Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2862 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
3. april 2008
FVM 521
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. april 2008
____________________________________________________________________
1.
Forslag til Rådets forordning om tilpasning af de torskekvoter, der skal tildeles Polen i
Østersøen (underområde 25-32, EF-farvande) fra 2008 til 2011
- Politisk enighed/ vedtagelse
KOM (2008) 88
Side 3
Forslag til Rådets forordning om etableringen af et Fællesskabs system til at forebygge,
undgå og udrydde illegalt, urapporteret og ureguleret fiskeri
- Orienterende drøftelse
KOM (2007) 602
Side 5
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 423/2004 om foran-
staltninger til genopretning af torskebestande
- Udveksling af synspunkter
KOM (2008) 162
Side 9
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økono-
miske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om ødelæggende fiskerimetoder på det
åbne hav og beskyttelse af sårbare dybhavsøkosystemer
og
forslag til Rådets forordning om beskyttelse af sårbare marine økosystemer i det åbne
hav mod bundfiskeredskabers skadelige virkninger
- Tidlig forelæggelse
KOM (2007) 604 og KOM (2007) 605
Side 12
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af
fiskeriaftale for det sydlige Indiske Ocean
- Tidlig forelæggelse
KOM (2007) 831
Side 16
2.
3.
4.
5.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om ændring af
[…]
Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne
- Tidlig forelæggelse
KOM (2007) 90
Side 18
Forslag til Rådets direktiv om forenkling af procedurerne for udarbejdelse af lister og
offentliggørelse af oplysninger på veterinærområdet og det zootekniske område og om
ændring af diverse direktiver (”Forenklingsforslag på veterinærområdet”)
- Tidlig forelæggelse
KOM (2008) 120
Side 24
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 for så vidt
angår overførsel af tobaksstøtte til Fællesskabsfonden for Tobak for 2008 og 2009 og
forordning (EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår finansiering af Fællesskabsfonden for
Tobak
- Tidlig forelæggelse
KOM (2008) 51
Side 27
7.
8.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 14. april 2008
1.
Forslag til Rådets forordning om tilpasning af de torskekvoter, der skal tildeles
Polen i Østersøen (underområde 25-32, EF-farvande) fra 2008 til 2011
KOM (2008) 88
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 88 af 13. marts 2008 fremsendt forslag til Rådets forordning
om tilpasning af de torskekvoter, der skal tildeles Polen i Østersøen (underområde 25-32, EF-
farvande) fra 2008 til 2011.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 23, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12.
oktober 1993 om indførelse af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik, og kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. april
2008 med henblik på politisk enighed/vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-
deset.
Formål og indhold
Polens torskekvote i den østlige Østersø (underområde 25-32) for 2007 fremgår af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1941/2006 af 11. december 2006 om fastsættelse af samlede tilladte fangstmængder
(TAC) og kvoter for Østersøen for 2007.
Kommissionen stoppede i 2007 det polske fiskeri efter torsk i den østlige Østersø fra den 12. juli
2007, idet Kommissionen vurderede, at Polens torskefangster i dette område skønnedes at have nået
et sådant omfang på dette tidspunkt, at Polens kvote var opbrugt.
Den polske overskridelse af torskekvoten i østlige Østersø i 2007 er nu officielt vurderet til 8.000
tons.
Formålet med nærværende forslag er at opstille reglerne og betingelserne for fradrag af den mæng-
de torsk, Polen har fisket ud over sin torskekvote i østlige Østersø for 2007.
For at udbedre de hidtidige mangler i Polens gennemførelse af den fælles fiskeripolitik og for at
undgå en gentagelse af overfiskeriet af torsk i 2007 har Polen givet tilsagn om at vedtage og gen-
nemføre nationale handlingsplaner, der indeholder øjeblikkelige foranstaltninger til at forbedre de
nuværende kontrol- og håndhævelsessystemer og særlige foranstaltninger til at tilpasse de polske
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0004.png
flåders kapacitet, så der kan skabes en stabil ligevægt mellem flådekapaciteten og de fiskerimulig-
heder for torsk i Østersøen, der tildeles Polen.
Ifølge artikel 23, stk. 2, i Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 skal Rådet vedtage regler for fradrag
i de overfiskede mængder fra de årlige kvoter. Den nærmere procedure for tilbagebetaling er fastsat
ved rådsforordning (EF) nr. 847/96 om supplerende betingelser for forvaltningen af TAC og kvoter
fra år til år. Artikel 5, stk. 1, i denne forordning fastsætter, at den overfiskede mængde skal fratræk-
kes kvoten fra den samme bestand for det følgende år.
Set i lyset af Polens ovennævnte tilsagn, overfiskeriets omfang og de socioøkonomiske konsekven-
ser, som en øjeblikkelig fratrækning i kvoten vil resultere i, har Kommissionen valgt at fravige arti-
kel 5 i rådsforordning (EF) nr. 847/96 og foreslå en tilbagebetaling over flere år. En forudsætning
for tilbagebetalingen over flere år er, at Polen vedtager og gennemfører de nævnte nationale hand-
lingsplaner.
Tilbagebetalingen skal ifølge forslaget ske over en periode på fire år gennem en årlig nedsættelse af
den polske torskekvote i østlige Østersø. Den polske torskekvote i 2008 nedsættes således med 10
pct. af den overfiskede mængde i 2007, mens torskekvoten i 2009-2011 årligt nedsættes med 30 pct.
af den overfiskede mængde i 2007. Kommissionen evaluerer hvert år gennemførelsen af de nationa-
le handlingsplaner, som vedtages af Polen. Såfremt disse foranstaltninger og frister ikke gennemfø-
res som planlagt, kan Rådet efter forslag fra Kommissionen ændre reglerne for fratrækning af de
overfiskede mængder.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
På mødet i §5-udvalget (fiskeri) den 1. april 2008 understregede Danmarks Fiskeriforening vigtig-
heden af, at Danmark i samarbejde med Kommissionen sørgede for, at situationen i 2007 ikke ville
gentage sig.
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening (DFE) bemærkede, at man havde stor forståelse for
forslaget. Et ulovligt fiskeri skabte også et problematisk forhold mellem fiskeindustrien og kunder-
ne, hvorfor reglerne skulle være på plads.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side støtter man forslaget, idet man finder, at det er et fundamentalt princip i den
fælles fiskeripolitik, at overfiskeri af en given kvote skal tilbagebetales i overensstemmelse med
EU-reglerne. Det er endvidere regeringens holdning, at Polen i samarbejde med Kommissionen
fremlægger en handlingsplan for at komme det ulovlige fiskeri i østlige Østersø til livs, således at
man undgår en gentagelse af situationen i 2007.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0005.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal, idet flere lande lægger vægt på, at
Polen og Kommissionen fremlægger en handlingsplan for at komme det ulovlige fiskeri i østlige
Østersø til livs.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Selve forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Problemstillingen blev
drøftet i Folketingets Europaudvalg den 12. oktober 2007 i forbindelse med forelæggelsen af råds-
møde (landbrug og fiskeri) den 22. – 23. oktober 2007, jf. samlenotat af 4. oktober 2007.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.
Forslag til Rådets forordning om etableringen af et Fællesskabs system til at
forebygge, undgå og udrydde illegalt, urapporteret og ureguleret fiskeri
KOM (2007) 602
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om bekæmpelse af ulovligt, urapporteret
og ureguleret fiskeri (IUU). Forslaget til forordning indeholder tiltag til kontrol af importerede fi-
skevarer, der stammer fra tredjelande. Kontrollen omfatter havnekontrol og grænsekontrol med ve-
rifikation af fangstattester fra et af EU godkendt tredjeland med henblik på at kontrollere om fiske-
varerne er fanget lovligt. Der skal etableres et alarm-beredskabssystem, der skal alarmere med-
lemslande om fiskevarer fra fartøjer, der har ulovlige fiskevarer ombord, og søger adgang til EU
markedet. Endelig foreslås en harmonisering af sanktioner på fiskeriområdet.
Bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri er en af prioriteterne i det internationale
samfunds bestræbelser på at sikre et globalt bæredygtigt fiskeri. EU har bidraget aktivt til udarbej-
delsen af en international handlingsplan for bekæmpelse af IUU, vedtaget i FAO-regi i 2001.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 602 endelig af 17. oktober 2007 fremsendt forslag til Rådets
forordning om etablering af et fællesskabssystem til at hindre, bekæmpe og udrydde ulovligt, urap-
porteret og ureguleret fiskeri
1
. Forslaget er oversendt til Rådet på dansk den 14. november 2007.
1
Forslaget er ledsaget af tre arbejdsdokumenter fra Kommissionen:
SEC(2007) 1310 af 17. oktober 2007 indeholdende overordnede informationer om mål og forslag til Fællesskabets stra-
tegi til at hindre, bekæmpe og udrydde ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri.
SEC(2007) 1336 af 17. oktober 2007 indeholdende en konsekvensanalyse
SEC(2007) 1312 af 17. oktober 2007 indeholdende et resumé af konsekvensanalysen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0006.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. april 2008 med henblik på
orienterende drøftelse.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet forslaget falder
ind under Fællesskabets eksklusive kompetence. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering,
idet det forudsættes, at forslaget i sin endelige form holdes inden for rammerne af Fællesskabets
kompetence inden for fiskeripolitikken.
Formål og indhold
Kommissionen anfører, at ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU) er en alvorlig trussel på
verdensplan mod en bæredygtig forvaltning af de marine ressourcer. Der er international opbakning
til at bekæmpe IUU, heriblandt fra OECD, FN og FAO. En international handlingsplan inden for
rammerne af FAO’s adfærdskodeks for ansvarligt fiskeri blev vedtaget i 2001.
Kommissionens forslag viderefører de internationale bestræbelser, der er opnået ved udarbejdelsen
af FAO’s internationale handlingsplan og EU-handlingsplan for bekæmpelse af ulovligt, urapporte-
ret og ureguleret fiskeri fra 2002
2
.
Kommissionen finder, at rammen for EU’s politik med henblik på at bekæmpe IUU-fiskeri skal om-
fatte følgende;
overtrædelser af bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger for fiskeressourcer både i EU-
farvande og internationale farvande,
fiskeriaktiviteter i havområder, dækket af en regional fiskeriorganisation, som udføres af
fartøjer uden nationalitet eller foretages af ikke-medlemmer af en given regional fiskerior-
ganisation, som er i modstrid med fiskeriorganisationens regler, samt
fiskeriaktiviteter i internationale farvande, der ikke er dækket af regionale organisationer, i
modstrid med en stats ansvar over for bevaring af fiskeriressourcer i henhold til internatio-
nale forpligtigelser.
Forslaget til forordning
Kommissionens forslag til forordning omfatter fangstdokumentation af fangster fra tredjelande, ud-
videt havnekontrol til kontrol af landinger fra tredjelande, verificering af eksportattester ved landin-
ger af fangster fra EU-fartøjer i tredjelande og verificering af eksportattester til eksport af fiskevarer
fra EU-fartøjer, etablering af et alarmberedskabssystem og registrering af ulovlige fiskefartøjer,
herunder:
2
Meddelelse fra Kommissionen: EF-handlingsplan for bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, KOM
(2002) 180 endelig af 28. maj 2002
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
-
-
-
-
-
At alle importerede fiskevarer fra et tredjeland skal være ledsaget af en fangstattest, der ga-
ranterer, at fangsten er lovligt fanget. Dokumentationen skal indeholde information om far-
tøjets lovlige status godkendt af flagstaten.
At udvide kontrollen af fiskeprodukter som har været transporteret fra eller produceret i et
tredjeland for derefter at blive importeret til EU. Specifikke krav stilles til reeksport af pro-
dukter.
At forbyde omladning af fisk mellem et tredjelandsfartøj og EU-fartøjer.
At harmonisere regler vedr. oprettelse af et IUU-fartøjsregister.
At skabe et ensartet system i EU således at fiskerfartøjer, der er inkluderet i et IUU-register i
en given regional fiskeriorganisation, bliver inkluderet i et EU register.
At iværksætte foranstaltninger, der kan identificere stater, der ikke efterkommer internatio-
nale regler og derved støtter illegalt fiskeri.
At håndhæve overtrædelser af den fælles fiskeripolitik i EU-farvande eller i internationale
farvande. Medlemsstaterne skal sikre, at personer/juridiske personer, som har begået en al-
vorlig overtrædelse kan pålægges effektive sanktioner, som står i rimeligt forhold til den
strafbare handling og har en afskrækkende virkning.
At iværksætte foranstaltninger med henblik på at sikre, at medlemsstater tager alle nødven-
dige foranstaltninger i overensstemmelse med national lovgivning og EU-lovgivning overfor
statsborgere, som er involveret i IUU-fiskeriaktiviteter.
At etablere et IUU- alarmberedskabssystem, som skal assistere myndigheder i at hindre, at
ulovlige fiskevarer bliver importeret til EU.
Endvidere foreslås det, at sanktioner bliver harmoniseret ved alvorlige overtrædelser af reglerne i
den fælles fiskeripolitik. Endelig er der bestemmelser, som giver medlemsstaterne større medansvar
for statsborgeres deltagelse i eller støtte til fiskeri uden for EU. Medlemslande skal pålægge og
gennemføre strengere sanktioner mod egne fiskerfartøjer, der overtræder regler i regionale fiskeri-
organisationer.
Implementeringen af forordningen vil kunne påføre tredjelande, herunder udviklingslande, forplig-
telser, som vil kunne være vanskelige for udviklingslandene at opfylde på kort sigt.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at have en drøftelse af forslaget i Fiskeriudvalget den 2.-3. april 2007.
Konsekvenser
De budgetmæssige konsekvenser vurderes at kunne blive store for de nationale administrationer i
medlemslandene, herunder i Danmark, de økonomiske aktører i medlemslandene og tredjelandene
samt for EU budgettet. Herunder må forventes store budgetmæssige konsekvenser for det nationale
budget i forbindelse med udvidelse af havnekontrollen, etablering og opfølgning på foreslået alarm-
beredskabssystem, samt verifikation af fangstattester. Kommissionen har imidlertid anført, at for-
slaget ikke får budgetmæssige konsekvenser for Fællesskabets budget.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0008.png
Høring
På mødet i §5-udvalget (fiskeri) den 1. april 2008 bemærkede Danmarks Fiskeriforening, at de fandt
inddragelsen af EU-fiskere i forslaget for omfattende.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation fandt, at forbudet mod omladning burde fjernes, eller
alternativt burde bestemmelsen herom modificeres.
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening (DFE) understregede vigtigheden af, at systemet blev
operationelt og funktionelt for erhvervet.
Dansk Fisk fandt det særdeles væsentligt, at reglerne blev klare.
Greenpeace støttede generelt forslaget, idet der blev lagt vægt på, at der skete en samkøring med
IUU-lister fra regionale fiskeriorganisationer.
På mødet i §5-udvalget (fiskeri) den 13. november 2007 udtrykte WWF generel støtte til initiativet
med at bekæmpe ulovligt fiskeri på EU og internationalt plan.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig generelt positivt over for Kommissionens bestræbelser på at bekæmpe
IUU på internationalt plan. Regeringen kan støtte et udvidet havnekontrolsystem, der er baseret på
risikovurderinger for verificering af, om produkter fra tredjelande er lovligt fanget. Kravene til veri-
ficering af fangstdokumenter ved grænseovergangene til EU vurderes at være for omfangsrige og
omkostningstunge og forventes kun at kunne implementeres effektivt, hvis et sådant system be-
grænses og sammenstilles med et eksisterende kontrolsystem.
Regeringen finder, at der er behov for at analysere initiativerne nærmere med henblik på at sikre
omkostningseffektive foranstaltninger. Ligeledes kræver bestemmelserne om sanktioner en grundig
analyse henset til, at der efter forslagets fremsættelse er afsagt dom fra EF-domstolen (C- 440/05,
Kommissionen mod Rådet). EF-domstolen fastslår, at EU med hjemmel i EF-traktaten ikke har
kompetence til at vedtage specifikke strafferammer (bøde, fængsel mv.), for de kriminelle handlin-
ger, som EU måtte pålægge medlemsstaterne at gøre strafbare. Såfremt medlemsstaterne ønsker at
indføre fælles strafferammer skal disse derfor vedtages med hjemmel i EU-traktatens strafferetlige
samarbejde. Det synes derfor at være uforeneligt med denne dom, når der i forslagets artikel 43
fastsættes en konkret bøderamme.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har været positivt indstillede over for bekæmpelse af IUU, men bekymret over
omfanget af forslaget med hensyn til at omfatte EU fartøjer, da kontrolforordningen (Rådsforord-
ning (EF) nr. 2847/93 om indførelse af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik) allerede
dækker kontrol af EU fartøjer. Alle medlemslande har understreget vigtigheden af, at forslaget bli-
ver så omkostningseffektivt som muligt. Kontrol af fangstattester og dokumenter fra tredjelandefar-
tøjer må således være baseret på en risikovurdering og så vidt muligt afpasset efter eksisterende
kontrolordninger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0009.png
Visse medlemslande har generelt været åbne overfor at drøfte en harmonisering af sanktioner for
fartøjer, der udfører ulovligt fiskeri.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er tidligere blevet forelagt folketingsgrupperne ved møde i Statsministeriet den 23. november
2007 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26.-27. november 2007, jf. samlenotat oversendt
den 16. november 2007.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 20. november 2007.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 423/2004 om
foranstaltninger til genopretning af torskebestande
KOM (2008) 162
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag med henblik på at ændre den eksisterende genopretningsplan
for torsk i bl.a. Nordsøen og Skagerrak/Kattegat. Formålet er at sikre en genopretning af torskebe-
standene inden for en tidshorisont på 5 – 10 år. Dette skal ske ved en årlig reduktion i fiskeridøde-
ligheden på mellem 10 og 25 pct. afhængig af bestandens tilstand. Dette suppleres med en regule-
ring af fiskeriindsatsen samt kontrol og inspektionsbestemmelser.
Baggrund
Kommissionen har med henblik på at ændre den eksisterende genopretningsplan for torsk i bl.a.
Nordsøen og Skagerrak/Kattegat fremlagt et forslag til en forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 423/2004 om foranstaltninger til genopretning af torskebestande.
Forslaget er fremsat i henhold til TEF artikel 37 og forordning (EF) nr. 423/2004, artikel 6, stk. 4 og
kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. april
2008 med henblik på udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-
deset. Forslaget tildeler medlemslandene en større grad af frihed til at regulere fiskeriindsatsen.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0010.png
Formål og indhold
På baggrund af rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) om, at de hidtidige
tiltag for at nedbringe fiskeridødeligheden for torsk til et niveau, der giver mulighed for en genop-
bygning af torskebestandene, ikke har været tilstrækkelige, finder Kommissionen, at der er behov
for at ændre den eksisterende genopretningsplan for torsk i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat, den øst-
lige del af Den Engelske Kanal, farvandene vest for Skotland og Det irske Hav.
Formålet med forslaget er at sikre en genopretning af torskebestandene inden for en tidshorisont på
5 til 10 år. Den hidtidige målsætning om et specifikt niveau for gydebiomassen bibeholdes, men
TAC-fastsættelsen vil blive baseret på en reduktion i fiskeridødeligheden med henblik på at opnå
det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY). Desuden vil torskebestanden i Det Keltiske Hav blive
inkluderet i genopretningsplanen, idet nye evalueringer peger på, at også denne bestand overudnyt-
tes og er i dårlig forfatning. De eksisterende minimumsmængder og målmængder i tons for bestan-
dene (mængden af kønsmodne fisk) videreføres i forslaget.
TAC-fastsættelsen
TAC’en fastsættes i henhold til følgende regel:
o
såfremt størrelsen af bestanden i det foregående år (mængden af kønsmodne fisk) er under de
eksisterende minimumsmængder (B
lim
) fastsættes TAC’en svarende til en reduktion i fiskeri-
dødeligheden på 25 pct.
såfremt størrelsen af bestanden i det foregående år (mængden af kønsmodne fisk) er lig med
eller højere end de eksisterende minimumsmængder (B
lim
) og under målmængden (B
pa
) fast-
sættes TAC’en svarende til en reduktion i fiskeridødeligheden på 15 pct.
såfremt størrelsen af bestanden i det foregående år (mængden af kønsmodne fisk) er lig med
eller over målmængden (B
pa
) fastsættes TAC’en svarende til en reduktion i fiskeridødelighe-
den på 10 pct.
o
o
Uanset ovenstående, fastsættes TAC’en således, at der ikke opnås en fiskeridødelighed under
F=0,4. Reglen om en maksimal årlig udsvingsmargin for TAC’en på +/- 15 pct. videreføres i forsla-
get.
Ved fastsættelsen af TAC’en skal Rådet endvidere fratrække en mængde torsk svarende til omfan-
get af den forventede discard beregnet på baggrund af det samlede udtag af torsk. Andre forhold,
der bidrager til torskedødeligheden, vil også medføre en reduktion i det samlede udtag af torsk ved
fastsættelsen af TAC’en.
I de tilfælde, hvor Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri
(STECF) ikke er i stand til at rådgive om en specifik TAC på grund af manglende data, skal
TAC’en fastsættes efter følgende regel:
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0011.png
o
såfremt STECF rådgiver, at fangsterne skal reduceres til nul, det lavest mulige niveau eller en
lignende rådgivning skal TAC’en reduceres med 25 pct. i forhold til det foregående år
i alle andre tilfælde skal TAC’en reduceres med 15 pct. i forhold til det foregående år
o
Hver tredje år gennemfører STECF en evaluering af torskebestandenes genopretning, og såfremt
STECF rådgiver, at udviklingen i bestandene ikke er tilfredsstillende, skal Rådet fastsætte en TAC
på et lavere niveau, end hvad der følger af ovennævnte regler, samt en lavere fiskeriindsats.
Indsatsregulering
De fastsatte TAC’er suppleres af en regulering af fiskeriindsatsen i form af kW-dage fordelt på for-
skellige forvaltningsenheder i form af geografiske områder og redskabskategorier. I det første år
forordningen anvendes, defineres for hver forvaltningsenhed et loft for fiskeriindsatsen baseret på
den gennemsnitlige indsats i årene 2005-2007. For de forvaltningsenheder, hvor mindst 80 pct. af
de samlede fangster består af torsk, reduceres fiskeriindsatsen med en faktor svarende til reduktio-
nen i fiskeridødeligheden. Medlemslandene skal fastlægge metode og kriterier for fordelingen af
indsatsen på fartøjer, f.eks. fiskeripraksis, der reducerer discard og påvirkningen af unge fisk, delta-
gelse i ordninger med henblik på at undgå unødige bifangster af torsk og miljøvenlige fiskemetoder.
Efter ansøgning til Kommissionen vil der være mulighed for overførsel af indsats mellem redskabs-
grupper inden for samme geografiske område.
Kontrol og inspektion
Medlemslandene skal definere specifikke målsætninger for inspektion, der løbende skal tilpasses,
indtil en nærmere defineret inspektionsmålsætning er opfyldt. Dette indebærer bl.a. et mål svarende
til, at 20 pct. af alle landinger af torsk bliver underlagt havneinspektion. Medlemslandene skal des-
uden definere nationale kontrolprogrammer efter nærmere retningslinier fastlagt i forordningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil kunne have statsfinansielle konsekvenser som følge af de krævede inspektions- og
kontrolprogrammer. Det nærmere omfang af eventuelle statsfinansielle konsekvenser vil i givet fald
blive kortlagt/analyseret.
Danske fiskere har en betydelig del af deres indtægter fra torskefiskeriet i Nordsøen og Skager-
rak/Kattegat. Eventuelle reduktioner i TAC’erne og fiskeriindsatsen kan på kort sigt have negative
erhvervsøkonomiske konsekvenser. På langt sigt forventes forslaget at sikre et større udbytte i tor-
skefiskeriet og dermed en større lønsomhed i erhvervet.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0012.png
Høring
På mødet i §5-udvalget (fiskeri) den 1. april 2008 understregede Danmarks Fiskeriforening vigtig-
heden af, at der sikres en fleksibel indsatsforvaltningsmodel, hvor medlemslandene selv kan tilrette-
lægge reguleringen af indsatsen.
Greenpeace fandt det afgørende, at genopretningsplanen kan godkendes af Det Internationale Hav-
undersøgelsesråd (ICES) som værende i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet. For at pla-
nen kan have den ønskede effekt, er det endvidere vigtigt med en tilstrækkelig effektiv kontrol og
håndhævelse.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side støtter man generelt bestræbelser på at sikre en tilfredsstillende genopbygning
af torskebestandene. Med forslaget fastsættes rammerne for forvaltningen af økonomisk vigtige be-
stande, hvilket på sigt kan give forbedrede fiskerimuligheder. Man lægger ligeledes vægt på, at der
sikres proportionalitet mellem kontrol- og inspektionsforpligtelserne og formålet med genopret-
ningsplanen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om ødelæggende fiskerime-
toder på det åbne hav og beskyttelse af sårbare dybhavsøkosystemer
og
forslag til Rådets forordning om beskyttelse af sårbare marine økosystemer i det
åbne hav mod bundfiskeredskabers skadelige virkninger
KOM (2007) 604 og KOM (2007) 605
Nyt notat.
Resumé
Kommissionens forslag til forordning og meddelelse er en opfølgning af FN-resolution 61/105 af 8.
december 2006, hvor FN opfordrer landene til at gøre en konkret indsats mod skadelig fiskeriprak-
sis. Kommissionens meddelelse fokuserer på tre indsatsområder: For det første skal forslaget til
forordning regulere EU’s egne fiskeres skadelige bundtrawling på internationalt farvand. For det
andet skal Kommissionen øge sin proaktive indsats i det regionale fiskerisamarbejde. For det tredje
skal Kommissionen skærpe EU’s profil ved en proaktiv indsats i internationale fora. Forslaget til
forordning vedrører det første aspekt om regulering af EU’s fiskeri.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 604 og KOM (2007) 605 af 17. oktober 2007 fremsendt med-
delelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Socia-
le Udvalg og Regionsudvalget om ødelæggende fiskerimetoder på det åbne hav og beskyttelse af
sårbare dybhavsøkosystemer og forslag til Rådets forordning om beskyttelse af sårbare marine øko-
systemer i det åbne hav mod bundfiskeredskabers skadelige virkninger. Meddelelsen og forslaget er
oversendt til Rådet den 23. oktober 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
I relation til meddelelsen er der ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen. Kommissionen anfører for så vidt angår forslaget, at dette falder ind
under EU’s eksklusive kompetence, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder anvendelse. Idet der er
tale om et forslag om bevarelse af havets biologiske ressourcer inden for rammerne af den fælles fi-
skeripolitik, er regeringen enig heri.
Formål og indhold
Kommissionens forslag til forordning og meddelelse er en opfølgning af FN-resolution 61/105 af 8.
december 2006 om foranstaltninger med henblik på at eliminere skadelige fiskerimetoder, som truer
sårbare marine økosystemer på internationalt farvand, hvor FN opfordrer landene til at gøre en kon-
kret indsats mod ødelæggende fiskerimetoder.
Visse marine økosystemer som f.eks. dybhavskoraller er truet af fiskerimetoder, som kan have øde-
læggende virkninger på den fysiske integritet af habitaten. Disse habitater er ikke udforsket og be-
skrevet fuldt ud endnu, men der er ifølge Kommissionen tilstrækkelige videnskabelige beviser, som
antyder deres høje værdi som særlige biodiversitetsområder.
Kommissionens meddelelse fokuserer på tre indsatsområder: For det første skal forslaget til forord-
ning regulere EU’s egne fiskeres skadelige bundtrawling på internationalt farvand. For det andet
skal Kommissionen øge sin proaktive indsats i det regionale fiskerisamarbejde. For det tredje skal
Kommissionen skærpe EU’s profil ved en proaktiv indsats i internationale fora. Forslaget til forord-
ning vedrører det første aspekt om regulering af EU’s fiskeri.
Kommissionens meddelelse
Ud over at omhandle initiativet til at regulere egne fiskere omhandler meddelelsen aspektet om re-
gionalt fiskerisamarbejde og internationalt samarbejde.
Regionalt fiskerisamarbejde
Kommissionen finder, at EU bør skærpe sin proaktive rolle yderligere i de regionale organisationer,
idet der bør arbejdes for at sikre implementering af økosystemforvaltning i fiskeriforvaltningen.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nøgleelementer vil være: a) Styrkelse af mekanismerne for videnskabelig rådgivning med henblik
på at inkludere miljøbetragtninger og specifikke økosystembeskyttelsesforanstaltninger og b) intro-
duktion af miljøkonsekvensvurdering i forvaltningen af bundfiskeri.
Hvis reguleringen i de regionale fiskeriorganisationer ikke anses for at være tilstrækkelig, vil EU
forbeholde sig ret til en strammere regulering af EU-fiskeriet.
Kommissionen vil arbejde for en revision af indsatsen i de regionale fiskeriorganisationer, herunder
også indsatsen for at identificere sårbare marine økosystemer med henblik på beskyttelse.
Internationalt samarbejde
Kommissionen finder, at EU bør skærpe sin profil i andre internationale organer. Den foreslår, at
EU tidligt i 2009 rapporterer til FN om EU's synspunkter om ødelæggende fiskeripraksis. Den vil
assistere FAO i at indsamle informationer om foranstaltninger, gennemført af stater, etablering af
databaser om beskyttede områder eller lukninger og udvikling af tekniske retningslinier for dyb-
havsfiskeri. Den foreslår at assistere konventionen om biologisk mangfoldighed og andre marine
konventioner med at identificere biologiske marine habitater, der har brug for beskyttelse. Endelig
foreslår Kommissionen, at EU arbejder for en rigoristisk revisionsproces i 2009.
Udfordringer
Meddelelsen afsluttes med kommende udfordringer, hvor FN’s Generalforsamling i 2009 skal gen-
nemføre en revisions-proces af FN-resolution 61/105 om ødelæggende fiskeripraksis og opfølgnin-
gen heraf. Kommissionen vil i den anledning gennemføre en lignende evaluering for så vidt angår
EU-indsatsen og i lyset heraf fremsætte eventuelle forslag, jf. Kommissionens forordningsforslag.
Kommissionen foreslår, at EU i 2009 demonstrerer sin handlekraft og sin evne til at være førende
på området. Den eneste farbare vej til disse mål er ifølge Kommissionen konkrete handlinger, både i
egne farvande og i internationale farvande.
Forslaget til forordning
Forslaget til forordning vedrører bundtrawling i uregulerede internationale farvande, der ikke er
dækket af regionale fiskeriorganisationer eller andet regionalt fiskerisamarbejde. Der er behov for
regulering i disse områder, indtil der er oprettet et regionalt samarbejde.
Ifølge forslaget er fiskeri betinget af en særlig fiskeritilladelse. Ansøgning herom skal være ledsaget
af en detaljeret fiskeplan, som bl.a. indeholder oplysninger om området og for de planlagte aktivite-
ter, målarter, samt dybden, på hvilken redskaberne vil blive anvendt.
Myndighederne udsteder en fiskeritilladelse efter at have gennemført en vurdering af potentielle
virkninger af de fiskeriaktiviteter, som fartøjet har til hensigt at udøve, og konkluderet, at det ikke
er sandsynligt, at de pågældende aktiviteter vil have væsentlige negative påvirkninger af det marine
økosystem.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0015.png
Flagstaten skal give fiskeren mulighed for at ændre en fiskeplan med henblik på, at fiskeriet ikke
skader sårbare marine økosystemer væsentligt.
Der må ikke anvendes bundredskaber på dybere vand end 1.000 meter.
Hvis et fartøj støder på følsomme økosystemer, skal det stoppe fiskeriet og flytte sig mindst 5 sømil
derfra.
Medlemslandene kan lukke områder for egne fiskere, hvis de har videnskabeligt grundlag herfor, og
skal underrette Kommissionen herom. Kommissionen underretter de andre medlemslande og
Kommissionen undersøger sagen og udarbejder eventuelt et forslag til forordning om lukning af
EU-fiskeriet. Kommissionen kan også af egen drift foreslå lukning.
Hvis der er problemer med et fiskerfartøjs satellitsender, skal fartøjsføreren rapportere skibets posi-
tion hver anden time og må ikke sejle fra havn igen, uden at satellitudstyret virker.
Alvorlige overtrædelser skal medføre tab af fiskeritilladelse. Det anses for en alvorlig overtrædelse,
hvis fiskeplanerne ikke følges. Gentagne tilfælde af overtrædelser skal anses for alvorlige overtræ-
delser.
Medlemslandene skal udpege observatører ombord med henblik på at observere, om fiskeplanerne
overholdes.
Medlemslandene skal inden for nærmere fastsatte tidsfrister løbende rapportere til Kommissionen
om fiskeriet.
Kommissionen skal senest den 30. juni 2010 rapportere til Europa-Parlamentet og Rådet om gen-
nemførelsen af forordningen vedlagt eventuelle forslag til ændringer.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Konsekvenser
Der er ikke dansk fiskeri i internationale uregulerede områder, hvorfor forslaget ikke forventes at få
konsekvenser for dansk fiskeri.
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Høring
På mødet i §5-udvalget (fiskeri) den 1. april 2008 oplyste Greenpeace, at de lagde stor vægt på ob-
servatørdækning med henblik på at få et solidt overblik over fiskeriet i de pågældende områder.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0016.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter arbejdet med implementeringen af FN's resolution 61/105 i EU om ødelæggende
fiskeripraksis og dermed Kommissionens forslag og bestræbelser på at øge integrationen af miljø-
hensynene i fiskeripolitikken i EU og i det regionale fiskerisamarbejde.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil have en positiv holdning til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne
af fiskeriaftale for det sydlige Indiske Ocean
KOM (2007) 831
Nyt notat.
Resumé
Formålet med forslaget er indgåelse af en fiskeriaftale for det sydlige Indiske Ocean. Aftalen regu-
lerer fiskeriet på det åbne hav i det sydlige Indiske Ocean for alle andre arter end tun. Aftalen skal
sikre, at fiskeriressourcerne forvaltes og bevares i overensstemmelse med FN’s Havretskonvention.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 831 af 20. december 2007 fremsendt forslag til Rådets afgø-
relse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af fiskeriaftale for det sydlige Indiske
Ocean. Forslaget er oversendt til Rådet den 21. december 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, særligt art. 37, sammenholdt med art. 300, stk. 2, første
afsnit, første punktum og art. 300, stk. 3, første afsnit, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-
deset.
Formål og indhold
I november 2000 fik Kommissionen af Rådet mandat til at deltage i forhandlingerne om en fiskeri-
aftale for det sydlige Indiske Ocean (SIOFA).
Efter fem mellemstatslige konferencer er parterne i juli 2006 nået til enighed om en fiskeriaftale.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0017.png
EU har fiskerinteresser i det sydlige Indiske Ocean og betragtes på grund af det franske oversøiske
område Réunion også som kyststat.
Ud over EU, har Comorerne, Frankrig, Kenya, Mozambique New Zealand og Seychellerne under-
skrevet aftalen.
Efter aftalen skal beslutninger tages på møder mellem de deltagende parter. Der nedsættes en per-
manent videnskabelig komité, der bl.a. skal rådgive og give anbefalinger om udviklingen i bestan-
dene i området til brug for forvaltning af fiskeriet, monitering af fiskeriaktiviteterne og til indsam-
ling og udveksling af fiskeridata.
Den nye regionale fiskeriforvaltningsorganisation får ansvaret for, at andre arter end tun på det åbne
hav i det sydlige Indiske Ocean bevares og forvaltes i overensstemmelse med havretten.
Ifølge aftalen skal der træffes beslutning om en række konkrete initiativer, herunder:
udformning og vedtagelse af bevarings- og forvaltningsforanstaltninger til sikring af fiskeri
ressourcernes bæredygtighed på lang sigt, under hensyntagen til behovet for at beskytte havets
biodiversitet, baseret på de bedste videnskabelige data,
udarbejdelse af regler og procedure for overvågning og kontrol af fiskeriaktiviteter til sikring
af, at de vedtagne bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger overholdes,
skal de kontraherende havnestater inspicere, i overensstemmelse med de af partsmødet ved-
tagne bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger, bl.a., når sådanne fartøjer frivilligt befinder
sig i dens havne.
udforme og overvåge foranstaltninger til at forebygge, afværge og standse IUU-fiskeri (Ulov-
ligt, Urapporteret og Ureguleret fiskeri).
De kontraherende parter kan bl.a. vedtage foranstaltninger til regulering af fiskeriet gennem forde-
ling af årlige fiskekvoter eller begrænsninger i fiskeriet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover
konsekvenser for EU’s budget. Det fremgår af forslaget, at de årlige udgifter for EU vil afhænge af,
hvor stort et bidrag EU skal yde til organisationens budget, som skal vedtages på SIOFA’s årsmøde.
Forslaget forventes ikke at berøre danske fiskere.
Høring
På mødet i §5-udvalget (fiskeri) den 1. april 2008 oplyste Greenpeace, at de generelt støttede for-
slaget, idet de lagde vægt på, at kontrolforanstaltninger m.v. blev etableret.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0018.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at der etableres en regional fiskeriforvaltningsaftale for det sydlige
Indiske Ocean.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om ændring af […]
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygi-
ejne
KOM (2007) 90
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2007.
Ændringer er markeret i margen.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne. Forslaget er et led i Kommissionens hand-
lingsprogram for reduktion af administrative byrder for erhvervslivet.
Formålet er at lette de administrative byrder for erhvervslivet ved at fritage små fødevarevirksom-
heder for at skulle indføre og iværksætte egenkontrol, som er baseret på principperne for risikoana-
lyse og kritiske kontrolpunkter (HACCP-principperne). Fritagelsen skal kun gælde for ”mikrovirk-
somheder”, dvs. virksomheder, som beskæftiger under 10 personer og har en årlig omsætning eller
en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. EUR svarende til ca. 15 mio. kr., og hvis aktiviteter
primært består i at sælge fødevarer direkte til den endelige forbruger.
Europa-Parlamentet arbejder med diverse andre kriterier for at undtage virksomheder fra de nævn-
te kontrolkrav.
Forslaget vurderes at reducere sundhedsbeskyttelsesniveauet i mindre fødevarevirksomheder i
Danmark, idet bortfald af kravet om HACCP baseret egenkontrol øger risikoen for markedsføring
af fødevarer, som indebærer hygiejnemæssigt baserede sundhedsrisici.
Baggrund
Nærværende notat omhandler alene forslaget vedrørende ændring af forordning (EF) nr. 852/2004
om fødevarehygiejne.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0019.png
Kommissionen forelagde den 14. november 2006 en strategisk gennemgang af et program for bedre
lovgivning i Den Europæiske Union (KOM(2006)689). Programmet indeholder forslag om en re-
duktion af virksomhedernes administrative byrder med 25 % inden 2012.
Kommissionen har efterfølgende i et handlingsprogram for reduktion af de administrative byrder i
den Europæiske Union (KOM(2007)23) fremlagt forslag om tiltag, der skal sikre en reduktion af de
administrative byrder gennem mindre lovgivningsændringer uden at påvirke beskyttelsesniveauet
eller lovgivningens oprindelige formål. Disse tiltag ønskes gennemført efter en særlig hurtig proce-
dure (”fast track procedure”) på grundlag af en bred høring af berørte parter og forslag fra med-
lemsstaterne og Kommissionens sagkyndige.
Kommissionen har med KOM (2007) 90 endelig fremlagt forslag om ændring af Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne. Forslaget
ønskes vedtaget som et led i den hurtige procedure. Forslaget er oversendt til Rådet i en dansk ver-
sion den 27. marts 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 95 og artikel 152, stk. 4, litra b. Forslaget
skal behandles efter procedurerne for fælles beslutningstagen i artikel 251.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er tale om ændringer/tilføjelser til
allerede eksisterende EU regler vedrørende bestemmelserne om fødevarehygiejne.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at lette de administrative byrder for erhvervslivet ved at fritage små føde-
varevirksomheder for at skulle indføre, iværksætte og følge en fast procedure eller faste procedurer,
som er baseret på principperne for risikoanalyse og kritiske kontrolpunkter (HACCP-principperne),
når de kan sikre fødevarehygiejnen alene ved at gennemføre de øvrige bestemmelser i forordning
(EF) nr. 852/2004.
Fritagelsen skal kun gælde for ”mikrovirksomheder”, dvs. virksomheder, som beskæftiger under 10
personer og har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. EUR svarende
til ca. 15 mio. kr., og hvis aktiviteter primært består i at sælge fødevarer direkte til den endelige for-
bruger, f.eks. bagerier, slagtere, købmandsforretninger, markedsboder, restauranter og barer.
Forslaget omfatter alle typer fødevarer. Dvs. både fødevarer som er let fordærvelige og som derfor
udgør en større fødevarerisiko, f.eks. kød, og fødevarer, som udgør en mindre risiko, f.eks. fransk-
brød. Forslaget omfatter ikke blot virksomheder, der sælger fødevarer produceret af andre, men og-
så virksomheder, som selv fremstiller fødevarer, samt virksomheder, som udover detailsalg også har
et salg til andre virksomheder.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0020.png
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Der er i slutningen af december 2007 fremsat udkast til betænkning om forslaget.
ENVI-udvalget, der behandler forslaget, har fremlagt ændringsforslag til, hvilke virksomheder, der
bør kunne fritages fra kravet om HACCP-baseret egenkontrol og på hvilke betingelser.
De forskellige formuleringer lægger bl.a. op til, at myndighederne skal foretage en risikovurdering,
og i de fleste tilfælde er det specificeret, at risikovurderingen skal være virksomheds-relateret – det
kan altså ikke være på brancheniveau. Flere forslag lægger endvidere op til, at risikovurderingen
skal gentages regelmæssigt, enten uden at specificere frekvenser, eller med frekvenser på højst 24,
36 eller 48 måneder. Nogle af løsningsmodellerne lægger op til, at der ikke blot skal være tale om
mikrovirksomheder, men at alle virksomheder, som myndighederne vurderer ikke behøver HACCP-
baseret egenkontrol, kan fritages herfor.
Et forslag går på, at myndighederne skal garantere, at virksomhederne fritages for de administrative
byrder. I de tilfælde, hvor det foreslås, at myndighederne skal foretage en risikovurdering, begrun-
des dette med hensynet til fødevaresikkerheden. I øvrigt henvises til, at det er væsentligt at lette
administrative byrder for virksomhederne.
Gældende dansk ret
I Danmark reguleres egenkontrol af forordning (EF) nr. 178/2002 om generelle principper og krav i
fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om proce-
durer vedrørende fødevaresikkerhed, hvor det af artikel 17, stk. 1, fremgår, at ledere af fødevare-
virksomheder skal sikre, at de overholder de dele af fødevarelovgivningen, som er relevante for de-
res virksomhed, og at de skal kontrollere, at de faktisk overholder denne del af lovgivningen – altså
gennemfører egenkontrol.
Herudover reguleres egenkontrol med hygiejne specifikt af forordning (EF) nr. 852/2004 om føde-
varehygiejne, hvor det af artikel 5, stk. 1, fremgår, at ledere af fødevarevirksomheder skal indføre,
iværksætte og følge en fast procedure eller faste procedurer, der er baseret på HACCP-principperne
– altså gennemføre en HACCP-baseret egenkontrol for så vidt angår hygiejne.
Vedtagelse af forordningen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Konsekvenser
Forslaget vurderes at reducere sundhedsbeskyttelsesniveauet i mindre fødevarevirksomheder i
Danmark. Den HACCP-baserede egenkontrol indebærer, at fødevarevirksomhederne skal foretage
en vurdering af, hvor der kan opstå hygiejniske problemer i forbindelse med deres håndtering af fø-
devarer. På det grundlag skal virksomheden overvåge og dokumentere, at de har styr på de hygiej-
nemæssige problemer i håndteringen af fødevarer.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0021.png
Den offentlige kontrol indebærer en stikprøvekontrol af, at virksomheden opfylder reglerne og sør-
ger for god fødevaresikkerhed. Hvis HACCP baseret egenkontrol ikke længere gælder, skal de om-
talte virksomheder ikke sikre, at kritiske punkter i håndteringen af fødevarerne bliver identificeret
og lagt til grund for at undgå risici i håndteringen. En sådan ændring vil være et brud med det gæl-
dende koncept for egenkontrol. Fødevarevirksomhederne skal dog fortsat leve op til kravene om
indretning og drift i overensstemmelse med bestemmelserne i forordning (EF) nr. 852/2004 om fø-
devarehygiejne.
Forslaget vurderes at kunne have statsfinansielle konsekvenser, idet Fødevarestyrelsen for at kunne
opretholde det nuværende beskyttelsesniveau vil skulle iværksætte foranstaltninger, som indbefatter
en intensivering af kontrollen overfor et betydeligt antal mindre virksomheder. Sådanne foranstalt-
ninger vil skulle tilrettelægges i lyset af principperne i den politiske aftale om den fremtidige ind-
retning af fødevarekontrollen.
Forslaget vil, afhængigt af forslagets endelige udformning, kunne lette de administrative byrder for
erhvervet, der ved bortfald af HACCP-kravene undgår en række dokumentationskrav, som er ind-
bygget i disse principper.
Høring
Kommissionens forslag har i umiddelbar forlængelse med dets fremsættelse været i høring hos en
kreds af relevante organisationer og institutioner.
HORESTA
fremhæver, at de navnlig repræsenterer mikro-virksomheder, og ser derfor positivt på
tiltag, som kan reducere virksomhedernes administrative byrder. Kravene til fødevaresikkerhed skal
tage afsæt i en reel risikovurdering, hvor det vurderes, hvordan man opnår størst forbrugerbeskyttel-
se for færrest administrative byrder. Fødevarerisici afhænger ikke af virksomhedens størrelse, men
af hvilken fødevarehåndtering, der foregår i virksomheden. Den fleksibilitet, der er indbygget i de
eksisterende regler tilgodeser implementering af en oprationel HACCP-baseret egenkontrol særligt
mht. dokumentationskravet. HORESTA vil derfor gerne fastholde den model, der benyttes i DK,
hvor branchekoder med udgangspunkt i virksomhedernes aktiviteter, hjælper virksomhedslederen
med at foretage en risikovurdering og udpege kritiske punkter med det formål at højne fødevaresik-
kerheden.
COOP
støtter administrative lettelser, men mener, at det ikke skal ske ved at fritage virksomheder
for at gennemføre HACCP-baseret egenkontrol, som er et afgørende redskab til at opnå fødevare-
sikkerhed. COOP anser det for helt uacceptabelt at fritage virksomheder for at gennemføre en sådan
kontrol. Den fleksibilitet, der er indbygget i de eksisterende regler tager allerede højde for virksom-
hedernes art og størrelse, og branchekoder er et værdifuldt instrument, der hjælper virksomhederne i
alle led i fødevarekæden til at overholde kravene om HACCP-baseret egenkontrol.
Dansk Supermarked (DS)
er imod forslaget. Egenkontrol skal udarbejdes i henhold til virksomhe-
dens risici og ikke i forhold til antallet af ansatte eller omsætning.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De Samvirkende Købmænd (DSK)
støtter administrative lettelser, hvis de ikke medfører en risiko
for reduceret fødevaresikkerhed. Lempelser i krav til egenkontrol bør baseres på en risikovurdering
af virksomhedernes aktiviteter frem for antal ansatte eller omsætning. DSK kan som alternativ støtte
en bagatelgrænse, der fritager virksomheder, der ikke opbevarer temperaturfølsomme fødevarer, fra
krav om egenkontrol. DSK mener, at egenkontrollen fungerer tilfredsstillende i langt de fleste virk-
somheder, og at det er overkommeligt, så længe man holder sig til branchekoderne, hvor det f.eks.
bliver anbefalet, at virksomheder uden behandling af fødevarer kun skal registrere temperaturkon-
trol. De eksisterende regler giver allerede mulighed for at tilpasse egenkontrollen til virksomheds-
typen, og at dette er gjort i branchekoderne.
Det vil være konkurrenceforvridende for de virksomheder, der seriøst har arbejdet med at indføre
egenkontrol, hvis de virksomheder, der er bagefter, nu kan få accept af et meget lavere niveau. Der
er risiko for, at der bliver skabt et A og et B hold, hvor en beskeden administrativ lettelse for B-
holdet risikerer at give forbrugerne og medierne indtryk af en forringet fødevaresikkerhed.
Danske Slagtermestres Landforening (DSL)
anser HACCP baseret egenkontrol på større fødeva-
revirksomheder som et godt og fornuftigt system til at sikre fødevaresikkerheden. Det er ikke den
optimale løsning på mindre virksomheder, og derfor er det meget positivt at fritage de mindre virk-
somheder for kravet. DSL organiserer ca. 600 virksomheder, hvoraf mange er kategoriseret som
små eller mellemstore virksomheder. Det er ikke kun detailvirksomheder, men også engrosvirk-
somheder som mindre slagterier, der ikke er i besiddelse af de nødvendige kompetencer og uddan-
nelse i virksomheden til at etablere og gennemføre HACCP baseret egenkontrol.
For nogle af virksomhederne kræver det ansættelse af en egentlig kvalitetsmedarbejder, og det er en
tung konkurrencemæssig omkostning og barriere for en lille virksomhed. DSL anbefaler derfor, at
grænsen bliver hævet fra 10 medarbejder til 15-20 medarbejder, samt at også mindre engrosvirk-
somheder, f.eks. små slagterier og kødproduktvirksomheder, bliver omfattet af forslaget om frita-
gelse. I stedet for HACCP baseret egenkontrol kunne man udarbejde præcise retningslinier og in-
strukser på et mere praktisk operationelt niveau. Retningslinier og instrukser bør udarbejdes på EU-
plan i samarbejde med EU-Kommissionen og andre kompetente myndigheder, således at der sikres
en ensartet europæiske retningslinier for de forskellige virksomhedstyper og et fælles højt fødevare-
niveau samt lige konkurrencevilkår.
Landbrugsrådet
støtter administrative lettelser, men mener også, at hygiejneforordningerne allere-
de indeholder den fornødne fleksibilitet og de fornødne forudsætninger for at tilgodese fødevare-
produktion/håndtering også i lille skala. Det er vigtigt, at egenkontrollen bliver tilpasset den enkelte
virksomhed og virksomhedens aktiviteter. Kontrolmyndighederne bør fokusere på mulighederne for
at vejlede små virksomheder i samarbejde med brancheorganisationer, og at der tilskyndes til at ud-
arbejde branchekoder.
Fødevareindustrien, Dansk Industri,
mener, at alle virksomheder bør etablere egenkontrol baseret
på HACCP, da små virksomheder også kan producere fødevarer, hvor det er nødvendigt med et
HACCP-system. Det er den bedste måde at sikre, at virksomhederne tager ansvar og dokumenterer,
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0023.png
hvad de gør. Som hjælp til små virksomheder kan der udarbejdes konkrete vejlednin-
ger/branchekoder, som virksomhederne kan gøre brug af.
NNF
støtter principielt behovet for lempeligere regler for meget små virksomheder, når det angår
procedurekrav for fødevaresikkerhed. De foreslåede grænser for de omfattede virksomheder er dog
meget høje, og NNF anbefaler derfor, at grænserne for fritagelse sættes væsentligt ned.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at reducere de administrative byrder for virksomhederne, hvis dette ikke sker på
bekostning af fødevare- og folkesundheden.
Forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne fastsætter reglerne for virksomhedernes egen-
kontrol om fødevarehygiejne. Dvs. at der er tale om et fuldt harmoniseret område, hvor der ikke na-
tionalt kan fastsættes supplerende bestemmelser.
Det er regeringens vurdering, at forslaget om at fritage en række mindre fødevarevirksomheder, ud-
valgt alene ud fra antal ansatte og størrelsen af omsætningen, for at skulle indføre, iværksætte og
følge egenkontrol baseret på HACCP principperne i væsentlig omfang forøger risikoen for mar-
kedsføring af sundhedsskadelige fødevarer, og herunder kan forøge antallet af sager i offentlighe-
den, som rejser tvivl om fødevaresikkerheden i almindelighed.
Hvis virksomhederne alene ud fra en størrelsesbetragtning bliver fritaget fra at foretage HACCP-
baseret egenkontrol, øges risikoen for, at virksomhederne ikke vil kunne leve op til deres ansvar om
at overholde lovgivningen og levere sikre fødevarer. Det er et grundlæggende princip i fødevare-
lovgivningen i EU, at fødevarevirksomhederne har ansvaret for at overholde lovgivningen og der-
igennem undgå at markedsføre farlige fødevarer.
Regeringen mener, at den nuværende lovgivning i hygiejneforordningen indeholder tilstrækkelig
fleksibilitet til at imødekomme det nødvendige behov for at lette administrative byder for mindre
virksomheder i forbindelse med HACCP baseret egenkontrol.
Til hjælp for alle fødevarevirksomheder er der i forordningen åbnet mulighed for at brancheorgani-
sationer i samarbejde med andre interessenter, f.eks. forbrugergrupper, kan udarbejde retningslinjer
for god praksis – dette kaldes i Danmark branchekoder. Der er i Danmark p.t. ca. 30 branchekoder,
heraf en del for detailvirksomheder, og arbejdet med flere branchekoder foregår løbende. Regerin-
gen støtter, at virksomheder, som ud fra en risikovurdering bedømmes at kunne sikre fødevaresik-
kerheden alene ved at overholde god hygiejnisk praksis, kan undtages fra at etablere og gennemføre
HACCP baseret egenkontrol. Det er dog regeringens holdning, at antallet af ansatte eller virksom-
hedens omsætning ikke kan udgøre grundlaget for denne risikovurdering, idet vurderingen skal ba-
seres på virksomhedernes aktiviteter og de risici, der er forbundet hermed.
Regeringen lægger derfor afgørende vægt på, at virksomheders undtagelse fra HACCP kravene
bygger på en risikovurdering. Der kan i denne forbindelse eventuelt fastsættes en bagatelgrænse, så-
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0024.png
ledes at visse typer af fødevarevirksomheder fritages for pligten til at etablere og dokumentere
egenkontrolkravene. En bagatelgrænse kan f.eks. omfatte detailvirksomheder,
der kun sælger ikke-letfordærvelige, færdigemballerede fødevarer, og
hvor risikoanalysen viser, at aktiviteterne er forbundet med ingen eller meget begrænsede
hygiejniske problemer (dvs. ingen kritiske kontrolpunkter).
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har generelt været bred modstand mod forslaget blandt medlemsstaterne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. maj 2007 forud for
Rådsmødet (EPSCO) den 30.-31. maj 2007, jf. samlenotat oversendt den 18. maj 2007. Folketingets
Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om sagen ved grundnotat oversendt den 7. maj 2007.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
7.
Forslag til Rådets direktiv om forenkling af procedurerne for udarbejdelse af
lister og offentliggørelse af oplysninger på veterinærområdet og det zootekniske
område og om ændring af diverse direktiver
3
(”Forenklingsforslag på veteri-
nærområdet”)
KOM (2008) 120
Nyt notat.
Resumé
Forslaget harmoniserer og forenkler de nuværende procedurer for ajourføring og offentliggørelse
af oplysninger på veterinærområdet og det zootekniske område. Beskyttelsesniveauet i Danmark el-
ler generelt i EU berøres ikke.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 120 fremsendt forslag til Rådets direktiv om forenkling af
procedurerne for udarbejdelse af lister og offentliggørelse af oplysninger på veterinærområdet og
det zootekniske område og om ændring af diverse direktiver. Forslaget er oversendt til Rådet den
29. februar 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0025.png
Nærhedsprincippet
Forslaget omhandler en forenkling af EU's eksisterende lovgivning indenfor det veterinære og zoo-
tekniske område, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Det generelle formål med Kommissionens forslag er at harmonisere og forenkle de nuværende pro-
cedurer for ajourføring og offentliggørelse af oplysninger på veterinærområdet og det zootekniske
område, bl.a. lister over godkendte institutioner for dyresundhed og anerkendte avlsorganisationer i
medlemsstaterne og tredjelande og lister over visse nationale referencelaboratorier og andre god-
kendte laboratorier.
Den nuværende fællesskabslovgivning foreskriver forskellige procedurer for registrering af dyre-
sundhedsinstitutioner, avlsorganisationer og laboratorier i både EU og i tredjelande samt udarbej-
delse, ajourføring, videresendelse og offentliggørelse af lister herover. Problemet herved er, at det
komplicerer udarbejdelsen og ajourføringen af listerne, og det gør det meget vanskeligt for de kom-
petente kontrolmyndigheder og de berørte operatører at anvende disse lister i praksis.
Forslaget indebærer en harmonisering og forenkling af de nuværende procedurer for ajourføring og
offentliggørelse af lister over visse godkendte dyresundhedsinstitutioner og anerkendte avlsorgani-
sationer i medlemsstaterne og de oplysninger, som medlemsstaterne skal fremlægge vedrørende he-
stekonkurrencer. På fællesskabsplan foreslås det, at Kommissionen efter godkendelse i den Stående
Komite for Dyresundhed og Fødevaresikkerhed (SCoFCAH) og i Den Stående Zootekniske Komité
vedtager fælles kriterier for disse lister og adgangen til disse, men fremover bliver det medlemssta-
ternes ansvar at ajourføre lister over dyresundheds- og avlsinstitutioner og gøre dem tilgængelige
for de øvrige medlemsstater og for offentligheden.
Derudover harmoniserer og forenkler forslaget de nuværende procedurer for ajourføring og offent-
liggørelse af lister over visse godkendte dyresundhedsinstitutioner og stambogsførende myndighe-
der i tredjelande. Det indebærer en procedure, i henhold til hvilken import til Fællesskabet kun bør
tillades fra tredjelande, hvor de kompetente myndigheder udarbejder og ajourfører lister og videre-
sender dem til Kommissionen. Kommissionen bør informere medlemsstaterne om disse lister og gø-
re dem tilgængelige for offentligheden til orientering. Hvis der opstår betænkeligheder med hensyn
til de lister, som er modtaget fra tredjelande, skal der træffes beskyttelsesforanstaltninger i overens-
stemmelse med Rådets direktiv 97/78/EF af 18. december 1997 om fastsættelse af principperne for
tilrettelæggelse af veterinærkontrollen for tredjelandsprodukter, der føres ind i Fællesskabet.
Endelig forenkles de nuværende procedurer for ajourføring og offentliggørelse af lister over visse
nationale referencelaboratorier og andre godkendte laboratorier. Forslaget indebærer således, at det
kommer til at påhvile medlemsstaterne at udarbejde og ajourføre listerne over sådanne laboratorier
– og ikke Kommissionen som hidtil. Med henblik på at harmonisere modellerne til disse lister og
3
64/432/EØF, 77/504/EØF, 88/407/EØF, 88/661/EØF, 89/361/EØF, 89/556/EØF, 90/427/EØF, 90/428/EØF,
90/429/EØF, 90/539/EØF, 91/68/EØF, 92/35/EØF, 92/65/EØF, 92/66/EØF, 92/119/EØF, 94/28/EF, 2000/75/EF, be-
slutning 2000/258/EF og direktiv 2001/89/EF, 2002/60/EF og 2005/94/EF
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den måde, hvorpå man giver fællesskabet nem adgang til ajourførte lister, vedtager Kommissionen
fælles kriterier herfor efter godkendelse i SCoFCAH og Den Stående Zootekniske Komité.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
En række bekendtgørelser er fastsat i henhold til lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr og regu-
lerer dette område:
Bekendtgørelse nr. 438 af 28. maj 1996 om racerent avlskvæg som ændret ved bekendtgø-
relse nr. 23 af 18. januar 2001
Bekendtgørelse nr. 439 af 28. maj 1996 om racerene avlssvin og hybridavlssvin
Bekendtgørelse nr. 566 af 5. juli 1999 om avlsmæssige betingelser for omsætning af hovdyr
Bekendtgørelse nr. 1057 af 7. november 2005 om racerene avlsfår og -geder
Bekendtgørelse nr. 1270 af 13. december 2004 om tyresæd og inseminering af kvæg
Bekendtgørelse nr. 1043 af 14. december 1994 om embryotransplantation på tamkvæg
Bekendtgørelse nr. 598 af 29. juni 1992 om ornesæd
Bekendtgørelse nr. 272 af 27. april 1995 om ind- og udførsel af embryoner og oocytter fra
svin
Bekendtgørelse nr. 271 af 27. april 1995 om ind- og udførsel af sæd, embryoner og oocytter
fra hovdyr
Bekendtgørelse nr. 245 af 10. april 1995 om ind- og udførsel af sæd, embryoner og oocytter
fra får og geder
Bekendtgørelse nr. 137 af 6. marts 2003 om bekæmpelse af hestepest
Bekendtgørelse nr. 296 af 16. marts 2007 om bekæmpelse af Newcastle disease
Bekendtgørelse nr. 141 af 06/03/2003 om bekæmpelse af smitsom blæreudslæt hos svin
Bekendtgørelse nr. 97 af 20/02/2002 om bekæmpelse af bluetongue
Bekendtgørelse nr. 212 af 27/03/2003 om bekæmpelse af klassisk svinepest
Bekendtgørelse nr. 498 af 13/06/2003 om bekæmpelse af afrikansk svinepest
Bekendtgørelse nr. 693 af 21/06/2007 om bekæmpelse af højpatogen aviær influenza
Bekendtgørelse nr. 943 af 14/09/2006 om beskyttelsesforanstaltninger ved udbrud af lavpa-
togen aviær influenza af typerne H5 eller H7 i fjerkræ og andre fugle i fangenskab
Konsekvenser
De nærmere gennemførelsesforanstaltninger om udarbejdelse, ajourføring og offentliggørelse in-
denfor det veterinære og zootekniske område skal i henhold til nærværende forslag godkendes i
SCoFCAH eller Den Stående Zootekniske Komité og vedtages af Kommissionen. For nuværende
vurderes forslaget ikke at indebære en ændring af de eksisterende bekendtgørelser, men dette vil
endeligt kunne vurderes, når relevante gennemførelsesforanstaltninger er vedtaget.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark eller generelt i EU.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0027.png
Forslaget vil medføre visse begrænsede merudgifter for myndighederne, idet det kommer til at på-
hvile medlemsstaten at udarbejde, ajourføre og offentliggøre lister over nationale referencelaborato-
rier, godkendte handyrsstationer, sædbanker og embryonteams, avlsorganisationer og avlsforenin-
ger.
Forslaget indebærer en lettelse af de administrative byrder for erhvervet, idet adgangen til de oven-
nævnte lister gøres mere enkel, transparent og gennemskuelig.
Høring
Forslaget har været i høring i Fødevarestyrelsens høringskreds. Følgende bemærkninger er frem-
kommet:
Landbrugsraadet støtter hensigten om, at der også på EU-plan arbejdes for forenkling og reducering
af administrative byrder, og ser således frem til reelle lettelser i arbejdsbyrden for de berørte parter
ved gennemførsel af nærværende forslag.
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet (DJF) finder en sådan forenkling af de
administrative procedurer hensigtsmæssig.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder aktivt for regelforenkling, som kan gennemføres uden at anfægte den overord-
nede målsætning om at sikre et højt beskyttelsesniveau. På den baggrund forholder regeringen sig
positivt til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlems-
stater.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 for
så vidt angår overførsel af tobaksstøtte til Fællesskabsfonden for Tobak for 2008
og 2009 og forordning (EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår finansiering af Fæl-
lesskabsfonden for Tobak
KOM (2008) 51
Nyt notat.
Resumé
Forslaget om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 og Rådets forordning (EF) nr.
1234/2007 indebærer, at den hidtidige ordning med at tilbageholde og overføre 5 % af den koblede
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
541758_0028.png
tobaksstøtte til Fællesskabsfonden for Tobak, videreføres i 2008 og 2009. Fra 2010 vil tobaksstøt-
ten være fuldt ud afkoblet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 51 fremsat forslag til Rådets forordning om ændring af for-
ordning (EF) nr. 1782/2003 for så vidt angår overførsel af tobaksstøtte til Fællesskabsfonden for
Tobak for årene 2008 og 2009 og forordning (EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår finansieringen af
Fællesskabsfonden for Tobak. Forslaget er oversendt til Rådet den 4. februar 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, stk. 2 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes at blive vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
I forbindelse med ændringen i 2004
4
af Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 (enkeltbetalingsord-
ningen) blev tobaksordningen integreret i enkeltbetalingsordningen med det formål at afkoble støt-
ten. Der blev imidlertid givet mulighed for, at visse medlemslande i en overgangsperiode kunne
fortsætte med en delvis koblet støtte til producenter af råtobak for så vidt angår markedsårene 2006
til 2009. Den koblede støtte kan ydes med op til 60 % af den eksisterende støtte. Samtidig hermed
videreførtes ordningen med at overføre en hvis procentdel af tobaksstøtten til finansiering af Fæl-
lesskabsfonden for Tobak (Tobaksfonden) for så vidt angår kalenderårene 2006 og 2007. I 2006
blev der således overført 4 % af tobaksstøtten og i 2007 overførtes 5 % af tobaksstøtten til fonden.
Fra 2010 vil støtten være fuldt afkoblet med 50 % af den eksisterende støtte til enkeltbetalingsord-
ningen og 50 % til omstruktureringsprogrammer under landdistriktsprogrammet.
For kalenderårene 2008 og 2009 er det ikke muligt at overføre en del af støtten til Tobaksfonden,
hvorfor Kommissionen foreslår reglerne ændret således, at der også for disse år overføres 5 % af
tobaksstøtten til finansiering af Tobaksfonden.
Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen), vil med virkning fra 1. april
2008 afløse Rådets forordning (EF) nr. 2075/92 om den fælles markedsordning for råtobak. Nærvæ-
rende forslag indebærer derfor ændringer i såvel forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkeds-
ordningen) og i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003.
4
Jf. Rådets forordning (EF) nr. 864/2004 af 29. april 2004 om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggel-
se af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordnin-
ger for landbrugere og om tilpasning heraf som følge af Den Tjekkiske Republiks, Estlands, Cyperns, Letlands, Litau-
ens, Ungarns, Maltas, Polens, Sloveniens og Slovakiets tiltrædelse af Den Europæiske Union
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tobaksfonden finansierer foranstaltninger til fremme af borgernes kendskab til de skadelige virk-
ninger af tobaksforbrug bl.a. gennem oplysning og uddannelse, indsamling af oplysninger og under-
søgelser af tobaksforbruget og om forebyggelse af tobaksafhængighed. Endvidere kan der iværksæt-
tes foranstaltninger med henblik på at omlægge produktionen af råtobak til andre afgrøder eller job-
skabende aktiviteter.
Formålet med nærværende forslag om overførsel af midler til Tobaksfonden er at finansiere oplys-
ningskampagner til fremme af den offentlige bevågenhed omkring de skadelige virkninger af to-
baksproduktion.
Konsekvenser
Forslaget er budgetneutralt og indebærer ikke tilførsel af yderligere fællesskabsmidler, idet der blot
er tale om overførsel af midler mellem budgetposter. Forslaget indebærer, at 5 % af midlerne til di-
rekte støtte (tobaksstøtte) overføres til Tobaksfonden i 2008 og 2009 (budgetårene 2009 og 2010).
Loftet for tobaksstøtten er uændret på € 337,937 mio. og det maksimale beløb, der kan overføres til
tobaksfonden pr. år, udgør € 16,897 mio. (€ 337,937 mio. x 5 %).
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil ikke have effekt på markedsbalance, prisdannelse og erhvervets indkomster. Der fin-
des ingen modtagere af tobaksstøtte i Danmark. Forslaget vil ikke have nogen effekter på konkur-
renceevnen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget den 17. april 2008 og vedtage en udtalelse den
20. maj 2008.
Høring
§ 2-udvalget (landbrug) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er grundlæggende kritisk indstillet over for produktionsstøtte til tobak og imødeser, at den
resterende del af tobaksstøtten fuldt ud afkobles pr. 2010. Danmark kan derfor støtte, at man i de to
år, hvor den koblede støtte er opretholdt, ligeledes viderefører ordningen med at tilbageholde 5 % af
midlerne til Tobaksfonden, idet midlerne ellers ville tilfalde producenterne. Danmark støtter, at der
iværksættes foranstaltninger, der kan oplyse om tobaks skadelige virkninger og at en del af den kob-
lede tobaksstøtte i 2008 og 2009 overføres til Tobaksfonden og anvendes til sådanne formål.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget vil opnå støtte fra et kvalificeret flertal blandt medlemsstaterne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
29