Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2873 - RIA Bilag 4
Offentligt
564796_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2008
Det Internationale
Kontor
2008-3061/1-0041
CDH44278
Supplerende samlenotat vedrørende de sager der forventes behandlet på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i de blandede udvalg
på ministerniveau med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af
Schweiz den 5.-6. juni 2008.
Side:
2-8
Rådets afgørelse om undertegnelse af
en aftale mellem Den Europæiske
Union og Australien om behandling og
overførsel af passageroplysninger
(PNR-oplysninger) til de australske
toldmyndigheder.
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådets afgørelse om undertegnelse af en aftale mellem Den Europæi-
ske Union og Australien om behandling og overførsel af passagerop-
lysninger (PNR-oplysninger) til de australske toldmyndigheder
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
Det forventes, at et forslag til rådsafgørelse om undertegnelse af en afta-
le mellem Den Europæiske Union og Australien om behandling og over-
førsel af passageroplysninger (såkaldte PNR-oplysninger) fra luftfarts-
selskaber til de australske toldmyndigheder vil blive forelagt på rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 5.-6. juni 2008. Sagen rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at
ville have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der
ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemssta-
ters holdning til forslaget. Fra dansk side stiller man sig positivt til sa-
gen.
1.
Baggrund
Australske toldmyndigheder har i medfør af den australske lovgivning
om grænsekontrol kompetence til at foretage risikovurdering af internati-
onale luftfartsselskabers passageroplysninger (PNR-oplysninger) forud
for passagerernes ankomst til Australien. Lovgivningens formål er bl.a. at
fremme sikkerheden ved den australske grænse.
I lufttransport er passagerlisten (”Passenger Name Record” – PNR) en
liste over hver passagers rejseforhold, som omfatter alle nødvendige op-
lysninger til, at reservationer kan behandles og kontrolleres af det luft-
fartsselskab, der foretager reservationen, og af medvirkende luftfartssel-
skaber. Oplysningerne kan bl.a. omfatte navnet på og kontaktinformation
om den pågældende passager, afrejsedato, betalingsoplysninger og billet-
og bagageinformationer.
Luftfartsselskaber har efter australsk lovgivning pligt til at give de au-
stralske toldmyndigheder adgang til visse af de PNR-oplysninger, som er
indsamlet og registreret i luftfartsselskabets automatiske reservationssy-
stem. De australske toldmyndigheders adgang til, anvendelse af og vide-
regivelse af PNR-oplysninger til tredjemand er undergivet nærmere regu-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
564796_0003.png
lering i australsk lovgivning, herunder bl.a. i lovgivning om beskyttelse
af privatlivets fred (databeskyttelse).
Hvis luftfartsselskaberne ikke stiller de omhandlede PNR-oplysninger til
rådighed for de australske myndigheder, løber de i dag en potentiel risiko
for sanktioner for at have overtrådt australsk lovgivning. Omvendt vil
luftfartsselskaberne ved at stille sådanne oplysninger til rådighed for de
australske myndigheder kunne krænke de databeskyttelsesbestemmelser,
der gælder i EU’s medlemsstater.
2.
Indhold
På baggrund af det af Rådet vedtagne forhandlingsmandat (af 28. febru-
ar 2008) har formandskabet sammen med Kommissionen ført forhand-
linger med Australien om indgåelse af en aftale om behandling og over-
førsel af PNR-oplysninger fra luftfartsselskaber til de australske told-
myndigheder.
Det forventes, at der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-
6. juni 2008 fra formandskabets side vil blive lagt op til en drøftelse og
godkendelse af en aftale med Australien om behandling og overførsel af
PNR-oplysninger.
Af det foreliggende aftaleudkast fremgår det, at Australien skal sikre, at
behandlingen af PNR-oplysninger sker i overensstemmelse med aftalen.
Omvendt skal EU sikre, at luftfartsselskaber ikke hindres i at overholde
australsk lovgivning om pligt til at udlevere PNR-oplysninger. Det fast-
sættes i den forbindelse, at de australske toldmyndigheder ved overhol-
delse af aftalen (i den relevante EU-lovgivnings forstand) skal anses for
at sikre et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i forhold til PNR-oplysninger,
der stammer fra EU.
Det foreliggende aftaleudkast indeholder i øvrigt følgende væsentlige
elementer:
PNR-oplysninger og andre personlige oplysninger, der vil kunne udledes
heraf, vil i henhold til aftaleudkastet kunne behandles af de australske
toldmyndigheder med det formål at forebygge og bekæmpe terrorisme og
hermed relaterede forbrydelser, andre alvorlige forbrydelser, herunder
organiseret kriminalitet af grænseoverskridende karakter samt unddra-
gelse fra anholdelsesbeslutninger og varetægtsfængsling i relation til de
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
564796_0004.png
anførte forbrydelser. PNR-oplysninger vil endvidere kunne behandles,
hvis det i den konkrete situation er nødvendigt for at beskytte vitale inte-
resser hos den registrerede eller andre personer, navnlig hvis der er risi-
ko for dødsfald eller andre alvorlige skader for den registrerede eller
andre, eller hvis der er betydelige almene helbredsrisici, navnlig som
påkrævet i internationalt anerkendte standarder. Endelig vil PNR-
oplysninger kunne behandles af de australske toldmyndigheder, hvis det i
den konkrete situation sker på baggrund af en retskendelse eller med det
formål at føre kontrol med den offentlige forvaltning (således som dette
er fastsat i australsk lovgivning).
Efter aftalen kan de australske toldmyndigheder kun anmode om PNR-
oplysninger for passagerer, der rejser til, fra eller via Australien.
De kategorier af PNR-oplysninger, som de australske toldmyndigheder
kan få adgang til, er bl.a. navnet på og kontaktinformation om den på-
gældende passager, andre navne på rejsedokumenterne – herunder an-
tallet af rejsende – oplysninger om datoen for bestilling af rejsen, afrej-
sedato, betalingsoplysninger, frequent flyer information (eksempelvis
gratis billetter og opgraderinger), rejsebureau, billetinformationer –
herunder bl.a. om der er tale om en enkeltbillet – bagageinformation og
oplysning om sædenummer.
I den udstrækning der indgår følsomme oplysninger om f.eks. racemæs-
sig eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning
og fagforeningsmæssigt tilhørsforhold, helbredsforhold eller seksuelle
forhold, skal de australske toldmyndigheder filtrere disse oplysninger fra
og slette oplysningerne uden yderligere behandling.
De australske toldmyndigheder vil efter aftaleudkastet senest 2 år fra un-
dertegnelsen skulle overgå til et såkaldt ”push-system”, dvs. at det vil
være de europæiske luftfartsselskaber, der overfører PNR-oplysningerne
til de australske toldmyndigheder. I en overgangsperiode på 2 år kan de
australske toldmyndigheder dog anvende det eksisterende australske
”read-only”-system, hvorefter toldmyndighederne får on-line adgang til
PNR-oplysninger. Det eksisterende ”read-only”-system opbevarer kun
oplysninger til brug for ankomstkontrol, eller hvis en lovovertrædelse
har fundet sted.
Toldmyndighederne skal samarbejde med luftfartsselskaberne med hen-
blik på at sikre, at overførslen af PNR-oplysninger er veltilrettelagt og
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
proportional. Som udgangspunkt skal toldmyndigheder anmode om en
første overførsel 72 timer før planlagt afgang og kan højst anmode om 5
rutine overførsler i forbindelse med en enkelt flyvning. Derudover kan
toldmyndigheder på ad hoc basis anmode om yderligere overførsler, hvis
det anses for at være nødvendigt af hensyn til særlige trusler i forbindel-
se med en flyvning, rute eller andre omstændigheder, der relaterer sig til
forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme mv.
De australske toldmyndigheder må kun videregive PNR-oplysninger, der
stammer fra EU, til nærmere opregnede australske regeringsmyndighe-
der, hvis funktioner er direkte relaterede til de formål, som PNR-
oplysninger efter aftalen kan behandles til, jf. ovenfor. Der må kun vide-
regives PNR-oplysninger, hvis der skriftligt anmodes om det, hvis det fra
sag til sag vurderes at være nødvendigt og efter en konkret vurdering af
den enkelte anmodning i forhold til aftalens formål. Toldmyndighederne
skal føre en oversigt over skete videregivelser.
De australske toldmyndigheder må ikke videregive PNR-oplysninger som
masseoplysninger, medmindre oplysningerne er anonymiserede. Oplys-
ningerne må kun behandles af de modtagende myndigheder til statistik,
analyser, forskning og profil-beskrivelse i forbindelse med forebyggelse
og bekæmpelse af terrorisme mv. Toldmyndighederne må under ingen
omstændigheder videregive PNR-oplysninger som masseoplysninger, der
indeholder oplysninger om passagerers navne, andre navne på rejsedo-
kumenterne – herunder antal af rejsende – kontaktinformation, pas-
oplysninger mv.
Det er endvidere fastsat i aftaleudkastet, at de australske toldmyndighe-
der kun må videregive PNR-oplysninger, der stammer fra EU, til kompe-
tente myndigheder i tredjelande, hvis funktioner er direkte relaterede til
forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme mv. Toldmyndighederne skal i
det konkrete tilfælde vurdere, om en videregivelse er nødvendig af hen-
syn til at forebygge eller bekæmpe terrorisme mv. Toldmyndighederne
skal føre en oversigt over skete videregivelser.
Videregivelse til kompetente myndigheder i tredjelande skal være i over-
ensstemmelse med bl.a. australsk databeskyttelseslovgivning, hvilket in-
debærer, at en person eller myndighed mv., som har modtaget oplysnin-
ger om fysiske personer, ikke må anvende eller videregive oplysningerne
til andre formål end de formål, hvortil oplysningerne er modtaget.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved videregivelse til kompetente myndigheder i Australien eller i tredje-
lande skal toldmyndighederne i overensstemmelse med australsk lovgiv-
ning stille som betingelse for videregivelsen, at PNR-oplysninger ikke
videregives uden tilladelse fra toldmyndighederne. Sådan tilladelse vil
kun blive givet ved videregivelse med henblik på forebyggelse eller be-
kæmpelse af terrorisme mv., eller for så vidt angår australske myndighe-
der (tillige) med henblik på sundhedsforebyggelse mv., jf. ovenfor.
Toldmyndighederne skal endvidere stille som betingelse, at modtageren
behandler PNR-oplysningerne som fortrolige, og at modtageren – på
nær i tilfælde af overhængende fare for personers liv eller fysiske sikker-
hed – skal behandle PNR-oplysningerne i henhold til samme databeskyt-
telsesstandarder, som dem, der er fastlagt i aftalen, herunder vedrørende
opbevaringsperiode.
Aftaleudkastet indeholder herudover en række bestemmelser om databe-
skyttelse. Ifølge aftaleudkastet skal Australien bl.a. tilvejebringe en ord-
ning, hvor registrerede personer kan søge adgang til og rettelse af egne
personlige oplysninger. Ordningen skal gælde uanset nationalitet eller
oprindelsesland.
Aftaleudkastet fastsætter også, at Australien skal informere offentlighe-
den – herunder rejsende – om behandlingen af PNR-oplysninger, herun-
der give generel information om den myndighed, som behandler PNR-
oplysninger, formålet med indsamlingen af oplysninger, databeskyttel-
sen, i hvilket omfang oplysninger må videregives, klagemuligheder og
kontaktoplysninger.
De australske toldmyndigheder må opbevare PNR-oplysninger i højst 3�½
år. Derefter må oplysninger opbevares i arkiv i yderligere 2 år. Arkive-
rede oplysninger kan kun gøres tilgængelige i den konkrete sag af hensyn
til efterforskning. Der stilles ikke krav om, at anonymiserede oplysninger
arkiveres, men sådanne oplysninger må højst opbevares i 5�½ år.
Myndighederne skal slette oplysningerne ved udløbet af opbevaringspe-
rioden. Hvis oplysningerne relaterer sig til igangværende retssager eller
strafferetlige efterforskninger, må oplysningerne dog opbevares, indtil
retssagen eller efterforskningen er afsluttet.
De australske toldmyndigheder er i forbindelse med behandling af PNR-
oplysninger underlagt australsk databeskyttelseslovgivning, som bl.a.
fastsætter krav til indsamling, anvendelse, opbevaring, videregivelse, da-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tasikkerhed og adgang til og rettelse af oplysninger om fysiske personer.
For så vidt angår datasikkerhed stilles der bl.a. krav om, at kun et be-
grænset antal medarbejdere, som er særligt bemyndiget dertil, skal have
adgang til PNR-oplysninger, og om fysisk og elektronisk sikkerhed for
PNR-oplysninger.
Derudover er der i australsk lovgivning bl.a. fastsat regler om kontrol
med toldmyndighederne, om aktindsigt, om den registreredes adgang til
oplysninger om vedkommende selv, om indgivelse af klage til toldmyn-
dighederne og om adgang til at klage til den australske ombudsmand.
Australsk lovgivning indeholder endvidere regler om bl.a. adgang til
administrative og judicielle retsmidler samt strafferetlige tiltag ved
manglende overholdelse af tavshedspligt.
Ifølge aftaleudkastet vil der i ekstraordinære tilfælde kunne ske suspensi-
on af videregivelsen af PNR-oplysninger til de australske toldmyndighe-
der.
Aftaleudkastet giver mulighed for, at de kompetente australske myndig-
heder kan videregive analytiske oplysninger på grundlag af PNR-
oplysninger til politi- og retsmyndigheder i medlemsstaterne samt til Eu-
ropol og Eurojust.
Aftalen udløber 7 år efter undertegnelse, medmindre parterne gensidigt
beslutter at erstatte den med en ny aftale.
3.
Gældende dansk ret
Luftfartsselskabers overførsel af PNR-oplysninger til Australien er om-
fattet af lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger
(persondataloven). Dette indebærer bl.a., at persondatalovens materielle
behandlingsbetingelser i §§ 6-8 skal være opfyldt. Da der vil være tale
om overførsel af personoplysninger til et tredjeland, skal overførelsen
endvidere ligge inden for rammerne af den særlige bestemmelse i lovens
§ 27. Bestemmelsen i § 27 fastsætter, at der som udgangspunkt kun kan
ske overførsel af personoplysninger til et tredjeland, såfremt dette land
sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side stiller man sig positivt til sagen.
9.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke afgive en udtalelse om sagen.
10.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Fol-
ketingets Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 28. februar 2008.
8