<DOCUMENT_START>

Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 4 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 21. januar 2009.

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Østergaard (RV).

 

 

 

Brian Mikkelsen

                                    /

Anette Arnsted

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87):

 

”Vil chauffører efter lovforslaget ikke kunne frakendes kørekortet ubetinget ved overtrædelser af kontrolapparatreglerne, nu hvor den grænse på 6 tilfælde på 3 år, som hidtil har været gældende, gøres til grænsen for betinget frakendelse?”

 

Svar:

 

Efter den gældende bestemmelse i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7, skal førerretten som udgangspunkt frakendes ubetinget, hvis føreren har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig ville føre til en betinget frakendelse af førerretten.

 

Efter lovforslaget skal overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet medføre betinget frakendelse af førerretten, når der er begået 6 (frem for de nuværende 3) overtrædelser inden for 3 år.

 

Lovforslaget indebærer samtidig, at førerretten som udgangspunkt skal frakendes ubetinget, når føreren inden for 3 år

-         har gjort sig skyldig i 12 overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet (mod 6 overtrædelser i dag), eller

-         har gjort sig skyldig i 6 overtrædelser (mod 3 i dag) og herudover har overtrÃ¥dt de materielle køre- og hviletidsregler med mere end 30 pct. eller har overtrÃ¥dt andre regler i færdselsloven, som i sig selv medfører betinget frakendelse af førerretten.

 

Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2.