Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2876 - Beskæftigelse m.v. Bilag 9
Offentligt
574374_0001.png
Folketingets Europaudvalg
kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg
7. februar 2015
Referat af EPSCO-rådsmøde mandag den 9. juni
2008 – beskæftigelses- og socialpunkterne
J.nr. 7113-0019
JAIC/she
Resumé:
Efter 12 timers forhandling var et flertal af lande enige om at vedtage forslagene til
hhv. en revision af arbejdstidsdirektivet og et vikardirektiv. Rådsmødet blev som
ventet domineret af drøftelserne af direktiverne vedr. arbejdstid og vikaransattes
ansættelsesforhold. Efter planen blev de øvrige punkter på dagsorden afviklet inden
frokost. Herefter stod forhandlingerne om ”pakken” på – afbrudt af pauser under-
vejs – indtil omkring 00.30, hvor formandskabet kunne konstatere, at der var et
kvalificeret flertal for vedtagelsen af de to direktiver.
Forhandlingerne kom som forventet især til at dreje sig om et ”trade-off” i arbejds-
tidsdirektivet mellem længden af korttids-kontrakter (art. 22(1b)) og begrænsninger
i brugen af opt-out (loftet og opsigelse af aftaler). Fra dansk side fik man held til at
justere i ordlyden vedr. balancen mellem arbejde og familieliv.
I sidste ende kunne følgende lande ikke støtte formandskabets pakke: Malta, Portu-
gal, Cypern, Belgien, Grækenland, Spanien og Ungarn. De fem sidstnævnte var
fælles om en erklæring til formandskabet med begrundelserne for deres afvisning.
Grundet det fremskredne tidspunkt var der ikke mange delegationer, der tog ordet.
Men mens de, der ikke kunne støtte teksten, håbede på forbedringer i forhandlin-
gerne med Europa-Parlamentet, understregede Holland, Luxemburg og Kommissi-
onen vigtigheden af, at aftalen indebærer betydelige begrænsninger af opt-out’en i
forhold til det nuværende direktiv. Frankrig talte om det vigtige i, at man nu ende-
lig kunne komme videre, og UK kvitterede for balancen mellem fleksibilitet, sik-
kerhed og ligebehandling.
Coreper skal færdiggøre de to tekster, der siden vil kunne vedtages som et a-punkt
på et førstkommende rådsmøde. Herefter er det Frankrig, der får til opgave at tage
fat på forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Fra de enkelte dagsordenspunkter kan nævnes:
Pkt. 2: Godkendelse af listen over A-punkter
Listen blev godkendt uden bemærkninger.
Pkt. 3. Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om æn-
dring af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæg-
gelse af arbejdstiden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
574374_0002.png
Som led i det samlede kompromis blev følgende primære ændringer vedtaget i for-
hold til formandskabets oprindelige forslag:
”Fleksibilitet”:
Længden af korttidskontrakter, som er undtaget for de begrænsninger, der
ellers gælder brugen af opt-out, er 10 uger (mindre end formandskabets
forslag om 4 mdr., men højere end tidligere formandskabers forslag om 4
uger) – art. 22(1b)
Loftet for opt-out’en blev to-delt: 60 eller 65 timer om ugen – sidstnævnte
hvis der ikke er nogen kollektiv overenskomst på området og inaktiv rå-
dighed tæller som arbejdstid.
”Sikkerhed”:
Muligheden for lønmodtageren til at opsige en indgået opt-out aftale med
øjeblikkelig virkning gælder de første 6 mdr. af en ansættelse (mod det
hidtidige forslag om 3 mdr.) eller i prøveperioden + 3 mdr. Herefter kan
arbejdsgiveren kræve et varsel på (max) 2 måneder – overfor 3 mdr. i hid-
tidige forslag.
Der tilføjes i artikel 24a(2) og (3) – afrapportering og ”review clause” – en
specifik reference til, at brugen af opt-out skal indgå i Kommissionens
overvejelser (men uden foruddiskontering af evt. konsekvenser).
Endvidere blev formandskabets forslag om en ny art. 2b (balancen mellem
arbejds- og familieliv) vedtaget – men i en justeret version, der bl.a. tilgo-
deså danske ønsker om ikke at indføre krav om yderligere regulering.
Pkt. 4. Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om vikar-
ansattes arbejdsforhold
Diskussionen kom stort set alene til at dreje sig om den af formandskabet foreslåe-
de nye affattelse af artikel 5.4. Der var enighed om hovedprincippet i denne nye
bestemmelse, men visse præciseringer blev indført. Dels blev det fastlagt, at med-
lemsstaterne skal præcisere, om elementerne nævnt i artikel 3(2) indgår i de grund-
læggende lønvilkår. Dels blev det fremhævet, at en national aftale ikke berører lo-
kale aftaler og sektoraftaler, der er mere favorable for vikarerne.
I overensstemmelse med mange delegationers ønsker blev implementeringsfristen
hævet fra to til tre år (art. 11(1)).
Ønsket fra visse lande om en større tekstmæssig ensartethed mellem 5.3 og 5.4
samt en max. grænse på 12 uger for eventuelle ”qualifying periods” fandt ikke vej
til teksten.
Pkt. 5. Rådskonklusioner om Kommissionens henstilling om øget administra-
tivt samarbejde i forbindelse med udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der var fuld tilslutning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
Fra dansk side støttede man konklusionerne om en styrkelse af det administrative
samarbejde. Endvidere blev det understreget, at udstationering skal ske under ord-
nede forhold og at arbejdsmarkedets parter også fremover skal kunne gøre brug af
konfliktretten til at sikre løn- og ansættelsesvilkår for udstationerede gennem kol-
lektive overenskomster.
Pkt. 6. Forslag til Rådets afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes be-
skæftigelsespolitikker
Formanden gjorde kort rede for håndteringen af Europa-Parlamentets ønsker til
ændringer i teksten og understregede, at linjen fra EPSCO i december om ikke at
ændre i selve retningslinjerne var fastholdt.
Kommissær Spidla bekræftede, at Kommissionen var enig heri, hvorefter forman-
den konkluderede, at der var fuld enighed om forslaget.
Pkt. 7. Kvalifikationer, jobs og ungdom
Formanden gjorde kort rede for div. aktiviteter under formandskabet, som har haft
”unge” som en prioritet, mens Emilio Gabalio, formand for beskæftigelseskomite-
en (EMCO) præsenterede komiteens udtalelse. Sidstnævnte er ikke mindst et resul-
tat af en udveksling af praktiske erfaringer i forskellige lande. Endvidere blev det
understreget, at bekæmpelsen af ungdomsledigheden er snævert knyttet til den ge-
nerelle beskæftigelsesindsats i landene. Omsættelsen af de 8 flexicurity principper
til praksis vil således også være til gavn for de unges beskæftigelsesmuligheder og
tilknytning til arbejdsmarkedet.
UK og Spanien kvitterede for teksterne og gav forskellige bud på deres indsats
vedr. en sikring af de unges fremtidige kvalifikationer. LU understregede behovet
for ændrede opgørelsesmetoder for ungdomsledigheden.
Ingen andre delegationer tog ordet, hvorefter formanden konkluderede at konklusi-
onerne var vedtaget og der var tilslutning til udtalelsen fra EMCO.
Pkt. 8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om de nærmere
regler til gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordineringen af
de sociale sikringsordninger
Kun SE tog ordet og takkede det slovenske formandskab for dets store arbejde.
Formanden kunne dermed konkludere, at der var fuld politisk tilslutning til teksten.
Pkt. 9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
bilagene til forordning (EF) nr. 883/2004 om koordineringen af de sociale sik-
ringsordninger
Ingen medlemsstater tog ordet og punktet blev vedtaget i enstemmighed.
Pkt. 10. Gennemgang af medlemsstaternes og EU-institutionernes gennemfø-
relse af Beijinghandlingsprogrammet: a) indikatorer for pigebørn og b) kvin-
ders deltagelse i den politiske beslutningsproces
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
574374_0004.png
Ingen medlemsstater tog ordet, og begge sæt rådskonklusioner kunne dermed ved-
tages i enighed.
Pkt. 11. Fjernelse af kønsstereotyper i samfundet
Ingen medlemsstater tog ordet, og formanden kunne dermed konkludere, at punktet
som forventet kunne vedtages i fuld enighed.
Punkter under eventuelt (AOB):
Under ”eventuelt” havde følgende punkter særlig interesse:
Det europæiske fattigdomsår 2010:
Polen tog som forventet ordet for at erklære sin
utilfredshed med den foreslåede 50/50-finansieringsmodel. De 7 lande, der var util-
fredse med EU’s finansieringsandel, fik som forventet ført deres erklæring om øget
EU-finansiering til referat.
Direktivforslaget om supplerende arbejdsmarkedspensioner:
Formanden kvitterede for tidligere formandskabers indsats og for de delegationer,
der havde udvist fleksibilitet og forhandlingsvilje i forløbet. Trods en ihærdig ind-
sats og en række forskellige forslag, var det imidlertid ikke lykkedes at finde en
samlet løsning på nogles fortsatte modstand mod en 5-årig optjeningsperiode.
Kommissær Spidla udtrykte skuffelse over, at det ikke var lykkedes at få fuld op-
bakning til et kompromis og dermed vedtagelsen af et forslag, som kunne hjælpe til
at øge mobiliteten på de europæiske arbejdsmarkeder. ”Overførelse/mobilitet af so-
ciale rettigheder” er et afgørende element, og Kommissionen vil fortsat overveje
mulighederne for forbedringer – bl.a. med afsæt i formandskabets arbejde.
4