage hensigtsmæssig og regelmæssig kontrol med overholdelsen af reglerne på køre- og hviletidsområdet, både på vejene og hos virksomhederne inden for samtlige transportkategorier.

 

Kontrollen skal hvert år omfatte et bredt, repræsentativt udsnit af mobile arbejdstagere, førere, virksomheder og køretøjer inden for alle de transportkategorier, der er omfattet af reglerne på køre- og hviletidsområdet.

 

Af artikel 19, stk. 1, i køre- og hviletidsforordningen følger endvidere, at medlemsstaterne er forpligtede til at fastsætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen og til at træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de iværksættes.

 

Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning og må ikke medføre forskelsbehandling.

 

Justitsministeriet finder det på den anførte baggrund ikke foreneligt med EU-reglerne at indføre bestemmelser om, at overtrædelser på køre- og hviletidsområdet, som konstateres i forbindelse med politiets virksomhedskontrol, ikke kan sanktioneres.

 

Der henvises endvidere til Justitsministeriets svar af 6. februar 2009 på spørgsmål nr.1 vedrørende samme lovforslag.

 

Det bemærkes i øvrigt, at der i spørgsmålet ikke er taget stilling til, hvorvidt de gældende sanktioner for arbejdsgiveren skal fraviges i de nævnte tilfælde, jf. den skarpe parentes i bemærkningerne ovenfor.