Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2869+2870 - Almindelige anl. Bilag 10
Offentligt
566832_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 30. maj 2008
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
26.-27. maj 2008.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008: Udkast til annoteret
dagsorden
Rådet drøftede kort den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råds møde den 19.-
20. juni til efterretning. Flere lande ønskede, at det generelle råd skulle drøfte status på arbej-
det med implementering af Lissabon-traktaten forud for mødet i Det Europæiske Råd. Der
blev desuden fra enkelte medlemsstater fremført ønske om, at stats- og regeringscheferne på
deres møde skulle drøfte fødevarekrisen, naboskabspolitikkens østlige dimension samt klima
og energi, herunder energisikkerhed, stigende energipriser og udflytning af energiintensiv pro-
duktion (carbon leakage).
2. Det vestlige Balkan
Der var en drøftelse af situationen i Serbien efter parlamentsvalget. Der var endnu ikke dannet
en regering, og regeringsforhandlingerne kunne – på trods den pro-europæiske fløjs fremgang
– ikke på nuværende tidspunkt forudsiges. Spørgsmålet om Kosovo og EU’s reststatsmission
(EULEX), herunder EU’s dialog med FN om transitionsprocessen, blev også drøftet. De-
ployeringen af EULEX var blevet forsinket, da UNMIK tøvede med at overdrage til EU-
missionen. Der var bred opbakning til at fortsætte deployeringen af EULEX, samt at fortsætte
forhandlingerne med FN.
3. Afghanistan
Rådet drøftede de væsentligste udfordringer for EU’s aktuelle indsats i Afghanistan. Fokus for
drøftelsen var på den forestående internationale Afghanistan-konference i Paris den 12. juni
2008, som skal gøre status på udviklingen i Afghanistan samt sende klare signaler om priorite-
terne for den fremtidige indsats. Der var blandt EU-medlemslandene enighed om, at konfe-
rencen særligt burde fokusere på behovet for øget afghansk ejerskab og en forbedret interna-
tional koordination. Der var desuden bred opbakning til en styrkelse af EU’s politimission.
Rådet tiltrådte rådskonklusioner vedrørende Afghanistan.
4. Somalia
Rådet drøftede den alvorlige humanitære og politiske situation i landet. Der blev lagt vægt på
fortsat at støtte en inklusiv politisk proces i Somalia. Kommissionen meddelte, at EU ville øge
sin humanitære støtte til landet.
5. Mellemøsten
Rådet drøftede kort situationen i Mellemøsten. Rådet hilste den seneste udvikling i Libanon
samt forhandlingerne mellem Syrien og Israel velkommen. I drøftelsen om den mellemøstlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
566832_0002.png
2
fredsproces var der fokus på sikkerhed, bilaterale forhandlinger og forholdene på jorden, her-
under Gaza. Den tyske udenrigsminister orienterede om den forestående konference den 24.
juni 2008 i Berlin om støtte til det palæstinensiske selvstyre. Der var enighed om fortsat aktivt
EU-engagement og -opbakning til fredsprocessen og opfordringer til begge parter om at bi-
drage til en løsning. Rådskonklusioner vedrørende den mellemøstlige fredsproces og Libanon
vedtaget.
6. (Evt.) WTO/DDA
Kommissær Mandelson fremlagde Kommissionens synspunkter på de nye arbejdspapirer fra
Geneve vedrørende landbrug og NAMA, som han fandt brugbare for den videre DDA pro-
ces. Landbrugspapiret fremstod mere tilfredsstillende end NAMA-papiret. En række af de
traditionelt handelsprotektionistisk orienterede medlemslande var stærkt bekymrede for så
vidt angår landbrugssiden, hvor man mente, at Kommissionen har givet for mange indrøm-
melser. De mere handelsliberalt indstillede lande støttede op om Kommissionens forhand-
lingslinje.
7. (Evt.) Irak
Rådet drøftede Irak-ministerkonferencen
(Iraq Compact)
i Stockholm den 29. maj 2008. EU’s
styrkede samarbejde med Irak blev drøftet. Der blev vedtaget rådskonklusioner, der omtaler
EU’s engagement i landet, herunder ved støtte til styrkelse af irakiske institutioner, forhand-
linger om en handels- og samarbejdsaftale, styrket energisamarbejdet og forstærket politiske
dialog.
8. Georgien
Situationen efter det georgiske parlamentsvalg den 21. maj 2008 blev drøftet. Der blev set
forbedringer i gennemførelsen af valget i forhold til præsidentvalget den 5. januar 2008, men
det blev også noteret, at der ifølge de internationale valgobservatører havde været en række
fejl og mangler i afviklingen. Det var positivt, at præsident Saakashvili allerede havde under-
streget regeringens vilje til at følge op på kritikken. EU var parat til at støtte yderligere forbed-
ringer af det georgiske valgapparat. Der var opbakning til et snarligt besøg af HR/SG Solana i
Georgien med henblik på at undersøge mulighederne for et stærkere EU-engagement i landet,
herunder i forhold til konfliktløsningsindsatsen.
9. EU-USA
Punktet blev vedtaget uden debat.
10. Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP)
Rådskonklusionerne om ESDP blev på det fælles udenrigs- og forsvarsministermøde belv
godkendt uden debat.
På forsvarsministrenes møde fokuserede drøftelserne på EU’s militære kapaciteter, de igang-
værende operationer samt på EU’s partnerskab og samarbejde med NATO og FN. Op til
rådsmødet blev der i relation til Forsvarsagenturet afholdt styrelsesrådsmøde i forsvarsmini-
sterformat, som Danmark på grund af forsvarsforbeholdet ikke kan deltage i.
Drøftelsen af den militære kapacitetsudvikling fokuserede på den kommende kapabilitetsud-
viklingsplan samt på EU’s kampgrupper. Vedrørende kapabilitetsudviklingsplanen blev der i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
566832_0003.png
3
flere indlæg set frem til færdiggørelsen af den foreløbige udgave til juli dette år. Arbejdet pågik
i øjeblikket med at sammenbringe kapacitetsarbejdet med de erfaringer, man havde gjort sig i
ESDP operationerne indtil videre. Der ville blive udarbejdet en såkaldt første prioritering af
mangler, hvorefter de identificerede kapacitetsmangler prioriteres i forhold til operative be-
hov. EU’s militærkomité ville fortsat, i tæt samarbejde med Forsvarsagenturet, spille en central
rolle i definitionen af operative prioriteter.
Vedrørende EU’s kampgrupper afspejlede drøftelserne de problemstillinger, der også kendes
fra drøftelser af NATO Response Force i NATO. Blandt andet var der således delte meninger
om, hvorvidt disse kunne anvendes som strategisk reserve for operationer. Det blev fra flere
sider fremhævet, at kampgrupperne udgjorde et vigtigt transformationsværktøj for flere euro-
pæiske landes forsvar.
Der var positive signaler vedrørende EU’s to igangværende militære operationer i henholdsvis
Bosnien-Hercegovina (EUFOR Althea) og Tchad/Den Centralafrikanske Republik. For beg-
ge operationsområder gjaldt det, at sikkerhedssituationen i øjeblikket var stabil. I Bosnien-
Hercegovina var fokus på yderligere overdragelse af militære opgaver til de bosniske myndig-
heder med henblik på en eventuel senere nedlukning eller rolleændring for EUFOR. I Tchad
havde EU styrken haft en positiv effekt for sikkerheden omkring de mange flygtningelejre
grænsende til Darfur, og fokus ville i fremtiden rette sig mod planlægning af en efterfølgende
FN-overtagelse af operationen, foreløbigt berammet til marts 2009.
Forsvarsministrene havde desuden en frokostdrøftelse af EU/NATO-forholdet, med særlig
fokus på fremme af samarbejdet i Kosovo og Afghanistan, hvor EU’s civile missioner forlø-
ber parallelt med NATO’s militære operationer. Der var generel bred opbakning til, at samar-
bejdet og koordinationen måtte forbedres. Et middel hertil kunne være bedre inddragelse af
alle medlemslande i de to organisationer.
Den reviderede tjekliste vedrørende integration af hensyn til børn berørt af væbnede konflik-
ter i ESDP-missioner og -operationer blev godkendt uden nærmere drøftelse på fællesmødet
mellem udenrigs- og forsvarsministre.
11. EU som global partner for udvikling
Under dagsordenspunktet drøftedes en række udviklingspolitiske emner samlet under over-
skriften ”fremskyndelse af indsatsen for at nå 2015 Målene”. Ud over 2015 Målene og EU
landenes bistandsprocenter behandlede rådskonklusionerne udviklingsfinansiering under
Monterrey processen forud for afholdelsen af en konference i Doha i november 2008, bi-
standseffektivitet forud for en konference i Accra til september 2008 og handelsrelateret bi-
stand, hvor EU har påtaget sig forpligtelser på Hongkong ministerkonferencen i 2005. Endvi-
dere behandledes klimaforandringer og udviklingspolitisk kohærens med hensyn til biobrænd-
stoffer, migration og fødevarepriser. Rådskonklusionerne blev vedtaget med en tilføjelse om,
at Kommissionen i den løbende rapportering om medlemsstaternes og Kommissionens ud-
viklingsbistand skal inkludere oplysninger om landenes tidstabeller for opfyldelse af de for-
pligtelser, som EU landene selv vedtog i 2005 (0,56 % af BNI i 2010 og 0,7 % af BNI i 2015).
Drøftelsen var langvarig, og vedtagelsen må betragtes som et skrøbeligt kompromis mellem
gruppen af ligesindede lande, der som Danmark ønsker en fremskyndelse af bistandsindsat-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
566832_0004.png
4
sen, og den største gruppe af medlemslande, der ikke ønsker at påtage sig yderligere udvik-
lingspolitiske forpligtelser. Som en del af konklusionsteksten er der udpeget nøgleområder for
indsatsen mod 2015 Målene, som f.eks. uddannelse og sundhed, som en del af en ”Call to Ac-
tion” pakke. Danmark har fået optaget ligestilling blandt disse nøgleområder. Denne ”Call to
Action” pakke inkl. ligestilling er således godkendt, men drøftelsen af pakkens konkretisering
forventes at fortsætte frem til forelæggelsen for Det Europæiske Råd i juni 2008.
12. Børns rettigheder i udviklingsbistand
Der blev vedtaget rådskonklusioner. Der var bred opbakning til formandskabets ønske om at
fremme børns rettigheder i EU’s humanitære bistand og udviklingssamarbejde.
13. EPA’erne
Kommissionen orienterede om status på EPA’erne og de fortsatte forhandlinger om regionale
aftaler. Udviklingsministeren understregede, at aftalerne var udviklingsinstrumenter, og frem-
hævede ejerskab og fleksibilitet i udrulningen af interim aftalerne og de videre forhandlinger.
Flere lande støttede udviklingsministerens opfordring til, at der blev udvist fleksibilitet.
Kommissær Mandelsohn betonede, at de midlertidige aftaler var indgået i samarbejde med
ACP-landene. Han oplyste, at flere ACP-regeringer udviste frustration over rygter opstået i
NGO-miljøet i Europa om, at det forholdt sig anderledes. Rådskonklusionerne blev vedtaget
uden Kommissionens krav om en 2008 tidsfrist for Aid for Trade pakker (§9), der erstattedes
af UK’s kompromistekst ”building on the 10th EDF regional programming process”.
14. Fødevarepriser
Udviklingsminister Ulla Tørnæs var initiativtager til en frokostdrøftelse om de stigende føde-
varepriser. Med udgangspunkt i oplæg fra FAO’s generaldirektør og WFP’s vicegeneraldirek-
tør havde ministrene en nyttig første drøftelse af årsagerne til de stigende fødevarepriser, kon-
sekvenserne heraf og mulige indsatser fra EU’s side på kort og lang sigt. Som udtrykt i råds-
konklusionerne var der tilslutning til at fokusere her og nu på den humanitære krise og på
længere sigt at sikre udviklingslandenes muligheder for at drage fordel af situationen med hø-
jere priser. Der vil f.eks. være behov for væsentlige investeringer i erhvervsfremme og land-
brugsudvikling i udviklingslandene. Emnets kompleksitet nødvendiggør, at medlemsstaterne
og Kommissionen ser videre på den mest hensigtsmæssige indsats sammen med det internati-
onale samfund i øvrigt - og ikke træffer forhastede beslutninger. Danmark vil fortsat under-
strege behovet for kohærens i EU’s politikker og indsatser og eksempelvis arbejde for betyde-
lig liberalisering af handlen med landbrugsprodukter. Emnet ventes taget op af andre råds-
formationer (ECOFIN, miljø, land og fisk) de kommende uger og ventes desuden rejst på Det
Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008.
15. Kommissionens forslag til en stabiliserings- og associeringsaftale mellem de Euro-
pæiske Fællesskaber og deres medlemslande og Bosnien-Hercegovina samt interims-
aftale på det handelsmæssige område
Af tekniske årsager blev Stabiliserings- og Associeringsaftalen mellem EU og Bosnien-
Hercegovina ikke undertegnet på rådsmødet. Rådet gav udtryk for, at det så frem til underteg-
nelsen af Stabiliserings- og Associeringsaftalen i forbindelse med rådsmødet (almindelige an-
liggender og eksterne forbindelser) i juni.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
566832_0005.png
5
16. Ændring af statutten for den europæiske ombudsmand
Punktet blev taget af dagsordenen.
17. Indgåelse af en frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea
Punktet blev taget af dagsordenen.
18. Burma
Rådet havde en drøftelse af den aktuelle humanitære situation i Burma/Myanmar og EU’s
indsats i opfølgning på donorkonferencen i Rangoon den 25. maj 2008. Der var generel enig-
hed om, at konferencen havde leveret fremskridt i form af den lovede adgang for internatio-
nale nødhjælpsarbejdere samt etableringen af den ASEAN-forankrede koordinationsmeka-
nisme for den internationale nødhjælpsindsats. Dette skulle imidlertid følges op af en betyde-
lig støtte til ASEAN-landene samt et fortsat pres på den burmesiske junta for fuld implemen-
tering af den lovede adgang. Udkastet til rådskonklusioner blev vedtaget.
19. Iran
Punktet blev taget af dagsordenen.
20. Zimbabwe
Rådet udtrykte bekymring over udviklingen i Zimbabwe, herunder den tiltagende vold mod og
intimidering af oppositionen. Der var enighed om, at presset på AU og SADC for fortsat at
engagere sig måtte opretholdes, og at EU fortsat skulle være aktivt engageret i Zimbabwe.
Rådet tiltrådte konklusioner vedrørende Zimbabwe, hvor den stigende stats-sponsorerede
vold fordømmes, og AU og SADC opfordres til at sende store valgobservatør-missioner til
Zimbabwe.
21. Ny finansiel mekanisme til social og økonomisk udligning i EØS
Punktet blev taget af dagsordenen.
22. Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs hold-
ning på møder i Det internationale Hvalfangstkommission (IWC)
Punktet blev taget af dagsordenen.
23. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)
Mulighederne for at styrke naboskabspolitikkens østlige dimension blev drøftet. Formålet
skulle være et forstærket samarbejde mellem interesserede partnerlande. Tiden frem til mødet i
Det Europæiske Råd i juni 2008 vil blive brugt til at konkretisere de områder, hvor et sådant
forstærket samarbejde kan finde sted.
24. Eventuelt
Vedrørende grænsestriden mellem Etiopien og Eritrea under punktet eventuelt havde udvik-
lingsministrene en kort drøftelse af den bekymrende udvikling.