Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2867 - landbrug og fiskeri Bilag 3
Offentligt
557994_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU-koordinationen
4. maj 2008
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg og Miljø og Planlægningsudvalg
Rådsmøde (Land & fisk) den 19 - 20. maj 2008
1.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
Politisk enighed
Kommissionens forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om
statistik over plantebeskyttelsesmidler.
Tidlig forelæggelse
Side 2
2.
Side 19
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0002.png
Punkt 1: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
KOM(2006) 388
- Politisk enighed
Revideret notat
Resumé
Kommissionen foreslår, at ændre direktiv 91/414/EØF om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler. Hovedelementerne i forslaget er, at aktivstoffer godkendes på EU niveau
efter bestemte kriterier, og der opstilles afskæringskriterier for, hvornår et stof ikke kan godkendes.
For plantebeskyttelsesmidler indføres ifølge forslaget en tvungen gensidig anerkendelse af
godkendelser givet af et andet land i den zone, landet tilhører. Endvidere indføres krav om
substitution af særligt problematiske plantebeskyttelsesmidler. Endelig indføres tidsubegrænsede
godkendelser af aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler samt godkendelsesprocedurer for
aktivstoffer med lav risiko og basisstoffer.
Forslaget vurderes samlet set at få negativ indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Status
Kommissionen sendte den 18. juli 2006 ovennævnte forslag til Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37(2) og artikel 152(4)(b), og skal derfor vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Sagen har senest den 14. december 2007 været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg til orientering.
Forslaget blev præsenteret for Rådet (landbrug og fiskeri) på dets møde den 18. september 2006.
Forslaget er sat på dagsordenen for Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. maj 2008 med
henblik på politisk enighed om fælles holdning.
2. Formål og indhold
Forslaget skal erstatte det nuværende direktiv 91/414/EØF om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler. Revisionen af 91/414 har ifølge Kommissionen til formål at sikre et
højere beskyttelsesniveau for miljø og sundhed, og at få det indre marked til at fungere mere
effektivt herunder at sikre landbrugerne i de forskellige medlemsstater lige adgang til
plantebeskyttelsesmidler. Herudover anfører Kommissionen også, at forslaget skal skabe mere
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0003.png
åbenhed, undgå at dyreforsøg gentages og opdatere procedurer og funktioner i relation til den
Europæiske Fødevareautoritet.
I forhold til det gældende direktiv 91/414/EØF er de væsentligste ændringer:
Godkendelse af aktivstoffer
Aktivstoffer skal godkendes på EU-niveau lige som i det nuværende direktiv. Der anføres nogle
generelle kriterier, stofferne skal opfylde for at kunne blive godkendt. Men som noget nyt indføres
endvidere afskæringskriterier, hvorefter stofferne ikke kan godkendes, hvis de ikke opfylder de
nævnte kriterier. Kriterierne baserer sig på stoffernes iboende egenskaber (f.eks. POP kriterierne for
nedbrydelighed, bioakkumulering og giftighed) og ikke på en egentlig risikovurdering.
Godkendelse af plantebeskyttelsesmidler
Plantebeskyttelsesmidler godkendes af medlemsstaterne og må kun markedsføres og anvendes, hvis
de er godkendt. Der anføres, hvilke generelle kriterier, der skal være opfyldt for, at
plantebeskyttelsesmidlerne kan godkendes. Ved godkendelsen skal man bruge de ”Ensartede
Principper”, som ifølge forslaget videreføres, med de nødvendige ændringer, i form af vedtagelse af
en forordning i Komitéprocedure.
Zonegodkendelse og zoneinddeling
EU inddeles i tre zoner: en nordlig, en central og en sydlig. Danmark er i forslaget placeret i den
nordlige zone sammen med Estland, Letland, Litauen, Finland og Sverige. I forslaget er det
forudsat, at godkendelser af plantebeskyttelsesmidler givet af en medlemsstat i en zone efter
ansøgning skal accepteres af andre medlemsstater i zonen på de samme godkendelsesvilkår. Der
kan dog indføres yderligere vilkår for at beskytte forhandlere, brugere og arbejdere. Hvis det drejer
sig om godkendelse af plantebeskyttelsesmidler til brug i væksthuse eller til behandling af afgrøder
efter høst, skal alle andre medlemsstater acceptere det første lands godkendelse uafhængigt af i
hvilken zone, godkendelsen er givet.
Substitution
Aktivstoffer, der giver anledning til en vis bekymring udpeges som kandidater til substitution. Disse
bliver kun godkendt for 7 år i modsætning til de sædvanlige 10 år, hvis der er godkendt andre
aktivstoffer til det samme anvendelsesområde. De andre godkendte aktivstoffer skal være væsentligt
mindre giftige for brugere eller sprøjteførere eller have væsentligt færre risici for miljøet end det
aktivstof, der udpeges som kandidat for substitution. For aktivstoffer, der er kandidater til
substitution, er der ikke krav om tvungen gensidig anerkendelse. Ved den nationale vurdering af
plantebeskyttelsesmidler indeholdende et aktivstof, der er kandidat til substitution, skal midlet ikke
godkendes, hvis der findes passende alternative plantebeskyttelsesmidler eller ikke-kemiske
metoder.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0004.png
Tidsubegrænset godkendelse af aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler
Forslaget lægger op til, at aktivstoffer godkendes for højst 10 år. Derefter skal godkendelsen fornys,
og der er angivet procedurer for fornyelsen. Hvis godkendelsen kan fornys, løber den derefter i
ubegrænset tid med mindre, der kommer nye negative oplysninger om stoffet. Det samme gælder
for godkendelsen af plantebeskyttelsesmidler, der tidsmæssigt skal følge godkendelsen af
aktivstofferne. I dag gælder der ligeledes en frist på ti år for første godkendelse. Herefter er der
mulighed for ny tidsbegrænset godkendelse.
Negativliste for problematiske hjælpestoffer
Hjælpestoffer, der har en skadelig virkning på sundhed eller miljø, herunder grundvandet, skal
forbydes. De forbudte hjælpestoffer vil ved en komitébeslutning blive opført på bilag III til
forordningen.
Godkendelsesprocedurer for aktivstoffer med lav risiko og basisstoffer
Der indføres særlige godkendelsesprocedurer for aktivstoffer, der vurderes at være af lav risiko.
Disse stoffer godkendes for maksimalt 15 år ved den første godkendelse, derefter i ubegrænset tid.
Plantebeskyttelsesmidlerne skal nationalt godkendes som værende af lav risiko, hvis de kun
indeholder aktivstoffer, der er af lav risiko, hvis de ikke indeholder andre stoffer, der giver
anledning til bekymring, og hvis visse af de normale godkendelseskriterier er opfyldt.
Basisstoffer er stoffer, hvis hovedformål er et andet end plantebeskyttelse f.eks. salt eller eddike.
Plantebeskyttelsesmidler, der udelukkende indeholder ét eller flere basisstoffer, undtages fra
godkendelsesordningen.
Databeskyttelse og fælles brug af data
Undersøgelser, der indsendes for at forlænge eller revurdere en godkendelse af et aktivstof, er ikke
længere databeskyttet. Der er som i det nuværende direktiv regler om, at data i videst muligt
omfang skal deles, men med forslaget indføres en regel om, at forsøg og undersøgelser med
hvirveldyr skal deles, og eventuel uenighed om fordelingen af udgifter til disse kan pådømmes ved
de nationale domstole.
Integreret bekæmpelse af skadegørere
Der laves regler for principperne for god plantebeskyttelsespraksis samt i videst mulig udstrækning
principperne om integreret bekæmpelse af skadegørere og god miljøpraksis. Der kan vedtages
gennemførelsesbestemmelser, herunder minimumskrav vedrørende disse principper i
Komitéprocedure. Senest den 1. januar 2014 skal korrekt anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indebære overholdelse af principperne om integreret bekæmpelse af skadegørere.
Efter fremsendelsen af Kommissionens forslag er der fremsendt kompromisforslag fra
formandskabet. I dette kompromisforslag er der indsat forslag om 3 nye emner:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0005.png
Godkendelse af parallelprodukter
En medlemsstat skal give tilladelse til markedsføring og anvendelse af et produkt, der importeres
fra en anden medlemsstat, hvis produktet er identisk med et allerede godkendt produkt i den
medlemsstat, der skal give tilladelsen. Tilladelsen skal gives ved en simplificeret procedure senest
45 arbejdsdage fra ansøgningen modtages. Der er opsat en række kriterier for, hvornår et
plantebeskyttelsesmiddel er identisk med et allerede godkendt. Et af kriterierne er, at midlerne skal
være fremstillet af den samme producent eller under licens og ud fra den samme
fremstillingsmetode. Tilladelsen til parallelproduktet skal gives med samme udløbstid som original
produktet, også selv om godkendelseshaveren til originalproduktet selv tilbagekalder dette tidligere
end den oprindelige udløbstid.
Provisorisk godkendelse af plantebeskyttelsesmidler
Medlemsstaterne får mulighed for at give en foreløbig godkendelse i højst 3 år til et
plantebeskyttelsesmiddel, der indeholder et aktivstof, der endnu ikke er godkendt i EU. Det
forudsætter dog, at godkendelsen af aktivstoffet ikke har kunnet færdiggøres inden 2�½ år fra
ansøgningen, og at der, hvis det er relevant, er fastsat en maksimalgrænseværdi i spiselige afgrøder i
henhold til Forordningen om maksimalgrænseværdier 396/2005 (EF).
Markedsføring og anvendelse af bejdset korn/frø
Medlemsstaterne må ikke forhindre markedsføring og anvendelse af bejdset korn/frø, der er bejdset
med et plantebeskyttelsesmiddel, der er godkendt i mindst én medlemsstat med mindre, det
bejdsede korn/frø kan udgøre en alvorlig risiko for sundhed eller miljø i den importerende
medlemsstat. Hvis dette er tilfældet kan denne medlemsstat forbyde markedsføring og anvendelse
eller indføre restriktioner, men det skal forelægges den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed efter forskriftproceduren.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet afgav udtalelse om forslaget (1. behandling) den 23. oktober 2007, hvor
parlamentet vedtog 247 ændringsforslag, og som i høj grad imødekommer den danske holdning på
spørgsmålene om såvel zoneinddeling og gensidig anerkendelse som substitution.
For så vidt angår zoneinddeling og gensidig anerkendelse vedtog Parlamentet ændringsforslag der
fjerner zoneinddelingen og giver andre medlemsstater mulighed for at nægte gensidig anerkendelse
af godkendelsen, hvis kravene til godkendelse efter deres vurdering ikke er opfyldt, eller hvor det er
i strid med dens nationale pesticidhandlingsplan.
Med hensyn til substitution vedtog Parlamentet ændringsforslag der betyder, at aktivstoffer der kan
substitueres kun kan godkendes for en periode på 5 år og kun kan revurderes en gang hvorefter
stofferne skal udgå.
4. Nærhedsprincippet
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0006.png
Kommissionen vurderer, at en fremgangsmåde, hvor medlemsstaterne udelukkende selv træffer
foranstaltninger i relation til godkendelse af plantebeskyttelsesmidler ville skabe meget forskellige
niveauer for beskyttelse af menneskers og dyrs sundhed og for miljøet. Endvidere ville en uens
tilgang i medlemsstaterne skabe ulige konkurrencevilkår for landbrugerne i EU. Kun en indsats på
fællesskabsplan kan sikre forbedring af det indre marked for plantebeskyttelsesmidler. Regeringen
er enig med Kommissionens vurdering.
5. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Lov om kemiske stoffer og produkter samt bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler skal ændres.
Økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Kommissionen har udarbejdet en impact assessment (IA) i tilknytning til forordningen. Analysen i
denne IA behandler de økonomiske, miljømæssige og sociale indvirkninger ved provisoriske
godkendelser, gensidig anerkendelse og zoneinddeling, substitution, databeskyttelse og fælles brug
af data samt information af naboer. Analysen indeholder ikke en kvantitativ vurdering af forslagets
økonomiske konsekvenser, men en relativ vurdering (meget positiv, positiv, neutral, negativ, meget
negativ) for hhv. økonomi, sociale forhold og miljø af en række muligheder (politiske optioner) for
forslagets fem hovedelementer. Vurderingen er baseret på en spørgeskema- og interview-
undersøgelse hos de berørte parter. Mht. gensidige anerkendelser vurderes, at dette forventes
at medføre større udbud af plantebeskyttelsesmidler til små afgrøder, og det kan lede til øget
konkurrence og evt. billigere priser. Det vurderes ikke muligt at forudse økonomien i, og hvor
attraktivt det vil være at udvikle nye aktivstoffer, men der vil være færre omkostninger forbundet
med at få et produkt godkendt i flere medlemsstater. Analysen vurderer endvidere, at visse negative
effekter på miljøet må forventes pga. problemer med at vurdere alle miljø og klimatiske forhold i en
zone.
Da zoneinddelingen er et af de meget afgørende elementer i det nye forslags
godkendelsesordning, er der udarbejdet en mere tilbundsgående analyse af zoneinddelingens
økonomiske, sundheds- og miljømæssige konsekvenser for Danmark.
Analysen viser, at zonegodkendelsesordningen med tvungen gensidig anerkendelse, dvs. en
placering i såvel Nordzonen som i Mellemzonen, vil indebære fordele for landbrug og gartneri mv.
Fordelene vurderes at være størst ved indplacering i Mellemzonen. Gevinsterne er opgjort til en
nutidsværdi på 300-500 mio. kr. i Nordzonen og 400-600 mio. kr. i Mellemzonen. Herudover er der
fordele, som det ikke er muligt at kvantificere betydningen af, herunder bedre muligheder for
resistensforebyggelse. Det gælder ikke mindst for gartneri, frugtavl og planteskoleproduktion.
Producenter og importører af plantebeskyttelsesmidler vil ligeledes have fordel af en indplacering i
Mellemzonen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0007.png
Statsfinansielle konsekvenser
Mht. administrative konsekvenser må en tvungen gensidig anerkendelse af godkendelse af
plantebeskyttelsesmidler, der er godkendt i et andet land, der tilhører samme zone, forventes isoleret
set at reducere den administrative belastning af de nationale myndigheder i forbindelse med
godkendelsen af plantebeskyttelsesmidler. Det kan dog ikke udelukkes, at der for de stoffer, hvor
Danmark skal behandle ansøgningerne om godkendelse på vegne af alle lande i zonen, vil skulle
vurderes flere plantebeskyttelsesmidler, end der ellers skulle have været vurderet. Det var ikke
muligt i konsekvensanalysen af den foreslåede zoneinddeling umiddelbart at vurdere, om ordningen
vil give anledning til administrative lettelser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Som led i den økonomiske konsekvensanalyse af den foreslåede zoneinddeling er det desuden
vurderet og kvantificeret, hvilke miljømæssige konsekvenser forslaget vil have.
Grundvandet og plante- og dyrelivet vil blive påvirket negativt i begge zoner i forhold til den
nuværende situation. Vedrørende plante- og dyrelivet forventes det, at en Mellemzoneplacering vil
have væsentligt større negative effekter på dyre- og planteliv end en Nordzoneindplacering. Vedr.
grundvandet fremgår det af konsekvensanalysen, at der både i Nord- og Mellemzonen kan være tale
om betydelige samfundsøkonomiske tab. I Nordzonen er omkostningerne beregnet til 3,1-27 mia.
kr. og i Mellemzonen 3,4-27 mia. kr. over 50 år, hvis der ikke kan opnås mulighed for at afvise
pesticider, der udgør en trussel mod grundvandet. På det foreliggende grundlag vurderes den mindst
omkostningsfyldte løsning at være flytning af kildepladser, og de økonomiske konsekvenser
vurderes i så fald at udgøre 3,1-5,4 mia. kr. over 50 år. Såfremt flytning af kildepladser ikke er
tilstrækkeligt, vil der skulle anvendes andre afværgeforanstaltninger, hvilket vil bringe udgifterne
højere op. Sandsynligheden for at det bliver nødvendigt at rense grundvand, som anvendes til
drikkevand, er større i Mellemzonen end i Nordzonen på grund af væsentligt flere og mere
problematiske plantebeskyttelsesmidler i Mellemzonen end i Nordzonen.
En særlig problemstilling i forhold til grundvandet knytter sig til aktivstoffet dichlobenil. Det
fremgår af konsekvensanalysen, at hvis dichlobenil genintroduceres til anvendelse på udyrkede
arealer ved indplacering i Mellemzonen vil omkostningerne være 17-49 mia. kr. over 50 år.
Dichlobenil forventes ikke introduceret, hvis Danmark indplaceres i Nordzonen.
Mens de kvantificerbare fordele for brugerne er forholdsvis beskedne, så peger
grundvandsberegningerne på, at der er risiko for betydelige samfundsmæssige omkostninger inden
for drikkevandsforsyningen. Selv ved de mest optimistiske antagelser inden for
beregningsmodellens rammer ligger miljøomkostningerne langt over de fordele, det er muligt at
beregne på gevinstsiden, og det er vanskeligt at forestille sig, at de ikke-kvantificerede gevinster for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0008.png
jordbrugserhvervene kan opveje denne forskel. Dertil kommer, at det ikke har været muligt at
kvantificere de forventede skadevirkninger på plante- og dyreliv.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes samlet set at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark negativt. Indførelse af en
ordning med tvungen gensidig anerkendelse på samme godkendelsesvilkår af godkendelser givet af
et andet medlemsland i den samme zone kan risikere at få negative konsekvenser for
beskyttelsesniveauet i forhold til grundvand, miljø og sundhed. Danmark kan blive tvunget til at
godkende plantebeskyttelsesmidler, der er godkendt under andre forhold, og som vurderes at kunne
udvaskes til grundvandet. Det vil kunne få negativ indflydelse på drikkevandet, der i dag næsten
udelukkende er urenset grundvand. Det kan som konsekvens heraf blive nødvendigt fremover at
rense grundvand, der skal bruges til drikkevand.
Endvidere vurderes, at forslaget om tvungen gensidig anerkendelse af plantebeskyttelsesmidler vil
kunne få negative konsekvenser for beskyttelsen af overfladevandet, vandorganismer, fugle og
pattedyr samt for sundheden (for sprøjteførere og arbejdere).
Hjemmelsgrundlaget er afgørende for, i hvilket omfang Danmark kan indføre særlig dansk
regulering, og hjemmelsgrundlaget anvendes som fortolkningselement ved anvendelsen af
forordningen i praksis og ved afklaring af eventuelle tvister om forståelsen af forordningens
bestemmelser. Hjemmelsgrundlaget kan derfor have stor betydning for beskyttelsesniveauet.
Det påvirker beskyttelsesniveauet for miljø- og sundhed positivt, at der indføres afskæringskriterier
for godkendelse af aktivstoffer. De konkrete konsekvenser for miljø og sundhed afhænger dog af
kriterierne for miljøeffekter.
Det forventes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt, at der indføres et princip om substitution af
visse plantebeskyttelsesmidler med mindre farlige plantebeskyttelsesmidler eller ikke-kemiske
metoder. De konkrete konsekvenser for miljø og sundhed afhænger dog af kriterierne for hvilke
stoffer og plantebeskyttelsesmidler, der kan substitueres.
Det må forventes, at det påvirker beskyttelsesniveauet negativt, at der ikke skal ske en fornyelse af
godkendelse af aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler efter den første fornyelse efter 10 år. Der
vil således ikke automatisk blive krav om at opdatere dokumentationen for aktivstoffet og
plantebeskyttelsesmidlerne, når der f.eks. vedtages nye datakrav eller nye retningslinier for
vurdering af aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler.
Det påvirker beskyttelsesniveauet negativt, at der indføres en mere lempelig godkendelsesprocedure
for plantebeskyttelsesmidler med aktivstoffer af lav risiko end den procedure, der findes i dag. Det
påvirker også miljøet negativt, at plantebeskyttelsesmidler, der indeholder basisstoffer helt undtages
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0009.png
fra godkendelsesordningen, da basisstoffer også kan være meget problematiske stoffer f.eks. for
miljøet.
Konsekvenserne af implementeringen af regler om integreret bekæmpelse af skadegørere vil
afhænge af indholdet af reglerne og kan ikke vurderes, før disse er fastlagt. Der henvises i øvrigt til
rammenotatet for temastrategien om bæredygtig anvendelse af pesticider.
Reglerne i formandskabets kompromisforslag om markedsføring og anvendelse af bejdset korn/frø
påvirker beskyttelsesniveauet positivt, da det i dag ikke er muligt at nægte markedsføring og
anvendelse af bejdset korn/frø, der er bejdset i andre lande end i Danmark. Bejdset korn/frø kan
have miljøpåvirkning både med hensyn til udvaskning til grundvandet og med hensyn til risiko for
fugle og pattedyr, der kan spise det bejdsede korn/frø.
De foreslåede regler om parallelimport og provisoriske godkendelser forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet negativt. Godkendelse til parallelimport gives i dag i EU efter samme
kriterier, som foreslås i den kommende forordning. Provisoriske godkendelser er muligt efter det
nugældende direktiv 91/414/EØF og benyttes, hvor det ikke er muligt at overholde tidsfristerne for
vurdering af aktivstoffer.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 25. juli 2006 til 57 interessenter. Der er ved høringsfristens
udløb den 14. august 2006 modtaget høringssvar fra 16 høringsparter: Advokatrådet (AR),
Danmarks Naturfredningsforening (DN), Danmarks Statistik (DS), Dansk Gartneri (DG), Dansk
Industri (DI), Dansk Landbrug (DL), Dansk Planteværn (DP), Dansk Vand- og Spildevandsforening
(DANVA), Det Økologiske Råd (DØR), Fagligt Fælles Forbund – 3F (3F), Foreningen af
Vandværker i Danmark (FVD), HTSI Interesseorganisationen (HTSI).
Den skriftlige høring har givet anledning til følgende kommentarer:
Generelt
AR, DI, DS, FVD og HTSI har ingen bemærkninger til forslaget.
DANVA er positiv over for en revision af det nuværende direktiv, men tilslutter sig ikke
harmoniseringen af udbuddet af midler, da DANVA mener, at formålet med en revision også må
være at bevare eller højne beskyttelsesniveauet i alle lande. DØR finder behov for en række kraftige
forbedringer af forslaget, for at det kan leve op til målsætningen om et højt beskyttelsesniveau,
herunder at beskyttelse af miljø og sundhed skal have højere prioritet end planteproduktion, samt at
det bør være muligt at afvise at godkende midler, der ikke vurderes at være en fordel i pågældende
medlemsstat, f.eks. pga. alternative midler. DØR mener derfor ikke, at forslaget lever op til
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0010.png
proportionalitetsprincippet. DN mener, at forslaget er for uambitiøst, og at det skal strammes op for
at sikre biodiversitet og vandområder.
DL og DG ønsker yderligere harmonisering på området og støtter derfor forslaget.
Hjemmelsgrundlag
DØR mener, at retsgrundlaget for direktivet skal ændres fra artikel 37 (landbrug) og artikel 152
(sundhed) til artikel 95 (det indre marked) – så miljøgarantien i stk. 4-10 finder anvendelse – og
artikel 175 (miljø) samt evt. 152 (sundhed).
DANVA efterlyser henvisninger til centrale miljødirektiver så som Vandrammedirektivet.
Godkendelse af aktivstoffer
DN støtter indførelsen af kriterier for godkendelse af aktivstoffer, men ønsker en opstramning af
kriterierne. DP beklager indførelsen af kriterier baseret på ”iboende egenskaber” i stedet for en reel
risikovurdering.
DANVA tilslutter sig forslaget om, at ”safeners” og ”synergists” skal godkendes på samme måde
som aktivstoffer. Endvidere bør programmet for godkendelse af ”safeners” og ”synergists”
iværksættes øjeblikkeligt.
Godkendelse af plantebeskyttelsesmidler
DØR finder det ikke rimeligt, at vurderingen foretages på baggrund af ”god
plantebeskyttelsespraksis”, da kun få landmænd benytter den praksis. I stedet bør vurderingerne
foretages ud fra de maksimale doseringer etc.
Zoneinddeling og -godkendelse
3F, DN og DØR mener, at produkter fortsat bør godkendes nationalt. 3F mener, at inddelingen i
zoner er begrundet i administrative og ikke miljømæssige hensyn, og at der skal udarbejdes regler,
så medlemsstaterne kan anvende andre medlemsstaters godkendelser. DN mener ikke, det er muligt
at lave zoner, som giver faglig mening i forhold til bedømmelse af den miljømæssige risiko. DØR
bemærker endvidere, at anvendelsesområdet for pesticider vil blive udvidet, og det vil slække det
nationale beskyttelsesniveau, da anvendelsen i dag f.eks. kan være forbudt eller begrænset ved
længden af sprøjtefrister, højest tilladte doseringer m.v. og mener, at det er afgørende, at Danmark
fortsat har mulighed for at begrænse anvendelsen af midler, der forurener grundvandet.
DØR bemærker også, at gensidig anerkendelse i alle zoner af midler til anvendelse i væksthuse vil
medføre en markant forringelse af beskyttelsesniveauet i Danmark. Samme synspunkt anføres mht.
midler, der anvendes efter høst, og DØR bemærker, at der slet ikke er godkendt sådanne midler i
Danmark.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0011.png
Hvis den foreslåede zoneinddeling opretholdes, mener 3F ikke, at de nuværende forslag til
zoneinddeling er udarbejdet efter ensartede geologiske forhold, da Danmark minder mere om
Tyskland, Polen m.fl., og anbefaler, at inddelingen sker efter disse forhold.
DP, DØR og DANVA udtrykker sig alle positivt i forhold til øget samarbejde mellem
medlemsstaternes godkendelsesmyndigheder. DP mener, det bør ske ved et ad hoc samarbejde, da
det er problematisk, at zonerne i forslaget fordeler sig efter landegrænser i stedet for klima- og
afgrødemæssige ligheder. Endvidere fremhæves, at gensidig anerkendelse er afgrænset til lande
inden for samme zone. DØR støtter også øget brug af godkendelser medlemsstaterne i mellem, men
mener, at det enkelte land skal have mulighed for at bevare et højere beskyttelsesniveau.
DANVA er enig i, at det er formålstjenstligt at indføre godkendelseszoner, men er imod den
gensidige godkendelsespligt. Endvidere bør vurderingen af stofferne fordeles mellem landene
uafhængigt af producenternes ønsker.
DL og DG fremfører, at udgangspunktet for placering i klimazoner er klimatiske og
jordbundsmæssige forhold, og ønsker derfor Danmark placeret i den centraleuropæiske zone, da
Danmarks klima i højere grad ligner landene syd for Danmark. DL og DG kan kun støtte
opdelingen i klimazoner, hvis Danmark placeres i den centraleuropæiske zone. En placering i den
nordlige zone vil ifølge DL og DG give store problemer med at få de nødvendige
plantebeskyttelsesmidler godkendt, da et mindre marked vil blive nedprioriteret af
kemikaliefirmaerne.
Substitution
DL og DG ser dette som en vanskelig håndterbar størrelse, da stoffer på en række punkter kan have
forskellige egenskaber, og mener, at plantebeskyttelsesmidler enten skal godkendes eller nægtes
godkendelse. Endvidere er det pga. resistensproblemer og af hensyn til konkurrence på
pesticidmarkedet vigtigt at have forskellige plantebeskyttelsesmidler.
DØR og DN støtter princippet om substitution, men mener, at det skal skærpes på flere punkter.
DØR ønsker kriterier vedrørende forurening af grundvand m.v. og foreslår derfor kriterierne for
substitution ændret, og DN mener, at også ”ikke kemiske” alternativer skal inddrages.
Tidsubegrænset godkendelse af aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler
DN, DANVA og DØR mener, at godkendelser af pesticider også fremover bør være
tidsbegrænsede. DN og DANVA mener, at den tidsbegrænsede godkendelse betyder, at ny viden
inddrages, og DN bemærker, at det evt. er med til at presse på en udvikling af evt. mindre skadelige
pesticider. DANVA mener, at det sikrer, at der tillige sker en revurdering af stoffer, der ikke er
fokus på. DØR mener, at der ved tidsubegrænsede godkendelser kan forblive midler på markedet,
selv om de skader miljøet m.v. mere end andre midler eller alternative metoder.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0012.png
Negativliste for særligt problematiske hjælpestoffer
DN mener, at hjælpestofferne bør underlægges en vurdering og godkendelsesordning. DANVA
mener også, at kravet om godkendelse bør omfatte hjælpestoffer, såfremt stoffernes
miljøegenskaber ikke er kendt. DL og DG finder det vanskeligt at forudsige, om negativlisten får
konsekvenser for udbudet af midler i Danmark.
Godkendelsesprocedurer for aktivstoffer med lav risiko og basisstoffer
DANVA mener, at et stof kun kan godkendes og erkendes som lavrisikostof, hvis det er grundigt
undersøgt, samt at fristerne for godkendelse er urimeligt korte, og at det er uforståeligt, at der ikke
skal tages hensyn til synergieffekter. DN ser ingen grund til at lave særlige regler for basisstoffer og
savner en klar definition af lavrisikostoffer.
DL og DG støtter disse mindre omfattende godkendelsesprocedurer.
Integreret bekæmpelse af skadegørere (IPM)
DØR påpeger, at der er tale om en betydelig svækkelse af kravet til integreret plantebeskyttelse i
forhold til det nuværende direktiv og dermed en klar forringelse, samt at integreret plantebeskyttelse
bør ændres til integreret bekæmpelse. Fristen for, hvornår korrekt anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler skal være i overensstemmelse med integreret plantebeskyttelse, findes
desuden at være for lang.
Databeskyttelse
DP mener, at der skal være databeskyttelse for supplerende data, som er krævet for en fortsat
opretholdelse af godkendelsen af aktivstoffet, da manglende databeskyttelse vil medføre manglende
incitament til at forny godkendelsen efter 10 år, hvilket kan betyde færre plantebeskyttelsesmidler
til rådighed.
Andet
DANVA mener, at der skal indsendes data for alle afgrøder, samt at der skal være en eksplicit
oplysningspligt for producenterne. DANVA mener også, at fristerne for bedømmelse er for korte og
foreslår, at der i stedet kan gives korte midlertidige godkendelser.
DL og DG fremfører, at det er vigtigt at bevare muligheden for off-label godkendelse til midler i
mindre afgrøder.
DP beklager, at muligheden for nationale provisoriske godkendelser bortfalder, da det frygtes, at
intentionen om en hurtig sagsbehandling ikke kan efterleves.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0013.png
DANVA og DØR støtter oplysningspligten for erhvervsanvendelse af stoffer, og DØR mener, at
sprøjtejournalerne – af hensyn til naboer og drikkevandsindustri - skal offentliggøres på nettet.
Forslaget har den 8. september 2006 været forelagt Miljøspecialudvalget. Dansk Landbrug finder
behov for at regeringen tager stilling til forslagets placering af Danmark i den nordlige zone, og er
klart af den opfattelse, at Danmark bør placeres i den mellemeuropæiske zone. DL frygter, at det
kan blive vanskeligt at ændre Kommissionens forslag på dette punkt, hvis ikke man fremfører klar
holdning nu.
3F er enig i, at Danmark er placeret i den forkerte zone og savner i øvrigt begrundelse for den
foreslåede zoneopdeling.
DØR har skriftligt oplyst, at Rådet finder at traktatens artikel 95 bør tilføjes som hjemmelsgrundlag.
Sagen blev forelagt EU-specialudvalget vedr. miljø den 16. maj 2007.
Dansk Landbrug mener at den supplerende konsekvensanalyse burde have været foretaget med
udgangspunkt i nye og mere miljøvenlige midler. Dansk Landbrug vurderer, at det er problematisk
hvis danske landmænd ikke får adgang til et større marked med nye og mere miljøvenlige midler.
Endelig finder Dansk Landbrug det bekymrende, at konsekvenserne af forslag om henholdsvis
substitution, negativ-liste for hjælpestoffer og godkendelsesprocedure for lavrisiko-stoffer ikke er
klare – navnlig er det uklart om de kan føre til problemer med pesticidresistens og manglende
konkurrence på markedet for pesticider.
Det Økologiske Råd efterlyste en vurdering af konsekvenserne af tvungen gensidig anerkendelse af
godkendelser vedrørende midler, der anvendes til ”post-harvest”-behandling af afgrøder eller i
væksthuse.
Danmarks Naturfredningsforening foreslog at man i afsnittet om dansk holdning nævner
forpligtelsen i relation til 2010-målsætningen om at standse tilbagegangen biodiversitet.
Endvidere har forslaget om markedsføring og anvendelse af bejdset korn/frø i formandskabets
kompromistekst været i høring hos Plantedirektoratet, Dansk Landbrug, Brancheudvalget for frø og
DAKOFO.
Plantedirektoratet har ingen bemærkninger til forslaget.
Dansk Landbrug og Brancheudvalget for frø støtter, at bejdset korn/frø frit kan sælges og anvendes
i hele EU, hvis det er bejdset med et produkt, der godkendt i ét medlemsland. Det anføres, at det er
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0014.png
vigtigt for erhvervet, at der sikres fri handel med udsæd over grænserne, og at denne handel ikke
forsinkes.
DAKOFO støtter forslaget men anfører, at det bejdsede korn/frø kun skal mærkes med
handelsnavnet på det bejdsemiddel, der er anvendt, og ikke med navnene på aktivstofferne.
Forslaget blev behandlet på et ekstraordinært møde i Miljøspecialudvalget den 30. april 2008, hvor
Det Økologiske Råd spurgte til om Danmark er isoleret i forhandlingerne.
Hertil oplyste formanden, at der er i forhandlingerne har vist sig tre grupper – en gruppe af
medlemslande der støtter eller har sympati for de danske synspunkter, en gruppe af medlemslande
der endnu ikke har taget endelig stilling og en tredje gruppe som er imod.
Det Økologiske Råd spurgte til reglerne for basisstoffer – om det nye forslag betyder, at f.eks.
kogesalt kan forbydes i Danmark. Hertil svarede Miljøstyrelsen, at det fortsat er uklart hvordan de
nye regler bliver lige på det punkt.
7. Forhandlingssituation
Forslaget har været behandlet på flere arbejdsgruppemøder under Rådet (i landbrugsgruppen). Man
har haft den første gennemgang uden egentlige forhandlinger, og drøftet sammenhængen mellem
dette forslag og forslag til retsakter under den tematiske strategi for bæredygtig anvendelse af
pesticider.
Mange lande har endnu ikke en position, men der er en del lande, der overordnet har udtrykt
bekymring for den tvungne gensidige anerkendelse.
Forhandlingerne i arbejdsgruppen er fortsat under slovensk formandskab. I løbet af april 2008 har
forslaget været behandlet på to møder i arbejdsgruppen for landbrugsattachéer samt drøftet på
COREPER den 24. april – især artiklerne/bilag vedrørende gensidig anerkendelse og
afskæringskriterierne har været i fokus.
8. Dansk holdning
Regeringen finder det afgørende at fastholde et højt beskyttelsesniveau for grundvand, miljø og
sundhed.
Indførelse af et krav om tvungen gensidig anerkendelse inden for zoner af godkendelser af
plantebeskyttelsesmidler er et brud med den eksisterende nationale godkendelse af
plantebeskyttelsesmidler.
Vurderes en tvungen gensidig anerkendelse ud fra et miljømæssigt, grundvandsmæssigt og
sundhedsmæssigt hensyn, vil et sådan krav betyde, at Danmark vil være tvungent til at godkende
pesticider, som ikke vurderes at være sundhedsmæssigt, miljømæssigt og grundvandsmæssigt
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forsvarlige. Dette vil på sigt betyde, at Danmark kan blive tvungen til at opgive sin politik om at
drikke urenset grundvand. Herudover vil det kunne være problematisk af hensyn til overfladevand,
fugle og hvirveldyr, samt for sundheden (sprøjteførere og arbejdere).
En tvungen gensidig anerkendelse vurderes at have positive konsekvenser for jordbrugserhvervet og
gartnerier, der får adgang til flere pesticider end ved den nuværende nationale godkendelsesordning,
og dermed bliver konkurrencemæssigt mere ligestillet med konkurrenter i samme lande indenfor
samme zone, og ulovlig import af pesticider imødegås. Tvungen gensidig anerkendelse vil også
sikre et bedre indre marked for pesticider. Det vil reducere de administrative byrder for erhvervet.
Miljøministeriet forventer, at statens omkostninger pr. ansøgning vil falde, hvorimod der kan
komme flere ansøgninger om godkendelse.
Samlet set vurderes det at være problematisk at acceptere et forslag om tvungen gensidig
anerkendelse i modsætning til national godkendelse.
Danmark er positiv overfor et øget samarbejde mellem medlemsstaterne og for muligheder for at
reducere administrative byrder. En reduktion af administrative byrder vil kunne ske på et andet
grundlag. Efter miljøministeriets opfattelse kan dette bl.a. ske ved at øge samarbejdet mellem
myndighederne inden for samme zone ved, at myndighederne i medlemsstaterne i højere grad end i
dag deler oplysninger, vurderinger og data om de plantebeskyttelsesmidler, der ansøges om, og
dermed forkorte sagsbehandlingstiden.
På den baggrund lægger Danmark afgørende vægt på, at der ikke indføres et krav om tvungen
gensidig anerkendelse, hvor Danmark ikke kan afvise en godkendelse af pesticider, som ud fra en
faglig vurdering ikke vurderes at være forsvarlig i forhold til beskyttelse af grundvand, miljø
(overfladevand, vandorganismer, fugle og pattedyr) og/eller sundhed (arbejdere/sprøjteførere).
Såfremt der fra anden side stilles krav om en begrundelse med udgangspunkt i særlig nationale
forhold, vil man fra dansk side ikke afvise en sådan mulighed som led i en i øvrigt tilfredsstillende
ordning.
For så vidt angår spørgsmålet om Danmarks indplacering i klimazoner, viser den udarbejdede
konsekvensanalyse, at både en placering i Nordzonen og Mellemzonen vil have store konsekvenser
for Danmark. Men samlet set overskygger omkostningerne for miljø og økonomi fordelene for
jordbrugserhvervet, ikke mindst ved en placering af Danmark i mellemzonen, hvor risikoen for
grundvandet er størst. På den baggrund arbejder Danmark for, at Danmark placeres i Nordzonen
ved en zoneinddeling af EU.
Danmark ønsker hjemmelsgrundlaget udvidet til også at være art. 175, som vedrører miljø.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0016.png
Danmark kan støtte, at der indføres afskæringskriterier for godkendelse af aktivstoffer. Kriterierne
er acceptable mht. sundhedseffekterne. Kriterierne bør være mere strikte mht. miljøeffekterne, som
ikke er tilstrækkelige til at opretholde det høje danske beskyttelsesniveau.
Danmark støtter, at der indføres et princip om at substituere visse plantebeskyttelsesmidler med
mindre farlige plantebeskyttelsesmidler eller ikke-kemiske metoder. Kriterierne for udpegning af
substitutionskandidater bør forbedres, så der bliver mulighed for at substituere flere stoffer.
Reglerne bør også forbedres, så det bliver muligt for medlemsstaterne at substituere
plantebeskyttelsesmidler ud fra en vurdering af de indgående hjælpestoffers egenskaber.
Danmark støtter ikke, at godkendelsen af aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler gøres
tidsubegrænset efter den første fornyelse efter 10 år. Det vil påvirke miljøet og sundheden negativt,
at der ikke skal ske en fornyelse, når der f.eks. indføres nye datakrav eller nye retningslinier for
vurdering.
Danmark støtter, at der indføres en negativliste for problematiske hjælpestoffer, men kan ikke
støtte, at der indføres en mere lempelig godkendelsesprocedure for plantebeskyttelsesmidler
indeholdende aktivstoffer, der er vurderet at være af lav risiko. Alle plantebeskyttelsesmidler kan
indebære en vis risiko, og det giver ikke mening at kalde midlerne for ”midler af lav risiko”.
Danmark støtter heller ikke, at midler indeholdende basisstoffer ikke skal godkendes, da
basisstoffer kan være problematiske f.eks. for miljøet. Der bør derfor stadig ske en konkret
vurdering af, om midlerne kan godkendes, også selv om de kun indeholder basisstoffer.
Danmark finder det vigtigt, at der sikres overensstemmelse mellem forslaget til forordning om
godkendelse, KOM (2006) 388, forslaget til rammedirektiv, KOM (2006) 373 og forslaget til
statistikforordning, KOM (2006) 778. Det gælder bl.a. med hensyn til registrering og opgørelse af
data om pesticidsalg og -anvendelse og anvendelsen af disse data til at fastlægge risikoindikatorer.
Regeringen støtter, at der udarbejdes regler for integreret bekæmpelse af skadegørere på EU niveau.
Der henvises i øvrigt til rammenotatet for temastrategien om bæredygtig anvendelse af pesticider.
Danmark støtter princippet i præamblens nummer 32, hvorefter beskyttelsesniveauet har prioritet
frem for plantebeskyttelse og finder det positivt, at der indføres regler om markedsføring og
anvendelse af bejdset korn/frø, så medlemsstaterne får mulighed for at forbyde markedsføring og
anvendelse, hvis det bejdsede frø/korn udgør en alvorlig risiko for sundhed eller miljø.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0017.png
Punkt 2: Kommissionens forslag til Europa-parlamentets og Rådets forordning om statistik
over plantebeskyttelsesmidler.
KOM(2006) 778 endelig.
- politisk enighed
Resumé
Kommissionen forslag vil gøre det obligatorisk at indsamle data om både markedsføring og
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler. Formålet med forslaget er at sikre, at der indsamles
sammenlignelige data i medlemsstaterne, således at der kan udarbejdes harmoniserede
risikoindikatorer og så de fremskridt, der gøres i retning af en mere bæredygtig anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler, kan måles.
Da forslaget vil indebære nye krav til indberetning af oplysninger om pesticidanvendelsen i
Danmark i forhold til de oplysninger der kræves i dag, vil forslaget principielt indebære en
styrkelse af beskyttelsesniveauet.
1. Status
Kommissionen sendte den 12. december 2006 ovennævnte forslag til Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 285, stk. 1, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter proceduren i TEF artikel 251.
Der er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg, den 5. oktober 2007. Sagen
har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
planlægningsudvalg.
Parlamentets afstemning efter 1. behandling fandt sted den 18. marts. Der blev vedtaget 26
ændringsforslag.
Det er endnu uvist hvornår forslaget vil blive behandlet på Rådsmøde, men det vil måske blive sat
på til politisk enighed på Rådsmødet (land og fisk) den 19.-20. maj.
2. Formål og indhold
Indsamling af data om markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler er et af de
elementer, der indgår i temastrategien for bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, som
Kommissionen fremlagde i juli 2006. Det er temastrategiens overordnede mål at formindske
belastningen af plantebeskyttelsesmidler på menneskers sundhed og miljø, reducere forbruget af
bekæmpelsesmidler, samt forbedre den måde de anvendes på.
Formålet med forslaget er at sikre, at der indsamles sammenlignelige data i medlemsstaterne,
således at der kan udarbejdes harmoniserede risikoindikatorer og så de fremskridt, der gøres i
retning af en mere bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, kan måles.
Forslaget vil gøre det obligatorisk at indsamle data om både markedsføring og anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0018.png
Data om
markedsføring
skal omfatte samtlige aktivstoffer og hjælpestoffer (safenere og
synergister), der er indeholdt i de plantebeskyttelsesmidler, der markedsføres i medlemsstaterne.
Data skal indsendes på årsbasis.
Data om landbrugsmæssig
anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler skal dække mindst 75 % af den
mængde stoffer, der hvert år markedsføres til landbrugsmæssig anvendelse, og skal omfatte
samtlige aktivstoffer og hjælpestoffer (safenere og synergister), der er indeholdt i de markedsførte
plantebeskyttelsesmidler. Der udvælges et sæt afgrøder, der tilgodeser 75 % -kravet, og mængden af
hvert af disse stoffer anvendt på de udvalgte afgrøder skal angives sammen med oplysninger om det
samlede dyrkningsareal og det areal, der er behandlet med det enkelte stof. Data skal indsendes
hvert femte år, men behøver kun at vedrøre et af årene i den femårige periode.
Medlemsstaterne kan ifølge forslagets artikel 3 indsamle de krævede data enten ved repræsentative
undersøgelser, statistiske skøn baseret på ekspertvurderinger eller modeller, indberetningsfor-
pligtelser for distributører af plantebeskyttelsesmidler, indberetningsforpligtelser for professionelle
brugere, gennem administrative kilder, eller ved en kombination af disse metoder. Denne artikel i
forordningen skal imidlertid ses i sammenhæng med artikel 14 i forslaget til rammedirektiv om
bæredygtig anvendelse af pesticider, som specificerer hvilke data medlemsstaterne skal indgive til
Kommissionen med henblik på fastsættelse af harmoniserede risikoindikatorer.
Fastlæggelse af det tekniske format til fremsendelse af data og definition af formatet for bestemte
typer af rapporter vedtages efter forskriftsproceduren (Artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF).
Fastlæggelse af kriterier for kvalitetsevaluering, enkelte definitioner samt tilpasning af
specifikationer og stoflister, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol (Artikel 5a, stk. 1-4, og
artikel 7 i afgørelse 1999/468/EF).
3. Europaparlamentets udtalelser
Parlamentets afstemning efter 1. behandling fandt sted den 18. marts. Der blev vedtaget 26
ændringsforslag. Tre af disse ændringsforslag vurderes at kunne få stor betydning på forslaget. For
det første et forslag om at biocider bør inkluderes i direktivet, hvorimod det i øjeblikket kun
omhandler salg og forbrug af plantebeskyttelsesmidler. Endvidere foreslår Parlamentet at der skal
ske en indrapportering ikke alene af salg og anvendelse af midlerne men også for produktionen og
eksporten af produkterne. Endelig foreslår Parlamentet, at vurderingen af den nationale statistik skal
offentliggøres på internettet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet
udarbejdelse af EF-statistikker over markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
forudsætter koordination af de statistiske oplysninger på fællesskabsplan.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering og finder således, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0019.png
Danmark har siden 1956 udarbejdet årlige opgørelser over salg af bekæmpelsesmidler. Indsamling
af data om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler forventes ikke at få lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Indsamling af data om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler kan efter medlemsstaternes valg
foretages gennem undersøgelser, indberetninger fra leverandører, indberetninger fra brugere,
administrative kilder, statistiske skøn eller modeller.
Lov om Danmarks Statistik giver Danmarks Statistik hjemmel til at indsamle de krævede data om
anvendelse. Hvis indsamling skal foretages af andre end Danmarks Statistik, vil det formentlig
kræve en lovændring.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Indsamling af data om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler kan baseres på de årlige
opgørelser af salg, som allerede foretages.
Danmarks Statistik har opgjort de økonomiske omkostninger ved indsamling af data om anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler ved tre mulige løsningsmodeller, der alle er baseret på en opgørelse
hvert femte år:
Løsningsmodel
Omkostninger
Danmarks
Statistik
Statistisk
indberetningsby
rde for
landmændene
1
Omkostninger
Plantedirektora
tet
Evt. stikprøve-
kontrol
Plantedirektorat
et
Årlige
omkostninger
i alt
Model 1
Spørgeskema-
opgørelse
Model 2
Spørgeskema-
opgørelse i
kombination
med
sprøjtejournaler
Model 3
Elektroniske
sprøjtejournaler
6.356.000*
2
1.033.000*
7.389.000
4.743.000**
388.000**
2.500.000 –
4.500.000***
5.131.000
1.818.000
266.451
3.084.000
*Beløbet omfatter omkostninger til første tælling. Danmarks Statistik har anført at efterfølgende
tællinger formentligt vil være billigere, men kan ikke sige noget sikkert herom.
1
2
Det antages at en times indberetning koster kr. 155 hos landmanden
Alle beløb er angivet i danske kroner
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
**Også her er der tale om omkostninger pr. tælling. Dette alternativ reducerer ikke den
administrative byrde for landmændene væsentligt. Danmarks Statistik har ikke medtaget
udgifter i Plantedirektoratet til at udarbejde standardiserede indberetningsskemaer.
Plantedirektoratet har dog oplyst, at de allerede har indberetningsskemaer, som det er frivilligt
for landmændene at anvende, hvorfor der alene skal påregnes et ressourceforbrug til ændring af
lovgivningen, så det bliver obligatorisk for landmændene at benytte skemaet.
***Heraf udgør etableringsudgiften 2.0 – 4.0 millioner kr. De årlige omkostninger for
Plantedirektoratet ved denne model skønnes til at udgøre ca. 700.000 kr. til IT vedligeholdelse
og udvikling og 200.000 – 400.0000 kr. til etablering af IT systemer under forudsætning af
afskrivning over 10 år. Dvs. en samlet årlig omkostning på ca. 1.000.000 kr
Danmarks Statistik vurderer, at spørgeskemaundersøgelsen (1) skal omfatte en stikprøve på ikke
under 25 % svarende til ca. 10.000 bedrifter for at opnå den tilstrækkelige sikkerhed, og hver
landmand skal skønsmæssigt bruge ca. 40 minutter på at udfylde skemaet.
Løsningsmodel (2) giver landmændene mulighed for at indsende deres sprøjtejournal i stedet for at
udfylde et spørgeskema. Det kræver imidlertid, at der stilles krav om standardisering af
udformningen af journalerne, hvilket ikke aktuelt er tilfældet. Danmarks Statistik vil efter denne
model udfylde spørgeskemaet ud fra sprøjtejournalen. I model 1 skal landmændene således ikke
selv udfylde og indsende spørgeskemaerne. I stedet indsender landmændene sprøjtejournalerne som
danner grundlag for Danmarks statistiks udfyldelse af spørgeskemaerne. Denne forskel i praksis
betyder at model 2 vurderes at være billigere end model 1, særligt fordi udgifterne i forbindelse med
administration og håndtering af spørgeskemaerne forventes at blive lavere. Den statistiske byrde
herved antages at være 15 minutter for hver af de ca. 10.000 involverede landmænd.
Anvendelse af elektroniske sprøjtejournaler (3), hvor der sker en elektronisk registrering af samtlige
sprøjtejournaler i Plantedirektoratet, vil give en meget høj grad af pålidelighed. Det vil være den
mindst omkostningsfulde løsning for Danmarks Statistik, som primært vil have til opgave at
sammenkøre de indkomne oplysninger med oplysninger fra Det Generelle Landbrugsregister om
afgrøde fordeling.
Plantedirektoratet har oplyst, at omkostningerne ved etablering af en elektronisk indberetning af
sprøjtejournalen skønsmæssigt vil beløbe sig til ca. 2,5 - 4,5 mio. kr. Heri indgår etablering og
vedligehold af elektroniske indberetningsfaciliteter, modtagelse, registrering og opbevaring af de
elektroniske sprøjtejournaler. I beløbet indgår etableringsomkostninger på ca. 2,0 – 4,0 mio. kr.,
årlige IT omkostninger på mellem 0,1 – 0,3 mio. kr. og årlige omkostninger på ca. 0,5 mio. kr. til
udvikling, opdatering og vedligeholdelse af systemet. Hvis denne løsningsmodel vælges, vil der kun
være tale om beskedne ekstra omkostninger ved en hyppigere opgørelse. I de anført omkostninger
indgår der ikke udgifter for Plantedirektoratet til kontrol og sagsbehandling af indsendte
oplysninger, men alene behandling af data til statistiske formål.
Der er i dag krav om, at der skal udarbejdes og opbevares sprøjtejournal på de enkelte
jordbrugsvirksomheder. Plantedirektoratet vurderer, at der vil være administrative omkostninger for
hver landmand på ca. �½-1 time ved hver indsendelse af sprøjtejournal. Plantedirektoratet vurderer
dog samtidig, at denne omkostning vil kunne opvejes af mulige administrative lettelser i forbindelse
med digitalisering af sprøjtejournalen, hvor den indarbejdes som en del af støtteansøgningen
(enkeltbetaling), hvorved landmanden vil kunne genbruge indberettede data om marker og afgrøder.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0021.png
Plantedirektoratet ser ikke den elektroniske indberetning af sprøjtejournalen som en ekstra
administrativ byrde for erhvervet, da der i forvejen er krav om at der skal udarbejdes og opbevares
en sprøjtejournal på de enkelte virksomheder.
Det er Plantedirektoratets vurdering, at et krav om en årlig elektronisk indberetning af
sprøjtejournalen vil kræve en lovændring, da der ikke er hjemmel i den nuværende lovgivning til at
indkalde en elektronisk version af sprøjtejournalen, det nuværende regelgrundlag vedrørende
udarbejdelse og ajourføring af sprøjtejournalen er angivet i Lov nr. 266 af 6. maj 1993, samt i
bekendtgørelse nr. 492 af 7. juni 1994.
Elektronisk registrering af sprøjtejournaler kan eventuelt kombineres med stikprøvekontrol
Plantedirektoratet har oplyst, at en udvidelse af deres ca. 670 årlige kontrolbesøg (pesticidkontrol)
til også at omfatte indsamling af de data, der skal indsamles, hvis forordningen vedtages i sin
nuværende form, vil koste kr. 266.451
Meromkostninger til opfyldelse af forordningens krav om indberetning til Kommissionen af
statistik om salg og anvendelse af pesticider vil blive afholdt indenfor Miljøministeriets egne
rammer.
Beskyttelsesniveau
Formålet med indsamling af data er bl.a. at muliggøre udarbejdelse af harmoniserede
risikoindikatorer i EU.
Da forslaget vil indebære nye krav til indberetning af oplysninger om pesticidanvendelsen i
Danmark i forhold til de oplysninger der kræves i dag, vil forslaget principielt indebære en styrkelse
af beskyttelsesniveauet.
Etablering af et elektronisk indberetningssystem for sprøjtejournalerne, vil kunne have afledte
nyttevirkninger som ikke er vurderet i denne sammenhæng.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 2. januar 2007 til 57 interessenter. Der er ved
høringsfristens udløb den 30. januar modtaget høringssvar fra otte høringsparter.
Advokatsamfundet, Foreningen af vandværker i Danmark, Lægemiddelstyrelsen og Dansk
Juletræsdyrkerforening har meddelt at de ikke har bemærkninger til forslaget.
Forbrugerrådet har meddelt, at det af ressourcemæssige årsager ikke har kunnet forholde sig til
forslaget.
Rammenotat om sagen har været forelagt Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet 7
høringssvar.
Dansk Industri
har ingen bemærkninger til rammenotatet
Forbrugerrådet
har meddelt, at det af ressourcemæssige årsager ikke har kunnet forholde sig til
forslaget.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
557994_0022.png
3F
støtter indstillingerne i rammenotatet, men mener, at indsamling af data skal ske hvert år og ikke
kun hvert femte år.
Dansk Landbrug
er af den opfattelse, at - med mindre der opbygges et omfattende kontrolsystem -
vil udarbejdelse af en anvendelsesstatistik baseret på elektronisk indberetning af sprøjtejournaler
ikke blive mere præcis end den eksisterende ordning (hvor pesticidsalget fordeles på de dyrkede
afgrøder/arealer ved hjælp af ekspertskøn). Dansk Landbrug henstiller derfor til, at man vælger at
fortsætte med den model for opsamling af data på pesticidområder, som anvendes i dag.
DANVA
er af den opfattelse at det fremsatte forslag fører til indsamling, af ufuldstændige og svært
sammenlignelige data. DANVA støtter derfor regeringens foreløbige holdning om, at støtte
initiativer til en mere effektiv og sammenlignelig indsamling af data.
Forslaget blev behandlet på et ekstraordinært møde i Miljøspecialudvalget den 30. april 2008, hvor
Det Økologiske Råd foretrak at den danske holdning også indeholdt en anbefaling af hvilken
løsningsmodel man foretrak. Hertil svarede Miljøstyrelsen at modelspørgsmålet i forhold til
implementeringen af det endelige forslag ikke er i spil forhold til behandlingen af forslaget.
7. Forhandlingssituation
Forhandlingerne af forslaget i Rådets arbejdsgruppe blev indledt under det tyske formandskab i
foråret 2007 og der har været flere arbejdsgruppemøder i løbet af det sidste år. Formandskabet
forventer at overdrage forslaget til Rådet i maj 2008 med henblik på at der opnås politisk enighed.
Det er sandsynligt - men dog endnu uvist - om forslaget kommer på dagsordenen for Rådsmøde
(land og fisk) den 19.-20. maj,
Der har under drøftelserne i arbejdsgruppen ikke været udtrykt de store uoverensstemmelser
medlemslandene imellem, idet størsteparten af medlemslandene har indset at der inden for
fællesskabet er store variation i muligheden for at indsamle statistiske data på området.
8. Dansk holdning
Regeringen er generelt positiv overfor indsamling af data om markedsføring og anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler som et nødvendigt instrument til virkeliggørelse af temastrategiens
målsætning om en mere bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.
Det er meget væsentligt for Danmark, at en ny og samlet EU statistik udformes, så der skabes et
reelt billede af pesticidbelastningen i Europa, og at de oplysninger der indberettes fra de enkelte
medlemsstater er sammenlignelige og kan anvendes til at vurdere udviklingen over tid. Samtidigt er
det regeringens holdning, at de konkrete regler for indsamling af data bør udformes ud fra kriterier
om omkostningseffektivitet og begrænsning af de administrative byrder for erhvervet. Tilsvarende
bør valget af løsningsmodel for den danske indsamling af data ske under hensyntagen til muligt
samspil med nationale målsætninger og indsatser for bæredygtig anvendelse af pesticider.
Danmark finder, at det svækker værdien af EU statistikken, at den kun opgøres med fem års
intervaller. Det svækker også statistikken, at medlemsstaterne for så vidt angår oplysninger om
anvendelse af pesticider frit kan vælge referenceår, indenfor den femårige periode for den fælles
rapportering, hermed bliver medlemsstaternes oplysninger ikke sammenlignelige, hvilket angiveligt
er et af formålene med statistikken.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er regeringens opfattelse, at en EU statistik for salg og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler,
ikke skal forhindre medlemsstaterne i at videreføre eksisterende opgørelser af pesticid belastning.
Med henblik på at fremme bedre regulering lægger Danmark vægt på, at der sikres
overensstemmelse mellem forslaget til forordning om godkendelse KOM(2006) 388, forslaget til
rammedirektiv KOM (2006) 373 og dette forslag til statistikforordning, således at der i en retsakt
ikke stilles krav om indsamling af data vedrørende salg og forbrug af pesticider, der allerede
foreligger, som følge af krav i en anden retsakt. Det gælder bl.a. med hensyn til opgørelse og
registrering af data om pesticidsalg og anvendelse og anvendelsen af disse data til at fastlægge
risikoindikatorer. Indsamling af data om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler bør således
kobles til kravene om registrering og kontrol i det foreliggende forslag til forordning om
godkendelse af plantebeskyttelsesmidler KOM (2006) 388, artikel 64.
Danmark lægger vægt på, at de data der indsamles i EU kan anvendes til at følge udviklingen i
pesticidforbruget og dermed til at vurdere udviklingen i forhold til målsætningen i temastrategien.
23