Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2858+2859 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
530312_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 25. februar 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 10.-11. marts 2008
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008: Konklusioner ............. 2
2. Det vestlige Balkan ...................................................................................................... 4
3. Mellemøsten ................................................................................................................. 6
4. Pakistan ........................................................................................................................ 8
5. Zimbabwe ................................................................................................................... 10
6. (Evt.) Iran ................................................................................................................... 12
7. Afghanistan ................................................................................................................ 15
8. WTO/DDA ................................................................................................................ 17
9. Georgien ..................................................................................................................... 20
10. EU-Sydkorea rammeaftale - forhandlingsmandat..................................................... 22
11. Sanktioner mod det illegale styre på Anjouan i Comorerne ...................................... 25
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008: Konklusioner
6646/08
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil som vanligt gennemgå formandskabets udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd (DER) den
13.-14. marts 2008. Hovedemnerne for DER er Lissabon-strategien (2008-2010), finansiel stabilitet samt
klima og energi. Endvidere vil der være mulighed for drøftelse af aktuelle eksterne relationer, hvis situationen
nødvendiggør det.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har i forbindelse med møde i Coreper II den 20. februar præsenteret et første
udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008. Konklusionerne
indeholder følgende struktur og emneområder:
I.
Lancering af den næste cyklus af Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse
(2008-2010), herunder investering i viden og innovation, små og mellemstore
virksomheders rammevilkår, det indre marked, investering i mennesker samt
modernisering af arbejdsmarked og synergi for en kulstoffattig økonomi.
II. Klimaforandringer og energi.
III. Stabiliteten af de finansielle markeder.
IV. Aktuelle emner under eksterne relationer.
Konklusionerne vil løbende blive udbygget, ikke mindst i lyset af resultaterne fra kommende
møder i Rådet inden for de nævnte områder, og der vil tilgå bidrag til konklusionerne for Det
Europæiske Råd fra en række rådsformationer. Foruden GAERC drejer det sig om ECOFIN,
Energi, EPSCO, Konkurrenceevne, Miljø, Transport samt Uddannelse og Ungdom.
Den høje repræsentant Solana og kommissionsformand Barroso forventes desuden at
fremlægge en rapport om effekten af klimaforandringer på sikkerhed og stabilitet til Det
Europæiske Råds møde den 13.-14. marts 2008.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Udkastet til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008 har ikke i
sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske
Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter/målsætninger/konklusioner eller andet, der vil
kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på dette stadie.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt tilslutte sig det foreliggende udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets udkast til konklusioner hilses generelt velkommen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 13.-14. marts
2008 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. februar 2008.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0004.png
2. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på Serbien og Kosovo samt Bosnien-Hercegovina. Der
ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Kosovo erklærede sig selvstændigt den 17. februar 2008. Uafhængighedserklæringen blev
vedtaget af Kosovos parlamentariske samling med 109 stemmer mod 0. De 10 serbiske
medlemmer, af parlamentets i alt 120 pladser, valgte ikke at deltage i mødet.
På rådsmødet den 18. februar 2008, skabtes der enighed om en fælles ramme, som overlader
det til de enkelte medlemslande at anerkende Kosovo i overensstemmelse med nationale
procedurer. Umiddelbart efter Rådsmødet meldte en lang række EU-lande ud, at de agtede at
anerkende Kosovo som en selvstændig stat. UK og Frankrig og USA anerkendte mandag den
18. februar 2008. Danmark anerkendte officielt den 21. februar 2008 sammen med en gruppe
EU-lande (Tyskland, Italien, Estland, Letland og Luxembourg). Fra dansk side er der lagt vægt
på, at så mange lande som muligt anerkender så hurtigt som muligt. Flere medlemslande
forventes at anerkende i de kommende uger.
Den serbiske regering vedtog allerede den 14. februar 2008 en resolution, der betragter
Kosovos uafhængighedserklæring som ugyldig. Serbien har desuden meddelt, at det aldrig vil
anerkende Kosovo som et selvstændigt land. Efter Kosovos selvstændighedserklæring, har der
været store demonstrationer og uroligheder i Beograd. Flere ambassader er blevet angrebet og
der er blevet sat ild til den amerikanske ambassade.
Med vedtagelsen af operationsplanen for ESDP-missionen forud for sidste rådsmøde er
missionen nu lanceret. Opbygningen af missionen er hermed formelt begyndt. På nuværende
tidspunkt ventes det, at missionen vil blive operativ medio juni.
I Bosnien-Hercegovina blev de politiske ledere i slutningen af 2007 enige om en handlingsplan
for en politireform, som udgør de overordnede retningslinjer for mere detaljerede
forhandlinger om reformen. En politireform er en af de politiske betingelser, som EU stiller for
at undertegne en stabiliserings- og associeringsaftale mellem EU og Bosnien-Hercegovina.
Aftalen blev færdigforhandlet mellem Kommissionen og Bosnien-Hercegovina den 4.
december 2007, men er endnu ikke undertegnet.
Fredsimplementeringsrådet (PIC) og Den Høje Repræsentant (Miroslav Lajcak), som også er
EU’s særlige repræsentant i Bosnien-Hercegovina, mødes den 27. februar 2008 for at drøfte
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
situationen i Bosnien-Hercegovina og i regionen, herunder spørgsmålet om lukning af Den
Høje Repræsentants Kontor (OHR).
Stabilitetspagten for Sydøsteuropa er under omdannelse til et regionalt samarbejdsråd (Regional
Cooperation Council – RCC). Omdannelsen har til formål at sikre, at landene i regionen
overtager en større del af ansvaret og ejerskabet for det regionale samarbejde i Sydøsteuropa.
Det afsluttende møde i Stabilitetspagten og det første møde i RCC vil blive afholdt den 27.
februar 2008 i Sofia.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådskonklusionerne forventes at udtrykke støtte til Den Høje Repræsentant i Bosnien-
Hercegovina og hilse konklusionerne fra mødet i Fredsimplementeringsrådet velkomne.
Konklusionerne ventes desuden at hilse oprettelsen af det regionale samarbejdsråd
velkomment.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18. februar 2008.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0006.png
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling, herunder fredsprocessen og
situationen i Libanon. Fokus ventes at være på EU´s rolle i forbindelse med forhandlingerne mellem israelerne
og palæstinenserne, herunder EU's bidrag til overvågning af fremskridt i forhandlingerne, og på hvordan EU
kan gennemføre sin støtte til det palæstinensiske selvstyre i overensstemmelse med den handlingsplan, som EU
har vedtaget herfor. Den humanitære situation vedrørende Gaza kan også forventes drøftet. Der vil muligvis
blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
For at støtte Annapolis konferencen og momentum i den israelsk-palæstinensiske fredsproces
fremlagde EU i forbindelse med Annapolis-mødet en handlingsplan for EU’s engagement. I
planen peges på en række indsatsområder, som EU vil forfølge i sammenhæng med fremdrift i
fredsprocessen. Der peges på støtte til palæstinensisk statsdannelse (politiindsats, institutions-
opbygning og god regeringsførelse, økonomisk vækst og told/handel), støtte i en overgangs-
periode (til PA’s budget, reformer og humanitær hjælp) samt støtte til konfliktløsning (indsats
rettet mod Østjerusalem, flygtninge og sikkerhedsarrangementer).
I lyset af situationen i og omkring Gaza understregede udenrigsministrene i rådskonklusionerne
fra GAERC den 28. januar 2008 bl.a., at de seneste begivenheder der var stærkt bekymrende, at
man fordømmer den vedvarende affyring af raketter mod Israel fra Gaza og alle øvrige
aktiviteter, som strider mod folkeretten og udsætter civile for fare, at den humanitære situation i
Gaza er alvorlig og opfordrer til sikring af de nødvendige forsyninger til området, at Israel skal
opfylde sine forpligtelser over for Gaza, at der snarest bør sikres en kontrolleret genåbning af
passage ind og ud af Gaza for både humanitære og kommercielle transporter, at EU vil
fortsætte sine humanitære forsyninger til Gaza og er rede til at bistå med den økonomiske
genopbygning af Gaza, samt at den israelske soldat, som blev bortført for 19 måneder siden,
straks frigives. Disse konklusioner er fortsat rammen for politikken på dette område. Særligt
vedrørende grænseproblematikken i forbindelse med Gaza kan en drøftelse af EU´s rolle med
overvågningsmissionen EUBAM-Rafah komme op.
Situationen i Libanon er fortsat bekymrende. Valg af ny præsident er udsat gentagne gange (p.t.
14 gange), og præsidentembedet har stået ledigt siden 23. november 2007. Hærchef Michel
Suleiman har længe været vurderet som favorit til posten. Den Arabiske Liga har vedtaget en
”Libanon-plan” for at løse krisen, dog indtil videre uden resultat.
Planen omhandler valg af Michel Suleiman som ny præsident, dannelse af en national samlings-
regering og vedtagelse af en ny valglov. EU-udenrigsministrene har i konklusionerne fra
rådsmødet den 28. januar 2008 givet deres støtte til planen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling, herunder
fredsprocessen og situationen i Libanon. Fokus ventes at være på situationen i og omkring
Gaza samt fremdriften i forhandlingerne efter Annapolis-konferencen og den opfølgende
internationale donorkonference i Paris den 17. december 2007, herunder en kommende
konference om EU’s politirådgivningsindsats i de palæstinensiske selvstyreområder (EUPOL
COPPS) i Berlin. I lyset heraf og med udgangspunkt i EU's handlingsplan forventes EU's og
kvartettens rolle drøftet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deler det internationale samfunds støtte til den igangværende forhandlingsproces
mellem israelerne og palæstinenserne. Regeringen bakker derfor fuldt op om EU-
handlingsplanen samt opfølgningen på Annapolis-mødet. Regeringen støtter tiltag, der kan
fremme en løsning på den forfatningsmæssige krise i Libanon, herunder at der kan findes en
præsidentkandidat, der nyder tilstrækkelig opbakning i befolkningen og blandt de politiske
grupperinger i Libanon til at kunne fremme Libanons prioriteter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være politisk enighed blandt medlemslandene om det fortsatte behov for en
markant EU-indsats i forbindelse med fredsprocessen i Mellemøsten såvel som om behovet for
at der kan findes en løsning på den forfatningsmæssige krise i Libanon.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18. februar 2008.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0008.png
4. Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Pakistan efter valget den 18. februar 2008, herunder EU’s
muligheder for fortsat at understøtte en demokratisk udvikling i Pakistan.
2. Baggrund
Valget i Pakistan blev afviklet den 18. februar 2008. Valget forløb relativt roligt efter
pakistanske forhold. Valgprocenten var i lighed med tidligere lav på ca. 40%.
EU var til stede med en valgobservatørmission i Pakistan før, under og efter valget.
Valgobservatørmissionen vurderede trods væsentlige problemer, uregelmæssigheder og
udfordrende omstændigheder, at valget var kompetitivt og resulterede i øget tiltro hos
befolkningen til de demokratiske processer. Valgets samlede troværdighed afspejledes i
valgresultatet, der gav en klar sejr til afdøde Benazir Bhutto’s parti, PPP, der fik 87 mandater ud
af 272 mulige. Nawaz Sharif’s parti, PML-N blev nummer 2 med 67 mandater. Valgets taber
blev præsident Musharraf og hans parti PML-Q, der gik kraftigt tilbage og kun fik 40 mandater.
De islamiske partier fik et dårligt valg, hvilket dog ikke nødvendigvis afspejler en manglende
opbakning i befolkningen henset til den lave valgdeltagelse.
Ingen af de tre dominerende partier (PPP, PML-Q og PML-N) har efter valget et selvstændigt
flertal i parlamentet. PPP og PML-N meddelte den 21. februar 2008, at de vil skabe en
koalitionsregering. Det er normalt rivaliserende partier. Der er tale om et fornuftsægteskab i
fælles modstand mod Musharraf.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Situationen i Pakistan forventes drøftet på rådsmødet i lyset af valget den 18. februar 2008. Med
EU’s valgobservatørmission understregede EU tydeligt ønsket om at fremme demokratiserings-
processen i Pakistan. På rådsmødet forventes EU’s udenrigsministre at drøfte, hvad EU
yderligere kan gøre for at understøtte en fortsat demokratisk udvikling i Pakistan, herunder i
forhold til at bidrage til mere demokratiske institutioner og dæmme op for radikaliseringen ikke
mindst i stammeområderne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at valget den 18. februar 2008 blev gennemført som planlagt
uden de frygtede uroligheder. Parlamentsvalget er et skridt i den rigtige retning for Pakistans
demokratiske udvikling. Danmark vil gennem EU arbejde for en fortsat forbedring af den
demokratiske udvikling i Pakistan og styrkede relationer mellem EU og Pakistan. Pakistans
fortsatte demokratiske udvikling og stabilitet er vigtig også for nabolandet Afghanistan og for
regionen som helhed.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande forventes at støtte en fortsat rolle for EU i arbejdet for en mere
demokratisk udvikling i Pakistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0010.png
5. Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forudses en drøftelse af de forestående lokal- parlaments- og præsidentvalg i Zimbabwe den 29. marts 2008.
Trods SADC’s tilkendegivelser om, at mæglingen mellem regeringspartiet Zanu-PF og oppositionspartiet MDC
er succesfuldt tilendebragt, er der stor international bekymring for valgprocessen. Der forventes opbakning til
britisk forslag om at rette henvendelse til SADC-landene for at sikre, at organisationens retningslinjer for
afholdelse af frie og retfærdige valg holdes i hævd også i Zimbabwe. EU-valgobservation anses på nuværende
fremskredne tidspunkt i valgforberedelserne for udelukket. Der forventes ikke rådskonklusioner.
2. Baggrund
Præsident Mugabe udskrev den 25. januar 2008 lokal- parlaments- og præsidentvalg til
afholdelse den 29. marts 2008. Perioden forud herfor har været præget af politisk vold og
intimidering bl.a. i forbindelse med politiets brutale fremfærd i relation til opløsningen af en
række fredelige demonstrationer.
På vegne af SADC indledte præsident Mbeki i marts 2007 en mæglingsproces mellem
regeringspartiet Zanu-PF og oppositionspartiet MDC (som trods splittelsen i to fraktioner har
forhandlet som én partner). Forhandlingerne er gået trægt, men der er ikke desto mindre
opnået enighed om en række forfatningsændringer som nedsættelse af en uafhængig
valgkommission, en ny valglov, en økonomisk reformpakke samt ophævelse af restriktive love
om ytrings- og forsamlingsfrihed. SADC-organet erklærede på sit møde primo februar 2008
forhandlingerne for succesfuldt tilendebragt. Imidlertid har MDC ønsket at udskyde valget til
juni 2008 med en forudgående gennemførelse af forfatningsændringerne, mens Zanu-PF har
stået fast på et marts-valg med efterfølgende gennemførelse af forfatnings-ændringerne.
Ved præsident-valget stiller ud over Robert Mugabe også MDC-lederen Morgan Tsvangirai op.
Herudover annoncerede den tidligere finansminister Simba Makoni sit kandidatur den 13.
februar 2008. Makoni er efterfølgende blevet ekskluderet af Zanu-PF. Makoni nyder generelt
stor respekt også i den vestlige verden, men der hersker stor usikkerhed om, hvorvidt han reelt
kan true Mugabe. Makoni bakkes op af lederen af den mindste af MDC-fløjene Arthur
Mutambara. Herudover opstiller en ret ukendt uafhængig kandidat Langton Towungana. Det
internationale samfund har hidtil afholdt sig fra at støtte bestemte kandidater.
SADC-mæglingen har ikke været medvirkende til at mindske volden og intimideringen internt i
Zimbabwe. På denne baggrund kan det allerede nu konstateres, at perioden og processen forud
for valget ikke har sikret ”a level playing field” for partierne og de forskellige kandidater. EU
forlængede i februar 2008 sine sanktioner over for Zimbabwe for en 12-måneders periode.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU har ikke modtaget invitation til at observere valget, og EU-valgobservation anses på
nuværende fremskredne tidspunkt i valgforberedelserne for udelukket. Det forventes, at
observatører fra bl.a. AU, SADC Parliamentary Forum og Det Pan-afrikanske Parlament vil
observere valget.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af udsigterne for det kommende valg i Zimbabwe.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ingen konsekvenser for statsfinanserne.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af udsigterne for valget i Zimbabwe den 29. marts 2008. En
henvendelse til SADC-landene med henblik på at fremme, at organisationens egne
retningslinjer for frie og retfærdige valg også skal holdes i hævd i forhold til Zimbabwe, støttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i EU-kredsen generel bekymring i forhold til udviklingen og valgafviklingen i Zimbabwe.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europavalg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0012.png
6. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.
februar 2008. Ny tekst er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram. EU3+3 kredsen (de fem permanente Sikkerhedsrådsmedlemmer og
Tyskland) blev enige om elementerne i en ny FN Sikkerhedsrådsresolution på et møde på
ministerniveau i Berlin den 22. januar 2008. Vigtigste elementer forventes at være udbygning af
eksisterende sanktionslister, opfordring til årvågenhed over for banktransaktioner og
eksportkreditter samt restriktioner på fragtområdet. Den endelige resolutionstekst forhandles
pt. i New York. Det er endnu uklart, hvornår resolutionen vil kunne vedtages.
Rådet har vedtaget et antal retsakter vedrørende restriktive foranstaltninger mod Iran til
implementering af FN’s Sikkerhedsrådsresolutioner 1737 og 1747. Med vedtagelsen den 6. juni
2007 af den EU-forordning, som skal sikre implementering af Sikkerhedsrådsresolution 1747,
er alle sanktioner mod Iran indeholdt i resolution 1737 og 1747 trådt i kraft.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-,
oparbejdnings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen
indførte sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og
rejserestriktioner) efter FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod
iranske aktiviteter til udvikling af fremførelsesmidler til atomvåben.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007, indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod køb af våben
fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og regeringer og
internationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra ny finansiel bistand og
långivning til den iranske regering. Manglende efterlevelse kan ifølge resolution 1747 føre til
vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan verificere, at Iran har
suspenderet de nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen af sanktionerne, med
henblik på genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan afsluttes ved en
Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og Sikkerhedsrådets
krav.
Den 15. november 2007 rapporterede IAEA’s generaldirektør Mohamed ElBaradei om
resultaterne af en handlingsplan, som IAEA-sekretariatet og Iran indgik aftale om den 21.
august i år. Formålet er at få løst en række af de udestående spørgsmål vedrørende Irans
atomprogram. Rapporten konkluderer, at Iran har skabt øget transparens, men at en række
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0013.png
væsentlige spørgsmål stadig udestår samt at Irans tilgang til samarbejdet med IAEA har været
reaktiv i stedet for proaktiv. ElBaradei opfordrer Iran til at give IAEA udvidede
inspektionsbeføjelser og til at efterleve forpligtelserne over for FN’s Sikkerhedsråd. ElBaradei
vil afrapportere igen forud for IAEA’s Styrelsesrådsmøde den 3.- 7. marts 2008.
Den 3. december 2007 offentliggjorde de amerikanske efterretningstjenester et resumé af en
rapport (NIE) om Irans atomprogram, hvori det bl.a. konkluderes, at Iran med stor
sandsynlighed afbrød sit nukleare våbenprogram i efteråret 2003. På den anden side gentager
rapporten også flere af de velkendte negative konklusioner, bl.a. at Iran med stor sandsynlighed
har haft et aktivt atomvåbenprogram, at Teheran stadig ikke efterlever forpligtelserne over for
det internationale samfund (suspension af berigelsesaktiviteterne fremhæves), og at man fortsat
udvikler ekspertise og teknologi bl.a. inden for uranberigelsesområdet, der vil kunne bruges til
udvikling af kernevåben. Det fremhæves også, at Iran fortsat har et aktivt missilprogram, samt
at Iran er påvirkelig over for internationalt pres.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens målsætning i atomsagen er fortsat en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse
af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Regeringen finder, at sanktioner om muligt bør vedtages i
Sikkerhedsrådet i enighed, men man er rede til at støtte selvstændige EU-foranstaltninger med
henblik på at støtte FN-processen, sætte kraft bag forhandlingssporet og opretholde presset
over for Iran.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0014.png
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18. februar 2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0015.png
7. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Afghanistan med vægt på muligheden for at styrke EU’s rolle i landet.
2. Baggrund
Situationen i Afghanistan er præget af adskillige udfordringer. Blandt de væsentligste er
afghanernes dalende tiltro til den afghanske regering. Trods fremskridt på den militære front
oplever den almindelige befolkning lige nu, at sikkerheden forværres over hele landet. Taliban
og andre oprørsgrupper har fået stadig større vanskeligheder ved den egentlige militære kamp
og fokuserer derfor på asymmetrisk krigsførelse. Også regeringens og myndighedernes
vanskeligheder ved at levere serviceydelser til især landbefolkningen, korruption og en svag
retssektor er med til at svække befolkningens tiltro. En anden udfordring, der præger
situationen i Afghanistan, er behovet for at styrke den internationale koordination. Den
samlede civile og militære indsats må integreres for at skabe varig stabilisering og konkrete
forbedringer i levevilkårene for den afghanske befolkning.
Kommissionen er en af de største donorer i Afghanistan med aktuelle årlige budgetter på 150
mio. euro, hvortil kommer humanitær bistand, der i 2007 udgjorde 27 mio. euro. Yderligere
gennemfører EU en politimission i landet, der på sigt ventes at omfatte 195 polititrænere.
Såvel Afghanistans regering som de internationale aktører understreger behovet for at styrke
den internationale koordination af indsatsen. EU’s særlige repræsentant skal udskiftes inden for
kort tid.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU spiller en politisk rolle og yder ganske betydelig bistand til Afghanistan. EU er
repræsenteret i landet ved en særlig repræsentant samt ved EU-kommissionen. Det forventes,
at drøftelsen vil berøre mulighederne for at styrke EU's rolle i Afghanistan. I forhold til FN og
NATO er EU’s synlighed, indflydelse og aktive medvirken i international koordination
begrænset.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser gerne, at EU’s rolle i Afghanistan styrkes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at andre medlemslande vil støtte muligheden for at styrke EU’s arbejde med
Afghanistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0017.png
8. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU-kommissionen ventes at redegøre for status for de igangværende drøftelser i WTO, der foregår på baggrund
af forhandlingsgruppeformændenes kompromispapirer, fremlagt den 8. februar og drøftet på det seneste rådsmøde
den 18. februar 2008. På rådsmødet ventes en yderligere drøftelse af forhandlingssituationen i forlængelse af
sidste rådsmødes drøftelse. Kommissionens vurdering af landbrugspapiret er, at det var egnet til videre drøftelser.
Ift. NAMA-papiret har Kommissionen peget på, at teksten er mindre ambitiøs, end det man havde ønsket.
Papirerne er nu til drøftelse i de to respektive arbejdsgrupper. Kommissionen ventes at ville konsultere
medlemslandene om de fremlagte kompromispapirer, herunder med hensyn til balancen mellem yderligere
markedsadgang for landbrugsprodukter samt især mellemindkomstlandenes markedsåbning for industrivarer.
2. Baggrund
Efter forhandlingssammenbruddet i G4 (Indien, Brasilien, USA og EU) den 21. juni 2007 blev
processen igen bragt til Genève. Forhandlingsgruppeformændene for landbrug hhv.
industrivarer (NAMA) fremlagde medio juli 2007 deres oplæg til kompromispapirer. Der har
efterfølgende været betydelig mødeaktivitet i de respektive forhandlingsgrupper, idet afgørende
fremskridt endnu udestår. Modsat bemærkes det, at forhandlingsoplæggene ej heller er blevet
afvist som udgangspunkt for de videre forhandlinger.
Formændene for landbrug og NAMA har nu fremlagt deres reviderede oplæg. De to papirer
har fået en lidt blandet modtagelse. I EU-kredsen har en række lande givet udtryk for, at de
finder, at der er tale om en manglende balance mellem de to papirer såvel som i indholdet af
selve landbrugspapiret. Andre lande, herunder Danmark, har givet udtryk for opbakning til
Kommissionen i denne svære fase og samtidig peget på, at man nu skulle bestræbe sig på at
forsøge at opnå et mere balanceret forhandlingsresultat.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Som opfølgning på den første drøftelse af de reviderede papirer på det sidst afholdte rådsmøde
18. februar 2008, ventes der en orientering fra EU-kommissionen om status for udviklingen i
de seneste forhandlinger. Der kan forventes en konsultation med medlemslandene med hensyn
til evt. yderligere markedsadgang for landbrugsprodukter samt vedrørende
mellemindkomstlandenes markedsåbning for industrivarer.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-Runden,
da dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt
de globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der
nedsætter told- og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det
få positive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til
øget samhandel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser
m.v.
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Dels vil
nedsatte toldsatser betyde lavere egen-indtægter til EU-budgettet. Dette vil dog muligvis
modvirkes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning for
fordelingen af udgifterne til EU's landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af
eksportrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil fremhæve vigtigheden af at nå til en Doha-aftale, og at EU medvirker konstruktivt
og proaktivt hertil.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et af medlemslandene har anmodet om at få WTO på som punkt i dagsordenen for rådsmødet.
Det forventes, at pågældende land vil benytte anledningen til endnu engang at fremhæve den
ubalance, man mener der er mellem NAMA- og landbrugspapiret og den manglende balance til
øvrige forhandlingsemner. Det er muligt, at Kommissionen vil blive kritiseret for at være gået
for langt især på landbrugsområdet, hvor en række lande mener, at der gives en række
koncessioner, uden at EU får noget til gengæld. På det sidst afholdte rådsmøde kritiserede
pågældende medlemsland Kommissionens strategi i forhandlingerne og det er muligt, at man på
dette rådsmøde vil problematisere forhandlingssituationen i forhold til EU-kommissionens
forhandlingsmandat, som i pågældende lands optik allerede sidste år var udnyttet til det yderste.
En række andre lande fremførte tilsvarende argumenter.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Blandt de mere liberalt orienterede lande blev Kommissionen støttet i denne svære fase af
forhandlingerne. Man betvivlede ift. landbrugsforhandlingerne ikke, at Kommissionen holdte
sig indenfor sit mandat. Selv den liberale lejr pegede dog på, at man skulle bestræbe sig på at
sikre en mere tilfredsstillende balance.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18. februar 2008.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0020.png
9. Georgien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af situationen i Georgien, og at hvordan EU kan understøtte en fortsat demokratisk og
reformorienteret udvikling i landet.
2. Baggrund
Præsident Saakashvili blev genvalgt den 5. januar 2008, og der afholdes sandsynligvis
parlamentsvalg i maj 2008. Efter sin genindsættelse har præsident Saakashvili dels fokuseret
Georgiens reformbestræbelser på yderligere liberalisering af økonomien og på bekæmpelse af
fattigdom. Georgien lægger fortsat meget stor vægt på en udbygning af forbindelserne til EU
som pejlemærke for reformprocessen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af, hvordan EU kan styrke forholdet til Georgien. Det vil muligvis
kunne ske – såfremt der er fornøden opbakning hertil i EU – på følgende måder: 1) Støtte til
forberedelsen af det kommende parlamentsvalg i maj; 2) Igangsættelse af forhandlinger om en
frihandelsaftale; 3) Lempelse af visaregimet; samt 4) Nye EU initiativer i forbindelse med de
nedfrosne konflikter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil være generelt positivt indstillet over for at EU bidrager med incitamenter til
reformindsatsen i Georgien. Georgien er et af de lande, der hurtigst og mest energisk har
forfulgt reformlinien. På visumområdet vil regeringen være åben over for at studere nye
modeller for samarbejdet med Georgien. Det vil f.eks. kunne ske gennem drøftelse af de
betingelser, Georgien skal opfylde, for at EU kan vedtage et forhandlingsmandat om
visumlempelse og tilbagetagelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til at udvide samarbejdet med Georgien. Der må dog
forventes en vis forsigtighed med hensyn til nye tiltag på visumområdet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0022.png
10. EU-Sydkorea rammeaftale - forhandlingsmandat
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes vedtagelse af mandat til Kommissionen med henblik på at forhandle en ny rammeaftale til
erstatning for den eksisterende samarbejdsaftale fra 1997. Aftalen sker i sammenspil med igangværende
forhandlinger om indgåelse af en frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea. Danske prioriteter er indeholdt i
forhandlingsmandater, herunder fsva. menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, ikke-spredning af
masseødelæggelsesvåben, kampen mod terrorisme, international kriminalitet.
2. Baggrund
Kommissionen indledte i april 2007 forhandlinger med Sydkorea om indgåelse af en ambitiøs
og bred frihandelsaftale. Samtidig med mandatet til at indlede forhandlinger vedr. indgåelse af
en frihandelsaftale, blev Kommissionen opfordret til at indlede sonderende drøftelser fsva.
indgåelse af en ny rammeaftale. Sydkorea bekræftede i august 2007, at de var parat til at indlede
forhandlinger om en ny rammeaftale.
Den eksisterende rammeaftale mellem EU og Sydkorea blev indgået i 1997. Aftalen trådte i
kraft i april 2001 og har siden da bidraget positivt til udviklingen af de bilaterale forbindelser.
Samarbejdet mellem de to parter har siden udviklet sig i dybden som i bredden, og den
eksisterende aftale afspejler ikke længere i fuldt omfang det bilaterale politiske og økonomiske
samarbejde, ligesom flere globale spørgsmål (f.eks. klimaændringer, energiforsyningssikkerhed,
spredning af masseødelæggelsesvåben, kampen mod terrorisme) ikke er omfattet heraf.
Der vil blive tale om enten en ajourføring af den eksisterende rammeaftale fra 1997 mellem EU
og Sydkorea, eller en selvstændig partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Sydkorea til
erstatning for den eksisterende rammeaftale.
3. Hjemmelsgrundlag
Det forventes, at en rammeaftale mellem EU og Sydkorea vil få status af en blandet aftale.
Hjemmelsgrundlaget vil først blive endeligt afgjort, når en færdigforhandlet tekst foreligger.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at sikre, at de overordnede bilaterale forbindelser mellem EU og Sydkorea er
baseret på et tilstrækkeligt og globalt aftalemæssigt grundlag. Det inkluderer mere tidssvarende
og udtømmende bestemmelser om samarbejde på det økonomiske og retlige område samt
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
etablere grundlag for samarbejde om globale spørgsmål, herunder bl.a. klimaændringer,
energiforsyningssikkerhed, spredning af masseødelæggelsesvåben, terrorisme.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har været i høring i det handelspolitiske specialudvalg (HPS) den 4. februar 2008.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er i Danmarks, som i de øvrige EU-landes, interesse at udbygge samarbejdet med
Sydkorea, verdens 10. største økonomi. Sydkorea har stigende betydning for verdens-
økonomien og særligt for den politiske og økonomiske situation i Nordøstasien. Samtidig er der
sket en betydelig udvikling siden den eksisterende aftales ikrafttræden i 2001 på en række
danske mærkesager, herunder klima- og energi og bekæmpelse af terror. Gennem et tættere og
mere omfattende samarbejde, vil EU samtidig få bedre mulighed for at fremme økonomiske og
politiske interesser.
Danske mærkesager og prioriteter som menneskerettigheder, respekten for den internationale
retsorden, styrkelse af internationale handelsaftaler og deres gennemførelse, samt miljø (og
klimahensyn) og energisamarbejde, forskningssamarbejde og samarbejde på søfartsområdet er
indeholdt i forhandlingsmandatet. Danmark lægger vægt på, at de traditionelle
standardklausuler (vedr. menneskerettigheder, terrorbekæmpelse, ICC, ikke-spredning og
migration) sikres i forhandlingerne.
Fra dansk side holdes for øje, at bilateral dialog og forhandlinger skal komplementere
multilaterale forhandlinger. Dette gælder ikke mindst i implementering af WTO-regler og
samarbejde om emner udenfor WTO-dagsordenen, herunder transparens i offentlige indkøb og
intellektuel ejendomsret. Desuden støttes fra dansk side udbygningen af akademiske og
mellemfolkelige kontakter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred tilslutning til afgivelse af forhandlingsmandat til Kommissionen med henblik på
indgåelse af en ny rammeaftale mellem EU og Sydkorea, der vil gøre det eksisterende
aftalegrundlag mere tidssvarende for det aktuelle samarbejde.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
530312_0025.png
11. Sanktioner mod det illegale styre på Anjouan i Comorerne
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte fælles holdning vedr. sanktioner mod det illegale styre på Anjouan i Comorerne.
2. Baggrund
Baggrunden for de foreslåede sanktioner er en henvendelse fra Den Afrikanske Union (AU) til
EU. AU indførte i oktober 2007 sanktioner mod den illegale regering på øen Anjouan, som er
en del af Unionen af Comorerne, og bad i samme måned EU om støtte. Comorerne består af
tre øer i det Indiske Ocean, som foruden at have hver sin præsident, regering og parlament
tillige vælger fælles sådanne. Det seneste Unionsvalg blev afholdt i 2006, og de seneste ”ø-valg”
2007 hvorefter en illegal (selvudråbt) regering installerede sig på øen Anjouan.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med sanktionerne er at lægge pres på det illegale styre på Anjouan til at acceptere
afholdelse af et nyt valg. EU's fælles holdning omfatter et indrejseforbud for 8 navngivne
personer samt indefrysning af disses finansielle midler. Sanktionernes varighed er 12 måneder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have indflydelse på statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning til forslaget er positiv.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De generelle forventninger til andre landes holdninger er positive.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
26