Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2850+2851 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
523721_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. februar 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 18. februar 2008
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008 ....................................... 2
2. Det vestlige Balkan......................................................................................................... 4
3. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP) ................................................................... 7
4. Mellemøsten ................................................................................................................... 9
5. Kenya .............................................................................................................................11
6. Sudan/Tchad/Den Centralafrikanske Republik ........................................................ 13
7. (Evt.) Iran ..................................................................................................................... 15
8. Burma/Myanmar ......................................................................................................... 18
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet ventes at præsentere et udkast til kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den
13.-14. marts 2008. Et første udkast ventes modtaget i forbindelse med Coreper II’s drøftelse heraf den 14.
februar. Forårstopmødet vil sædvanen tro have Lissabon-strategien på dagsordenen, hvor man med afsæt i
Kommissionens strategiske rapport fra december 2007 vil drøfte retningslinierne for den kommende treårige
cyklus. Udover Lissabon-strategien ventes review af det indre marked sat på dagsordenen samt en indledende
drøftelse af Kommissionens klima- og energipakke fra januar 2008.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet ventes at præsentere et udkast til kommenteret dagsorden for mødet i Det
Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008. Et første udkast ventes modtaget i forbindelse med
Coreper II’s drøftelse heraf den 14. februar.
Forårstopmødet vil sædvanen tro have Lissabon-strategien på dagsordenen, hvor man med
afsæt i Kommissionens strategiske rapport vil drøfte retningslinierne for den kommende
treårige cyklus (2008-2010). Udover Lissabon-strategien ventes review af det indre marked sat
på dagsordenen samt en indledende drøftelse af Kommissionens klima- og energipakke. Der
forventes bidrag til konklusionerne for Det Europæiske Råd fra en række rådsformationer.
Foruden GAERC drejer det sig om ECOFIN, EPSCO, Konkurrenceevne, Miljø, Uddannelse
og Ungdom.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Udkastet til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 13.-14. marts d.å. har ikke i
sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske
Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter/målsætninger/konklusioner eller andet, der vil
kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på dette stadie.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne tage formandskabets orientering om den kommenterede
dagsorden til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0004.png
2. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af det Vestlige Balkan med fokus på Serbien og Kosovo. Rådet forventes at vedtage
operationsplanen for den civile ESDP-mission i Kosovo på rådsmødet eller et rådsmøde umiddelbart herefter.
Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Anden runde i det serbiske præsidentvalg fandt sted den 3. februar. Valget blev vundet af den
siddende præsident Boris Tadic.
Den midlertidige politiske aftale mellem Serbien og EU forudses undertegnet den 7. februar i
Bruxelles. Aftalen blev udarbejdet på GAERC den 28. januar 2008, da det stod klart, at der ikke
kunne skabes EU enighed om undertegnelse af Stabiliserings- og Associeringsaftalen med
Serbien.
Det Europæiske Råd noterede i december 2007, at forhandlingerne om en statusløsning for
Kosovo gennem trojkaprocessen var afsluttet uden resultat, og at mulighederne for en
forhandlet løsning mellem Serbien og Kosovo dermed var udtømte. Det Europæiske Råd
gjorde det klart, at status quo i Kosovo ikke er holdbar, og at der er brug for en afklaring af
Kosovos status. Det Europæiske Råd besluttede, at EU er parat til at påtage sig en ledende og
koordinerende rolle i Kosovo, bl.a. gennem indsættelse af en ESDP-mission indenfor politi og
retsvæsen. FN’s generalsekretær noterede sig i sin rapport om UNMIK til Sikkerhedsrådet den
31. december, at EU er villig til at påtage sig en ledende rolle i Kosovo. I forlængelse heraf
fortsætter EU forberedelsen af ESDP-missionen indenfor politi og retsvæsen og af etableringen
af stillingen som EU’s særlige repræsentant i Kosovo (EUSR). Retsgrundlaget og
operationskonceptet for missionen samt mandatet for EUSR er vedtaget forud for rådsmødet.
Næste skridt i forberedelsen af ESDP-missionen er udarbejdelsen af en operationsplan, der
ventes vedtaget på rådsmødet eller på et rådsmøde umiddelbart herefter.
ESDP-missionen i Kosovo vil blive EU’s hidtil største og mest komplekse civile ESDP-
engagement. Missionen vil gennem rådgivning, monitorering og træning medvirke til
opbygningen af det lokale politi- og retsvæsen. Missionen har samtidig hjemmel til at varetage
udøvende beføjelser indenfor blandt andet etniske forbrydelser, krigsforbrydelser, korruption
samt økonomisk og anden organiseret kriminalitet. Herudover har mission generelt beføjelse til
at omgøre eller annullere afgørelser truffet af det lokale politi- og retsvæsen. EU lægger dog
samtidig stor vægt på lokalt ejerskab.
På nuværende tidspunkt ventes ESDP-missionen at omfatte omkring 1850 udsendte
medarbejdere. Heraf vil godt 1450 være politifolk og mere end 200 retsstatseksperter - primært
anklagere, dommere og fængselspersonale. Hertil kommer et mindre told-element samt
administrativt personale. I politidelen indgår et særskilt ”robust” element på omkring 500
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
særlige politifolk, der sammen med lokalt politi og NATO-styrken i Kosovo får ansvar for
”crowd & riot control”. Der er mulighed for en forøgelse af såvel det generelle politibidrag som
det robuste element, såfremt sikkerhedssituationen giver grundlag herfor.
Danmark har i overensstemmelse med regeringsgrundlaget tilbudt at yde et solidt bidrag, som
ventes udmøntet med primært politifolk, men også retsstats- og toldeksperter. Foreløbig er
over 40 kandidater udpeget, heraf 3 af i alt 22 lederstillinger i missionen. Flere vil komme til
efterhånden som forberedelserne skrider frem. Danmark har også tilbudt kandidater til
stillinger, der omfatter udøvende beføjelser.
Kommissionen fremlagde den 6. november 2007 sin udvidelsespakke, som også indeholdt
fremskridtsrapporter for landene på det vestlige Balkan. I forlængelse heraf har Kommissionen
fremlagt reviderede europæiske partnerskaber for Albanien, Bosnien-Hercegovina og Serbien
(inklusive Kosovo) og et revideret tiltrædelsespartnerskab med Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien. Disse partnerskaber angiver de væsentligste prioriteter for politiske og
økonomiske reformer i det enkelte land som led i den gradvise tilnærmelse til EU.
Partnerskaberne ventes vedtaget på rådsmødet. Et europæisk partnerskab for Montenegro blev
vedtaget i 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
ESDP-missionen vil have hjemmel i TEU artikel 14 og 25, stk. 3.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage operationsplanen for den civile ESDP-mission. Rådskonklusionerne
ventes at notere sig resultatet af præsidentvalget i Serbien og at hilse vedtagelsen af de
europæiske partnerskaber og tiltrædelsespartnerskabet velkomne. Såfremt der inden GAERC
den 18. februar fremkommer en selvstændighedserklæring for Kosovo, må det formodes
drøftet, hvordan EU - i lighed med tidligere praksis - indenfor en fælles ramme vil forholde sig
til en selvstændighedserklæring.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes at have konsekvenser for statsfinanserne gennem indvirkningen på EU’s
budget. Udsendelsen af en ESDP-mission vil blive finansieret over de dertil afsatte midler på
EU-budgettet (FUSP) for 2008 og 2009. Størrelsen af udgiften forventes at være 140 mio. euro
i 2008 ud af en ramme på 285 mio. euro, og 65 mio. euro i 2009 ud af en ramme, der forventes
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at være på et niveau sammenligneligt med 2008. Det forventes, at missionen vil blive forlænget i
løbet af 2009, og at det samlede beløb for 2009 således vil blive højere. EU’s FUSP-budget er i
2008 samlet på ca. 285 mio. euro. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter. De danske
politifolk finansieres indenfor rammerne af finanslovens internationale politireserve på 50 mio.
kr., mens øvrige danske deltagere i missionen finansieres over allerede afsatte midler i
Udenrigsministeriets Naboskabsprogram og rammen for det Internationale Humanitære
Beredskab.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udsendelsen af en civil ESDP-mission til Kosovo. Regeringen arbejder for et
solidt personelbidrag til missionen. Regeringen støtter vedtagelsen af de europæiske
partnerskaber og tiltrædelsespartnerskabet. Fra dansk side venter man at kunne støtte
rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige medlemslande støtter ESDP-missionen. Det forventes, at de øvrige
medlemslande støtter vedtagelsen af de europæiske partnerskaber og tiltrædelsespartnerskabet.
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18. januar 2008.
.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0007.png
3. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)
KOM (2007) 0774
Nyt notat
1. Resumé
Punktet er på dagsordenen som opfølgning på den generelle drøftelse vedr. den Europæiske Naboskabspolitik
(ENP), der fandt sted på Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) 10. december 2007.
2. Baggrund
Formålet med Naboskabspolitikken er at fremme demokratiske og økonomiske reformer,
bæredygtig udvikling og handel med henblik på at sikre stabilitet og vækst langs EU's grænser.
Samarbejdet med nabolandene bygger på et fælles værdigrundlag, herunder demokrati,
menneskerettigheder og retsstatsprincipper.
Hovedemnerne for en styrkelse af Naboskabspolitikken er bl.a. en udvikling af det økonomiske
og handelsmæssige samarbejde, herunder frihandelsaftaler. Øgede folk-til-folk kontakter står
også centralt. Der har som led i Naboskabspolitikken også været arbejdet med inddragelse af
nabolandene i tematiske samarbejder om f.eks. miljø, transport og energi. Det politiske
samarbejde søges også udbygget, og nabolandene ventes efterhånden i højere grad at blive
inddraget i EU's programmer og agenturer.
På sit møde den 10. december 2007 havde GAERC en drøftelse af EU’s naboskabspolitik med
udgangspunkt i Kommissionens meddelelse af 5. december s.å. Kommissionen nævnte tre
elementer i meddelelsen, som der i de kommende måneder burde følges op på fra EU’s side.
Det drejede sig for det første om økonomisk integration, herunder øget markedsadgang for
nabolandene til Det Indre Marked også for landbrugsvarer samt støtte til harmonisering af
standarder og regelsæt. For det andet måtte EU søge fleksible løsninger på de resterende
visumproblemer fremkaldt af Schengen-systemet, hvilket var nødvendigt for at fremme
mobilitet og handel på tværs af Europas grænser. For det tredje burde EU gøre mere for at
fremme løsninger i de ”frosne konflikter” i naboområdet ved brug af alle tilgængelige politiske,
juridiske og økonomiske instrumenter. Kommissionen konkluderede, at balancen mellem den
sydlige og den østlige dimension var afgørende. Man skulle derfor være særdeles varsom med
konkret at fremhæve nogle lande frem for andre. Fra Kommissionens side lagde man stor vægt
på, at ENP’en forblev én samlet politisk ramme, inden for hvilken man kunne differentiere på
behørig vis mellem de enkelte nabolande.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Punktet er på dagsordenen som opfølgning på den generelle drøftelse vedr. den Europæiske
Naboskabspolitik (ENP), der fandt sted på Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) d. 10. december 2007. Der forventes en drøftelse af, hvordan EU kan styrke
Naboskabspolitikken, så der skabes de bedste incitamenter for reformer i nabolandene. Der vil
i forlængelse heraf, være en drøftelse af hvilke positive signaler, der skal sendes til de ENP-
lande, der har gjort fremskridt i deres reformbestræbelser.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser Naboskabspolitikken er et kernepunkt i EU’s udenrigspolitik, og at der bør være
de samme tilbud om tætte forbindelser til EU til både Middelhavslandene og østeuropæiske
naboer. I denne forbindelse er det specielt vigtigt for regeringen, at fælles værdier som
demokrati og retsstatsprincipper, der giver adgang til øget samarbejde med EU, overholdes.
Endvidere lægger regeringen vægt på, at ENP bør bygges på en individuel og merit-baseret
tilgang, at ENP’en bør opstille incitamenter for reformer, at hvert enkelt land under ENP’en
bør behandles i forhold til de reformresultater, landet opnår
Konkret finder regeringen, at det er vigtigt, at integration i EU's indre marked er en central del
af EU's tilbud til nabolandene; at integrering af nabolandene i EU's politikker bl.a. inden for
energi og klima vil øge EU's mulighed for at sætte dagsordenen og skabe konkrete fremskridt;
at Naboskabspolitikken tilbyder adgang til de programmer og institutioner indenfor forskning
og uddannelse, der har betydet så meget for integrationen af de unge generationer inden for
EU, samt at folk-til-folk kontakten er et vigtigt element i ENP.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel imødekommenhed overfor Kommissionens forslag til at skabe en
stærk Naboskabspolitik i overensstemmelse med ovennævnte beskrivelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. december 2007.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0009.png
4. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling. Fokus ventes at være på
fremdriften i forhandlingerne efter konferencen i Annapolis den 27. november 2007og donorkonferencen i Paris
den 17. december 2007. I lyset heraf forventes EU's og kvartettens rolle drøftet. Situationen vedrørende Gaza
kan også forventes drøftet. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Den 17. december 2007 afholdtes en donorkonference i Paris med det formål at indsamle
donormidler til at gennemføre den palæstinensiske reform og udviklingsplan (PRDP) på kort
og mellemlang sigt. På konferencen blev der afgivet tilsagn for i alt 7,483 mia. USD for
perioden 2008-2010 til støtte for det palæstinensiske selvstyre, hvilket overstiger det forudsete
finansieringsbehov. EU og medlemsstaterne bidrager med 53 % af de afgivne tilsagn.
For at støtte Annapolis konferencen og momentum i den israelsk-palæstinensiske fredsproces
fremlagde EU i forbindelse med Annapolis-mødet en handlingsplan for EU’s engagement. I
planen peges på en række indsatsområder, som EU vil forfølge i sammenhæng med fremdrift i
fredsprocessen. Der peges på støtte til palæstinensisk statsdannelse (politiindsats,
institutionsopbygning og god regeringsførelse, økonomisk vækst og told/handel), støtte i en
overgangsperiode (til PA’s budget, reformer og humanitær hjælp) samt støtte til konfliktløsning
(indsats rettet mod Østjerusalem, flygtninge og sikkerhedsarrangementer).
I lyset af situationen i og omkring Gaza understregede udenrigsministrene i rådskonklusionerne
fra GAERC den 28.-29. januar 2008 bl.a., at de seneste begivenheder der var stærkt
bekymrende, at man fordømmer den vedvarende affyring af raketter mod Israel fra Gaza og
alle øvrige aktiviteter, som strider mod folkeretten og udsætter civile for fare, at den
humanitære situation i Gaza er alvorlig og opfordrer til sikring af de nødvendige forsyninger til
området, at Israel skal opfylde sine forpligtelser over for Gaza, at der snarest bør sikres en
kontrolleret genåbning af passage ind og ud af Gaza for både humanitære og kommercielle
transporter, at EU vil fortsætte sine humanitære forsyninger til Gaza og er rede til at bistå med
den økonomiske genopbygning af Gaza, samt at den israelske soldat, som blev bortført for 19
måneder siden, straks frigives.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling efter
Annapolis-konferencen og den opfølgende internationale donorkonference i Paris den 17.
december 2007. I lyset heraf og med udgangspunkt i EU's handlingsplan forventes EU's og
kvartettens rolle drøftet. Situationen i og omkring Gaza forventes drøftet. Der vil muligvis
blive vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deler det internationale samfunds støtte til den igangværende forhandlingsproces
mellem israelerne og palæstinenserne. I den forbindelse finder regeringen det væsentligt, at
støtten både finder sted på det politiske og det økonomiske plan. Regeringen bakker derfor
fuldt op om EU-handlingsplanen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være politisk enighed blandt medlemslandene om det fortsatte behov for en
markant EU-indsats i forbindelse med fredsprocessen i Mellemøsten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 28. januar 2008.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0011.png
5. Kenya
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at have en drøftelse af situationen i Kenya, som stadig er uløst efter uroen omkring præsident-,
parlaments- og lokalvalgene den 27. december 2007. Kofi Annan mægler i konflikten på vegne af Den
Afrikanske Union og har fremlagt en mæglingsskitse, der er blevet godkendt af parterne. EU har udtrykt støtte
til AU og Kofi Annans mæglingsbestræbelser. Hvis der ikke findes en løsning vil det kunne få konsekvenser for
forholdet mellem EU og Kenya, herunder for bistandssamarbejdet.
2. Baggrund
Kenya afholdt præsident-, parlaments- og lokalvalg den 27. december 2007. Selve
valgafstemningen forløb i god ro og orden, men optællingsprocessen på centralt hold viste en
række uregelmæssigheder, hvilket har fået internationale valgobservatører, herunder EU
observatører, til at stille alvorlig spørgsmål ved det officielle valgresultat af præsidentvalget, der
gav genvalg til Kibaki. Oppositionen vil ikke anerkende valgresultatet til præsidentposten. De
omfattende uroligheder har ført til, at mere end 250.000 – 300.000 personer lever som internt
fordrevne. Mere end 1.000 personer skønnes dræbt, og der er risiko for at næsten 500.000
personer vil have behov for nødhjælpsbistand i den kommende tid, hvis ikke urolighederne
aftager.
Kofi Annan mægler i konflikten på vegne af Den Afrikanske Union. Der er fremlagt en
køreplan for de videre forhandlinger med indsatser på kort- og lang sigt. Indenfor de nærmeste
fire uger vil parterne forhandle spørgsmålet om valgresultatet, mens de på længere sigt
forventes at drøfte en række af de underliggende årsager til volden, herunder marginalisering af
befolkningsgrupper, ejerskab til jord og etnicitet. Konfliktens parter har godkendt Annans
mæglingsskitse.
EU har på rådsmøde den 28. januar udtrykt stærk støtte til AU og Kofi Annans
mæglingsbestræbelser. Det er vigtigt, at Afrika selv er i stand til at løse konflikten. EU har
samtidig understreget, at samarbejdet med Kenya ikke kan fortsætte som hidtil medmindre der
findes en forhandlet løsning mellem parterne, som respekterer de kenyanske vælgere. EU har
endvidere gjort opmærksom på, at et manglende forhandlingsresultat vil få konsekvenser for
forholdet mellem EU og Kenya, herunder for bistandssamarbejdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Formålet vil være en drøftelse af situationen, herunder udtrykke fortsat EU støtte til AU og
Kofi Annans mæglingsbestræbelser.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for de danske statsfinanser,
samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter op om Annans og AU’s mæglingsbestræbelser. Det er vigtigt, at Afrika selv
er i stand til at løse konflikten. Regeringen finder ligeledes, at samarbejdet med Kenya ikke kan
fortsætte som hidtil før der er fundet en forhandlet løsning mellem parterne. Regeringen er
villig til, i samarbejde med øvrige EU lande, at overveje konsekvenserne for
bistandssamarbejdet med Kenya, hvis ikke der findes en forhandlet løsning på konflikten.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed i EU om tilgangen til Kenya.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 28. januar 2008.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0013.png
6. Sudan/Tchad/Den Centralafrikanske Republik
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse forventes at fokusere på den humanitære situation, fredsforhandlingerne i Darfur,
implementeringen af nord-syd fredsaftalen (CPA) samt deployeringen af den militære ESDP-operation til
Tchad/Den Centralafrikanske Republik (EUFOR Tchad/RCA), som formelt blev lanceret på sidste
rådsmøde. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU har på sidste rådsmøde formelt iværksat udsendelsen af en militær ESDP-operation til
Tchad og Den Centralafrikanske Republik (CAR), der skal forbedre sikkerheden i
flygtningelejrene langs grænsen til Sudan og understøtte indsættelsen af en civil FN-ledet
politimission i flygtningelejrene. Et kupforsøg i Tchad, der har medført alvorlige kampe i
hovedstaden Ndjamena, har betydet, at deployeringen er udsat. Den ventes igangsat så snart
situationen tillader det. Danmark deltager ikke i operationen som følge af forsvarsforbeholdet.
Situationen i Darfur er fortsat meget alvorlig og præget af udbredt vold og lovløshed. I det
vestlige Darfur har der desuden i januar været en optrapning af fjendtligheder mellem en af
oprørsbevægelserne og regeringstropper. FN og AU’s særlige udsendinge arbejder fortsat på at
samle oprørsbevægelserne med henblik på fornyede fredsforhandlinger med regeringen om en
politisk løsning. Der er nu fem betydelige grupper, hvoraf tre har erklæret sig villige til at
forhandle.
FN/AU Hybridstyrken UNAMID overtog ansvaret for sikkerheden i Darfur den 1. januar
2008, hvor mandaterne for AMIS og EU's støtteaktion til AMIS ophørte. Sudans regering
obstruerer fortsat deployeringen af UNAMID, ligesom enkelte kapaciteter, herunder
helikopterbidrag, udestår. Af bl.a. denne grund er der i følge FN-sekretariatet alene 7000 af de
planlagte 26.000 mand på plads for indeværende. Der må også fremover forventes betydelige
forsinkelser i udsendelse af UNAMID-styrken. Danmark har tilmeldt en række militære
kapaciteter til FN, herunder transport-, logistik og andre kapaciteter med henblik at bistå
UNAMID-styrken. FN har udvist interesse herfor, men der foreligger endnu ikke konkrete
anmodninger om anvendelse af de tilbudte kapaciteter i konkrete perioder.
Der er fortsat stor mistillid mellem ledere fra Nord og Sydsudan, hvilket vanskeliggør
gennemførelsen af fredsaftalen mellem Nord og Syd som blev undertegnet den 9. januar 2005.
Den umiddelbare krise, der i slutningen af 2007 ledte til, at SPLM suspenderede deres poster i
samlingsregeringen, er dog overstået, bl.a. fordi Nord i det store hele har gennemført de aftalte
troppetilbagetrækninger fra Sydsudan. Det afgørende spørgsmål om grænsedragning omkring
det olierige Abyei område udestår fortsat, ligesom forberedelserne til afholdelse af valg i 2009 er
forsinkede.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelsen forventes at fokusere på den humanitære situation, fredsforhandlingerne i Darfur,
implementeringen af nord-syd fredsaftalen (CPA) samt deployeringen af den militære ESDP-
operation til Tchad/Den Centralafrikanske Republik (EUFOR Tchad/RCA), som formelt blev
lanceret på sidste rådsmøde. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at der skal sikres humanitær adgang til Darfur, at EU må fastholde sin støtte
til fredsforhandlingerne for Darfur og implementeringen af nord-sydfredsaftalen (CPA) for
Sudan samt til indsættelsen af UNAMID.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for at AU/FN Hybridstyrken UNAMID og EUFOR
Tchad/RCA kommer på plads snarest. Derudover forventes der at være bred opbakning til de
fortsatte bestræbelser på at bringe parterne i Darfur-konflikten til forhandlingsbordet.
Endvidere er der enighed om behovet for at sikre gennemførelsen af nord-sydfredsaftalen
(CPA) for Sudan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 28. januar 2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0015.png
7. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 28.
januar 2008. Ny tekst er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram. På det seneste rådsmøde den 28. januar 2008 orienterede EU’s Høje
Repræsentant, Javier Solana, om status for forhandlingerne om en ny FN
Sikkerhedsrådsresolution. EU3+3 kredsen (de fem permanente Sikkerhedsrådsmedlemmer og
Tyskland) blev enige om elementerne i en ny FN Sikkerhedsrådsresolution på et møde på
ministerniveau i Berlin den 22. januar 2008. Vigtigste elementer forventes at være udbygning af
eksisterende sanktionslister, opfordring til årvågenhed over for banktransaktioner og
eksportkreditter samt restriktioner på fragtområdet. Den endelige resolutionstekst forhandles
pt. i New York. Det er endnu uklart, hvornår resolutionen vil kunne vedtages.
Rådet har vedtaget et antal retsakter vedrørende restriktive foranstaltninger mod Iran til
implementering af FN’s Sikkerhedsrådsresolutioner 1737 og 1747. Med vedtagelsen den 6. juni
2007 af den EU-forordning, som skal sikre implementering af Sikkerhedsrådsresolution 1747,
er alle sanktioner mod Iran indeholdt i resolution 1737 og 1747 trådt i kraft.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-,
oparbejdnings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen
indførte sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og
rejserestriktioner) efter FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod
iranske aktiviteter til udvikling af fremførelsesmidler til atomvåben.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007,
indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod køb af
våben fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og
regeringer og internationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra
ny finansiel bistand og långivning til den iranske regering.
Manglende efterlevelse kan ifølge
resolution 1747 føre til vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan
verificere, at Iran har suspenderet de nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen af
sanktionerne, med henblik på genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan
afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og
Sikkerhedsrådets krav.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0016.png
Den 15. november 2007 rapporterede IAEA’s generaldirektør Mohamed ElBaradei om
resultaterne af en handlingsplan, som IAEA-sekretariatet og Iran indgik aftale om den 21.
august i år. Formålet er at få løst en række af de udestående spørgsmål vedrørende Irans
atomprogram. Rapporten konkluderer, at Iran har skabt øget transparens, men at en række
væsentlige spørgsmål stadig udestår samt at Irans tilgang til samarbejdet med IAEA har været
reaktiv i stedet for proaktiv. ElBaradei opfordrer Iran til at give IAEA udvidede
inspektionsbeføjelser og til at efterleve forpligtelserne over for FN’s Sikkerhedsråd.
Den 3. december 2007 offentliggjorde de amerikanske efterretningstjenester et resumé af en
rapport (NIE) om Irans atomprogram, hvori det bl.a. konkluderes, at Iran med stor
sandsynlighed afbrød sit nukleare våbenprogram i efteråret 2003. På den anden side gentager
rapporten også flere af de velkendte negative konklusioner, bl.a. at Iran med stor sandsynlighed
har haft et aktivt atomvåbenprogram, at Teheran stadig ikke efterlever forpligtelserne over for
det internationale samfund (suspension af berigelsesaktiviteterne fremhæves), og at man fortsat
udvikler ekspertise og teknologi bl.a. inden for uranberigelsesområdet, der vil kunne bruges til
udvikling af kernevåben. Det fremhæves også, at Iran fortsat har et aktivt missilprogram, samt
at Iran er påvirkelig over for internationalt pres.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens målsætning i atomsagen er fortsat en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse
af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Regeringen finder, at sanktioner om muligt bør vedtages i
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0017.png
Sikkerhedsrådet i enighed, men man er rede til at støtte selvstændige EU-foranstaltninger med
henblik på at støtte FN-processen, sætte kraft bag forhandlingssporet og opretholde presset
over for Iran.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 28. januar 2008.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
523721_0018.png
8. Burma/Myanmar
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes på det forestående møde at følge op på situationen i Burma/Myanmar med henblik på at fastholde
presset på regimet for igangsættelse af en demokratiproces og national forsoning.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma/Myanmar blev iværksat i 1996. EU’s Fælles Holdning
omfatter målrettede sanktioner over for militærregimet, der kan skærpes eller lempes afhængigt
af fremskridt eller tilbageskridt i situationen i Burma/Myanmar.
Som reaktion på militærregimets brutale fremfærd i efteråret overfor fredelige demonstrationer
besluttede EU’s udenrigsministre på rådsmødet i oktober 2007 at stramme den Fælles Holdning
yderligere i form af skærpede sanktioner overfor militærregimet i Burma/Myanmar. Skærpelsen
omfatter såvel en stramning af eksisterende sanktioner som indførelse af nye handelssanktioner.
Samtidig vedtog EU’s udenrigsministre at øge den humanitære bistand. På rådsmødet i
november 2007 blev den strammere Fælles Holdning, der konkretiserer og formaliserer den
politiske beslutning fra oktober om skærpelse af sanktionerne, vedtaget. På rådsmødet i
december 2007 understregede Rådet vigtigheden af fortsat støtte til FN sporet. På baggrund af
bl.a. dansk pres lykkedes det at få indsat en henvisning i konklusionerne fra Det Europæiske
Råd i december 2007, hvori der udtrykkes dyb bekymring over situationen i Burma/Myanmar
og det bekræftes på ny, at EU er rede til at tage de restriktive foranstaltninger overfor regimet i
Burma/Myanmar op til revision og til at ændre eller skærpe dem afhængig af udviklingen på
stedet.
Målet med EU’s politik i forhold til Burma/Myanmar er at fortsætte presset på regimet for
igangsættelse af en demokratiproces og national forsoning. EU’s politik overfor Burma, udover
strammere sanktioner, er fortsat støtte til FN-sporet, herunder til FN-generalsekretærens
særlige udsending Gambari, som hidtil kun har aflagt to besøg i Burma/Myanmar (i efteråret
2007). De vigtigste - men langt fra tilstrækkelige - resultater af besøgene er dialog mellem Aung
San Suu Kyi og en repræsentant for regimet, adgang for første gang i fire år for FN’s
menneskerettighedsrapportør, Pinheiro i oktober 2007 og regimets løfte om at se på et forslag
om en Fattigdomsbekæmpelseskommission (vil skabe mulighed for mere bistand til landet).
Det internationale samfund presser på for, at et nyt besøg af Gambari finder sted snarest med
henblik på at fastholde FN sporet og skabe nye fremskridt i processen, men regimet har endnu
ikke accepteret et snarligt besøg. Udnævnelsen af en særlig EU udsending for Burma/Myanmar,
italieneren Piero Fassino, har til formål at understøtte Gambaris bestræbelser samt bidrage til at
fremme EU’s politik i forhold til Burma/Myanmar. Også tæt dialog med de asiatiske nabolande
om fremme af demokrati og national forsoning i Burma/Myanmar er et vigtigt element i EU’s
politik overfor landet.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Målet med drøftelsen er at fastholde presset på regimet med henblik på igangsættelse af en
demokratiseringsproces og national forsoning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for, at EU anvender alle midler til fortsat at lægge maksimalt pres på regimet
i Burma/Myanmar for igangsættelse af en demokratiproces og national forsoning. Såfremt der
ikke snart sker fremskridt, vil Danmark ikke tøve med at presse på for nye sanktioner. Samtidig
arbejder Danmark for, at EU er rede til at styrke den humanitære indsats, så befolkningen kan
få øget adgang til mad, sundhed og uddannelse. Danmark arbejder også for, at EU bakker fuldt
ud op om FN-sporet og for fortsat tæt dialog med de asiatiske lande – især Kina, Indien og
ASEAN-landene - som har størst indflydelse på regimet i Burma/Myanmar.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger fra en række af de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. december 2007.
19