Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. marts 2009

Dok.id        796793

J. nr.           004-U18-859

  

 

Trafikudvalget har i brev af 5. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 7 vedrørende L 99 – Forslag til lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål 7:

 

"Ministeren bedes oplyse, hvor meget der til dato er blevet brugt på vedligeholdelse af landanlæggene ved henholdsvis Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen, og hvorvidt beløbene svarer til det forventede."

Svar:

 

A/S Storebælt har oplyst, at selskabet i perioden 1998–2008 har anvendt ca. 35 mio. kr. til vedligeholdelse af landanlæg i tilslutning til den faste forbindelse over Storebælt. Udgifterne svarer til det forventede niveau.

 

A/S Øresund har oplyst, at selskabet i perioden 1998–2008 har anvendt ca. 75 mio. kr. til vedligeholdelse af de danske landanlæg i tilslutning til den faste forbindelse over Øresund. Udgifterne svarer til det forventede niveau. I beløbet indgår blandt andet udgifter til tunnelen i Tårnby. Beløbet er oplyst inklusiv moms, da A/S Øresund ikke har momsfradrag for udgifter vedrørende vejdelen af landanlæggene. Opgjort eksklusiv moms udgør beløbet til vedligehold dermed ca. 60 mio. kr.

 

Banedanmark har ansvaret for vedligeholdelsen af de danske jernbanelandanlæg i tilslutning til den faste forbindelse over Øresund. Banedanmark har oplyst, at der i alt er anvendt ca. 178 mio. kr. på de danske jernbanelandanlæg i perioden 2002–2008. Banedanmark har endvidere oplyst, at vedligeholdelsesomkostningerne ikke er opgjort særskilt. Beløbet på ca. 178 mio. kr. indeholder således blandt andet udgifter til vandafledningsafgifter i forbindelse med bortpumpning af vand.

 

Beløbene er opgjort i løbende priser.

 

Udgifterne svarer til det forventede niveau.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed