Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             13. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           631-3

Deres ref.

  

 

Finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen

Jeg orienterer hermed Trafikudvalget om, at jeg af formelle grunde har valgt at notificere finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen for Kommissionen.

Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr.  L 99 om projektering af en fast forbindelse over Femern Bælt, er det Transportministeriets opfattelse, at finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen ikke udgør statsstøtte. Der er tale om en generel foranstaltning, der bidrager til at realisere et infrastrukturprojekt i EU's interesse uden at favorisere enkelte virksomheder. Finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen svarer til finansieringsmodellen for Øresundsforbindelsen, som Kommissionen godkendte ved en erklæring i 1995.

Fremtidige långivere kan inden udstedelsen af lån til projekteringen af den faste forbindelse over Femern Bælt have behov for sikkerhed for, at finansieringsmodellen ikke indeholder statsstøtte. Det var også hensynet til långivere, der var baggrunden for, at Kommissionen blev anmodet om en erklæring om finansieringsmodellen for Øresundsforbindelsen.

Transportministeriet har af formelle grunde anmodet Kommissionen om en erklæring med henblik på at opnå en sådan retssikkerhedsmæssig afklaring i forhold til de banker og finansinstitutter, der skal yde lån. I sit svar oplyser Kommissionen imidlertid, at man har ændret procedure og ikke længere afgiver erklæringer som den, man afgav om Øresundsforbindelsen.

På den baggrund har jeg besluttet formelt at notificere finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen for Kommissionen.

Jeg ser for nærværende ingen grund til, at dette skulle have konsekvenser for behandlingen af lovforslaget.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed