Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2866 - økofin Bilag 5
Offentligt
554257_0001.png
30. april 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 14. maj
2008
Dagsordenspunkt 3a:
Finansiel stabilitet: Tilsyn, herunder opdatering af
roadmaps
Resumé
På det kommende ECOFIN ventes man at nå til enighed om rådskonklusioner om EU's
rammer for finansielt tilsyn og finansiel stabilitet. Der forventes enighed om en række initiativer,
der skal øge konvergensen i tilsynet med de finansielle virksomheder i Europa, forbedre samar-
bejdet mellem tilsynsmyndighederne og styrke rammerne for finansiel stabilitet. Et Memorandum
of Understanding vedrørende samarbejde om finansiel stabilitet er i færd med at blive underskre-
vet af finansministre, nationalbankdirektører og tilsynsmyndigheder. Når alle parter har under-
skrevet MoU’et forventes en offentliggørelse af teksten muligvis i forbindelse med det kommende
ECOFIN.
Baggrund og indhold
Udkastet til rådskonklusioner tager udgangspunkt i opfølgningen på evalueringen
af den såkaldte Lamfallussy procedure (vedr. beslutningsprocedurer og samar-
bejdsformer i forhold til finansiel regulering), og den Økonomiske og Monetære
Komites (EFC’s) arbejde med de eksisterende rammer for finansielt tilsyn og fi-
nansiel stabilitet.
Finansielt tilsyn i Europa
I udkastet til rådskonklusioner præsenteres flere elementer, der skal øge konver-
gensen i tilsynet med finansielle virksomheder i Europa og forbedre samarbejdet
mellem tilsynsmyndighederne.
1. Indførelse af en europæisk dimension i de nationale finanstilsyns mandater
I udkastet opfordres medlemslandene til at justere de nationale finanstilsyns man-
dater senest medio 2009, så tilsynene også inddrager en europæisk dimension i
deres arbejde for at sikre mere konvergens i implementeringen af EU-regulering
og for at styrke samarbejdet inden for EU. Det skal give finanstilsynene mulighed
for at inddrage hensynet til andre landes finansielle stabilitet og følge de europæi-
ske tilsynskommitteers
1
anbefalinger og råd. Kommissionen opfordres til at lade
disse ændringer afspejle i fremtidige ændringer af EU-direktiverne.
1
De europæiske tilsynskomiteer er samarbejdsorganisationer mellem de nationale tilsyn. De er nedsat af kommissionen til
at rådgive om regulering og bidrage til tilsynskonvergens. Der er komiteer for forsikrings-, kredit- og børstilsyn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
2. Tydeliggøre og styrke de europæiske tilsynskomiteers roller
De europæiske tilsynskomiteer for forsikrings-, kredit- og børstilsyn er samar-
bejdsorganisationer mellem de nationale tilsyn. De er nedsat af Kommissionen til
at rådgive om regulering og bidrage til tilsynskonvergens.
I udkastet til rådskonklusioner opfordres Kommissionen til inden udgangen af
2008 at give de 3 komiteer mere ensartede, klare og ambitiøse mandater – særligt i
forhold til konvergens og samarbejde. Kommissionen og Komiteen for Finansiel-
le Tjenesteydelser (FSC) opfordres til at undersøge nærmere, hvilke yderligere
opgaver komiteerne kan gives, herunder bl.a. en forligsrolle ved uoverensstem-
melser mellem nationale tilsyn, udarbejdelse af fælles standarder og initiativer til
udveksling af medarbejdere mellem nationale tilsyn.
I udkastet understreges vigtigheden af, at komiteerne i videre omfang skal benytte
flertalsafgørelser kombineret med krav til medlemmerne (de nationale finanstil-
syn) om at forklare sig, hvis de ikke følger beslutningerne. Endvidere skal komite-
erne undersøge mulighederne for, at medlemmerne i højere grad følger komiteer-
nes anbefalinger.
For at lette de administrative byrder for de grænseoverskridende koncerner og
som led i øget tilsynskonvergens foreslås at indberetningerne til de nationale tilsyn
harmoniseres. Komiteerne skal medio 2008 fremkomme med en tidsplan herfor.
Rådet præciserer vigtigheden af denne indsats og opfordrer Kommissionen til at
være opmærksom på et evt. behov for direktivændringer.
I udkastet til rådskonklusioner understreger Rådet vigtigheden af at modtage op-
lysninger om den finansielle stabilitet i EU. Det foreslås, at komiteerne halvårligt
samt efter behov rapporterer til ECOFIN via den Økonomiske og Monetære
Komite (EFC) om finansiel stabilitet.
Rådet påpeger endvidere i udkastet, at der skal være tilstrækkelige ressourcer til
tilsynsindsatsen og medlemsstaterne opfordres til at sikre tilstrækkelige ressourcer
til finanstilsynenes indsats. Komiteerne opfordres til at vurdere deres ressourcesi-
tuation i deres årsrapporter, og Kommissionen opfordres til at finansiere specifik-
ke EU-projekter.
3. Tilsynet med grænseoverskridende finansielle grupper
I udkastet til rådskonklusioner understreger Rådet vigtigheden af mere konsistens
i tilsynet med grænseoverskridende finansielle grupper, og hilser arbejdet med de
såkaldte tilsynskollegier velkommen. Et tilsynskollegium er et forum hvor repræ-
sentanter fra de enkelte nationale tilsyn samarbejder om tilsynet med én specifik
grænseoverskridende finansiel virksomhed.
Der lægges op til, at tilsynskollegiernes rolle skal udvides og styrkes, og det påpe-
ges, at kollegierne bør arbejde efter samme retningslinier og principper på tværs af
sektorer og lande, og tage højde for forskelle i virksomhedernes juridiske struktur
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
og værtslandenes behov for deltagelse afhængig af betydningen for den finansielle
stabilitet i værtslandet. Endvidere understreges, at passende koordinationsmulig-
heder bør være til rådighed for hjemlandets tilsynsmyndighed, og at værtslandets
tilsynsmyndighed bør sikres tilstrækkelig information om virksomheden.
Rammerne i EU for finansiel stabilitet
1. MoU mellem finansministerier, centralbanker og finanstilsyn om grænseoverskridende finan-
siel stabilitet
For at sikre samarbejde vedrørende finansiel stabilitet og krisehåndtering mellem
myndighederne ved håndtering af grænseoverskridende finansielle kriser i EU er
der udarbejdet et Memorandum of Understanding (MoU).
MoU’et er et supplement til den eksisterende lovgivning, og erstatter det eksiste-
rende MoU fra 2005. MoU’et er en ikke-juridisk bindende samarbejdsaftale, der
angiver praktiske procedurer i forbindelse med krisehåndtering og forberedelsen
heraf. MoU’ets funktion i normale tider er at forberede krisesituationer, der truer
stabiliteten i mindst et medlemsland og som har potentielle systemiske grænse-
overskridende effekter i andre medlemslande.
MoU’et underskrives af finansministre, nationalbankdirektører og tilsynsmyndig-
heder og ventes offentliggjort efter alle parter har skrevet under, hvilket forment-
lig vil ske umiddelbart efter det kommende ECOFIN.
2. Kriseøvelse for hele EU-området
I udkastet til rådskonklusioner foreslås at den Økonomiske og Monetære Komite
(EFC) forbereder en kriseøvelse for hele EU-området i 2009 med henblik på at
teste rammerne for krisehåndtering. Øvelsen vil blive evalueret og forslag til even-
tuelle ændringer af de eksisterende rammer vil blive udarbejdet.
3. Indskydergarantiordninger
Indskydergarantiordninger spiller en vigtig rolle for tilliden til det finansielle sy-
stem. Det foreslås, at Komiteen for Finansielle Tjenesteydelser (FSC) og den
Økonomiske og Monetære Komite (EFC) forbereder drøftelser om bl.a. konver-
gens. Kommissionen bedes præsentere dens overvejelser om garantiordningerne,
herunder bl.a. i forhold til dækningsomfang, hastighed af udbetalinger, kommuni-
kation om og finansiering af ordningerne samt garantiordningernes rolle i en kri-
sesituation.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
For at sikre den finansielle stabilitet i Europa bedst muligt, er samarbejde mellem
de nationale myndigheder i medlemslande og mellem medlemslande nødvendig.
Udkastet til rådskonklusioner påvirker ikke den nuværende lovgivningsmæssige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
arbejdsdeling, men lægger op til yderligere aftaler om procedurer og informations-
udveksling mv. mellem relevante myndigheder i forskellige lande for at understøt-
te den finansielle stabilitet. Regeringen finder det relevant at koordinere denne
indsats på EU niveau.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ved rådskonklusioner afgør Europa-Parlamentet selv om det ønsker at afgive udta-
lelse.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Samfundsmæssige konsekvenser
En mere hensigtsmæssig håndtering af en - usandsynlig, men mulig - grænseover-
skridende krise vil potentielt kunne give store samfundsmæssige besparelser.
Administrative konsekvenser
Der ventes ikke væsentlige administrative omkostninger som følge af forslaget.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg fik den 5. oktober 2007 forud for ECOFIN den 9. okto-
ber 2007 og den 30. november 2007 forud for ECOFIN den 4. december 2007 fore-
lagt sagerne om henholdsvis finansiel stabilitet og evaluering af Lamfalussy procedu-
ren til orientering.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side vurderes det hensigtsmæssigt, at udvikle de eksisterede rammer for de
nationale tilsyn og krisehåndtering med henblik på at understøtte den finansielle sta-
bilitet.
Andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget til rådskonklusioner vil kunne vedtages.