Dato:

8. december 2008

Kontor:

Lovkontoret

J.nr.:

2007/4000-97

Sagsbeh.:

SVE

 

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 11 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 3. november 2008.

 

Spørgsmål:

”Hvordan påtænkes det dokumenteret, at en udlændings oplysninger kan have betydning for anklagemyndighedens identifikation af ofre eller vidner, jf. § 2, nr. 19?”

 

Svar:

 

Integrationsministeriet har anmodet om bidrag fra Justitsministeriet til besvarelse af spørgsmålet. Justitsministeriet har indhentet følgende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil Justitsministeriet har henvist:

 

”Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager har oplyst følgende:

’SpørgsmÃ¥l nr. 2-4 angÃ¥r oplysninger om ofre og vidner og vedrører dermed forslaget til udlændingelovens § 45 c, stk. 3.

Det er efter retsplejelovens § 742, stk. 2, en betingelse for at indlede strafferetlig efterforskning, at der er en rimelig formodning om, at der er begÃ¥et et strafbart for­hold, der forfølges af det offentlige. Statsadvokaturen behandler kun sager, der retsforfølges af det offentlige, og hvor forbrydelsen er begÃ¥et uden for Danmark. Statsadvokaturens opgaver og herunder, hvilke alvorlige forbrydelser statsadvoka­turen undersøger, er nærmere beskrevet under pkt. 4.1 i de almindelige bemærk­ninger til lovforslaget.

Anklagemyndigheden kan kun anmode om oplysninger om en udlændingesag, jf. forslaget til udlændingelovens § 45 c, stk. 3, hvis statsadvokaturen aktuelt efterforsker en konkret forbrydelse.

En anmodning til udlændingemyndighederne om videregivelse af oplysninger vil be­skrive den konkrete forbrydelse, der bliver efterforsket, og redegøre nærmere for de omstændigheder, der giver grundlag for at antage, at en sag eller gruppe af sager indeholder oplysninger om ofre for eller vidner til den forbrydelse, der bliver efter­forsket. Afgrænsningen kan ske ved, at anmodningen afgrænses af f.eks. geogra­fiske forhold, køn, alder, indrejsetidspunkt.

Anklagemyndigheden har efter retsplejelovens § 96, stk. 2, pligt til at sikre, at strafskyldige drages til ansvar, og uskyldige ikke retsforfølges. Dette indebærer en pligt til at undersøge sÃ¥vel oplysninger, der underbygger en mistanke, som oplysninger, der afkræfter en mistanke.

Den foreslÃ¥ede bestemmelse i udlændingelovens § 45 c, stk. 3, vil gøre det muligt at undersøge, om der her i landet opholder sig ofre for eller vidner til en konkret forbrydelse, der er under efterforskning, samt til at sikre oplysninger om personer, der under efterforskningen er udpeget som ofre for eller vidner til forbrydelsen. Det vil sÃ¥ledes være en udlændings egne oplysninger om at have været offer for eller vidne til en forbrydelse, der vil blive inddraget i sagsbehandlingen. Forhold, der har betydning for identifikation af ofre eller vidner, kan angÃ¥ tid og/eller sted for en forbrydelse eller identifikation af, hvem der kan mistænkes for alvorlig kriminalitet.

Den foreslåede bestemmelse vil bidrage til at sikre både mistænktes og ofres rettigheder, herunder til at sagerne gennemføres på fuldt forsvarligt grundlag.

Særlig for sÃ¥ vidt angÃ¥r spørgsmÃ¥l nr. 3 kan det oplyses, at andre end vidner og ofre kan blive inddraget i efterforskningen, hvis de kan bidrage med oplysninger.’

Jeg kan henholde mig til statsadvokatens udtalelse.”