Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2857 - økofin Bilag 3
Offentligt
529630_0001.png
22. februar 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 4. marts
2008
Dagsordenspunkt 2a:
Overordnede
økonomisk-politiske
retningslinier
(BEPG) og landespecifikke integrerede anbefalinger
Resumé
ECOFIN drøfter et revideret udkast til Integrerede Retningslinjer for den næste Lissabon-
cyklus (2008-10) og revideret udkast til landespecifikke anbefalinger. De grundlæggende bud-
skaber er ikke ændret i forhold til de udkast, der blev drøftet på ECOFIN d. 22. januar.
Det fremgår, at den væsentligste udfordring i næste Lissabon-cyklus er gennemførelse af udestå-
ende reformer. Der lægges derfor ikke op til en ændring af selve de Integrerede Retningslinjer,
mens der lægges op til en række justeringer og præciseringer af den tilhørende, uddybende tekst.
Tilsvarende lægges op til justering af de landespecifikke anbefalinger i lyset af reformfremskridt
igennem det seneste år.
Vurderingen af Danmarks reformarbejde er positiv, og Danmark er et af 6 lande, hvor der
ikke foreslås landespecifikke anbefalinger. Fokusområder (points-to-watch) for Danmark er
sammenkobling af energinet, forøgelse af arbejdsudbuddet og forbedring af folkeskolen og ung-
domsuddannelserne. Fremskridt i ft. konkurrencelovgivning og emissionsreduktioner gør, at disse
ikke længere medtages som fokusområder.
Baggrund
Kommissionen har den 11. december 2007 fremlagt sin årlige fremskridtsrapport
om Lissabon-strategien, jf. KOM(2007) 803 og KOM(2007) 804. Fremskridtsrap-
porten indeholder blandt andet Kommissionens forslag til Integrerede Retnings-
linjer (IG’er) for den næste Lissabon-cyklus i perioden 2008-10 og Kommissio-
nens forslag til landespecifikke anbefalinger.
ECOFIN ventes den 4. marts 2008 at behandle reviderede udkast til de Integrere-
de Retningslinjer og landespecifikke anbefalinger. Disse vil herefter blive sendt til
DER’s forårsmøde den 13.-14. marts 2008, hvor de samlede Integrerede Ret-
ningslinjer, inklusive landeanbefalinger, vil blive godkendt.
De Integrerede Retningslinjer er kombinationen af de Overordnede Økonomisk-
politiske Retningslinjer (Broad Economic Policy Guidelines, BEPG) og Beskæfti-
gelsesretningslinjerne (Employment Guidelines, EG). BEPG’erne behandles af
ECOFIN, mens EG’erne behandles af EPSCO (beskæftigelsesministre mv.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Indhold
Udkastet til BEPG’er og landespecifikke anbefalinger beskrives nærmere neden-
for. De grundlæggende budskaber i de reviderede udkast til BEPG’er og lande-
specifikke anbefalinger er ikke ændret i forhold til de udkast, der blev drøftet på
ECOFIN d. 22. januar.
De Overordnede Økonomisk-politiske Retningslinjer (BEPG) 2008-2010
Det fremgår, at den vigtigste udfordring i den næste cyklus er at gennemføre de
udestående reformer. Der lægges derfor ikke op til en ændring af ordlyden af
BEPG’erne.
Dermed lægges op til i overskriftform at fastholde følgende 16 BEPG’er:
Makroøkonomiske retningslinjer
(1) At sikre økonomisk stabilitet med henblik på bæredygtig vækst
(2) At sikre den økonomiske og finanspolitiske holdbarhed som grundlag for
øget beskæftigelse
(3) At fremme en vækst- og beskæftigelsesorienteret samt effektiv ressource-
allokering
(4) At sikre, at lønudviklingen bidrager til makroøkonomisk stabilitet og
vækst
(5) At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomiske politikker,
strukturpolitikker og beskæftigelsespolitikker
(6) At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Mikroøkonomiske retningslinjer
(7) At øge og forbedre investeringerne i F&U, navnlig fra det private er-
hvervsliv
(8) At fremme alle former for innovation
(9) At lette spredning og effektiv anvendelse af informations- og kommuni-
kationsteknologi og udvikle et bredt favnende og inkluderende infor-
mationssamfund
(10) At styrke det europæiske industrielle grundlags konkurrencefordele
(11) At tilskynde til bæredygtig ressourceanvendelse og styrke synergierne
mellem miljøbeskyttelse og vækst
(12) At udbygge og uddybe det indre marked
(13) At sikre åbne og konkurrenceprægede markeder i og uden for Europa og
høste fordelene ved globaliseringen
(14) At skabe et mere konkurrencedygtigt erhvervsklima og tilskynde til pri-
vat initiativ gennem bedre regulering
(15) At fremme en mere iværksætterorienteret kultur og skabe et miljø, der
støtter SMV'er
(16) At udvide, forbedre og sammenkoble infrastrukturerne i Europa og fær-
diggøre prioriterede grænseoverskridende projekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Til hver enkelt retningslinje er knyttet en indledende, uddybende tekst, og der er
generelt lagt op til en række justeringer og præciseringer i forhold til teksten fra
den første cyklus af den relancerede Lissabon-strategi i 2005. Her afspejler en
række af tekstjusteringerne rådskonklusioner fra den mellemliggende periode.
Eksempelvis inkluderer teksten i relation til bæredygtig ressourceanvendelse mv.
(retningslinje 11) nu en reference til de 2020-mål for reduktion af CO2-udledning
som DER vedtog i foråret 2007.
Det kan bemærkes, at der tilsvarende er lagt op til at fastholde ordlyden af Be-
skæftigelsesretningslinjerne (EG’erne).
De landespecifikke retningslinjer
På linje med sidste år er udarbejdet landespecifikke anbefalinger/henstillinger som
supplement til IG’erne. Anbefalingerne fremgår i konklusionsteksten for hver
landevurdering og afspejler en vurdering af, hvor der for det enkelte land ligger
særlige udfordringer og er behov for øget indsats til håndtering af disse. Konklu-
sionsteksten omfatter desuden en overordnet bedømmelse af landenes reform-
fremskridt og udpeger en række fokusområder (points-to-watch) for landenes
videre reformarbejde.
Der lægges op til, at de landespecifikke anbefalinger overordnet fastholdes uæn-
dret og justeres i lyset af de fremskridt der er gjort siden de blev vedtaget i foråret
2007.
De samme 6 lande som sidste år, herunder Danmark, er tildelt topkarakter (”me-
get gode fremskridt”) i den overordnede bedømmelse af reformfremskridt, og for
disse 6 lande er i lighed med sidste år ikke foreslået landespecifikke anbefalinger
(men alene fokusområder).
For mange af de øvrige lande er anbefalinger reelt uændrede, om end de konkrete
formuleringer i anbefalingerne i flere tilfælde kan være ændret. For flere lande er
antallet af anbefalinger dog blevet reduceret. Tilsvarende er antallet af fokus-
områder blevet reduceret for mange lande. Det bemærkes, at der nu også kommer
landeanbefalinger for Rumænien og Bulgarien, der først blev EU-medlemmer per
1. januar 2007.
Landeanbefalingerne er generelt bredt formulerede, således at der inden for de
enkelte områder er frihed for landene i den praktiske politikimplementering.
Landeanbefalingerne er i vid udstrækning fokuseret på styrkelse af effektiviteten af
arbejdsmarkedspolitikkerne blandt andet gennem flexicurity, forbedringer af
uddannelsessystemerne og livslang læring samt forbedring af finanspolitisk
holdbarhed. Styrket forskning og udvikling samt forbedring af konkurrencen på
produkt- og servicemarkeder og i energisektoren figurerer også i anbefalingerne
for en række lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Vurdering af Danmarks reformarbejde
Vurderingen af Danmarks reformarbejde er meget positiv. I evalueringen under-
streges, at Danmark overordnet set har gjort meget gode fremskridt med imple-
menteringen af det nationale reformprogram.
Kommissionen anfører, at Danmark har fastholdt en stærk økonomisk vækst og
har gennemført de nødvendige reformer til at kunne håndtere den makroøkono-
miske udfordring, der følger af en aldrende befolkning. Endvidere konstateres, at
Danmark fortsat ligger helt i front i forhold til udviklingen af et videnssamfund og
det bemærkes, at der er taget yderligere tiltag til at forbedre det attraktive virk-
somhedsmiljø med reduktion af de administrative omkostninger på 9,7 pct. i peri-
oden 2001-2006. Danmark har gjort store fremskridt med at forbedre konkurren-
celovgivningen og der er opnået gode resultater med hensyn til miljømæssig bære-
dygtighed. Der er gjort en indsats for at forbedre sammenkoblingen af energinet,
ligesom der er taget en række initiativer for at styrke uddannelsesområdet. Kom-
missionen påpeger endvidere, at Danmark klarer sig glimrende for så vidt angår
beskæftigelsesindikatorerne, og at der er gjort fremskridt med den arbejdsmar-
kedspolitiske udfordring om at øge arbejdsudbuddet.
Det noteres, at følgende tre fokusområder (points-to-watch) bør være genstand
for videre opfølgning:
Fortsat gennemførelse af foranstaltninger vedrørende sammenkobling af
energinet for at få el- og gasmarkederne til at fungere bedre.
Forøgelse af arbejdsudbuddet og arbejdstiden på mellemlang sigt, herunder
yderligere initiativer, der skal styrke incitamenterne til at arbejde, og yderli-
gere bestræbelser på at integrere ældre, indvandrere og efterkommere på ar-
bejdsmarkedet.
Omkostningseffektiv styrkelse af tiltag, der sigter mod at forbedre folke-
skolen og ungdomsuddannelserne og øge antallet af studerende, der gen-
nemfører en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, med
henblik på at nå de ambitiøse mål, som er fastsat.
Det kan bemærkes, at antallet af fokusområder i forhold til sidste års evaluering er
reduceret fra 5 til 3. Sidste års evaluering pegede også på konkurrencelovgivningen
og emissionsreduktioner som fokusområder, men disse 2 områder er ikke længere
inkluderet som fokusområder for Danmark.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentets udvalg for økonomi og valuta har afgivet betænkning om de
Integrerede Retningslinjer for 2008-10. Af resolutionsudkastet i betænkningen, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
blev vedtaget af Europa Parlamentet d. 20. februar, fremgår blandt andet, at Europa
Parlamentet hilser Kommissionens fremskridtsrapport inklusiv de opdaterede Inte-
grerede Retningslinjer velkommen, og understreger vigtigheden af implementering af
Lissabon-strategien og de Integrerede Retningslinjer.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
I det omfang landene gennemfører reformer på linje med de landespecifikke ret-
ningslinjer kan det have væsentlige positive effekter for europæisk og dansk øko-
nomi.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat om Kommissionens forslag til Integrerede Retningslinjer og landespeci-
fikke anbefalinger blev forelagt FEU forud for ECOFIN-mødet den 22. januar 2008.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen hilser Kommissionens fremskridtsrapport velkommen og noterer sig
med tilfredshed den meget positive vurdering af implementeringen af Danmarks
nationale reformprogram.
Regeringen finder det positivt, at der fremadrettet helt overvejende fokuseres på
implementering af reformer. På baggrund heraf støtter regeringen fastholdelse af de
nuværende BEPG’er for den kommende cyklus i Lissabon-strategien. Tilsvarende
støtter regeringen, at de landespecifikke anbefalinger overordnet set fastholdes uæn-
dret men justeres i lyset af de fremskridt der er gjort siden de blev vedtaget i for-
året 2007.
Andre landes holdning
Der ventes at være generel tilslutning til udkastene til BEPG’er og landespecifikke
anbefalinger.