Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2868 - Uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
555746_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotat til rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj
2008
2. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om et flerårigt fællesskabsprogram til beskyttelse af børn, der bru-
ger internet og andre kommunikationsteknologier
KOM (2008) 106
Generel enighed
Side 2
5. maj 2008
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Sagsbehandler
Christoph Burmester
Telefon 35 45 01 96
E-post [email protected]
Side
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555746_0002.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt
fællesskabsprogram til beskyttelse af børn, der bruger internet og an-
dre kommunikationsteknologier.
KOM (2008) 106 endelig
Generel enighed
Udarbejdet på grundlag af grundnotat af 10. april 2008. Ændringer i forhold til
dette er markeret i marginen.
1. Resumé
Kommissionen har udarbejdet et forslag til et nyt Safer Internet-program for pe-
rioden 2009-2013. Forslaget er udtryk for en fortsat udbygning og videreudvik-
ling af de tidligere programmer i form af Handlingsplanen for et sikrere internet
1999-2004
1
henholdsvis Safer Internet plus 2004-2008
2
.
Formålet med programmet er at fremme en sikrere brug af internettet og andre
kommunikationsteknologier, især for børn, og at bekæmpe ulovligt indhold og
skadevoldende adfærd i onlineverdenen.
I forhold til tidligere programmer sættes der fokus på risikoen for cybermobning
og forebyggelsen af seksuelle overgreb. Der skitseres fire aktionslinjer i forslaget:
Bekæmpelse af ulovligt indhold og skadevoldende adfærd online, sikrere forhold
i onlineverdenen, oplysning og bevidstgørelse af offentligheden og opbygning af
en videnbase.
Programmet foreslås at gælde i perioden fra 1. januar 2009 til 31. december 2013
med et budget på 55 millioner euro. Programmet forventes behandlet på rådsmødet
(uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008 med henblik på forhandling
mellem det franske formandskab og Europa-Parlamentet i anden halvdel af 2008.
2. Baggrund
Det nuværende program (Safer Internet
plus)
udløber med udgangen af 2008. På
den baggrund har Kommissionen udarbejdet nærværende forslag, der skal dække
perioden 2009-2013. Forslaget skal ses i forlængelse af de tidligere initiativer på
området (som udover Safer Internet
plus
fra 2004-2008 dækker over
Handlings-
planen for et sikrere internet
fra 1999-2004).
Ifølge den afsluttende evaluering af
Handlingsplanen for et sikrere internet
anses
EU “for at have spillet en pionerrolle ved på et tidligt tidspunkt at udpege ulovligt
og skadevoldende indhold på internettet som et alvorligt og vigtigt politisk problem
af betydning verden over”
3
.
1
Europa-Parlamentets og rådets afgørelse 276/199/EF af 25. januar 1999 og afgørelse
1151/2003/EF af 16. juni 2003.
2
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 854/2005/EF af 11. maj 2005 om et flerårigt
fællesskabsprogram til fremme af en sikrere brug af internettet og nye onlineteknologier.
3
Kommissionens meddelelse af 6. november 2006: ”Afsluttende evaluering af gennemfø-
relsen af den flerårige EF-handlingsplan til fremme af en mere sikker anvendelse af In-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555746_0003.png
Som forberedelse til nærværende forslag gennemførtes en konsekvensanalyse i pe-
rioden april-juli 2007, der blandt andet omfattede en offentlig onlinehøring og en
række målrettede høringer. Høringerne bekræftede, at de gennemførte tiltag har
virket efter hensigten, men det blev understreget, at det er nødvendigt at tilpasse
programmet efter de nye behov. Kommissionen bemærker således, at beskyttelse af
børn i onlineverdenen er en kilde til bekymring, som styrkes yderligere af, at der
dukker nye teknologier og tjenester op.
Kommissionen peger således på, at de mest alvorlige risici ved børns brug af onli-
neteknologier er tilfælde, hvor børn udsættes for seksuelt misbrug, der dokumente-
res gennem billeder, filer eller lydfiler og transmitteres via nettet, og tilfælde, hvor
de kontaktes af personer, der indleder venskab med dem i den hensigt at begå sek-
suelt misbrug ("grooming"), eller hvor de udsættes for mobning i onlineverdenen
(cybermobning).
På den baggrund konkluderer Kommissionen, at der fortsat er et behov for at kunne
adressere en række af de elementer, der indgår i det eksisterende program, Safer In-
ternet
plus.
Desuden udvides programmets rækkevidde med mulighed for indsats
mod grooming, cybermobning og for vidensopbygning hos alle berørte parter om
børns anvendelse af nye teknologier.
Programmet er først og fremmest udformet med henblik på at kunne takle fremtidi-
ge, endnu ukendte tendenser i onlineverdenen og de deraf følgende udfordringer,
som vil få stigende betydning i de kommende år. Kommissionen har peget på, at
det i perioden 2009-2013 vil blive afgørende at kunne træffe passende foranstalt-
ninger for at beskytte børn i onlineverdenen.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 153 om forbrugerbe-
skyttelse. Forslaget skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter procedu-
ren om fælles beslutningstagen i henhold til EF-traktatens artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med programmet er at fremme en sikrere brug af internettet og andre
kommunikationsteknologier, navnlig for børn, og at bekæmpe ulovligt indhold og
skadevoldende adfærd i onlineverdenen. Endvidere sigter programmet mod at be-
kæmpe potentielt skadevoldende adfærd på nettet samt sikre, at brugerne er klar
over, hvilke risici der er på nettet, og hvilke forholdsregler de bør træffe.
For at nå dette mål vil programmet især lægge vægt på praktisk hjælp til slutbru-
gerne - især børn, forældre, omsorgspersoner og lærere - ved at tilskynde til part-
nerskaber med deltagelse af flere berørte parter. I de tilfælde, hvor indhold og tje-
ternettet ved bekæmpelse af ulovligt og skadeligt indhold på globale net” (KOM (2006)
663 endelig)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nester er tilgængelige og kan benyttes både med og uden netforbindelse (for ek-
sempel videospil) kan programmet behandle begge typer adgang og brug for at sik-
re en sammenhængende risikostrategi.
I forhold til det nuværende program, Safer Internet
plus,
udvides programmets
rækkevidde med henblik på a) at lægge særlig vægt på at beskytte sårbare børn i
onlineverdenen, især mod "grooming" og cybermobning, og b) at give alle berør-
te parter større viden om, hvordan børn bruger nye teknologier. Til gengæld ind-
går der ikke længere en indsats mod uønskede reklamehenvendelser (spam).
Spam er et problem for alle brugere uanset alder og er dækket af andre af Kom-
missionens initiativer.
Programmet har fire aktionslinjer:
1. Bekæmpelse af ulovligt indhold og skadevoldende adfærd online
Aktionslinjen svarer til den første aktionslinje under Safer Internet
plus-
programmet. Rækkevidden er udvidet til at omfatte grooming og cybermobning.
Formålet med aktionslinjen er at begrænse mængden af ulovligt indhold, der cirku-
lerer i onlineverdenen og gøre en indsats mod skadevoldende adfærd på nettet. Der
vil især blive sat fokus på onlinedistribution af materiale, der viser seksuelt mis-
brug af børn, grooming og mobning
i onlineverdenen.
Det foreslås, at der ydes støtte til kontaktpunkter, der gør det lettere for brugerne at
anmelde ulovligt indhold og skadevoldende adfærd på nettet. Disse kontaktpunkter
bør have nær forbindelse til andre tiltag på nationalt plan (for eksempel selvregule-
rings- og oplysningstiltag) og samarbejde på europæisk plan om grænseoverskri-
dende problemer og udveksling af bedste praksis.
Endvidere vil denne aktionslinje omfatte tiltag for at tilskynde til udvikling og brug
af tekniske redskaber til at håndtere ulovligt indhold og skadevoldende adfærd på
nettet. Aktionslinjen vil også omfatte aktiviteter til fremme af samarbejde og ud-
veksling af bedste praksis mellem en bred vifte af berørte parter på europæisk og
internationalt plan. Der kan være brug for andre metoder og andre typer eksperti-
se til at takle skadevoldende adfærd på nettet som mobning og grooming. Pro-
grammet vil gribe de tekniske, psykologiske og sociologiske aspekter af disse
problemer an og fremme samarbejdet mellem de berørte parter. Aktiviteter ved-
rørende disse spørgsmål kan også indarbejdes i de øvrige foranstaltninger.
2. Sikrere forhold i onlineverdenen
Aktionslinjen kombinerer to af aktionslinjerne under Safer Internet
plus-
programmet, der har til formål at forsyne forældre med redskaber til at øge sikker-
heden (hjælp til selvhjælp) og at tilskynde branchen til selvregulering.
Aktiviteterne skal bringe de berørte parter sammen med henblik på at finde midler
til at gøre onlineverdenen mere sikker og beskytte børn mod skadevoldende ind-
hold og adfærd. Der skal blandt andet gøres en indsats for at få de berørte parter til
at påtage sig et ansvar, stimulere samarbejde og sikre udveksling af erfaringer og
bedste praksis mellem parterne på europæisk og internationalt plan. Det er målet at
fremme udvikling og iværksættelse af selvreguleringssystemer og at forsyne bru-
gerne med redskaber og applikationer, der kan hjælpe dem til at håndtere skade-
voldende indhold.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555746_0005.png
Som et nyt element vil der blive lagt særlig vægt på at inddrage børn og unge i ak-
tiviteterne for at få bedre indsigt i deres synspunkter og erfaringer med hensyn til
brug af onlineteknologier og drage fordel af deres bidrag, når der skal udformes op-
lysningstiltag, redskaber, materialer og politikker.
Det kan bemærkes, at spørgsmålet beskyttelse af personlige oplysninger ved fær-
den på internettet (privacy) er et emne, som varetages særskilt i privacy-direktivet
4
3. Oplysning og bevidstgørelse af offentligheden
Denne aktionslinje var også et vigtigt element i Safer Internet
plus-programmet.
Målet for aktionslinjen er at gøre især børn, forældre, omsorgspersoner og lærere
mere bevidste om de muligheder og risici, der er forbundet med at bruge onlinetek-
nologi, og mulige forholdsregler af hensyn til sikkerheden i onlineverdenen.
Der vil blive iværksat koordinerede tiltag for at forsyne brugerne overalt i Europa
med tilstrækkelige oplysninger om muligheder, risici og måder at håndtere disse
på. Der vil blive ydet støtte til kontaktpunkter, hvor forældre og børn kan få svar på
spørgsmål om, hvordan de tager vare på sikkerheden i onlineverdenen. Der vil bli-
ve lagt vægt på omkostningseffektive midler til at formidle oplysning til et stort an-
tal brugere.
På grundlag af de erfaringer, der er gjort, vil der blive iværksat en ekstra indsats for
at tilskynde skolerne til at sørge for, at oplysningerne og bevidstgørelsesindsatsen
når ud til børnene. Der vil blive lagt særlig vægt på udvikling og/eller kortlægning
af effektive midler, metoder og redskaber til oplysning og bevidstgørelse, der kan
genbruges i andre dele af oplysningsnetværket på en omkostningseffektiv måde.
Der vil også blive gjort en indsats for at sikre udveksling af bedste praksis og sam-
arbejde på europæisk plan.
4. Opbygning af en videnbase
Aktionslinjen er ny, om end nogle af de aktiviteter, der blev gennemført under Sa-
fer Internet
plus,
allerede har leveret bidrag til videnbasen.
Der oprettes og udbygges en videnbase med henblik på at sikre, at eksisterende og
nye former for brug af onlineteknologier og de relevante risici og følger heraf gri-
bes an på en passende måde. Videnbasen skal endvidere danne grundlag for kort-
lægning af både kvantitative og kvalitative aspekter i denne sammenhæng.
Den opbyggede viden vil blive udnyttet i gennemførelsen af programmet og i ud-
formningen af passende tiltag for at gøre onlineverdenen sikker for alle brugere.
Aktiviteterne vil gå ud på at koordinere undersøgelser på relevante områder i og
uden for EU og opbygge viden om børns (stadig nye) måder at bruge onlinetekno-
logier på, og om hvilke risici og potentielt skadelige virkninger brugen af online-
teknologi kan have for dem, herunder tekniske, psykologiske og sociologiske
aspekter.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikations-
sektor
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555746_0006.png
Undersøgelserne under denne aktionslinje kan også vedrøre metoder og midler til
oplysning og bevidstgørelse, vurdering af sam- og selvreguleringsordninger, for-
skellige tekniske og ikke-tekniske løsninger samt andre relevante aspekter, der
måtte vise sig.
Ovennævnte foranstaltninger vil ikke omfatte forskningsaktiviteter, der kan udføres
under det syvende rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling (2007 -
2013). Rammeprogrammet omfatter et forskningsområde vedrørende ungdomsrela-
terede ændringer i livsstil og forbrugsmønstre, som kan danne grundlag for forsk-
ning i spørgsmål om børns sikkerhed på internettet.
Der vil blive tilskyndet til internationalt samarbejde som et fast element under
samtlige tiltag, i overensstemmelse med de særlige mål, der opstilles.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Dette forventes ikke at ske
før andet halvår af 2008.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekven-
ser udover indvirkningen på EU’s budget. Forslaget medfører en udgift på EU’s
budget på 55 mio. EUR (løbende priser) fordelt ligeligt ud over perioden 2009 til
2013. Danmark betaler ca. 2 procent af EU’s udgifter, svarende til en statslig ud-
gift ved programmet på 8,25 mio. kr. i den 5-årige periode. Hertil kommer, at
virksomheder, organisationer mv., der frivilligt vælger at deltage i programmet,
også vil skulle bidrage med egne midler til finansieringen af de enkelte projekter
under programmet. Graden af denne medfinansiering er dog ikke mulig at opgøre
på forhånd.
Forslaget forventes ikke at få samfundsøkonomiske eller miljømæssige konse-
kvenser, og det forventes heller ikke at have konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
9. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation.
Forbrugerrådet
(FBR) kan støtte Kommissionens initiativ og finder, at de fire
foreslåede fokusområder alle er meget velbegrundede og nødvendige. Derudover
foreslår FBR dog, at Kommissionen sætter fokus på beskyttelse af børns privacy
online.
FBR bemærker, at børn og unges stigende brug af sociale online netværk, fra
danske sider som Arto.dk og amerikanske Facebook, medfører en ekstrem gene-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555746_0007.png
rering af personlige data, som kan udveksles på kryds og tværs og udnyttes
kommercielt uden brugerens indsigt eller kontrol. Der ses hos FBR derfor et
presserende behov for at få kortlagt konsekvenserne af denne nye og populære
kommunikationsform, herunder en vurdering af den retlige beskyttelse og de rent
aftalemæssige konstruktioner. Derudover ser FBR ligeledes behov for – på linie
med Kommissionens 3. punkt om oplysning og bevidsthedsgørelse af offentlig-
heden – at få gjort børn, forældre og lærere mere bevidste om de muligheder og
risici, der er forbundet med at afgive personlige oplysninger på nettet. De færre-
ste børn har således ifølge FBR mulighed for at gennemskue, hvilke konsekven-
ser det kan have, at personlige oplysninger og billeder med ét bliver hver mands
eje på nettet.
Udfordringerne ved privacy i forhold til børn og unge ses hos FBR som noget
forholdsvist nyt, men allerede af et stort omfang. FBR håber derfor, at Danmark
vil arbejde for, at emnet inddrages i Kommissionens forslag til det nye Safer In-
ternet-program, som skal dække perioden 2009-2013.
Telekommunikationsindustrien
(TI) kan helt sympatisere med målsætningen
for det forelagte program, og konstaterer, at man i Danmark er langt fremme på
feltet via frivillige aftaler og indsatser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter det nye forslag til et Safer Internet-program, da det udgør en
fortsat udbygning og videreudvikling af det nuværende program, der har vist sig
at være en succes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af de indledende drøftelser i Rådet forventes der en positiv holdning
blandt de øvrige medlemsstater på grund af det nye forslags karakter af udbyg-
ning og videreudvikling af det nuværende program.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. april 2008.
7