Retsudvalget 2008-09
L 105
Offentligt
669583_0001.png
669583_0002.png
669583_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. april 2009Lovafdelingen2008-776/16-0007BBO41113
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lovom ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption udensamtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.)(L 105), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den26. marts 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adopti-

on uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn

fra fødslen m.v.) (L 105):

”Hvorledes vil ministeren sikre, at der bliver en meget hurtigsagsbehandlingstid? Tiden er en væsentlig faktor for at hin-dre skader, når der er tale om spædbørn.”

Svar:

Som det fremgår af Justitsministeriets tidligere besvarelse af spørgsmålnr. 7 fra Folketingets Retsudvalg, er det efter lovforslaget en betingelse,at servicelovens bestemmelser for tvangsfjernelse af børn skal være op-fyldt, før en sag om bortadoption uden samtykke efter forslaget til adop-tionslovens § 9, stk. 3 og 4, kan indledes.Et barn, der ønskes bortadopteret uden samtykke efter forslaget til adop-tionslovens § 9, stk. 3 (om børn under 1 år), vil derfor typisk væretvangsfjernet fra forældrene af kommunen, mens adoptionssagen behand-les.Som anført i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 6, er detJustitsministeriets opfattelse, at statsforvaltningen tidligst kan træffe af-gørelse om adoption 3 måneder efter barnets fødsel, selvom en sag omadoption uden samtykke kan indledes allerede inden barnets fødsel. Bag-grunden herfor er, at forældrene som alt overvejende hovedregel tidligstkan samtykke til adoptionen 3 måneder efter barnets fødsel, jf. adoptions-lovens § 8, og at alle forældre bør have samme periode til at overveje, omde ønsker at medvirke til en frivillig adoption.Det fremgår af pkt. 4.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, atdet forudsættes, at domstolene, på baggrund af sagernes særlige karakter,prioriterer sager om adoption uden samtykke højt, sådan at både byret ogeventuelt landsret i videst muligt omfang berammer sagen hurtigst muligtog i øvrigt sørger for, at sagen fremmes mest muligt.Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den kommenterede høringsover-sigt vedrørende lovforslaget, som er sendt til Folketingets Retsudvalg den30. januar 2009. Heri anføres bl.a., at Justitsministeriet nøje har overve-jet, hvornår et barn, der bortadopteres uden samtykke, kan placeres hosden kommende adoptivfamilie. På den ene side kan peges på hensynet til,2
at barnet placeres så tidligt som muligt og dermed undgår at skulle op-holde sig på en institution eller i en akutplejefamilie. På den anden sidekan henvises til hensynet til, at der skal være truffet en endelig afgørelseom adoption uden samtykke, og at barn og adoptivforældre ikke skaldanne familie på et tidspunkt, hvor det endnu er usikkert, om adoptionenkan gennemføres. På baggrund af en samlet afvejning af disse hensyn erdet Justitsministeriets opfattelse, at barnet bør placeres hos adoptanterne,når statsforvaltningen har truffet afgørelse om tilladelse til adoption udensamtykke.Samlet set finder Justitsministeriet, at det i de situationer, hvor der er be-hov for at bortadoptere et barn uden samtykke, er vigtigt, at der kan træf-fes en hurtig afgørelse herom. Adgangen til at gennemføre en adoptionuden samtykke er dog en meget indgribende foranstaltning, og det er der-for samtidig af afgørende betydning, at der i disse sager foretages en for-svarlig, fyldestgørende og grundig belysning af sagen, inden der træffesafgørelse.Det kan i den forbindelse også nævnes, at forslaget til adoptionslovens §9, stk. 2, bl.a. vil kunne finde anvendelse i de tilfælde, hvor kommunen,inden barnet fylder 1 år, vurderer, at betingelserne for at bortadopterebarnet uden samtykke fra forældrene er opfyldt, men hvor sagsbehand-lingen hos øvrige myndigheder ikke afsluttes, inden barnet er fyldt 1 år.
3