Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2857 - økofin Bilag 2
Offentligt
529330_0001.png
22. februar 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 4. marts
2008
Dagsordenspunkt 4a:
Resumé
Bekæmpelse af momssvig
Formandskabet ventes at fremlægge udkast til rådskonklusioner med svar fra ECOFIN til
Kommissionen, som angår det videre arbejde med ændringer i momssystemet som led i bekæmpel-
sen af momssvig. Ændringerne angår indførelse af moms på den grænseoverskridende B2B-
varehandel mellem EU-landene, og indførelse af generel omvendt betalingspligt (GOB) for moms
af indenlandske B2B-leverancer.
Baggrund og indhold
ECOFIN bad den 5. juni 2007 Kommissionen undersøge to mulige ændringer i
momssystemet for at bekæmpe ’Missing Trader’-svig og karruselsvig. Førstnævnte
betegnes også ”stråmandsselskab” og omhandler en momsregistreret erhvervsdri-
vende, der erhverver eller foregiver at erhverve varer eller tjenesteydelser uden at
betale moms og leverer disse varer eller tjenesteydelser med moms indregnet, men
uden at overføre den skyldige moms til de nationale myndigheder. Det kaldes
karruselsvig, når en og samme vare flere gange cirkulerer mellem medlemsstater:
De mulige ændrer i momssystemet omhandler:
1) Ophævelse af sælgers 0-sats for varesalg til erhvervskunder i andre EU-
lande til fordel for indførelse af 15% moms i EU-afgangslandet (”EU-
B2B-varemoms”)
2) Indførelse af generel omvendt betalingspligt for moms (”GOB”)
Kommissionen skulle desuden vurdere mulighederne for et pilotprojekt vedrø-
rende GOB (”Pilot-GOB”).
ECOFIN opfordrede den 4. december 2007 Kommissionen til at melde tilbage
herom, således at ECOFIN kunne drøfte det i løbet af 1. kvartal 2008.
Kommissionen har givet tilbagemelding i form af en Meddelelse (endeligt num-
mer kendes ikke). Kommissionen redegør for de (foreløbige) resultater af dens
undersøgelser og beder ECOFIN om input til sagens videre færd.
Ad 1) EU-B2B-varemoms
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
529330_0002.png
2
Kommissionens undersøgte model indebærer, at sælger i afgangslandet skal faktu-
rere moms til sin erhvervskunde i modtagerlandet med en fælles EU-momssats på
15 pct. og indbetale momsen til skattemyndighederne i afgangslandet. Modtager-
landet skal give kunden fradragsret for denne moms efter de almindelige regler, og
momsen skal overføres fra afgangsland til modtagerland via en clearingordning,
som baseres på registrering af momsen i forbindelse med hver enkelt leverance.
Der sker kun en overførsel af nettomellemværendet (dvs. hvis land A skylder land
B 100 EUR og land B omvendt skylder land A 70 EUR, så overfører land A kun
30 EUR til land B).
For køb, for hvilke køberen af varerne ikke har fradragsret (dvs. varerne går
momsmæssigt set i slutforbrug i modtagerlandet), skal køber betale et momstillæg
eller have et momsfradrag i forhold til de 15 pct., der allerede er betalt – hvis
modtagerlandets momssats for de pågældende varer er en anden end 15 pct. Er
satsen f.eks. 25 pct., opkræves et tillæg på 10 pct. Er satsen derimod 5 pct., ydes et
fradrag på 10 pct.
Modellen betyder således, at modtagerlandet principielt ”bevarer sin moms”, og
det er ikke nødvendigt at harmonisere momssatser. Det, der sker, er, at der – i
modsætning til i dag – vil være moms på B2B-varerne, når de handles over EU-
grænserne (ligesom indenlandsk handel).
Kommissionen anfører med hensyn til:
-
bekæmpelse af svig: Kommissionen vurderer, at modellen vil være effektiv
til bekæmpelse af grænseoverskridende Missing Trader-svig. Den vil imid-
lertid ikke i sig selv stoppe andre former for momssvig. Tværtimod kan
den lede til, at andre svigstyper vil blive mere anvendt. Det er umuligt at
kvantificere de to modsat rettede bevægelser.
konkurrenceforhold: Kommissionen skønner ikke, at forskellen mellem 15
pct. -satsen og den sats, modtagerlandet ellers anvender, har væsentlig be-
tydning (det drejer sig om B2B-moms, der som hovedregel kan trækkes
fra). Imidlertid giver modellen en likviditetsforskydning fra virksomheder-
ne til statskasserne. Omfanget heraf afhænger af en række variable og er
vanskeligt at skønne over. Kommissionen skønner dog, at det kan svække
små- og mellemstore virksomheders konkurrence-position.
administrative omkostninger: Kommissionen anser, at EU-B2B-
varemomsen skal angives og afregnes månedligt. Der skal indføres samme
angivelsessystem for både sælger i afgangslandet og køber i modtagerlan-
det (af hensyn til kontrol og bilateral momsclearing). Kommissionen
skønner, at det vil give erhvervslivet nogle engangsomkostninger og let
øgede driftsudgifter. Videre fastslår Kommissionen, at den ikke kan skøn-
ne over udgifterne for SKAT i landene. Kommissionen skønner imidler-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
529330_0003.png
3
tid, at det vil være nødvendigt at harmonisere landenes regler for afregning
af moms af indenlandske leverancer med EU-B2B-varemoms-reglerne.
-
clearingordningen: Kommissionen forestiller sig månedlig clearing supple-
ret med en endelig opgørelse hvert halve eller hele år. Mangler der beløb,
mener Kommissionen, at de to lande bør dele tabet (dette af hensyn til at
skabe fornødent kontrolincitament i både afgangs- og modtagerland).
Kommissionen finder som udgangspunkt, at der er grundlag for at arbejde videre.
Forinden ønsker den dog svar fra ECOFIN, om medlemsstaterne er indstillet på
clearingordningen – dvs. på at lade deres ”EU-importmoms” afhænge af overførs-
ler fra de andre medlemsstater (jf. at modtagerlandet som hovedregel skal give
varemodtager fradrag for de 15 pct. EU-B2B-varemoms, og denne moms så skal
”hentes hjem” fra de andre medlemsstater).
Hvis ikke ECOFIN er indstillet på en clearingordning, er en anden mulighed for
at indføre EU-B2B-varemoms, at sælger opkræver og overfører moms til modta-
gerlandet. Her vil clearing og 15 pct. fælles moms ikke være aktuelt. Derimod vil
det af hensyn til administrativ forenkling for virksomhederne være nødvendigt
med en ”One Stop Shop”-ordning, der dækker B2B-varesalg, så sælgervirksomhe-
den kan klare momsen til de op til 26 medlemsstater i én arbejdsgang.
Ad 2) GOB
GOB angår indenlandske B2B-leverancer. Forpligtelsen til at afregne moms flyttes
fra sælger til køber. Sælger leverer således til køber uden moms.
Kommissionen anser, at GOB vil medføre en ganske væsentlig reduktion af Mis-
sing Trader-svig samt svig med relation til momsfradrag. Kommissionen vil imid-
lertid ikke udelukke, at GOB vil lede til anvendelse af nye svigstyper, herunder
misbrug af momsnumre.
For at bekæmpe nye svigstyper vil det være nødvendigt med en række administra-
tive og kontrolmæssige foranstaltninger, hvilket vil komplicere momssystemet og
give nye administrative byrder. Det må bl.a. anses for nødvendigt at indføre en
beløbsgrænse, så sælger/køber kun skal bruge GOB for leverancer over beløbs-
grænsen. GOB vil også medføre langt flere tilfælde med kontrolmæssigt ressour-
cekrævende udbetalinger af moms i de tilfælde, hvor sælgere under GOB ikke har
så meget salgsmoms at modregne deres fradragsberettigede købsmoms i. At de
enkelte transaktioner under GOB skal følges/overvåges på transaktionsbasis øger
ligeledes de administrative byrder.
Kommissionen anser det for uforeneligt med det Indre Marked, at medlemssta-
terne får mulighed for at vælge mellem det momssystem, der findes i dag, og
GOB. Et todelt system vil bl.a. være til fare for den fremtidige harmonisering af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
momssystemet, hvorfor alle lande enten skal bruge det gældende system eller
GOB. Kommissionen ser således kun en – eventuel – fremtid for GOB, hvis den
bliver obligatorisk.
Pilot-GOB
Kommissionen tager afsæt i, at analyserne af GOB indtil nu har været på et teore-
tisk grundlag. GOB anvendes intet sted i verden, og der er ingen empiriske data.
Derfor vil et pilotprojekt kunne give et langt mere substantielt grundlag for analy-
sen af GOB.
En politisk forudsætning for, at Kommissionen vil fremsætte forslag om et GOB-
pilotprojekt er imidlertid, at det koncept, der i sidste ende skal implementeres, er
en fælles GOB (obligatorisk GOB i alle medlemsstater). Kommissionen beder
ECOFIN om at tilslutte sig denne forudsætning.
Projektet bør løbe i mindst 5 år – af hensyn til dels behovet for valide data, dels
de administrative omkostninger og endelig fornøden sikkerhed angående nye
svigstyper (som svindlere kun kan forventes at udnytte, hvis tidshorisonten med
GOB i pilot-medlemsstaten er tilstrækkelig lang).
Kommissionen fastslår, at projektet skal vise:
-
-
-
om GOB reducerer momssvigen. Her skal der både ses på svigen totalt set
og fordelt på svigstyper
om nye svigstyper som følge af GOB er et reelt problem, og hvordan de i
givet fald bedst kan tackles
størrelsen af de administrative omkostninger for erhvervslivet og for skat-
temyndighederne sammenholdt med de samfundsøkonomiske fordele,
GOB måtte føre med sig
Kommissionen ønsker, at ECOFIN erklærer sig enig i, at det er det, man vil med
projektet.
Til overvågning af projektet foreslår Kommissionen en styregruppe med pilot-
medlemsstaten, Kommissionen selv og i hvert fald de øvrige medlemsstater, der
er pilotmedlemsstatens naboer.
Formandskabet ventes på ECOFIN at forelægge udkast til rådskonklusioner, hvis
indhold endnu ikke kendes. Det er muligt, at Kommissionen vil blive opfordret til
at stille arbejdet i bero indtil videre og afvente resultaterne af bekæmpelse af svig
”med konventionelle midler” inden for rammerne af det gældende momssystem.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens Meddelelse
KOM (2008) 000.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ingen lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv stats-
finansielle konsekvenser. Der er for nærværende ikke foretaget noget skøn over de
forskellige modsat rettede økonomiske virkninger af de to modeller for ændring af
momssystemet, som Kommissionens Meddelelse angår.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens rapport og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, men et reduceret omfang af svig vil have positi-
ve samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Kommissionens meddelelse KOM (2008) 000 har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om bekæmpelse af momssvig har tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg til orientering, senest forud for rådsmødet (ECOFIN) den 4. decem-
ber 2007.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter generelt målet om at forbedre indsatsen mod momssvig.
Danmark mener som udgangspunkt, at momssvig bør bekæmpes inden for ram-
merne af de grundlæggende momsregler, der gælder i dag. Danmark går endvidere
ind for målrettede foranstaltninger, der belaster erhvervslivet mindst muligt.
Danmark er skeptisk over for EU-B2B-varemoms, herunder om den giver til-
strækkelige fordele med hensyn til bekæmpelse af svig til at berettige den betydeli-
ge omstilling, som EU-B2B-varemomsen vil kræve.
Danmark er skeptisk over for generel omvendt betalingspligt, herunder om de
administrative og økonomiske ulemper overstiger de fordele, der måtte være med
hensyn til svigsbekæmpelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Andre landes holdninger
En række medlemsstater stiller sig meget skeptisk overfor clearingordningen. Et stort
flertal finder, at et videre arbejde vedrørende en model for EU-B2B-varemoms bør
afvente, hvordan det går med bekæmpelsen af svig inden for rammerne af det gæl-
dende momssystem.
Et stort flertal kan ikke gå ind for et videre arbejde med et pilotprojekt vedrørende
generel omvendt betalingspligt (GOB) og slet ikke, hvis projektet – alt afhængig af
dets resultater – skal munde ud i en fælles, obligatorisk anvendelse af GOB.