Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2864+2865 Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
549400_0001.png
9. Forlængelse af suspendering af visumrestriktionerne overfor Usbekistan
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet vil der skulle tages stilling til en forlængelse af EU’s suspendering af visumrestriktionerne overfor
Usbekistan af november 2007.
2. Baggrund
EU indførte i 2005 visumrestriktioner overfor Usbekistan som del af et sanktionsregime i
reaktion på, at de usbekiske myndigheder nægtede at efterleve EU’s og FN’s krav om en
uvildig, international undersøgelse af deres voldelige håndtering af urolighederne i Andijan i maj
2005. Sanktionerne indbefatter en våbenembargo og visumrestriktioner mod en række
myndighedspersoner og bortfalder automatisk efter en periode, medmindre der træffes
beslutning om andet. Der er generel EU-enighed om, at våbenembargoen fastholdes.
På rådsmødet i oktober 2007 besluttede EU, på baggrund af visse positive udviklinger på
menneskerettighedsområdet i Usbekistan, at suspendere visumrestriktionerne for at tilskynde
de usbekiske myndigheder til yderligere forbedringer af menneskerettighedssituationen.
Suspenderingen blev iværksat i en periode på seks måneder, hvorefter Rådet skal overveje en
fortsat suspendering afhængigt af usbekiske fremskridt hen imod opfyldelsen af de betingelser,
der opregnes i Rådskonklusionerne fra november 2007.
EU’s Centralasien-strategi fra juni 2007 lægger op til et bredt og fremadrettet samarbejde med
Centralasien på flere områder herunder struktureret og resultatorienteret menneskerettigheds-
dialog med hvert enkelt land i Centralasien. Usbekistan har udvist en vis imødekommenhed
under denne dialog, og den anden runde indledes i maj/juni 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil skulle træffe beslutning om, hvorvidt suspendering af visumrestriktionerne overfor
Usbekistan skal forlænges for en periode på seks måneder. Formålet med fortsat suspendering
vil være at tilskynde til yderligere positive skridt i retning af større menneskerettigheds-
beskyttelse og retssikkerhed i landet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for Danmarks statsfinanser,
samfundsøkonomi, miljø eller beskyttelsesniveau.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at der sker konkrete forbedringer i den stærkt kritiske
menneskerettighedssituation i Usbekistan. Erfaringerne fra suspenderingen af
visumrestriktionerne siden november 2007 har vist, at der er sket moderat positive fremskridt
på menneskerettighedsområdet. Som eksempel herpå kan nævnes: mindre reform af
domstolene - herunder en styrkelse af domstolsprøvelse ved arrestation eller tilbageholdelse,
afskaffelse af dødsstraf, løsladelse af en række menneskerettighedsforkæmpere og ratifikation af
ILO’s konventioner om mindste alder for beskæftigelse og forbud mod de værste former for
børnearbejde.
Regeringen kan i lyset af de hidtidige erfaringer med suspendering af visumrestriktionerne efter
omstændighederne støtte bestræbelserne på en forlængelse af suspenderingen, såfremt EU
fastholder en tæt overvågning af menneskerettighedssituationen i landet, og at der løbende sker
konkrete fremskidt til forbedring af retssikkerheden og respekten for menneskerettighederne.
En fortsat suspendering af visumrestriktionerne på nuværende tidspunkt vil være et godt
udgangspunkt for fortsættelse af EU’s menneskerettighedsdialog med Usbekistan. Dialogen
forventes at indlede sin anden runde i maj/juni 2008.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et altovervejende flertal af EU-landene ønsker en fortsat suspendering af visumsanktionerne
for en seks måneders periode. Baggrunden herfor er, at de første seks måneder med suspension
har bidraget til en moderat positiv udvikling på menneskerettighedsområdet. Enkelte
medlemslande har stillet forslag om kortere suspenderingsperioder for derved at opnå en
tættere overvågning og hyppigere evaluering af menneskerettighedssituationen i landet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. oktober
2007.