Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2866 - økofin Bilag 2
Offentligt
554016_0001.png
30. april 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 14. maj
2008
Kommissionens ændringsforslag nr. 3 til EU’s bud-
get for 2008
Dagsordenspunkt 8:
Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 3 til EU’s 2008-budget. Forslaget
indebærer, at en bødeindbetaling fra Microsoft på 849,2 mio. euro indbudgetteres som en ind-
tægt. Ændringsforslaget indeholder derudover forslag om ydelse af finansielt tilskud på 63,95
mio. euro i 2008 til et vaccinationsprogram mod bluetongue (en virussygdom der rammer drøv-
tyggere), ligesom der foreslås mobilisering af EU’s Solidaritetsfond med henblik på støtte til
skader som følge af skovbrande i Grækenland i august 2007 og oversvømmelser i Slovenien i
september 2007. Den samlede støtte fra fonden foreslås til ca. 98 mio. euro. Herudover indehol-
der ændringsforslaget tekniske kontoplansændringer. Forslaget medfører isoleret set nedjustering
af det danske bidrag til EU’s 2008-budget med godt 0,1 mia. kr.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 3 til EU’s budget for
2008 (KOM(2008) 201 endelig). Beslutningsproceduren følger de normale regler
for budgetforslag fra Kommissionen, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvali-
ficeret flertal, og Europa-Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af dets med-
lemmers stemmer og med tre femtedele af de angivne stemmer.
Forslaget ventes vedtaget som et a-punkt på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Microsoftsagen
Den 24. marts 2004 konstaterede Kommissionen efter en procedure i henhold til
EF-traktatens artikel 82, at Microsoft havde overtrådt artikel 82 pga. forskellige
former for misbrug af en dominerende stilling. Microsoft blev pålagt en bøde på
497,2 mio. euro samt at bringe overtrædelsen til ophør på en effektiv måde.
Den 10. november 2005 advarede Kommissionen Microsoft om, at hvis ikke sel-
skabet opfyldte sine forpligtelser senest 15. december 2005, ville det blive pålagt
dagbøder på op til 2 mio. euro. Som resultat af manglende opfyldelse fastsatte
Kommissionen den 12. juli 2006 den endelige størrelse af dagbøderne til 280,5
mio. euro.
De to bøder blev endeligt stadfæstet ved dom den 10. november 2007 af Retten i
Første Instans (dom i sag T-201/04) og ved slettelseskendelse af 6. december
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
2007 (sag T-271-06). Microsoft har i 2008 betalt de to bøder samt et beløb på 71,5
mio. euro i påløbne renter, hvilket giver et samlet indbetalt beløb på 849,2 mio.
euro.
Vaccinationskampagne mod bluetongue
I 2007 var der udbrud af bluetongue (en virussygdom der rammer drøvtyggere) i
et større antal EU-lande. Sygdommen overføres af insekter, og sygdommens fore-
komst kan bringe bestandene i EU i alvorlig fare.
Vaccination er den mest effektive veterinærforanstaltning til bekæmpelse af blue-
tongue, og en omfattende nødvaccinationskampagne vurderes at være den bedste
løsning til at begrænse spredning af sygdommen og tab af dyr. I henhold til be-
stemmelserne i beslutning 90/424/EØF bør EU derfor yde et finansielt tilskud til
de berørte medlemsstaters udgifter til akut bekæmpelse af sygdommen. Ifølge
beslutningen skal tilskuddet udgøre 100 pct. af udgifterne til vaccineforsyning og
50 pct. af udgifterne til gennemførelse af vaccinationerne.
De samlede omkostninger til vaccinationer i 2007 og 2008 anslås til 130 mio. euro,
hvoraf 63,95 mio. euro skal afholdes i 2008. Pga. tidspunktet for nødsituationens
opståen blev dette beløb ikke medtaget, da budgettet for 2008 blev udarbejdet og
vedtaget, og der forventes ikke at være bevillinger til rådighed på Den Europæiske
Garantifond for Landbrugs budget for 2008. Kommissionen anmoder derfor om,
at bevillingerne på budgetposten
”Veterinærberedskabsfond for dyresygdomme, der udgør
en risiko for folkesundheden”
(17 04 03 01) forhøjes med 130 mio. euro i forpligtel-
sesbevillinger og 63,95 mio. euro i betalingsbevillinger.
Solidaritetsfonden
Solidaritetsfondens hovedformål er at yde støtte til nødhjælpstiltag i forbindelse
med primært større naturkatastrofer i EU-lande samt i lande, som forhandler om
optagelse i EU.
Kriterierne for at yde støtte er, at der er tale om naturkatastrofer, der forvolder
direkte skader for enten mere end 3 mia. euro (2002-priser) eller mere end 0,6 pct.
af BNI. Derudover kan der under ganske særlige omstændigheder ydes støtte til
regioner, hvor skadesomfanget ikke opfylder ovennævnte kriterier.
Det konkrete forslag indebærer en mobilisering af EU’s Solidaritetsfond med
henblik på støtte til skader i Grækenland og Slovenien som følge af henholdsvis
skovbrande i august 2007 og oversvømmelser september 2007. Den samlede støt-
te fra fonden foreslås til ca. 98,0 mio. euro,
jf. tabel 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
554016_0003.png
3
Tabel 1. Foreslået støtte fra EU’s Solidaritetsfond til Grækenland og Slovenien
(mio. euro)
Direkte Støtte som 2,5 pct. af
Støtte som 6 pct. af direk-
skader
direkte skader under 0,6
te skader over 0,6 pct. af
pct. af BNI
BNI
Grækenland:
August 2007
2.118,3
26,6
63,1
Slovenien:
September 2007
233,4
4,1
4,1
I alt
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Støtte i alt
89,8
8,3
98,0
Der er præcedens for at yde støtte svarende til 6 pct. af den del af de direkte ska-
der, der overstiger tærsklen på 0,6 pct. af BNI, og 2,5 pct. for den del, som ligger
under. Ved direkte skader forstås skader, der ikke inkluderer mere langsigtede
afledte økonomiske tab. Støtten kan ikke overstige de offentlige udgifter til nød-
foranstaltninger.
Om de enkelte lande oplyser Kommissionen bl.a.:
Grækenland.
Den 23. august 2007 antændtes den første af en række store skov-
brande i Grækenland. Brandene var mest omfattende i regionerne i Vestgræken-
land, Peloponnes, Midtgrækenland og Attica.
Katastrofen forvoldte især skader inden for landbruget og ødelagde infrastruktur
inden for transport, telekommunikation, energidistribution, vandforsyning, spilde-
vand og forebyggelse af naturkatastrofer. Endvidere forvoldte brandene større
skader på miljøet, kulturelle monumenter, skoler, hospitaler og brandstationer.
I forbindelse med brandene har der været afholdt store udgifter til midlertidig
indkvartering og redningstjenester for at opfylde den berørte befolknings umid-
delbare behov. 65 mennesker døde som følge af brandene.
De græske myndigheder anslog de samlede direkte skader i forbindelse med kata-
strofen til 2,12 mia. euro, hvilket overstiger tærskelværdien for Grækenland på
1,07 mia. euro (dvs. 0,6 pct. af BNI). Der er dermed tale om en ”større katastrofe”
efter Solidaritetsfondens bestemmelser.
Slovenien.
Den 18. september 2007 blev store dele af Slovenien ramt af voldsom
regn og af en storm, som medførte oversvømmelser, jordskred og strømme af
mudder og murbrokker.
Katastrofen forvoldte store skader på især veje, elforsyningsnet og vandforsyning.
Over 350 km nationale veje og 1.600 km kommunale veje og skovveje blev be-
skadiget. Endvidere forvoldtes der skader på ca. 17 km vandinfrastruktur, ca. 10
km af elforsyningsnettet, 48 vandreservoirer, 147 broer samt på en række offentli-
ge og private bygninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
De slovenske myndigheder anslog de samlede direkte skader i forbindelse med
katastrofen til 233 mio. euro, hvilket overstiger tærskelværdien for Slovenien på
164 mio. euro (dvs. 0,6 pct. af BNI). Der er dermed tale om en ”større katastrofe”
efter Solidaritetsfondens bestemmelser.
Ændringsforslag nr. 3 indeholder herudover en række tekniske kontoplansændrin-
ger. Forslaget berører primært nedenstående forhold.
Tekniske korrektioner
Ændringsforslag nr. 3 indeholder desuden en række budgettekniske justeringer,
der bl.a. vedrører justeringer af en række stillingsfortegnelser (inkl. lønklasser)
samt teknisk justering som følge af, at den vedtagne lønregulering er blevet min-
dre end forventet i forbindelse med 2008-budgettets vedtagelse. Nettovirkningen
heraf er en besparelse på 18,9 mio. euro. Kommissionen ønsker endelig at anven-
de 16,6 mio. euro i 2008 på en tilsynsførende til Microsoft-sagen.
Endelig oprettes en række nye budgetposter for tilskud til fire fælles teknologiini-
tiativer under syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og
demonstration (2007-13). De fire fælles teknologiinitiativer vedrører
innovative læ-
gemidler
(IMI),
reduktion af støj og forurening fra luftfarten
(Clean Sky),
nanoelektronik
(ENIAC) og
indlejrede computersystemer
(Artemis), og de vil få karakter af offentlig-
private partnerskaber. Der anmodes ikke om yderligere bevillinger i forbindelse
med oprettelsen af de nye budgetposter, idet bevillinger vil blive fratrukket allere-
de opførte budgetposter inden for syvende rammeprogram.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 272 (beslutningsprocedure for budgettet) samt Rådets Forord-
ning (EF) Nr. 2012/2002 af 11. november 2002 om oprettelse af Den Europæiske
Unions Solidaritetsfond.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europarlamentets holdning
Europaparlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget indebærer øgede indtægter på EU’s 2008-budget med 849,2 mio. euro,
samtidig med at betalingsbevillingerne øges med samlet ca. 159,6 mio. euro. Med
vedtagelse af forslaget vil det danske bidrag til EU’s 2008-budget isoleret set blive
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
nedjusteret med godt 0,1 mia. kr. Skøn for det danske EU-bidrag i 2008, inklusive
ændringsbudget 1-3, er på 18,1 mia. kr.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan støtte forslaget, idet finansielt tilskud til et vaccinationsprogram
mod bluetongue følger bestemmelserne i beslutning 90/424/EØF. Endvidere kan
Danmark støtte forslaget, idet udmålingen af støtte fra solidaritetsfonden følger
de fastlagte regler for fonden.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande grundlæggende kan støtte forslaget.