Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2854 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453648_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6722/08 (Presse 45)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2854. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 28. februar 2008
Formand
Andrej Vizjak,
Sloveniens økonomiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6722/08 (Presse 45)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0002.png
28.II.2008
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om den europæiske strategiske
energiteknologiplan.
Rådet afholdt en offentlig orienterende debat om
klima-energi-pakken
med hovedvægten på forsla-
get til et direktiv om fremme af anvendelsen af
vedvarende energikilder.
Rådet afholdt også en offentlig orienterende debat om pakken om det
indre energimarked.
6722/08 (Presse 45)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0003.png
28.II.2008
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN EUROPÆISKE STRATEGISKE ENERGITEKNOLOGIPLAN -
Rådets konklusioner
.......... 6
PAKKEN OM KLIMAFORANSTALTNINGER OG VEDVARENDE ENERGIKILDER ........... 10
DET INDRE ENERGIMARKED...................................................................................................... 12
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Det internationale partnerskab for samarbejde om energieffektivitet.................................................................... 14
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6722/08 (Presse 45)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0004.png
28.II.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Paul MAGNETTE
Bulgarien:
Galina TOSHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Martin ŘÍMAN
Tomáš HÜNER
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Peter HINTZE
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Grækenland:
Christos FOLIAS
Spanien:
Ignasi NIETO MAGALDI
Frankrig:
Jean-Louis BORLOO
Italien:
Marco STRADIOTTO
Cypern:
George CHACALLI
Letland:
Kaspars GERHARDS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Csaba KÁKOSY
Malta:
Theresa CUTAJAR
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Waldemar PAWLAK
Klima- og energiminister
Viceminister for økonomi og energi
Industri- og handelsminister
Viceindustri- og handelsminister, industri- og energi-
afdelingen
Klima- og energiminister
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
teknologi, medlem af Forbundsdagen
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Udviklingsminister
Generalsekretær for energi, Ministeriet for Industri,
Turisme og Handel
Ministre d'État, minister for økologi og bæredygtig
udvikling og fysisk planlægning
Statssekretær, Ministeriet for Økonomisk Udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sports-
minister
Økonomi- og transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Vicepremierminister, økonomiminister
6722/08 (Presse 45)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0005.png
28.II.2008
Portugal:
Manuel PINHO
Rumænien:
Darius MESCA
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Igor SALAMUN
Slovakiet:
Lubomir JAHNÁTEK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Maud OLOFSSON
Det Forenede Kongerige:
Baroness VADERA
Økonomi- og innovationsminister
Statssekretær for energi, Økonomi- og Finansministeriet
Økonomiminister
Generaldirektør for energi, Økonomiministeriet
Økonomimister
Økonomiminister
Erhvervsminister og vicestatsminister
Statssekretær, Ministeriet for Erhverv, Iværksætteri og
Lovgivningsreformer
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Medlem
6722/08 (Presse 45)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0006.png
28.II.2008
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN EUROPÆISKE STRATEGISKE ENERGITEKNOLOGIPLAN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens forelæggelse af sin meddelelse "En strate-
gisk energiteknologiplan for EU (SET-Plan)" som svar på opfordringen fra Det Europæiske Råds
forårsmøde 2007
OG ER ENIGT OM FØLGENDE GRUNDLÆGGENDE PRINCIPPER FOR EN EUROPÆISK
ENERGITEKNOLOGIPOLITIK:
En europæisk energiteknologipolitik, der tager sigte på fremskyndet udvikling og anvendelse i stor
målestok af rene, bæredygtige og effektive energiteknologier, er et væsentligt element i gennemfø-
relsen af Den Europæiske Unions ambitiøse energi- og klimamål for 2020 og vil bidrage til den
verdensomspændende overgang til en CO
2
-fattig økonomi inden 2050. Denne politik vil hjælpe
med at nå målene for Lissabonstrategien ved at videreføre forskning, innovation og bedre konkur-
renceevne og vil samtidig bidrage til de tre søjler i Fællesskabets energipolitik: forsyningssikker-
hed, bæredygtighed og konkurrenceevne.
Den europæiske energiteknologipolitik bør øge synergierne på fællesskabsplan, idet der undgås
overlapning af de forskellige tiltag, og bør tage hensyn til de eksisterende samarbejdsstrukturer
inden for energiteknologisk forskning, udvikling, demonstration og udbredelse (FUD&U).
Denne politik kræver øget og vedvarende finansiering til FUD&U i forbindelse med rene, bære-
dygtige og effektive energiteknologier, herunder "market pull"-foranstaltninger på områder, hvor
incitamenterne for den private sektor ikke er tilstrækkelige til at muliggøre fremskyndet markeds-
udbredelse af produkter, der omfatter rene, bæredygtige og effektive energiteknologier. Samtidig
bør ressourcerne udnyttes på en mere målrettet måde ved at øge FUD&U-aktiviteternes fokus i EU's
og medlemsstaternes programmer.
Europa må gøre fremskridt på et bredt udvalg af energiteknologiske områder og samtidig tillade
medlemsstaterne at fortsætte FUD&U i overensstemmelse med deres egen nationale situation og
ønsker. Medlemsstaterne kan således frit vælge den optimale kombination af energiteknologier og
af FoU-prioriteter i overensstemmelse med deres prærogativ til at træffe afgørelse om deres eget
energimix.
6722/08 (Presse 45)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.II.2008
Den europæiske erfaring og knowhow med hensyn til rene, bæredygtige og effektive energitekno-
logier og markedsintroduktionsstrategierne herfor bør forbedres, mangedobles og anvendes i hele
Den Europæiske Union. Alle sektorer i EU's økonomi, hvor der arbejdes med energiproducerende,
energibesparende og energiforbrugende produkter og tjenester, skal ledes og stimuleres i retning af
at anvende renere og mere effektive energiteknologier.
Det er afgørende at inddrage den private sektor fuldt ud. Derfor skal industri, investorer, innovato-
rer og forskere have en stabil og forudsigelig politikramme, som giver klare signaler, regulerings-
sikkerhed og -gennemsigtighed og konkrete tilsagn både på europæisk og nationalt plan, så de kan
planlægge og træffe afgørelser på mellemlang og lang sigt som krævet. Især skal finansielle og
ikke-finansielle støttemekanismer tage fuldt hensyn til dette mellem- til langsigtede perspektiv.
Desuden bør politikrammen for hver type energiteknologi, når det er nødvendigt, tage hensyn til
hele forsyningskæden fra grundforskning til markedsindtrængning i fuld målestok.
OG ER DERFOR ENIGT OM FØLGENDE MÅL OG AKTIONER:
1.
at indføre de prioriterede industriinitiativer som foreslået af Kommissionen, idet der tages
behørigt hensyn til eksisterende initiativer og deres forskellige udviklingsstadier, og ind-
lede hvert af dem så tidligt som muligt. Disse initiativer bør være af frivillig art og kan tage
form af offentlig-private partnerskaber eller fælles planlægning foretaget af grupper af
interesserede medlemsstater. Forslag til sådanne initiativer bør vise deres omkostnings-
effektivitet og merværdi. Det kan blive nødvendigt med yderligere industriinitiativer og
Rådet opfordrer derfor Kommissionen til at fortsætte med at undersøge områder med stort
potentiale som f.eks. havenergi, energioplagring og energieffektivitet med henblik herpå.
Rådet understreger, at omtalen af et bestemt initiativ ikke har nogen konsekvenser for be-
villingen af finansielle midler til dette initiativ fra fællesskabsbudgettet.
at gøre en yderligere indsats med hensyn til energieffektivitet ved at støtte og fremme
FUD&U i forbindelse med slutanvendelsesteknikker for at realisere det betydelige energi-
besparelsespotentiale, der er i EU, bl.a. ved yderligere at øge accepten og bevidstheden,
idet der træffes passende reguleringsforanstaltninger, herunder normfastsættelse og god
udnyttelse af den offentlige indkøbspolitik.
2.
6722/08 (Presse 45)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.II.2008
3.
inden sommeren 2008 at nedsætte en gruppe af højtstående regeringsrepræsentanter fra
hver medlemsstat ("Styregruppen på Højt Plan"), som mødes for at udveksle oplysninger
og foreslå muligheder for optimering af den samlede indsats inden for FUD&U vedrørende
energi på det europæiske forskningsområde gennem fælles planlægning; endvidere at
etablere en struktureret, åben og inklusiv dialog mellem forskningscentrene, der fører til en
europæisk energiforskningsalliance. Forslagene til disse mekanismer bør vise deres om-
kostningseffektivitet og merværdi med hensyn til energiforskning og innovationsbestræ-
belser på fællesskabsplan, idet der tages hensyn til de eksisterende politikinstrumenter og
koordinationsmekanismer, også på internationalt plan. Disse mekanismers funktion og
fortsættelse bør evalueres med regelmæssige mellemrum i lyset af de opnåede resultater,
og mekanismer, der bliver overflødige, bør ophøre med at fungere. Der bør findes måder at
medtage andre interessenter på - f.eks. et europæisk energiteknologitopmøde.
at tage sigte på betydelige stigninger i den europæiske, og når det er hensigtsmæssigt natio-
nale, finansiering af FUD&U på energiområdet, herunder til kapacitetsopbygning inden for
energiforskningen, svarende til opfyldelsen af Fællesskabets energi- og klimamål, for så
vidt forskningsbasens absorptionshastighed tillader det.
at forbedre og øge Fællesskabets verdensklassevidenbase af energiforskere og -forsknings-
institutter ("kapacitetsopbygning"), herunder ved at reducere mobilitetshindringerne, til-
trække menneskelig kapital i verdenskasse og forbedre den naturvidenskabelige uddan-
nelse og ved at anmode Det Europæiske Strategiforum for Forskningsinfrastrukturer
(ESFRI) om at fastlægge behovet for europæiske forskningsinfrastrukturer inden for ener-
giteknologier, såsom vedvarende energiteknologier.
hvor det er hensigtsmæssigt at udvikle aftaler mellem regering, industri og forskere om
forskellige typer energiproducerende og energibesparende teknologier til støtte for målsæt-
ningerne i SET-planen.
Disse foranstaltninger og tilsagn kan omfatte:
=
=
offentligt-private partnerskabsarrangementer, gennemførelse af clustere
fiskale "gulerods- og stok-"tilgange for både forsknings- og markedsintroduktions-
faserne for energibesparende, energiforbrugende og energiproducerende produkter
og tjenester i overensstemmelse med deres ydeevne
regeringstilsagn til at iværksætte optimale "market pull"-foranstaltninger, når den på-
gældende teknologi når et forud fastlagt modenhedsniveau
4.
5.
6.
=
6722/08 (Presse 45)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.II.2008
=
industritilsagn om at fremskynde og udvide markedsintroduktionen af rene og effek-
tive energiforbrugende produkter
regeringstilsagn om at forenkle, reducere eller fjerne administrative hindringer på
alle politikområder, som hindrer markedsintroduktionen af rene og effektive energi-
forbrugende eller energiproducerende produkter og at udvikle enkle "one-stop-shop"
løsninger for tilladelser til anlæg til produktion af vedvarende energi
fastsættelse af standarder og normer for rene og effektive energiprodukter og
-tjenester på EU-plan og internationalt plan
=
=
7.
hvor det er muligt og relevant at sørge for, at politikker og foranstaltninger, herunder fæl-
lesskabsprogrammer på alle relevante områder som f.eks. forskning, statsstøtte, landbrug,
transport og offentlige indkøb, støtter opfyldelsen af de overordnede og bindende energi-
og klimaændringsmål, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds forårsmøde 2007
yderligere at fremme det internationale samarbejde om FD&U vedrørende rene, bæredyg-
tige og effektive energiteknologier ved at udvikle og anvende differentierede strategier, der
bygger på igangværende samarbejde med tredjelande, hvor der er gensidige interesser og
fordele. Inden for denne proces bør der søges samarbejde med og bidrag fra europæiske
industrielle markedsledere i forbindelse med rene, bæredygtige og effektive energiteknolo-
gier, og fremme af europæiske industriers lederskab og konkurrenceevne inden for disse
energiteknologier bør indtage en central plads. Der bør lægges vægt på samarbejde med
store energiforbrugende lande, lande eller områder, som er ledere på området for avanceret
energiteknologi, lande med et åbenlyst potentiale til omkostningseffektiv anvendelse af
visse rene, bæredygtige og effektive energiteknologier og udviklingslande og overgangs-
lande, der er i stand til og villige til at springe over et trin i deres økonomiske udvikling
ved direkte i stor målestok at gå over til anvendelsen af disse energiteknologier
8.
OG OPFORDRER I DENNE FORBINDELSE KOMMISSIONEN TIL
9.
at begynde arbejdet med ovennævnte aftalte mål i 2008 i nært samråd og samarbejde med
medlemsstaterne og andre relevante aktører, herunder ved at udarbejde en meddelelse om
finansiering af lav-CO
2
-teknologier og ved at indlede planlægningen og de forberedende
skridt til overgangen til CO
2
-fattige energinet og -systemer
at tage den strategiske energiteknologiplan op til overvejelse med regelmæssige mellem-
rum og som en prioritet at etablere et europæisk energiteknologiinformations- og vidensty-
ringssystem med åben adgang.
hvor det er hensigtsmæssigt at gennemføre de relevante fællesskabsprogrammer til støtte
for målene i SET-planen, idet retsgrundlagene respekteres fuldt ud."
10.
11.
6722/08 (Presse 45)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0010.png
28.II.2008
PAKKEN OM KLIMAFORANSTALTNINGER OG VEDVARENDE ENERGIKILDER
Efter Kommissionens forelæggelse af klima-energi-pakken afholdt Rådet en offentlig orienterende
debat med hovedvægten på forslaget til et direktiv om fremme af anvendelsen af vedvarende ener-
gikilder (5421/08).
Klima-energi-pakken
1
, der blev vedtaget af Kommissionen den 23. januar, er et supplement til eksi-
sterende foranstaltninger, der tager sigte på at nå den overordnede målsætning - som fik tilslutning
fra Det Europæiske Råd i marts 2007 (7224/1/07) - om en reduktion af drivhusgasemissioner på
20% senest i 2020 i forhold til 1990 og at gennemføre, at vedvarende energi senest i 2020 skal ud-
gøre 20% af EU's samlede energiforbrug, herunder et mål på 10% for biobrændstoffer.
Resultatet af debatten, der blev afholdt på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet (5935/08),
vil være retningsgivende for det videre arbejde i Rådet og dets forberedende organer. I betragtning
af klima-energi-pakkens karakter blev der i to horisontale spørgsmål, der også skal tages op på
samlingen i Rådet (miljø) den 3. marts, lagt særlig vægt på ambitionerne med pakken som helhed
samt på kriterierne om bæredygtighed. To spørgsmål, stilet til energiministrene, vedrørte især ved-
varende energikilder og handel med oprindelsesgarantier.
Formandskabet resumerede debatten således:
Delegationerne bifalder generelt
klima-energi-pakken
og
forslaget om fremme af anvendel-
sen af vedvarende energikilder
som et vigtigt middel til at opfylde målsætningerne for klima
og vedvarende energi og udtrykker i overensstemmelse med de mål og målsætninger, der fik til-
slutning på Det Europæiske Råds forårstopmøde i 2007, deres generelle støtte til ambitionerne
med pakken som helhed
Flere delegationer har indtrængende opfordret til, at instrumentet
vedtages hurtigt
1
Pakken indeholder:
forslag til revision af direktiv 2003/87/EF om EU's ordning for handel med emissioner
(5862/08, ledende Råd: miljø)
forslag til beslutning om drivhusgasemissionerne vedrørende sektorer uden for EU's
emissionshandelsordning (5849/08, ledende Råd: miljø)
forslag til direktiv om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder (5421/08,
ledende Råd: energi)
forslag til direktiv om CO2-separation og -lagring (5835/08, ledende Råd: energi)
Kommissionens meddelelse om hurtig demonstration af bæredygtig elproduktion fra
anlæg til fossile brændstoffer samt finansiering heraf (5780/08, ledende Råd: energi)
Rammebestemmelserne for statsstøtte til miljøbeskyttelse (ledende Råd: konkurrence-
evne).
10
6722/08 (Presse 45)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.II.2008
De nationale mål betragtes som meget ambitiøse - nogle finder dem endda for ambitiøse - og for
at nå dem er der bl.a. behov for
meget
fleksibilitet
med hensyn til,
hvorledes
de nås
voksende
støtte fra offentligheden
med henblik på vedvarende energi og
vished
med hensyn til
støtteordningerne,
herunder rammebestemmelserne for stats-
støtte til miljøbeskyttelse; i denne forbindelse er det afgørende at have garanti for, at
efterfølgeren for disse rammebestemmelser efter 2014 vil yde samme støtte
Betydningen af retningslinjer for, hvorledes målsætningerne kan opfyldes, er blevet bekræftet,
men også her er fleksibilitet tilsyneladende nødvendig
Solidaritet er blevet fremhævet som et andet afgørende aspekt
Der skal være balance mellem konkurrenceevne,
forsyningssikkerhed
og
bæredygtighed
Tilsvarende er der lagt vægt på betydningen af
handel med oprindelsesgarantier
som et smi-
digt instrument, der bør sætte medlemsstaterne i stand til at nå deres mål og ikke hindre dem
heri, samt på fortsættelsen af
de igangværende nationale støtteordninger
for vedvarende
energi. Interaktionen mellem de forskellige instrumenter skal sandsynligvis afklares yderligere
Bidraget fra
energieffektivitet
anses for at være væsentligt for at kunne nå målene
Med hensyn til biobrændstoffer er der bred støtte til
ambitiøse kriterier om bæredygtighed;
disse kriterier bør dog ikke mindske den europæiske industris konkurrenceevne eller medføre
handelshindringer; import af og handel med biobrændstoffer vil blive nødvendig for at nå målet
på dette område. Desuden vil det skulle sikres, at ordningen for bæredygtighed er
omkostnings-
effektiv
Flere delegationerne har peget på, at kriterierne om bæredygtighed bør gælde for
alle former for
biomasse.
I denne forbindelse er det afgørende, at der er sammenhæng mellem direktivet om
vedvarende energi og direktivet om brændstofkvalitet
Endelig er behovet for
omkostningsstyring
blevet fremhævet som et væsentligt element.
6722/08 (Presse 45)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0012.png
28.II.2008
DET INDRE ENERGIMARKED
Rådet afholdt en offentlig orienterende debat om pakken for det indre energimarked på grundlag af
en note fra formandskabet (6324/1/08).
Dette var en meget nyttig debat, hvor de fleste medlemsstater gav udtryk for deres synspunkter. Der
var forskellige opfattelser med hensyn til Kommissionens forslag, det forslag, der er forelagt af otte
medlemsstater, Kommissionens non-paper og den britiske delegations bidrag.
Det fremgik af debatten, at medlemsstaterne støtter yderligere drøftelser med henblik på en kompro-
misløsning på gruppeplan og i De Faste Repræsentanters Komité. Disse drøftelser bør føre til poli-
tisk enighed om den tredje pakke senest på samlingen i Rådet (transport, telekommunikation og
energi) i juni.
6722/08 (Presse 45)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0013.png
28.II.2008
EVENTUELT
Internationale forbindelser på området energi og forsyningssikkerhed
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om internationale forbindelser på området
energi og forsyningssikkerhed.
Kommissionen aflagde rapport om de arrangementer og udviklingstendenser vedrørende internatio-
nale forbindelser, der har fundet sted siden december 2007. Disse oplysninger omfattede bl.a. det
internationale partnerskab for samarbejde om energieffektivitet, forbindelserne med Turkmenistan
og Ukraine, Euro-Middelhavs-energisamarbejdet, Energifællesskabet samt 2. strategiske energire-
degørelse, som Kommissionen skal vedtage i november 2008, og som især vil være koncentreret om
forsyningssikkerhed.
6722/08 (Presse 45)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453648_0014.png
28.II.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Det internationale partnerskab for samarbejde om energieffektivitet
Rådet vedtog Det Europæiske Fællesskabs holdning vedrørende forhandlinger om erklæringen til
det internationale partnerskab for samarbejde om energieffektivitet. Efter yderligere forhandlinger
med de vigtigste lande kan erklæringen undertegnes i de kommende måneder.
Formålet med partnerskabet er at skabe et forum for drøftelse, samråd og udveksling af oplysninger;
det vil ikke formelt udarbejde eller vedtage standarder eller effektivitetsmål. Det vil således lette
aktioner såsom: udveksling af oplysninger, tilskyndelse til udvikling af energieffektivitetsteknolo-
gier, øgede finansierings- og samarbejdsbestræbelser for at fremskynde udbredelsen af energieffek-
tivitetsteknologier og -forskning, udveksling af oplysninger/arbejde hen imod globale standarder,
tilskyndelse til grønne offentlige indkøbskontrakter, fremme af effektive reguleringsrammer til
støtte for energieffektivitet. Partnerskabet vil blive oprettet gennem Det Internationale Energiagen-
tur (IEA) via en gennemførelsesaftale, der er åben for alle lande.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
På forslag af den italienske regering vedtog Rådet en afgørelse om beskikkelse af
– Giovanni SPERANZA, borgmester i Lamezia Terme
som suppleant for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2010.
6722/08 (Presse 45)
14
DA