Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2844 - Økofin
Offentligt
1453640_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
5372/08 (Presse 11)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2844. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 22. januar 2008
Formand
Andrej BAJUK
Sloveniens finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
5372/08 (Presse 11)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0002.png
22.I.2008
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om det fælles
eurobetalingsområde,
et initiativ, der skal iværksættes
den 28. januar med det formål at oprette et integreret og konkurrencedygtigt marked for betalinger i
euro inden 2010.
Det drøftede en række spørgsmål, der skal forelægges på Det Europæiske Råds forårsmøde, navnlig
vedrørende Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse, med hensyn til hvilken der vil blive
igangsat en ny treårig cyklus, og vedtagelsen af konklusioner om en aktuel rapport om EU's
indre
marked.
Dette var første samling i Rådet (økonomi og finans) efter
Cyperns
og
Maltas
tiltrædelse af euro-
området.
5372/08 (Presse 11)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0003.png
22.I.2008
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM.................................................................................. 6
INDFØRELSE AF EUROEN I CYPERN OG MALTA..................................................................... 7
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE.............................................. 8
Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse: næste treårige cyklus ................................................ 8
Dokument om nøglespørgsmål vedrørende de økonomiske og finansielle anliggender ..................... 9
Rapporten om det indre marked -
Rådets konklusioner.....................................................................
10
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - DET FÆLLES EUROBETALINGSOMRÅDE -
Rådets konklusioner
........................................................................................................................... 14
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKATNING
Tyskland/Polen - Merværdiafgift .......................................................................................................................... 17
UDNÆVNELSER
Det Videnskabelige og Tekniske Udvalg (Euratom) ............................................................................................. 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
5372/08 (Presse 11)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0004.png
22.I.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Thomas MIROW
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Brian COWEN
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Tommaso PADOA SCHIOPPA
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Normunds POPENS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Christoph MATZNETTER
Polen:
Katarzyna ZAJDEL-KUROWSKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
João AMARAL TOMAZ
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Vicefinansminister, afdelingen for internationale forbin-
delser og finanspolitik
Finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Tánaiste (vicepremierminister) og finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og finansmi-
nister
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister, vicepremierminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Understatssekretær, Finansministeriet
Ministro de Estado, finansminister
Statssekretær for skattespørgsmål
5372/08 (Presse 11)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0005.png
22.I.2008
Rumænien
Varujan VOSGANIAN
Slovenien:
Andrej BAJUK
�½iga LAVRIČ
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Angela EAGLE
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politi
5372/08 (Presse 11)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0006.png
22.I.2008
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det slovenske formandskabs arbejdsprogram for de økonomiske og finansielle
anliggender (Økofin) for den slovenske formandskabsperiode (16495/2/07
REV 2).
Rådet udveksle-
de synspunkter.
Under det slovenske formandskab (januar-juni 2008) vil Rådet (økonomi og finans) sætte fokus på
følgende:
spørgsmål vedrørende finansiel stabilitet, dvs. EU's politiske reaktion på den seneste udvikling
på de finansielle markeder, opfølgningen af den igangværende gennemgang af Lamfalulssyregu-
leringsprocessen og styrkelsen af EU's ordninger for finansiel krisestyring
iværksættelsen af en ny treårige cyklus med økonomiske reformer inden for rammerne af Lissa-
bonstrategien for vækst og beskæftigelse.
Rådet vil også fortsætte det arbejde, der blev påbegyndt sidste år i lyset af de fælles mål og priorite-
ter, som det tyske, det portugisiske og det slovenske formandskab har opstillet. Der er tale om føl-
gende:
sikring af effektiv og virkningsfuld styring af den økonomiske politik
yderligere skridt hen imod virkeliggørelsen af det indre marked, navnlig for så vidt angår finan-
sielle tjenesteydelser og beskatning
forbedring af de offentlige finansers kvalitet.
5372/08 (Presse 11)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0007.png
22.I.2008
INDFØRELSE AF EUROEN I CYPERN OG MALTA
Kommissionen og den cypriotiske og den maltesiske delegation orienterede Rådet om de hidtidige
erfaringer med indførelsen af euroen i Cypern og Malta den 1. januar.
Begge lande bragte eurosedler og euromønter i omløb samtidig med, at de indførte euroen som de-
res valuta. Kommissionen vil fortsætte med at overvåge situationen i samarbejde med de cypriotiske
og de maltesiske myndigheder og forventes at godkende en fuldstændig rapport om overgangen næ-
ste måned.
5372/08 (Presse 11)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0008.png
22.I.2008
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse: næste treårige cyklus
Rådet havde en orienterende politisk debat om den næste treårige cyklus i EU's Lissabonstrategi for
vækst og beskæftigelse (2008-2010), som Det Europæiske Råd skal iværksætte på mødet den 13.-
14. marts.
Debatten vedrørte følgende elementer:
Kommissionens meddelelse om den fornyede Lissabonstrategi og igangsættelse af den nye cy-
klus "Opretholdelse af forandringstempoet" (dok.
16714/07 + ADD 1 + ADD 2 + ADD 3 +
ADD 4 REV 1)
Udkast til overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2008-2010
Udkast til landespecifikke integrerede henstillinger
Forslag til nyt program på fællesskabsplan for Lissabonstrategien for 2008-2010 (16752/07).
Kommissionen foreslår, at den nye treårige cyklus hovedsagelig fokuserer på gennemførelse og re-
former, idet Lissabonstrategien nu anses for at vise resultater. De fire nuværende søjler i strategien -
viden og innovation, beskæftigelse, erhvervsmiljø samt energi og klimaændringer - gælder fortsat.
Så selv om der hele tiden kommer nye udfordringer, som må tages op, er der ikke behov for nogen
gennemgribende revision af de integrerede retningslinjer.
Gennemførelsen af reformerne og anbefalingerne skal ikke desto forbedres på en række områder.
Disse omfatter forskning, innovationsmekanismer, SMV'er, det indre marked, modernisering af den
offentlige forvaltning, uddannelse og kvalifikationer, flexicurity (fleksibilitet og sikkerhed på ar-
bejdsmarkederne), social inddragelse, territorial samhørighed, energi, klimaændringer, synliggørel-
se af den sociale dimension, bæredygtighed og de offentlige finansers kvalitet.
Lissabonstrategien gennemføres under nationale reformprogrammer for medlemsstaterne og et
Lissabonprogram på fællesskabsplan, som skal supplere disse.
Det er planen, at Rådet skal godkende en rapport til Det Europæiske Råd om de overordnede ret-
ningslinjer for de økonomiske politikker og de landespecifikke henstillinger på samlingen den
4. marts.
5372/08 (Presse 11)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.I.2008
Dokument om nøglespørgsmål vedrørende de økonomiske og finansielle anliggender
På grundlag af et udkast til dokument om nøglespørgsmål fra formandskabet havde Rådet en orien-
terende drøftelse om de vigtigste budskaber til Det Europæiske Råd på forårssamlingen (den
13.-14. marts) for så vidt angår økonomiske og finansielle anliggender.
Rådet forventes at godkende dokumentet på samlingen den 12. februar.
Udkastet til dokumentet om nøglespørgsmål behandler følgende spørgsmål: den økonomiske situa-
tion, økonomisk vækst og nedadgående risici; strukturreformer for vækst og beskæftigelse, gennem-
førelse i medlemsstaterne og tiltag på fællesskabsplan; offentlige finanser og disses potentielle bi-
drag til makroøkonomisk stabilitet; effektivitet og stabilitet på de finansielle markeder; den økono-
miske og monetære union i EU.
Rådet (økonomi og finans) er en af de forskellige rådssammensætninger, der bidrager til Det Euro-
pæiske Råd med dokumenter om nøglespørgsmål; De Faste Repræsentanters Komité og Rådet (al-
mindelige anliggender og eksterne forbindelser) vil lægge de vigtigste budskaber til grund, når de
forbereder udkastet til konklusioner fra Det Europæiske Råd.
5372/08 (Presse 11)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0010.png
22.I.2008
Rapporten om det indre marked -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner, der skal forelægges på forårsmødet i Det Europæiske Råd
(13.-14. marts).
"Rådet SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens offentliggørelse af rapporten om det indre
marked.
Rådet UNDERSTREGER, at det indre marked er af afgørende betydning for Europas konkurrence-
evne i den globaliserede økonomi. Det er derfor en del af EU's samlede strategi for den økonomiske
politik, som anerkendt i de integrerede retningslinjer. Et konkurrencedygtigt indre marked er en af
de vigtigste drivkræfter for økonomisk vækst, og de små og mellemstore virksomheders økonomi-
ske succes vil afhænge af deres evne til at vokse og drive virksomhed over grænserne ligesom på
hjemmemarkedet. Det indre marked giver de rette rammer for, at de europæiske borgeres levestan-
dard kan stige. Økofin-Rådet UNDERSTREGER derfor, at de foranstaltninger, der træffes, herun-
der i forbindelse med Fællesskabets Lissabonprogram, bør have hovedfokus på det indre markeds
funktion som en drivkraft for vækst. Det UNDERSTREGER også betydningen af det indre marked
med henblik på at øge de europæiske landes økonomiske tilpasningsevne samt deres modstandskraft
over for chokpåvirkninger, navnlig inden for Den Monetære Union.
Resultater gennem en bedre anvendelse af instrumenter
Rådet DELER Kommissionens opfattelse af, at der er behov for en konsekvensorienteret og resul-
tatorienteret tilgang, der tager sigte på at sætte ind, hvor det vil have størst virkning, understøttet af
solide økonomiske erfaringer, og som gør brug af alle tilgængelige redskaber for at sætte aktørerne i
stand til at reagere i en hastigt skiftende global kontekst og et udvidet Europa, og SER MED
TILFREDSHED på fokuseringen på forbedret styring af det indre marked i overensstemmelse med
dagsordenen for bedre lovgivning samt nærheds- og proportionalitetsprincipperne. Det bør undgås,
at der skabes nye administrative byrder for regeringer og virksomheder. Rådet ER ENIGT om føl-
gende:
– Det er vigtigt, at der anvendes et mere skræddersyet mix af politiske instrumenter med henblik
på at sikre, at reguleringsrammen for det indre marked både er tilstrækkelig effektiv til at nå må-
lene og tilstrækkelig fleksibel til at kunne reagere på det øgede tempo, hvormed forandringerne
sker på de globale markeder.
5372/08 (Presse 11)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0011.png
22.I.2008
– Forslaget til et system for markedsovervågning, der er målrettet og bygger på eksisterende data
og procedurer, kan medvirke til at prioritere indsatsen på de markeder, hvor der er reelle og væ-
sentlige hindringer for markedets funktionsmåde og for konkurrencen, idet fjernelsen af disse
hindringer vil medføre betydelige økonomiske fordele, herunder lavere priser og bedre adgang til
tilbud for forbrugerne. Dette vil medvirke til en målrettet og evidensbaseret tilgang til det indre
marked. Rådet OPFORDRER Kommissionen til at gennemføre dette system for markedsover-
vågning og at arbejde tæt sammen med medlemsstaterne via Udvalget for Økonomisk Politik for
at vurdere resultaterne og evaluere metoderne med henblik på løbende forbedring. Rådet
UNDERSTREGER behovet for yderligere analyse af, hvorledes servicesektoren, der er kernen i
den europæiske økonomi, fungerer.
– Det er nødvendigt at forbedre gennemførelsen og håndhævelsen af den eksisterende lovgivning
for at styrke det indre markeds konkurrenceevne og resultater. Der bør lægges mere vægt på ef-
fektiv og konsekvent gennemførelse og håndhævelse, herunder bedre oplysning og passende
klageordninger for forbrugere og virksomheder.
Prioriterede indsatsområder
Rådet UNDERSTREGER, at større forbrugertillid og forbedrede partnerskaber mellem medlems-
staterne og Kommissionen vil være nøglen til en vellykket gennemførelsen af denne strategi. I
overensstemmelse med det nye fokus på målretning af indsatsen, hvor den vil have størst virkning,
er Rådet enigt om følgende:
– DET FINDER, at åbningen af tjenesteydelsesmarkederne er afgørende for Europas fremtidige
velstand. Tjenesteydelser er nu en vigtig økonomisk drivkraft i Europa, der tegner sig for 70% af
Europas output, 68% af beskæftigelsen og 96% af de nye arbejdspladser, der skabes. Det er nød-
vendigt med en hurtig og effektiv gennemførelse af tjenesteydelsesdirektivet inden udgangen af
2009 for at skabe et ægte indre marked for tjenesteydelser.
– DET ER ENIGT om, at det er nødvendigt at fortsætte bestræbelserne på at liberalisere netværks-
industrier. Medlemsstaterne bør træffe de nødvendige foranstaltninger for at nå frem til et ægte
konkurrencepræget, sammenkoblet og fælles indre marked for elektricitet og gas i hele Europa. I
overensstemmelse med kravene i energidirektiverne fra 2003 og opfordringerne fra Det Europæ-
iske Råds møde i marts 2007 omfatter disse foranstaltninger en mere effektiv adskillelse af for-
synings- og produktionsaktiviteter fra operationer på nettet (unbundling) og netadgang på lige
vilkår. Der bør lægges særlig vægt på at forbedre og styrke de regulerende myndigheders uaf-
hængighed. Der skal også opnås enighed om telekommunikationspakken. Medlemsstaterne bør
gennemføre direktivet med henblik på fuld gennemførelse af EU's indre marked for posttjenester.
5372/08 (Presse 11)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0012.png
22.I.2008
– DET ER ENIGT om, at det er vigtigt at forbedre skatte- og afgiftsrammerne. Det NOTERER
SIG, at medlemsstaternes nationale beskatningsregler er forskellige. Det indre markeds funkti-
onsmåde kan forbedres gennem en vedvarende indsats for at bekæmpe skattesvig og fjerne ska-
delig konkurrence på skatte- og afgiftsområdet og gennem et styrket samarbejde om skatte- og
afgiftsspørgsmål mellem medlemsstaterne og, hvor det er relevant, på europæisk plan under iagt-
tagelse af de nationale kompetencer. Rådet vil fortsætte arbejdet på dette område, herunder tage
stilling til hindringer for det indre marked.
– DET UNDERSTREGER, at fremme af fri bevægelighed for viden og innovation bør være en
prioritet, og SER i den forbindelse FREM TIL yderligere fremskridt med hensyn til en fælles
EU-ramme for patentbeskyttelse, der beskytter retssikkerheden og undgår forskelsbehandling.
Der bør lægges maksimal vægt på uddannelse med henblik på at fremme udviklingen i retning af
en videnbaseret økonomi. Desuden bør betingelserne for at finansiere innovative SMV'er gen-
nem risikovillig kapital forbedres. Rådet UNDERSTREGER, at rammebetingelserne for en ef-
fektiv konkurrencepolitik bør forbedres med henblik på at styrke fordelene ved innovation for
det indre marked. Rådet er også ENIGT OM betydningen af at fremme de rette betingelser for
SMV'er, så innovation og vækst kan fremmes, navnlig ved at give dem mulighed for at udnytte
det indre markeds muligheder fuldt ud ved at forbedre deres adgang til offentlige udbud og ved
yderligere at reducere de administrative byrder og hindringerne for grænseoverskridende handel.
– DET NOTERER sig de forslag vedrørende finansielle tjenesteydelser i detailleddet, der er inde-
holdt i rapporten om det indre marked, og det ER ENIGT OM, at skærpet konkurrence, styrket
effektivitet og flere muligheder for erhvervslivet inden for finansielle tjenesteydelser i detailled-
det vil fremme beskæftigelse og vækst samt være til gavn for forbrugerne. I den forbindelse
STØTTER Rådet GENERELT de initiativer, som Kommissionen har påpeget inden for finan-
sielle tjenesteydelser i detailleddet, og
TILSKYNDER til, at banksektoren udvikler en række fælles regler vedrørende bank-
konti for at gøre det lettere for ikke-residente at skifte bank og få adgang til banker,
hvilket er til gavn for alle forbrugere, idet der også erindres om de positive virkninger,
som øget kundemobilitet forventes at have for konkurrencen
STØTTER Kommissionen i dens planer om at kigge nærmere på hindringerne for en
bredere tilgængelighed af produkter, navnlig ved at vurdere mulighederne for en
28. ordning og yderligere anvendelse af konkurrencepolitiske værktøjer
5372/08 (Presse 11)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0013.png
22.I.2008
UNDERSTREGER betydningen af at fjerne hindringer for udbud af og efterspørgsel ef-
ter detailprodukter på et grænseoverskridende grundlag og af at undersøge forhåndsbe-
tingelserne for adgang til og tilgængeligheden af kreditoplysninger i forbindelse med
fremme af konkurrenceprægede detailmarkeder
SER FREM TIL Kommissionens meddelelse om behovet for en mere sammenhængen-
de tilgang til produktgennemsigtighed og distributionskrav for "konkurrerende" detail-
investeringsprodukter
STØTTER Kommissionens undersøgelse af mulige forbedringer af klageordninger ved-
rørende finansielle tjenesteydelser
og TILSKYNDER TIL større og kontinuerlig inddragelse af forbrugerne for således,
hvor det er relevant, at afprøve de foreslåede foranstaltninger ved hjælp af forbruger-
testpaneler og/eller drøfte dem med ekspertgrupper bestående af fagfolk og brugere.
– DET OPFORDRER FSC og EFC til at gennemgå de kommende detaljerede initiativer fra Kom-
missionen. I første halvår af 2008 vil Rådet ud over overvejelserne af fremskridtene med hensyn
til det fælles eurobetalingsområde (SEPA) navnlig gennemgå Kommissionens hvidbog om real-
kreditsektoren for forbrugere og meddelelsen fra Kommissionen om formidling af finansiel vi-
den, der opstiller forslag til formidling af finansiel viden, idet det dog anerkendes, at formidling
af finansiel viden primært sorterer under medlemsstaterne.
Rådet UNDERSTREGER betydningen af den eksterne dimension i rapporten om det indre marked.
EU's interne og eksterne politikker skal udnyttes for at tage globaliseringens muligheder og udfor-
dringer op i overensstemmelse med EU's erklæring om globalisering, der blev vedtaget af Det Eu-
ropæiske Råd i december. Et velfungerende indre marked kan øge medlemsstaternes konkurrence-
evne i en globaliseret verden."
5372/08 (Presse 11)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0014.png
22.I.2008
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - DET FÆLLES EUROBETALINGSOMRÅDE -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om initiativet vedrørende det fælles eurobetalingsområde, der
skal iværksættes officielt den 28. januar.
"Rådet −
– UNDERSTREGER, at det støtter målet for det fælles eurobetalingsområde (SEPA): at opnå et
integreret marked for betalingstjenester i euro, hvor der er effektiv konkurrence, og hvor der ikke
skelnes mellem grænseoverskridende og nationale betalinger i euro inden for EU
– HILSER de væsentlige fremskridt VELKOMMEN, som branchen har gjort for at nå frem til
SEPA
– ANERKENDER, at SEPA-projektet nu har bevæget sig fra den indledende til den operative fase,
og opfordrer derfor branchen til at intensivere sin indsats og få arbejdet afsluttet, navnlig for så
vidt angår de høje standarder, der er nødvendige på kortmarkedet, og i bevægelserne fra kunde til
bank og fra bank til kunde
– OPFORDRER branchen til at udvikle attraktive SEPA-betalingsprodukter og gå aktivt ind i
markedsføringen af dem, så der opstår et naturligt incitament for kunderne til at flytte fra de ek-
sisterende betalingsinstrumenter til de nye SEPA-betalingsprodukter i en markedsstyret proces
– ØNSKER en hurtig og problemfri overflytning til SEPA, så dobbelte betalingsomkostninger
holdes på et minimum, og fremhæver nødvendigheden af rettidig og fuldstændig omskrivning til
national ret og gennemførelse af direktivet om betalingstjenester på nationalt plan for at lette
overflytningsprocessen
– ANERKENDER betydningen af, at der findes en brugbar løsning, der sikrer, at eksisterende
mandater til direkte debitering fortsat er juridisk gyldige, hvor der er behov for det
– ANERKENDER, at de offentlige myndigheder kan spille en vigtig rolle som katalysator ved at
hjælpe med til at fremme overflytningsprocessen
5372/08 (Presse 11)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.I.2008
– TILSKYNDER de offentlige myndigheder til hurtigt at vedtage SEPA-betalingsinstrumenterne
med forbehold af princippet om, at der ikke må ske forringelser i forhold til produkternes nuvæ-
rende ydeevne og pris på nationalt plan, i betragtning af det positive bidrag, SEPA kan yde til
modernisering af den offentlige forvaltning og handlingsplanen for e-forvaltning, samt SEPA's
store positive betydning for Europas økonomi i bredere forstand, bl.a. ved tillægstjenester såsom
e-fakturering
– OPFORDRER medlemsstaternes finansministerier til i samarbejde med de nationale centralban-
ker at blive ved med at følge udviklingen af SEPA på nationalt plan, navnlig med hensyn til de
offentlige myndigheders anvendelse af SEPA, og OPFORDRER Kommissionen til i samarbejde
med ECB at fremlægge en statusrapport om overflytningen ved udgangen af hvert år, som, hvor
det er relevant, skal omfatte fastsættelsen af priser for SEPA-instrumenterne og den øgede kon-
kurrence inden for SEPA-området samt andre SEPA-relaterede processer, indtil der er sket en
vellykket overflytning af en kritisk mængde af betalingsinstrumenter og under alle omstændig-
heder indtil udgangen af 2008, 2009 og 2010."
5372/08 (Presse 11)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0016.png
22.I.2008
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
– Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 21. januar.
– Morgenmadsmøde
Ministrene mødtes til morgenmad med Dominique Strauss-Kahn, den nye administrerende direktør
for Den Internationale Valutafond, for at drøfte reformen af IMF.
*
*
*
Under frokosten orienterede formanden for Eurogruppen ministrene om Eurogruppens møde den
21. januar og drøftede den økonomiske situation med særlig vægt på de seneste udviklinger på de
finansielle markeder.
5372/08 (Presse 11)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453640_0017.png
22.I.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKATNING
Tyskland/Polen - Merværdiafgift
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Tyskland og Polen til at anvende en særlig foran-
staltning i forbindelse med opførelse og vedligeholdelse af grænsebroer over floderne Oder og
Lausitzer Neisse (16447/07).
I afgørelsen defineres de broer, der anses for at udgøre en del af de respektive områder i beskat-
ningsmæssig henseende for så vidt angår levering og erhvervelse af varer, der er bestemt til disse
broer.
Foranstaltningen fragiver bestemmelserne i direktiv 2006/12/EF om det fælles merværdiafgiftssy-
stem.
UDNÆVNELSER
Det Videnskabelige og Tekniske Udvalg (Euratom)
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse af medlemmerne af Det Videnskabelige og Tekniske
Udvalg (Euratom) for en periode på fem år (15047/2/2007
+ 16067/07 ADD 1).
I 2004 udnævnte Rådet medlemmerne af Det Videnskabelige og Tekniske Udvalg (Euratom) for
perioden 1. maj 2004 - 30. april 2009. Som følge af Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU var
det imidlertid nødvendigt at træffe en ny afgørelse om udnævnelse af medlemmerne af dette udvalg
(41 efter tiltrædelsen).
5372/08 (Presse 11)
17
DA