Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2868 - Uddannelse m.v. Bilag 7
Offentligt
566507_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Referat til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet(uddannelse
og ungdom) 22. maj 2008
UDDANNELSE
8. Udkast til Rådets konklusioner om flersprogethed
– Vedtagelse (Offentlig debat). Dokument 9022/08.
Formålet med konklusionerne er at fremme europæisk samarbejde om
flersproglighed gennem brug af den åbne koordinationsmetode samt
udveksling af god praksis og erfaringer. Medlemslandene opfordres bl.a.
til at tage passende skridt til at skabe effektiv sprogundervisning og støtte
sproglæring i et livslangt perspektiv – herunder gøre eksisterende res-
sourcer og infrastruktur bedre tilgængelige.
Konklusionerne blev vedtaget.
9. Udkast til Rådets konklusioner om voksenuddannelse
– Vedtagelse (Offentlig debat). Dokument 9205/08.
Konklusionerne understreger at voksenuddannelse kan give økonomiske
og sociale fordele, som bedre beskæftigelse, adgang til bedre kvalitets-
jobs, mere ansvarlige borgere, øget offentlig deltagelse, og samtidig give
individuelle fordele, som bedre personlig udfoldelse, forbedret sundhed
og øget selvværd.
Konklusionerne opstiller eksempler på tiltag, som kan fremme voksen-
uddannelse, og som medlemslandene og Kommissionen kan adressere
efter behov - bl.a. udvekslingen af god praksis, anerkendelse af uddan-
nelse, identificere og fjerne barrierer for voksenuddannelse og inddragel-
se af alle interessenter.
Konklusionerne blev vedtaget.
28. maj 2008
Sags nr.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
566507_0002.png
2
10. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om det
europæiske år for kreativitet og innovation (2009)
– Generel indstilling (Offentlig forhandling). Dokument 7755/08 &
8935/08.
Den generelle indstilling blev vedtaget efter en kort præsentation ved
Kommissionen, der bl.a. opfordrede til national og international debat
om emnet samt pegede på, at kreativitet og innovation er af væsentlig
betydning både i forhold til Europas økonomiske vækst og for realisering
af det enkelte individs potentiale.
11. Udkast til konklusioner vedtaget af Rådet og repræsentanterne
for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om fremme af
kreativitet og innovation gennem uddannelse og erhvervsuddan-
nelse
– Udveksling af synspunkter og vedtagelse (Offentlig debat). Dokument
9207/08.
Under bordrunden blev der generelt fokuseret på sammenhængen til
målsætningerne i Lissabon-strategien, talentpleje, fremme af iværksætter-
ånd, samt lærernes og uddannelsessystemernes betydning.
Danmark understregede:
At både de grundlæggende færdigheder, der måles i PISA-
undersøgelserne, og de kreative og innovative kompetencer, som
bl.a. har betydning for udvikling af en iværksætterkultur, skal
fremmes.
At kreativitet og innovation ikke skal fremmes ved at etablere nye
fag, men som integreret del af de eksisterende fag.
At på erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser
skal der lægges vægt på udvikling af entreprenørskab, og generelt
skal der arbejdes med talentpleje.
At den teknologiske udvikling vil medføre nye forudsætninger
for undervisningen, og det er væsentligt at udnytte de mulighe-
der, som en integreret del af de allerede eksisterende fag.
At der er behov for samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner,
forskere, universiteter og professionshøjskolerne om udvikling af
nye undervisningsmetoder. Endvidere er der behov for at udvikle
offentlige og private samarbejder.
Konklusionerne blev vedtaget.
UNGDOM
12. Udkast til resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for
medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om deltagelse af
unge med færre muligheder
– Udveksling af synspunkter og vedtagelse (Offentlig debat). Dokument
9133/08.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Gennemgående temaer i bordrunden var bl.a. vigtigheden af tidlig ind-
griben, brug af mentorordninger, behov for erfaringsudveksling, behov
for tværgående indsats, bekæmpelse af tidligt skolefrafald, at engagement
i aktiviteter indenfor sport og kultur med fordel kan indgå i strategier til
fordel for unge med færre muligheder, samt at uddannelse og beskæfti-
gelsesmuligheder er afgørende for at undgå eksklusion.
Danmark fremhævede to eksempler: 1) bestræbelserne for at modvirke
tidligt skolefrafald på erhvervsuddannelserne, og 2) det nye lovkrav om,
at kommunerne skal tilbyde unge med særlige behov særligt tilrettelagte
uddannelsestilbud.
Derudover pegede Danmark på, at der inden for den åbne koordinati-
onsmetode bør gives særlig prioritet til unge med færre muligheder og
arbejdes for at sikre en koordineret indsats for at sikre bedre vilkår for
gruppen. Danmark fremhævede afslutningsvis, at Det Europæiske Insti-
tut for Udvikling af Specialundervisning(som ligger i Danmark) gennem
årene har bidraget til en forstærket indsats via en række fælles initiativer i
de europæiske lande, som et godt eksempel på samarbejde på området.
Kommissionen oplyste, at man vil prioritere unge med færre muligheder
i forbindelse med programmet Unge i bevægelse, samt at konklusionerne
også vil blive afspejlet i Kommissionens kommende udspil om den frivil-
lige sektor.
Konklusionerne blev vedtaget.