Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2867 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
7. maj 2008
FVM 533
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. maj 2008
____________________________________________________________________
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring af plantebe-
skyttelsesmidler
- Politisk enighed
KOM (2006) 388 og KOM (2008) 93
Side 2
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om statistik over plantebeskyttel-
sesmidler.
- Tidlig forelæggelse
KOM (2006) 778
Side 2
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæg-
gelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere for så vidt angår støtteordningen
for bomuld
- Tidlig forelæggelse
KOM (2007) 701
Side 2
Forslag til Rådets direktiv om afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugtplan-
ter bestemt til frugtproduktion
- Tidlig forelæggelse
KOM (2007) 31
Side 6
2.
3.
4.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 19. maj 2008
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler
KOM (2006) 388 og KOM (2008) 93
Se særskilt notat fra Miljøministeriet.
2.
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om statistik over plante-
beskyttelsesmidler
KOM (2006) 778
Se særskilt notat fra Miljøministeriet.
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om
fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direk-
te støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere for så vidt
angår støtteordningen for bomuld
KOM (2007) 701
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. november 2007.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
I april 2004 vedtog Rådet en reform af bomuldssektoren med ikrafttrædelse 1. januar 2006. Refor-
men indebar, at bomuldsstøtten fra at være en produktionsstøtte skulle overgå til at være delvist af-
koblet. Efter vedtagelsen af reformen anlagde Spanien et annullationssøgsmål ved EF-Domstolen,
der ved dom afsagt den 7. september 2006 annullerede den vedtagne bomuldsreform, da man fandt,
at proportionalitetsprincippet var tilsidesat. På den baggrund har Kommissionen foretaget to selv-
stændige analyser, henholdsvis af de socioøkonomiske aspekter af bomuldsproduktion samt af de
miljømæssige virkninger af bomuldsordningen. Kommissionen har fremsat nyt forslag til reform,
hvor man konkluderer, at det nuværende regime (2004 reformen) skal fortsætte med mindre æn-
dringer, hvilket vil indebære 65 % afkobling og 35 % til nationale konvoluter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 701 af 9. november 2007 fremsendt forslag til Rådets forord-
ning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af den fælles landbrugs-
politiks fælles regler for ordninger for direkte støtte og fastlæggelse af støtteordninger for producen-
ter af bomuld.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 samt stk. 6 i Protokol 4 om bomuld i tiltrædel-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0003.png
sestraktaten for Grækenland, som i 1986 blev udvidet til også at gælde Spanien og Portugal. Forsla-
get kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Der er kun fire lande i EU, der har tradition for bomuldsproduktion, nemlig Grækenland, Spanien,
Portugal og Bulgarien, hvoraf Grækenland er den mest betydningsfulde aktør med 76 % af EU's
samlede bomuldsproduktion. I forbindelse med Grækenlands tiltrædelse i EU blev det i en protokol
til tiltrædelsesakten fastlagt, at Fællesskabet skulle sikre bomuldsproducenterne en acceptabel ind-
komst i de regioner, hvor bomuld er vigtig for landbrugsøkonomien. I 2005 udgjorde bomuld om-
kring 9 % af Grækenlands samlede landbrugsproduktion. EU står alene for 2 % af verdens bom-
uldsproduktion.
I april 2004 vedtog Rådet en reform af bomuldssektoren med ikrafttrædelse 1. januar 2006. Refor-
men indebar, at bomuldsstøtten fra at være en produktionsstøtte skulle overgå til at være
delvist afkoblet (65 % afkoblet; 35 % koblet). Baggrunden var, at det efter vedtagelsen af reformen
af den fælles landbrugspolitik den 29. september 2003 ville være et naturligt skridt også at integrere
dele af bomuldsstøtten i enkeltbetalingsordningen for at skabe en øget markedsorientering.
Efter vedtagelsen af reformen anlagde Spanien et annullationssøgsmål ved EF-Domstolen, der an-
nullerede bomuldsreformen ved dom afsagt den 7. september 2006, da man fandt, at proportionali-
tetsprincippet var tilsidesat, idet der forud for reformen ikke var foretaget de nødvendige konse-
kvensvurderinger, der inkluderede arbejdsomkostningerne i beregningen af produktionsomkostnin-
gerne og den potentielle virkning for den lokale bomuldsindustri.
Det fremlagte forslag tager hensyn til manglerne angivet af EF-Domstolen. Kommissionen har fore-
taget to selvstændige analyser, henholdsvis af de socioøkonomiske aspekter af bomuldsproduktion
samt af de miljømæssige virkninger af bomuldsordningen. Derudover har Kommissionen bl.a. af-
holdt seminarer og workshops for relevante interessenter. På den baggrund konkluderer Kommissi-
onen i forslaget, at det nuværende regime (2004 reformen) skal fortsætte med mindre ændringer.
Forslaget bygger således fortsat på ønsket om en mere konkurrencedygtig, bæredygtig og markeds-
orienteret bomuldssektor, der bedre harmonerer med WTO-reglerne samt den fælles landbrugspoli-
tik i EU. Endvidere lægges op til en prioritering af producentindkomsterne og ikke af produktions-
støtte ved at overføre en betydelig del af de nuværende produktionsafhængige direkte betalinger til
enkeltbetalingsordningen.
Kommissionen foreslår, at 65 % af produktionsstøtten bevares afkoblet (som vedtaget i 2004-
reformen) og integreret i enkeltbetalingsordningen, idet man fremhæver, at bomuldsproduktionen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0004.png
hermed vil blive omfattet af bestemmelserne om krydsoverensstemmelse og god landmandspraksis i
forordning (EF) nr. 1783/2003.
Kommissionen påpeger, at produktionen af bomuld finder sted i økonomisk tilbagestående områder,
hvor fuld afkobling af støtten vil være forbundet med risiko for produktionsophør og faldende kon-
kurrencedygtighed i landdistrikterne. Kommissionen foreslår derfor, at medlemslandene fortsat be-
holder de resterende 35 % af den tidligere produktionsstøtte i form af en national konvolut, der af
medlemsstaterne fordeles pr. ha. bomuld; det vil sige en koblet støtte. Kombinationen af en afkoblet
og en koblet støtte forventes at ville medføre en mere miljøvenlig produktion samt en acceptabel
indkomst i bomuldsregioner som aftalt i tiltrædelsesprotokollen.
Det maksimale støtteareal på 450.597 ha (370.000 ha i Grækenland, 70.000 i Spanien, 360 ha i Por-
tugal, 10.237 ha i Bulgarien) videreføres. Det samme gælder støtten pr. ha.
For at fremme produktion af kvalitetsbomuld tilskynder Kommissionen producenterne til deltagelse
i producentorganisationer. Producentorganisationerne finansieres gennem dets medlemmer og
gennem et EU-tilskud. Tilskuddet til medlemmer af en producentorganisation foreslås nedsat i for-
hold til reformen vedtaget i 2004 fra 10 €/ha til 3 €/ha.
Kommissionen ønsker endvidere at undersøge muligheden for indførelse af et oprindelsescertifikat
samt informations- og salgsfremmekampagner for bomuld.
Formandskabet forventes at fremsætte et kompromisforslag indeholdende en reduktion af garanti-
arealet, hvorefter støtten pr. hektar kan forhøjes tilsvarende. Den samlede støtte forhøjes ikke, og
forholdet mellem koblet og afkoblet støtte på 65/35 ændres ikke.
Støtten er efter Kommissionens opfattelse inden for rammerne af udkastet til en ny WTO-aftale.
Kompromisforslaget vil indeholde nationale rammebeløb til nationale programmer med en række
støttemuligheder med vægt på strukturudvikling og kvalitetsproduktion.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse den 7. maj 2008.
Konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser udover indvirkningen på EU’s
budget. Udgifterne til enkeltbetalingsordningen for bomuld forventes at være uforandrede i forhold
til den nuværende situation.
Dog foreslås EU-støtten til medlemmer af en producentorganisation nedsat fra 10 €/ha til 3 €/ha,
hvorved det samlede EU-tilskud til medlemmer af producentorganisationerne vil blive nedsat fra
omkring 4,4 mio. € til 1,4 mio. €. Besparelsen på 3 mio. € skal modregne nye udgifter, der ventes at
komme på et senere tidspunkt til information og promotion i sektoren.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0005.png
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller nævneværdige
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.
Forslaget forventes at berøre beskyttelsesniveauet positivt.
Høring
Ved møde i § 2-udvalget den 12. november 2007 var der ingen bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på at opnå en øget markedsorientering af bomuldsproduktionen i EU via
afkobling af støtten samt overførsel af midler til søjle II. Videst mulig afkobling af støtten vil end-
videre imødekomme danske og EU målsætninger ift. WTO-forhandlingerne og i særdeleshed i for-
hold til de bomuldsproducerende udviklingslandes behov. Henset til EF-Domstolens afgørelse vedr.
EU's traktatmæssige forpligtelser kan regeringen støtte orienteringen i Kommissionens forslag. Der
lægges vægt på, at den nuværende ordning ikke ændres i retning af yderligere koblet støtte.
Regeringen finder, at Kommissionen i forbindelse med et evt. kompromisforslag, der indebærer en
reduktion af garantiarealet og deraf følgende forhøjelser af den koblede støtte pr. hektar bør sikre, at
det er i overensstemmelse med det udkast til bestemmelser for landbrug, der drøftes i WTO. Det
gælder navnlig udkastets tekst vedrørende støtte til bomuld under den ”blå boks”.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det kan forventes, at de bomuldsproducerende lande vil være imod forslaget. Disse lande vil ønske
en lavere afkoblingsgrad, da det kan forventes, at de vil give udtryk for bekymring for sektorens
fremtid og tab af arbejdspladser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt folketingsgrupperne ved møde i Statsministeriet den 23. november for-
ud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26.-27. november 2007, jf. samlenotat oversendt den
16. november 2007.
Det tidligere nu annullerede reformforslag for bomuld blev sidst forelagt Folketingets Europaudvalg
den 16. april 2004 forud for ekstraordinært Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april 2004
jf. samlenotat af 7. april 2004.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0006.png
4.
Forslag til Rådets direktiv om afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og
frugtplanter bestemt til frugtproduktion
KOM (2007) 31
Revideret grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 5. marts 2007. Ændringer er
markeret i marginen.
Resumé
Forslaget er en sammenskrivning og omarbejdning af det nuværende rådsdirektiv 92/34/EØF på
området. Foruden en forenkling og tydeliggørelse af teksten søges der med dette forslag stillet nye
krav om officielle beskrivelser og registrering af alle sorter af frugtplanter. Forslaget har ikke kon-
sekvenser for beskyttelsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 31 af 29. januar 2007 fremsendt forslag til kodificering og
ændring af Rådets direktiv om afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter bestemt
til frugtproduktion. Forslaget er oversendt til Rådet den 30. januar 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
I forbindelse med etableringen af det indre marked blev der vedtaget tre rådsdirektiver om afsæt-
ning af henholdsvis pryd-, frugt- og grønsagsplanter, (91/682/EØF, 92/34/EØF, 92/33/EØF). Råds-
direktiv 91/682/EØF om prydplanter var i 1997-98 genstand for en proces om enklere lovgivning i
det indre marked. Det resulterede i et nyt rådsdirektiv 98/56/EF om prydplanteformeringsmateriale.
Med det aktuelle forslag søges der gennemført en tilsvarende proces for markedsføringsdirektivet
om frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter bestemt til frugtproduktion.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Med forslaget søger Kommissionen at forenkle lovgivningen og præsentere den, så kravene til kon-
trollen og leverandørernes produktion og markedsføring af frugtplanter tydeliggøres med henblik på
at sikre et mere gennemskueligt marked. Det sker ved mindre justeringer af definitioner og øvrig
tekst i direktivet samt ved at flytte alle tekniske bestemmelser fra basisdirektivet til kommende spe-
cifikke gennemførelsesbestemmelser.
Derudover indebærer forslaget en udvidelse af sortsbeskrivelses-bestemmelserne, der medfører et
generelt krav om officielle eller officielt accepterede sortsbeskrivelser og officiel registrering af sor-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0007.png
ter af frugtplanter. Dermed lægges der op til, at frugtplanter eller formeringsmateriale kun kan mar-
kedsføres, hvis sorten er:
-
-
-
officielt registreret som en nyhedsbeskyttet sort, eller
officielt registreret på anden vis, eller
almindelig kendt, og der foreligger en officielt accepteret sortsbeskrivelse.
Nye sorter, som ønskes bragt på markedet efter direktivets ikrafttræden skal, inden de kan markeds-
føres, være officielt registreret. Det skal ske på grundlag af en præsenteret sortsbeskrivelse for
myndigheden på baggrund af observationer og afprøvninger for at sikre, at de er selvstændige, ens-
artede og stabile (som ved SES-afprøvning). En sådan afprøvning kan tage fra 2 til 4 år afhængigt af
slægten.
Som følge af forslaget skal medlemslandene udarbejde en national sortsliste for frugtplanter.
Disse krav til officielle lister over sorter, der må markedsføres, er allerede velkendt fra store dele af
landbrugsområdet, hvor markedsbestemmelserne for frø af såsæd, markfrø og grønsagsfrø indehol-
der krav om, at sorter skal være på EU sortsliste for at måtte omsættes.
Genetisk modificerede frugtplanter må med forslagets ordlyd ikke registreres i sortskataloget, med
mindre bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer og Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer
iagttages.
Forslaget indeholder en hensigtserklæring om at udarbejde gennemførelsesbestemmelser, som und-
tager materiale fra sortskravet til sikring af den genetiske variation.
Der udestår endnu at fastlægge minimumskrav for inspektion af de forskellige arter (eksempelvis
kontrolhyppigheden af planter af den enkelte frugtart), detaljer om officiel registrering af sorter og
en maksimal godkendelsesperiode. Dette skal ske ved senere gennemførselsbestemmelser i komité-
procedure.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har i betænkning af 11. december 2007 udtalt sig om det foreliggende udkast til
direktiv. Parlamentet er i store træk enig i Kommissionens forslag, men præsenterer en række æn-
dringsforslag, herunder, at leverandører af formeringsmateriale eller frugtplanter bør være speciali-
seret inden for denne sektor. Afsnittet om, at mindre producenter fritages for kravene om registre-
ring, udgår. Firmaer i tredjelande, der eksporterer formeringsmateriale og frugtplanter foreslås regi-
streret, mens leverandører i EU skal have en markedsføringstilladelse for formeringsmateriale. Eu-
ropa-Parlamentet foreslår bl.a. også, at genetisk modificerede sorter undergår en særlig risikovurde-
ring.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0008.png
Gældende dansk ret
Området er reguleret efter lov om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april
1999. Nærmere bestemmelser er fastsat i bekendtgørelse nr. 925 af 16. juli 2007 om planter og be-
kendtgørelse nr. 1719 af 21. december 2006 om betaling for plantesundhedskontrol m.m.
Konsekvenser
Forslaget om en udvidelse af sortsbeskrivelses- og -registreringsbestemmelserne vil indebære admi-
nistrative og finansielle omkostninger til myndighedens indhentning af oplysninger samt udarbej-
delse og efterfølgende vedligeholdelse af en officiel dansk sortsliste for frugtplanter. Disse omkost-
ninger anslås til at udgøre ca. 150.000 kr. i opstartsåret og herefter ca. 30.000 kr. årligt.
Forslaget vil derudover indebære øgede omkostninger for erhvervet i form af afholdelse af udgifter
til rekvirering af sortsafprøvninger og –beskrivelser for alle nye sorter, der ønskes markedsført (og
ikke som nu kun for sorter, som ønskes nyhedsregistreret). Virksomhedernes omkostninger til
sortsafprøvning kan anslås til ca. 17.800 kr. pr. sort pr. år, som sorten er i afprøvning (2-4 år) samt
5.000 kr. til sortsbeskrivelse, jf. CPVO 2008 (Community Plant Variety Office).
Den myndighedskontrol og -administration, der finder sted i medfør af det eksisterende direktiv om
afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter bestemt til frugtproduktion har hidtil
været fuldt brugerbetalt.
Forslaget har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Høring
Ved skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) den 1. april 2008 kom der ikke yderligere bemærknin-
ger.
I §2-udvalget (landbrug) har Dansk Gartneri givet udtryk for, at der ifølge forslagets art. 7 sker en
opstramning af sortsbestemmelserne, således at frugtplanteformeringsmateriale eller frugtplanter
fremover kun må markedsføres, hvis sorten er officielt beskrevet (nyhedsbeskyttet eller i et officielt
sortskatalog).
Trods det, at denne vil indebære en øget beskyttelse af forædlerrettigheder, finder Dansk Gartneri
det ikke acceptabelt, at der indføres skærpede sortsbestemmelser. I praksis vil det medføre krav om
officielle sortsafprøvninger og udarbejdelse af sortsbeskrivelser for ikke-nyhedsbeskyttede sorter og
endvidere udarbejdelse af en officiel national sortsliste. De administrative omkostninger hertil samt
omkostningerne til sortsafprøvning m.v. vil påhvile erhvervet, da der er fuld brugerbetaling på om-
rådet.
Da erhvervet i forvejen er pålagt store kontrolomkostninger tager Dansk Gartneri derfor afstand fra
forslaget om skærpede sortsbestemmelser og ønsker derfor, at der i de kommende forhandlinger om
forslaget arbejdes for en bevarelse af direktivets nuværende sortsbestemmelser.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555731_0009.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser den del af forslaget, der handler om at forenkle reglerne, herunder tydeliggørelse
af definitioner og tekst i forhold til det eksisterende direktiv, velkomment.
De begrænsede og fleksible krav til beskrivelse af frugtsorter i den hidtidige lovgivning har i Dan-
mark ikke givet anledning til problemer i planteproduktionen, markedsføringen og frugtavlen i
praksis. Efter regeringens opfattelse er der derfor ikke behov for at indføre et udvidet krav om offi-
cielle sortsbeskrivelser og officiel registrering af sorter af frugtplanter, ligesom der ikke er behov
for, at alle frugtplanter, der markedsføres, skal være af en registreret sort opført i et officielt sortska-
talog.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget om at stille strengere krav til de officielle myndigheders beskrivelse og registrering af sor-
ter af frugtplanter mødte modstand fra flere lande ved indledningen af forhandlingerne. Det vurde-
res dog, at et flertal af medlemslande nu vil støtte det samlede forslag, herunder sortsbestemmelser-
ne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om forslaget den 5. marts 2007.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
9