Uddannelsesudvalget 2008-09
L 186
Offentligt
683019_0001.png
683019_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
13-05-2009I forbindelse med behandlingen af (L 186) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Præcisering af ansvarsforholdene i folkeskolen m.v.)har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 6. maj 2009 stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 4:”Hvilken forsikring er der for, at skoleledere ikke benytter sig af mulig-heden for at lade elever dumpe, i et forsøg på at spare penge til special-undervisning?”Svar:Indplacering på et lavere klassetrin skal ske ud fra en vurdering af, at detvil være til elevens bedste. I denne vurdering vil der ikke kun indgå fagli-ge, men også personlige (fx modenhedsmæssige) og sociale hensyn (fxsamspillet med klassekammeraterne).I den forbindelse skal man huske på, at indplacering på et lavere klasse-trin i sig selv blot indbefatter, at en elev placeres i et helt almindeligt klas-sefællesskab med normalundervisning - nu bare på det niveau, på hvilketder undervises på klassetrinnet under. Derfor vil indplacering på et lavereklassetrin sjældent være det rette svar i forhold til en elev, der har behovfor specialundervisning.Forældrene til en elev kan til enhver tid anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering, hvis de finder, at deres barn har særlige undervis-ningsbehov, som ikke kan opfyldes inden for rammerne af den alminde-lige undervisning, eller hvis elevens skolesituation i øvrigt giver anledningtil alvorlig bekymring. Det gælder også, hvor en skoleleder har gjort for-ældrene opmærksom på, at vedkommende overvejer at indplacere elevenpå et lavere klassetrin. Hvis forældrene tilkendegiver, at de mener, at detikke er fornødent med en ændret klassetrinsindplacering, hvis blot eleventilbydes et passende specialundervisningstilbud, bør skolelederen af hen-
2syn til sagens oplysning udsætte endelig stillingtagen om klassetrinsind-placeringen, indtil spørgsmålet om specialundervisning er afklaret (efteromstændighederne ved inddragelse af kommunalbestyrelsen og PPR).I øvrigt gælder det, at skolelederen i hele sit virke er forpligtet af princip-pet om saglig forvaltning, ligesom skolelederen står til ansvar over for sinarbejdsgiver, kommunalbestyrelsen.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder