Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2861 - Transport, tele og energi
Offentligt
540902_0001.png
TALEPUNKTER TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. marts 2008
Møde i Folketingets Europaudvalg den 28. marts 2008 ved-
rørende rådsmøde (Transport, Telekommunikation og
Energi) den 7.-8. april 2008
Indledning
Jeg har i alt tre sager med, som alle er til forhandlingsoplæg.
De to første er direktivforslaget om flagstatsforpligtelser og
direktivforslaget om rederansvar, som begge er på dagsorde-
nen for rådsmødet til politisk drøftelse. Derfor har Regerin-
gen nu behov for en klar politisk udmelding.
Ingen af de to søfartssager har tidligere været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg. Grundnotater blev fremsendt den
2. og 3. maj 2006. Forslagene indgår i den meget omfatten-
de 3. søsikkerhedspakke, som de sidste to ud af i alt syv
forslag.
Inden jeg går i gang med at gennemgå forslagene, vil jeg
gerne komme med en politisk holdning til de to søfartssa-
ger.
Kort fortalt er problemet med de to direktivforslag, at de
underminerer den internationale regeldannelse og dansk
indflydelse i IMO, de tilfører ikke reel merværdi i forhold til
miljøbeskyttelse og sikkerhed til søs, de mindsker dansk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/15
skibsfarts konkurrenceevne, og de leder til øgede økono-
miske og administrative byrder. Regeringen går klart imod
regionale tiltag, som ikke er andet end bureaukrati, og hvor vi
ikke får noget for pengene.
Disse forslag er to skridt tilbage i forhold til den
søfartspolitiske strategi for EU, som EU-kommissær Neil
Kinnock lancerede for nogle år siden. Kinnock satsede på
global
regulering
og
forbedret
international
konkurrenceevne i EU. Forslagene er en kraftig fravigelse fra
Kinnocks linje. Det ser vi ingen grund til, og det er vi uenige
i.
Regeringen og de fleste af medlemsstaterne i EU går ind for,
at vi blandt EU's medlemsstater har et højt niveau i kravene
til vores skibe og i vore søfartsadministrationer.
Et godt eksempel på det er, at vi i EU’s ministerråd allerede
er nået til politisk enighed om fem af forslagene i EU’s tredje
søsikkerhedspakke.
Men nu har vi nået grænsen for, hvad der giver god mening
og reel merværdi for sikkerhed til søs, forebyggelse af
forurening og god søfartsadministration.
Regeringen kan derfor ikke tilslutte sig forslagene, som de
ser ud nu.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540902_0003.png
3/15
Flagstatsdirektivet
Jeg vil nu komme nærmere ind på de to direktivforslag og
regeringens forhandlingsoplæg.
Kommissionens intention med flagstatsdirektivet er - ligesom
med hele resten af den tredje søsikkerhedspakke - at øge
sikkerheden til søs og reducere forurening fra skibe under EU
flag.
Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal opfylde deres
internationale forpligtelser som flagstater ved at efterleve
IMO’s kode for flagstater. Desuden skal medlemsstaterne
gennemgå audits med jævne mellemrum.
Forslaget stiller også krav om, at medlemsstaterne
iværksætter nye foranstaltninger. Eksempelvis skal medlems-
staterne udvikle en særlig skibsdatabase, indføre et kvalitets-
styringssystem i deres administrationer og foretage suppler-
ende syn på visse skibe.
Regeringen støtter fuldt ud intentionen om at øge flag-
staternes ansvar, og der er bred opbakning hertil fra EU’s
medlemsstater.
Danmark var en af hovedkræfterne bag udvikling af IMO
koden, og vi høstede stor anerkendelse for dette arbejde.
Mange EU-medlemsstater bakker op om koden og har
allerede gennemført IMO audits.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540902_0004.png
4/15
Men vi ønsker, at koden skal gøres obligatorisk på
verdensplan, ikke kun i EU.
Det slovenske formandskab har for kort tid siden fremlagt et
kompromisforslag, hvor en del detailbestemmelser er fjernet.
Et nærmere studium viser imidlertid, at Kommissionens
oprindelige forslag og formandskabets kompromisforslag i
det væsentlige er ens.
Kompromisforslaget indeholder stadig krav om, at den
frivillige flagstatskode skal gøres obligatorisk, men kun for
EU-landene. Herudover er der stadig lagt noget ekstra oveni i
forhold til IMO-koden. For eksempel skal medlemsstaterne
fortsat indføre et kvalitetsstyringssystem i dele af deres
administration. Der er også fortsat krav om, at medlems-
staterne har elektronisk adgang til en række skibsdata.
Disse opgaver vil være byrdefulde for skibsfarten og
medlemsstaterne og uden reel merværdi. Konkurrenceevnen
forringes.
Derfor kan regeringen heller ikke støtte det foreliggende
kompromisforslag.
Regeringen står ikke alene i denne sag. Kompromisforslaget
støttes i realiteten kun af fire lande - Frankrig, Italien,
Bulgarien og Irland. Ca. 15 lande, heriblandt Danmark, har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540902_0005.png
5/15
markeret sin massive modstand imod forslaget. Kun ganske
få lande, uden interesser på søfartsområdet, har ikke taget
stilling endnu.
Vi taler med andre ord om et forslag, som ikke har flertal,
men derimod langt mere end et blokerende mindretal imod
sig.
Det fundamentale spørgsmål i forslaget er, i hvilken
udstrækning skibsfart skal reguleres i EU frem for i IMO.
Dette er af vital betydning for danske interesser.
Forslaget skaber for det første risiko for, at Danmark mister
muligheden for at handle selvstændigt i IMO eller indgå i
samarbejde med andre lande. I så fald mister vi også direkte
indflydelse på den internationale søfartspolitik.
For det andet vil regeringens søfartspolitik her i landet skul-
le besluttes af Kommissionen. For eksempel vil Kommissi-
onen skulle vurdere, hvordan Danmark skal efterleve inter-
nationale flagstatsforpligtelser. Kommissionen vil blandt
andet kunne stille krav om prioriteringer og ressourcer.
For det tredje vil forslaget skabe international konkurrence-
forvridning på grund af regionale særkrav og administrative
byrder for erhvervet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540902_0006.png
6/15
Forslaget har altså væsentlige, principielle konsekvenser for
Danmark og dansk søfart, uden at det samtidig øger sikker-
heden eller reducerer truslen mod miljøet for andre end et
par af de nye EU-medlemsstater. I stedet for konkret at ud-
vikle og forbedre de få europæiske flagstater uden orden i
administrationen, skyder forslaget med spredehagl og langt
over målet.
Den virkelige miljøtrussel kommer fra sub-standard skibe
og flagstater, der ikke opfylder internationale forpligtelser.
De findes helt overvejende blandt tredjelande uden for EU.
Derfor er et direktiv ikke den rigtige medicin.
Direktiv eller ej - sub-standard skibe fra tredjelande kan
fortsat passere danske kyster. Kun ved en global løsning sik-
res, at de mange skibe, der ikke bærer et europæisk flag,
men passerer europæiske kyster, også er omfattet af regule-
ringen. Den kvalitetsskibsfart, som vi driver i Danmark,
skal fremmes internationalt.
Regeringen finder derfor ikke, at Danmark kan støtte
forslaget.
Fra dansk side arbejder vi for, at forslagets i øvrigt fornuftige
intentioner om bindende regler for flagstater opfyldes på
anden vis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540902_0007.png
7/15
Det er regeringens opfattelse - på linie med rækken af andre
lande - at vi fremmer den globale proces bedst ved politiske
konklusioner eller en fælles erklæring fra Rådet og
Kommissionen. På den måde kan vi forpligte EU-landene til
at efterleve IMO koden og gennemføre frivillige IMO audits.
Samtidig kan vi forpligte EU-landene til at arbejde i IMO for
at gøre begge instrumenter obligatoriske på verdensplan.
På rådsmødet vil jeg lægge afgørende vægt på, at forslagets
intention opfyldes på anden vis, hvor dansk indflydelse
nationalt og internationalt ikke reduceres markant. Dette
forudsætter dog, at andre væsentlige flagstater indtager et
lignende synspunkt.
Hvis andre væsentlige flagstater - imod min forventning -
indtager et modsat synspunkt, er regeringen i sidste instans
indstillet på at støtte et direktivforslag, der opfylder intentio-
nen.
I sådan en situation vil regeringen dog arbejde for at
begrænse de negative økonomiske konsekvenser for
Danmark og dansk skibsfart. Vi vil også arbejde for at
begrænse de administrative tiltag, som vi ikke mener, har
nogen merværdi. Og vi vil arbejde for at sikre, at det er
IMO’s procedure, der skal sætte standarden for obliga-
toriske audits af EU’s flagstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540902_0008.png
8/15
Endelig vil jeg gerne nævne, at hvis vi på rådsmødet får
gjort det klart, at ministerrådet ikke er indstillet på at støtte
de to sidste forslag i den tredje søsikkerhedspakke, kan vi
forhåbentlig komme hurtigt videre med den endelige
vedtagelse af de fem forslag, som Rådet er klar til at
vedtage.
Rederansvarsdirektivet
Så kommer jeg til det andet direktiv, forslaget om rederes
erstatningsansvar og om finansiel garanti.
Ifølge Kommissionen er sigtet med dette forslag at skærpe
rederens ansvar. Tankegangen er, at det skulle forebygge
forureningsulykker. Intentionen er desuden at sikre tilstræk-
kelig erstatning, hvis en forureningsulykke sker.
Kommissionen fremhæver, at forslaget sikrer en hurtig og
ensartet gennemførelse af Globalbegrænsningskonven-
tionen fra 1996.
Danmark har forståelse for disse intentioner, men det skal
gøres på en anden måde. Danmark har allerede gennemført
Globalbegrænsningskonventionen af 1996 og er traditionelt
blandt de første lande, når det drejer sig om at gennemføre
internationale konventioner.
Kommissionens forslag har imidlertid fået en meget hård
medfart under forhandlingerne. Derfor har det slovenske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/15
formandskab fremlagt et kompromisforslag, der reducerer
Kommissionens forslag.
Også dette kompromisforslag er mødt med massiv
modstand fra næsten alle lande, herunder Danmark. Faktisk
støttes forslaget kun af to medlemsstater, nemlig Spanien
og Frankrig.
Efter regeringens opfattelse er det yderst tvivlsomt, om der
er behov for en EU-regulering som den foreslåede.
Der findes allerede internationale konventioner om ansvar
og erstatning. Herved dækkes et omfattende antal for-
ureningsskader via forsikringsordninger.
Den internationale konvention af 1992 om det privatretlige
ansvar for skader ved olieforurening (CLC) er gennemført
af Danmark og 117 andre lande. Jeg fremhæver denne
konvention, da oliespild udgør cirka 90 % af alle store
forureningsulykker.
Den internationale konvention om forureningsskader
forårsaget af olie, Bunkersoliekonventionen af 2001, vil
træde i kraft i november 2008. Danmark håber på at
ratificere inden da.
I maj 2007 blev der vedtaget en international konvention
om fjernelse af vrag, der udgør en fare for miljøet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/15
Endelig er det HNS-konventionen af 1996 om forurening
og eksplosion forårsaget af kemiske stoffer. Denne
konvention er under en hurtig revision, og forhandlingerne
er godt i gang. En IMO arbejdsgruppe har udarbejdet et
udkast, som blot mangler at blive godkendt i IMO-regi.
Med disse konventioner har IMO taget hårdt fat på
beskyttelse af miljøet ved uheld med skibe. Det kan godt
være, at man kunne komme på et enkelt eksempel, hvor der
ikke er en international regulering, men det skyldes, at man
internationalt ikke har fundet behov herfor. I øvrigt
suppleres IMO-reguleringen af EU's miljøansvarsdirektiv.
Det er svært at se, hvad der så er behov for.
Efter vores opfattelse skulle medlemslandene snarere
koncentrere sig om at gennemføre disse eksisterende
konventioner, og Kommissionen kunne yde teknisk bistand
til de lande, der måtte have behov herfor.
Både Kommissionens forslag og kompromisforslaget
indeholder krav om udstedelse af nye certifikater og kontrol
af
skibe.
Kontrollen
går
langt
videre
end
den
havnestatskontrol, vi udfører i dag.
Regeringen finder ikke, at denne certifikatudstedelse og
kontrol giver nævneværdig merværdi. Vi mener tværtimod,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11/15
at sådanne tiltag vil medføre øget offentligt bureaukrati i
Danmark og ekstra byrder på danske skibe.
Havde man i stedet valgt at bakke op om internationale
løsninger, ville der blive flere lande til at kontrollere, og de
forbipasserende skibe ville også blive dækket ind.
Danmark ser også juridiske problemer i forslagene.
Kommissionens oprindelige forslag stred decideret mod
folkeretten.
Det er svært at gennemskue, om kompromisforslaget er
tilsvarende folkeretsstridigt, fordi det er formuleret meget
uklart. Vi synes f.eks. det er problematisk, at kompromis-
forslaget ikke nævner, hvilket ansvar der kræves forsikring
for.
Forureningsulykker til søs sker i hele verden. Regeringen
arbejder derfor for, at en regulering af reders ansvar sker
globalt i IMO regi. På denne måde vil reglerne gælde for
alle landes skibe, uanset hvor de sejler.
Regeringen tillægger det stor betydning, at Danmark er et
foregangsland, når det gælder om at opfylde vores inter-
nationale forpligtigelser. Det gælder ikke mindst med
hensyn til at sikre erstatning til dem, som lider skade.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12/15
Derfor støtter Danmark forslagets intention om, at alle
medlemslande gennemfører Globalbegrænsningskonven-
tionen. Det behøver vi dog ikke et direktiv til. Dertil
kommer, at Danmark og størstedelen af medlemslandene
allerede har gennemført konventionen.
Mit forhandlingsoplæg er, at Danmark - når den tid kommer
- ikke støtter vedtagelsen af forslaget i dets nuværende
form.
Lad mig endnu engang understrege, at Regeringen ønsker
en regulering af rederansvaret. Vi synes blot ikke, at dette
forslag er en hensigtsmæssig løsning. Regeringen vil i
stedet bruge ressourcerne på at styrke gennemførelsen af
forslagets intentioner på globalt plan.
Det er vigtigt, at vi har et internationalt regelværk, der
gælder alle, og alle steder, frem for et kludetæppe af
nationale og regionale ordninger, der er indbyrdes
forskellige.
[Timesharedirektivet]
Den tredje og sidste sag, jeg vil nævne, er forslaget til et
nyt timesharedirektiv. Sagen vedrører ikke rådsmødet om
transport, telekommunikation og energi, men forelægges
nu, i god før det slovenske formandskab forventes at sætte
forslaget på dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet
til maj med henblik på at opnå politisk enighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540902_0013.png
13/15
Sagen nævner jeg med henblik på forhandlingsoplæg.
Kommissionens oprindelige forslag tager udgangspunkt i
det gældende timesharedirektiv fra 1994.
Der er siden vedtagelsen af dette direktiv sket en betydelig
udvikling på området. Bl.a. udbydes i dag en række time-
sharelignende produkter, der ikke er omfattet af de gæl-
dende regler. Denne udvikling har gjort en revision af det
gældende direktiv nødvendig, hvis forbrugerbeskyttelsen
på området skal fastholdes og i givet fald styrkes.
Kommissionens forslag har siden fremsættelsen i juni sid-
ste år været genstand for forhandlinger i Rådet, og det por-
tugisiske og slovenske formandskab har i lyset af disse
forhandlinger udarbejdet et kompromisforslag.
Kompromisforslaget adskiller sig ikke grundlæggende fra
Kommissionens oprindelige forslag.
Det første hovedelement i forslaget er en udvidelse af an-
vendelsesområdet i forhold til det gældende direktiv. Ud-
videlsen indebærer, at forbrugerne også vil blive beskyttet
af direktivets bestemmelser, når de indgår aftaler om ek-
sempelvis køb af logi på krydstogtsskibe eller flodbåde og
medlemskab af rejseklubber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14/15
Forslaget vil endvidere indebære, at der indføres totalhar-
monisering inden for direktivets område. Det gældende di-
rektiv indebærer alene minimumsharmonisering.
Det er regeringens generelle holdning, at spørgsmålet om,
hvilken harmoniseringsgrad, der bør anvendes, må afgøres
konkret fra sag til sag.
Forslaget regulerer navnlig spørgsmålet om sælgers op-
lysningsforpligtelser forud for købet. Totalharmonisering
af dette spørgsmål vil kunne give forbrugeren et bedre
grundlag for at sammenligne tilbud fra forskellige EU-
lande om køb af f.eks. en timesharelejlighed.
Dette hensyn er især relevant på et område som dette, hvor
aftalerne typisk har et grænseoverskridende element.
Regeringen finder derfor, at der her er tale om et område,
der efter omstændighederne er egnet til totalharmonise-
ring.
Regeringen lægger samtidig vægt på, at forslaget giver
mulighed for at opretholde et højt forbrugerbeskyttelses-
niveau.
Forslaget indebærer f.eks., at fortrydelsesfristen udvides
fra 10 dage til 14 dage.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15/15
Regeringen forholder sig derfor positivt til det foreliggen-
de forslag til revideret timesharedirektiv.
Regeringen har endvidere i forbindelse med høringen over
forslaget modtaget generelt positive tilbagemeldinger fra
de berørte organisationer og myndigheder.
Der udbydes kun meget få timeshareprodukter her i landet,
så forbedringerne vil navnlig kunne få betydning for dan-
skere, der f.eks. ønsker at købe en timeshareferiebolig i et
andet EU-land.
Regeringen vil således kunne tilslutte sig det foreliggende
forslag, der i øvrigt ikke forventes at få en vanskelig gang
gennem EU-systemet.