Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 17. marts 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. marts 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 31 (SOU L 114) stillet af Marianne Jelved (RV).
Â
â€Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det fÃ¥r i praksis og hvori forskellen bestÃ¥r mellem den gældende kan‑bestemmelse og den foreslÃ¥ede skal‑bestemmelse.â€
Svar:
Forskellen består kort sagt i, at kommunerne ikke længere skal tage stilling til, om de ønsker at anvende forældrepålægget, når det er relevant. Det skal de nu gøre.
Hidtil har kommunen indledningsvis skullet foretage en vurdering af, om forudsætningerne for at anvende forældrepålægget har været til stede, herunder om:
- der er risiko for barnets udvikling, og om dette beror dette på, at forældrene ikke lever op til deres forældreansvar
- forældrene grundlæggende er i stand til at påtage sig deres ansvar som forældre
- der foreligger oplysninger om ulovligt skolefravær, kriminalitet, alvorlige adfærds- eller tilpasningsproblemer eller manglende samarbejdsvilje fra forældremyndighedsindehaveren
Hvis det har været tilfældet, har kommunen kunne vælge at anvende forældrepålægget. Fremover skal kommunen træffe afgørelse om forældrepålæg, hvis de ovennævnte forudsætninger er opfyldte.
Karen Jespersen