Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2866 - økofin Bilag 6
Offentligt
554261_0001.png
30. april 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 14. maj
2008
Dagsordenspunkt 5b:
(Evt.) Revisionsrettens særberetning om det admini-
strative momssamarbejde
Resumé
Formandskabet ventes at fremlægge udkast til rådskonklusioner vedrørende EU-
Revisionsrettens særberetning nr. 8/2007 om medlemsstaternes samarbejde om momskontrol.
Rådskonklusionerne ventes at tage til efterretning, at enkelte medlemsstater stiller sig tvivlende
over for Revisionsrettens kompetence til at foretage revision på dette område. Rådskonklusionerne
ventes desuden at notere sig, at Rådet ønsker at fremme en effektiv bekæmpelse af grænseover-
skridende momssvig samt at Kommissionen allerede har fulgt op på Revisionsrettens anbefalinger.
Baggrund og indhold
Det retlige grundlag for EU-Revisionsrettens undersøgelse og spørgsmålet om kompetence
Skattemyndighederne i medlemsstaterne skal yde hinanden gensidig bistand, her-
under udveksle oplysninger, samt samarbejde med Kommissionen mhp. at sikre
en korrekt anvendelse af moms på leveringer af varer og tjenesteydelser, på er-
hvervelse inden for Fællesskabet af varer og på import af varer, jf. Rådets forord-
ning (EF) nr. 1798 af 7. oktober 2003, der trådte i kraft pr. 1. januar 2004.
Som begrundelse og baggrund for den foretagne revision henviser Revisionsretten
til, at momsunddragelse og momssvig i stor målestok fordrejer det Indre Markeds
funktion og er til skade for medlemsstaternes finansielle interesser og for finansie-
ringen af fællesskabsbudgettet.
Vedrørende finansieringen af fællesskabsbudgettet, hidrører en del af EU’s ”egne
indtægter” fra et harmoniseret momsberegningsgrundlag. I 2006 udgjorde disse
”egne indtægter” hidrørende fra moms 17,2 mia. euro, svarende til 15,8 % af EU’s
indtægter. Hvis medlemsstaterne pga. momssvig får færre momsindtægter, vil det
nedsætte medlemsstaternes betaling af ”egne indtægter” til EU.
EU-Revisionsretten revision og deraf følgende anbefalinger
Målet for Revisionsrettens revision var at vurdere, om udvekslingen af oplysninger
mellem medlemsstaterne foregår rettidigt og effektivt, og om den støttes af vel-
fungerende procedurer og hensigtsmæssige administrative strukturer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Revisionen viser, at udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne kan
gøre det nemmere at sikre en korrekt afgiftsfastsættelse samt at forebygge og af-
sløre svig.
Revisionsretten fandt dog:
at de nye muligheder for at øge omfanget af og tempoet i samarbejdet ikke
udnyttes tilstrækkeligt, og at ikke alle medlemsstater har oprettet administrati-
ve strukturer og/eller operationelle procedurer, der egner sig til at sikre et ef-
fektivt samarbejde
at halvdelen af udvekslingerne af oplysninger efter anmodning ikke overholder
de tidsfrister, der er fastsat i lovgivningen, og at der kun sjældent gives medde-
lelse om overskridelse af svarfristen eller foreløbige besvarelser
at svarfristen overskrides i alle medlemsstater, men at det varierer meget fra
medlemsstat til medlemsstat, hvor hyppigt det sker. Undertiden er der store
forskelle mellem det antal anmodninger, en medlemsstat hævder at have mod-
taget, og det antal anmodninger, andre medlemsstater hævder at have sendt til
den
at rammerne for udvekslingen af oplysninger uden forudgående anmodning
ikke er defineret godt nok, og at de oplysninger, der bliver givet spontant, ikke
altid udnyttes systematisk
ar risikoen for at unddragelse og svig ikke bliver afsløret øges, når der går lang
tid før oplysningerne er tilgængelige i det nuværende momsinformationsud-
vekslingssystem (Vat Information Exchange System - VIES), og at oplysnin-
gerne ikke er tilstrækkeligt pålidelige.
EU-Revisionsretten anbefaler herefter følgende forbedringer:
Der er behov for et mere intensivt og hurtigt samarbejde, flere direkte kontak-
ter mellem lokale skattekontorer og en bedre overvågning mhp. at sikre, at
medlemsstaterne yder hinanden effektiv bistand.
Man bør snarest gå i gang med at afhjælpe svaghederne ved VIES, f.eks. ved
at forkorte tidsfristerne for indsamling og indlæsning af data, og ved at give
bredere direkte adgang til data mhp. at forbedre multilaterale kontroller.
Kommissionen er i vid udstrækning enig i Revisionsrettens bemærkninger.
Udkast til rådskonklusioner
I udkastet til rådskonklusioner noterer Rådet sig desuden, at flere af medlemssta-
terne er skeptiske over for EU-Revisionsrettens kompetence til at foretage revisi-
on på dette område. Rådet understreger sin vilje til at etablere en effektiv strategi
til bekæmpelse af svig på fællesskabsniveau, herunder på den indirekte beskatnings
område mhp. at komplementere de nationale tiltag. Endvidere noterer Rådet sig,
at Kommissionen allerede har fremsat forslag til ændring af EU-lovgivningen
mhp. at bekæmpe momsunddragelse.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
EU-Revisionsrettens særberetning nr. 8/2007 har ikke været sendt i høring hos
danske myndigheder og organisationer
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU-Revisionsrettens særberetning nr. 8/2007 har ikke tidligere været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan støtte udkastet til rådets konklusioner.
Andre landes holdninger
Rådets udkast til konklusioner ventes generelt at blive støttet.