Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. marts 2009

Dok.id        796793

J. nr.           004-U18-859

  

 

Trafikudvalget har i brev af 5. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedrørende L 99 – Forslag til lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål 5:

 

"Ministeren bedes redegøre for, hvilken indflydelse de stigende udgifter til byggematerialer som følge af begyndende råvaremangel og stigende energipriser, får for anlægsprojektets økonomi."

Svar:

 

Som den seneste tid har vist, kan priserne på råvarer også falde.

Den foretrukne tekniske løsning for kyst til kyst-delen af Femern Bælt-forbindelsen er en skråstagsbro. Det foreløbige anlægsskøn lyder på ca. 33 mia. kr. (2008-priser). Anlægsskønnet er opstillet før gennemførelse af en VVM-undersøgelse. I anlægsskønnet for kyst til kyst-forbindelsen er der indeholdt en reserve på ca. 15 pct. Der er således indbygget en reserve i projektet til uforudsete udgifter.

Anlægsskønnet er baseret på omfattende tekniske undersøgelser udført af erfarne rådgivende ingeniørfirmaer og er endvidere baseret på erfaringerne og viden fra anlæggelsen af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.

I den finansielle analyse ’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i september 2008, er der gennemført en følsomhedsberegning af tilbagebetalingstiden, hvis anlægsudgiften for kyst til kyst-forbindelsen bliver knap 38 mia. kr. (2008-priser). Følsomhedsberegningen viser, at tilbagebetalingstiden forventes at blive forlænget med ca. 4 år til ca. 30 år.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed