Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2848 - uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
528915_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Referat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde(uddannelse og ungdom) 14. februar 2008
Ungdom
1) Nøglebudskaber om den fortsatte implementering af Ung-
domspagten til Det Europæiske Råds forårstopmøde (5582/08
JEUN 10 EDUC 23 SOC 38)
Formålet med nøglebudskaberne er, at Rådet (ungdom) orienterer Det
Europæiske Råd om status for implementeringen af Ungdomspagten
samt peger på mulige fokusområder for bedre implementering.
Formandskabet konstaterede uden debat at nøglebudskaberne var vedta-
get enstemmigt.
2) Unge og interkulturel dialog (5584/08 CULT 9 JEUN 11)
Der blev udvekslet synspunkter om vigtigheden af interkulturel dialog på
ungdomsområdet. Fokus var på at fremme dialogen med unge, på kultu-
rel forskellighed og vigtigheden af, at denne forskellighed ikke fører til
mangel på tolerance og respekt for andre kulturer.
Uddannelse
3) Udkast til fællesrapport fra Rådet og Kommissionen om frem-
skridt inden for arbejdsprogrammet Uddannelse 2010 (5585/08
EDUC 24 SOC 39)
Formandskabet konstaterede uden debat at fællesrapporten var vedtaget
enstemmigt.
4) Nøglebudskaber om uddannelse til Det Europæiske Råds for-
årstopmøde (5586/08 EDUC 25 SOC 40)
21. februar 2008
Sags nr.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Formålet er, at Rådet(uddannelse) gør stats- og regeringschefer opmærk-
somme på de vigtigste prioriteter inden for uddannelse og dermed sikrer
uddannelsesområdet en central placering inden for Lissabon strategien.
Formandskabet konstaterede at nøglebudskaberne var vedtaget enstem-
migt.
I forbindelse med vedtagelsen af nøglebudskaberne ønskede Formand-
skabet en diskussion af, hvordan den åbne koordinationsmetode kan
bruges til at støtte implementeringen af prioriteterne i nøglebudskaberne
og statusrapporten.
Danmark fremhævede i sit indlæg bl.a. fokus på skolefrafald, og nævnte
at man har positive erfaringer med mentorordninger, som har vist sig at
kunne bidrage til at nedbringe frafaldet. Derudover fremhævede Dan-
mark mere praktiske indgange til uddannelse – f.eks. mesterlære - hvor
der veksles mellem undervisning og praktik for at åbne uddannelserne
for grupper, der ellers ikke ville tage en uddannelse.
Danmark nævnte derudover visionen om en femte frihed for viden og
pegede på følgende indsatsområder i den sammenhæng: Styrkelse af ud-
vekslingsprogrammer for studerende, forskere og undervisere, fremme af
gensidig anerkendelse af kvalifikationer og styrkelse af EU’s forsknings-
programmer.