<DOCUMENT_START>

Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 27 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2009.

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

 

 

 

Brian Mikkelsen

                                    /

Anette Arnsted

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 27 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87):

 

”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at forseelser af formel teknisk karakter, der fører til betinget frakendelse af førerretten, alene indebærer en frakendelse af retten til erhvervskørsel, således at føreren bibeholder sin private kørselsret?”

 

Svar:

 

Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet kan formuleres som følger:

 

Ӯndringsforslag

 

Til § 1

 

1)      Nr. 3 affattes sÃ¥ledes:

 

”I § 125 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

 

”Stk. 4. Under særlig formildende omstændigheder kan betinget frakendelse efter stk. 1, nr. 7, undlades. Er [mindst [x] af] de begåede forhold af formel teknisk karakter, omfatter betinget frakendelse efter stk. 1, nr. 7, kun retten til erhvervskørsel.”

 

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.”

 

[Se nedenfor under nr. 2.] 

 

2)      Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

 

”01. I § 126, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:

 

”Ubetinget frakendelse som følge af forhold som nævnt i § 125, stk. 1, nr. 7, omfatter under de i § 125, stk. 4, 2. pkt., nævnte omstændigheder kun retten til erhvervskørsel.””

 

[Indførelse af en ordning med delvis frakendelse af førerretten, som indebærer, at en fører, som har overtrådt reglerne om kontrolapparatet på en måde, der kan karakteriseres som formel teknisk, frem for frakendelse af førerretten i sin helhed alene frakendes retten til erhvervskørsel og ikke retten til privatkørsel.] 

 

Bemærkningerne til ændringsforslaget kan formuleres som anført nedenfor, hvor Justitsministeriets kommentarer til ændringsforslaget endvidere er anført:

 

”Til nr. 1 og 2

 

Den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 125, stk. 4, 2. pkt., indebærer, at en betinget frakendelse af førerretten for en chauffør, der inden for tre år har gjort sig skyldig i seks overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, fremover begrænses til at omfatte erhvervskørsel, hvis [mindst [x] af] overtrædelserne er af formel teknisk karakter. Den betingede førerretsfrakendelse omfatter således i disse tilfælde ikke chaufførens ret til at foretage privat kørsel.

 

Efter gældende ret medfører overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, der isoleret set ville føre til en betinget frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 7, i nogle tilfælde i stedet en ubetinget frakendelse.

 

Det følger således af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7-10, at førerretten som udgangspunkt skal frakendes ubetinget, hvis chaufføren

-         har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig ville føre til betinget førerretsfrakendelse,

-         tidligere er frakendt førerretten betinget og har begÃ¥et et nyt forhold i prøvetiden,

-         tidligere er pÃ¥lagt kørselsforbud og har begÃ¥et et nyt forhold inden 3 Ã¥r efter, at kørselsforbudet blev pÃ¥lagt, eller

-         tidligere er frakendt førerretten ubetinget og har begÃ¥et et nyt forhold inden 5 Ã¥r efter udløbet af frakendelsestiden. 

 

Med den foreslåede bestemmelse i § 126, stk. 2, 2. pkt., sammenholdt med den foreslåede bestemmelse i § 125, stk. 4, 2. pkt., vil en fører ikke længere få en ubetinget frakendelse af førerretten (i sin helhed), når han inden for tre år har begået seks overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet[, hvoraf mindst [x] er] af formel teknisk karakter og desuden har begået en anden/andre lovovertrædelse(r), der i sig selv begrunder en betinget frakendelse af førerretten eller et kørselsforbud. De samlede overtrædelser vil i stedet resultere i en ubetinget frakendelse af retten til erhvervskørsel og en betinget frakendelse af retten til privatkørsel.

 

Hvis de samlede forseelser består af tolv overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet[, som opfylder ovennævnte betingelse om, at mindst [x] ud af seks er] af formel teknisk karakter, vil der alene blive tale om en ubetinget frakendelse af retten til erhvervskørsel, mens retten til at foretage privat kørsel vil være uberørt.

 

[De enkelte overtrædelser, som har formel teknisk karakter og forudsættes omfattet af den foreslåede ordning, kan opregnes som følger: …]

 

Ved erhvervskørsel forstås enhver form for kørsel med køretøjer, hvortil der kræves kørekort, når kørslen foretages som led i et ansættelsesforhold og/eller som led i erhvervsvirksomhed, mens privat kørsel omfatter enhver anden form for kørsel.”

         

Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget. Der henvises til Justitsministeriets besvarelse af 11. marts 2009 af spørgsmål nr. 15 vedrørende samme lovforslag.  

 

De skarpe parenteser i nr. 1 og bemærkningerne til nr. 1 og 2 ovenfor er udtryk for, at forslagsstilleren/forslagsstillerne efter Justitsministeriets opfattelse bør præcisere forslaget på følgende punkter:

 

Det fremgår ikke af forslaget, hvilke overtrædelser der sigtes til med formuleringen ”forseelser af formel teknisk karakter”. Justitsministeriet går imidlertid ud fra, at der sigtes til en ikke nærmere afgrænset række overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, eksempelvis reglerne om betjening af kontrolapparatets indstillingsanordning, anvendelse af køreskiver og førerkort, udfyldelse af køreskiver eller lignende. Af hensyn til reglernes forudsigelighed og gennemsigtighed bør de typer af overtrædelser, som forudsættes omfattet af den foreslåede ordning, efter Justitsministeriets opfattelse opregnes udtømmende. 

 

Der bør tages stilling til, hvor mange af de begåede overtrædelser, som skal være af formel teknisk karakter, før den foreslåede delvise førerretsfrakendelse aktualiseres.

 Â