Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2844 - Økofin Bilag 2
Offentligt
517822_0001.png
15. januar 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 22. ja-
nuar 2008
Dagsordenspunkt 3b:
Resumé
Key Issues Paper
ECOFIN ventes den 22. januar 2008 at drøfte et key-issues-papir, der er ECOFIN’s bidrag
til konklusionerne for DER’s forårsmøde den 13.-14. marts 2008.
Det fremgår blandt andet: at fokus i næste cyklus i Lissabon-strategien skal være på implemen-
tering af reformer, og de Integrerede Retningslinjer er fortsat valide og bør ikke ændres; at lande
der endnu ikke har nået deres mellemfristede mål (MTO’er) bør styrke underskuds- og gælds-
reduktionen; at der i ft. det finansielle system er behov for bedre processer for krisehåndtering, og
det er endvidere vigtigt bl.a. at forbedre risiko håndtering og yderligere integrere den finansielle
infrastruktur i EU; at ØMU’en har spillet en væsentlig rolle i forhold til at accelerere den øko-
nomiske integration i Europa.
Baggrund
Formandskabet (Slovenien) har fremlagt udkast til et key-issues-paper, der er
ECOFIN’s bidrag til konklusionerne for DER’s forårsmøde den 13.-14. marts
2008. ECOFIN ventes den 22. januar 2008 at drøfte key-issues-papiret fra det
Slovenske formandskab.
Indhold
Papiret er opdelt i 5 afsnit, der overordnet behandler hver sit emne.
1. Udsigterne for den økonomiske vækst
Det fremgår, at selvom væksten i EU i 2008 og 2009 ventes at svare til den poten-
tielle vækst på omkring 2 pct., forstærker finansiel turbulens og fortsat høje olie-
priser de nedadgående risici for væksten. Den samlede vækst i verdensøkonomi
forbliver imidlertid robust. Det er væsentligt, at højere oliepriser og fødevarepriser
ikke fører til generelle anden runde inflations-effekter.
De økonomiske og finansielle politikker i EU bør være rettede mod at sikre
makroøkonomisk stabilitet samt at adressere fremtidige udfordringer inklusive
aldringen af befolkningerne og globaliseringen. Implementering af den strukturelle
reformdagsorden i EU er væsentlig i denne sammenhæng.
2. Lissabon-strategien
Selvom der er behov for yderligere reformer, er det opmuntrende med fremskrid-
tene med implementeringen af strukturelle reformer og det Indre Marked. Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
primære fokus i den næste 2008-10 cyklus i Lissabon-strategien skal fortsat være
på implementering. De Integrerede Retningslinjer er fortsat valide og bør ikke
ændres.
Det er væsentligt at fastholde momentum og øge reformindsatsen. Medlems-
landene bør opdatere deres nationalreformprogrammer (NRP’er) i overensstem-
melse med de Integrerede Retningslinjer og landespecifikke anbefalinger.
Handling på fællesskabsniveau bør understøtte og styrke medlemslandenes tiltag
indenfor de fire hovedprioritetsområder identificeret af DER foråret 2006. Her
synes en række indsatser særligt relevante:
Investeringer i mennesker, viden og innovation er en vigtig prioritet for EU.
Mere effektive investeringer i human kapital kan lette og bidrage overgan-
gen til en videnbaseret økonomi og skabe flere og bedre jobs.
Det Indre Marked er en væsentlig drivkraft for Europas konkurrenceevne.
Det er bl.a. andet vigtigt med hurtig implementering af servicedirektivet.
Hertil kommer bl.a. at det i forhold til el- og gasmarkeder er vigtigt med
indbyrdes forbindelser og mere effektiv konkurrence, herunder separation
af produktion og distribution samt lige adgang til distributionsnetværk.
I forhold til at transformere Europa til en bæredygtig og lav CO2, energi-
effektiv økonomi er det vigtigt at udvikle markedsbaserede instrumenter så
som EU’s kvotehandelssystem eller skatter. Dette samt fremme af nye tek-
nologier står centralt i EU’s indsats for at reducere CO2-udslip.
3. Den budgetmæssige situation og Stabilitets- og Vækstpagten
Rådet er fast besluttet på at sikre fuld implementering af Stabilitets- og Vækst-
pagten. I den sammenhæng anføres at:
Medlemslande, der endnu ikke har nået deres mellemfristede mål (MTO’er),
bør styrke underskuds- og gældsreduktionen.
Der bør værnes om langsigtet finanspolitisk holdbarhed.
Der er behov for at styrke kvaliteten af de offentlige finanser ved at øge
efficiens og effektivitet i udgifterne samt favorisere tiltag der fremme pro-
duktivitet, beskæftigelse og innovation.
4. Forbedre efficiensen og stabiliteten i finansielle markeder
Der er behov for at forbedre efficiensen og stabiliteten af det finansielle system.
Den finansielle turbulens understreger vigtigheden af passende regulering og ar-
rangementer for finansiel stabilitet. Derfor lægges vægt på at:
Styrke procedurer for finansiel krisehåndtering og praktisk samarbejde mel-
lem myndigheder i forskellige EU-lande. Det er samtidig vigtigt at forbedre
risiko-håndteringen, herunder særligt i forhold til likviditet, gennemskuelig-
hed og værdiansættelsesstandarder for komplekse finansielle instrumenter,
undersøge ratingbureauers rolle og overveje forbedringer af indskyder-
garantiordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Styrke regulerings- og tilsynsmæssige rammer blandt andet gennem rammer
for risikobaserede kapitalkrav for forsikrings- og genforsikringsselskaber.
Yderligere integrere den finansielle infrastruktur på tværs af EU bl.a. gen-
nem implementering af Code of Conduct for betalingsclearing og Singe-
Euro-Payment-Area (SEPA).
Fjerne barrierer for yderligere udvikling af europæiske markeder for risiko-
kapital og forbedre små og mellemstore virksomheders adgang til finansie-
ring via Den Europæiske Investeringsbank.
5. Den Europæiske Økonomiske og Monetære Union (ØMU)
Det fremgår, at ØMU’en har spillet en væsentlig rolle i forhold til at accelerere
den økonomiske integration i Europa og gøre eurolandene mere modstandsdygti-
ge overfor økonomiske stød. Eurolandene bør fortsat øge tilpasningsdygtigheden
i deres økonomier.
Eurolande, der endnu ikke har nået deres MTO’er, bør sikre en forbedring af de-
res strukturelle balance mindst svarende til 0,5 pct. af BNP om året. Endvidere er
der behov for at øge produktivitet og konkurrence i markederne for varer og tje-
nester, særligt finansielle tjenester. Fortsatte reformer er nødvendige for at sikre at
det kan betale sig at arbejde, øge erhvervsdeltagelsen og incitamentet til at arbejde.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har ikke været hørt i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Holdning
Dansk holdning
Regeringen er enig i, at fokus i forhold til Lissabon-strategien skal være implemente-
ring af reformer og at de Integrerede Retningslinjer derfor ikke bør ændres. Herun-
der kan regeringen støtte, at man på fællesskabsniveau blandt andet fokuserer på
styrkelse af det Indre Marked og på udvikling af markedsbaserede instrumenter, in-
klusiv kvotehandelssystemet, i forhold til klimaindsatsen.
Regeringen er enig i, at lande, der endnu ikke har nået MTO’er, bør styrke deres un-
derskuds- og gældsreduktion.
Regeringen støtter op om EU-arbejdet for bedre processer for finansiel krisehåndte-
ring. Fra dansk side finder man imidlertid, at teksten bør skelne skarpt mellem igang-
værende arbejder med bedre processer for krisehåndtering og igangværende analyser
af behovet for ændret regulering i lyset af den finansielle turbulens. Først når resulta-
tet af nævnte analyser foreligger, kan der tages stilling til om reguleringen eventuelt
skal ændres.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til de overordnede budskaber i papiret og til bud-
skaber om Lissabon-strategien, herunder om fortsat fokus på implementering og i
ft. handling på fællesskabsniveau.