Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2875 - transport, tele og energi
Offentligt
1453666_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
10310/08 (Presse 162)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2875. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 6. juni 2008
Formand
Andrej VIZJAK
Sloveniens økonomiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10310/08 (Presse 162)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0002.png
6.VI.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til bred enighed om de vigtigste elementer i lovgivningspakken om
det índre
energimarked.
Rådet havde en offentlig orienterende drøftelse om lovgivningspakken om
klimaændringer og
energi,
hvor det fokuserede på forslaget til direktiv om fremme af anvendelsen af
vedvarende
energikilder
og noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet om det hidtidige arbejde.
***
Desuden vedtog Rådet uden debat seks fælles holdninger på grundlag af fem forslag fra
Kommissionen i den
tredje søfartssikkerhedspakke vedrørende:
et udkast til direktiv om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for
skibsfarten;
et udkast til direktiv om de grundlæggende principper for
undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren;
et udkast til direktiv om
havnestatskontrol;
et udkast til forordning om
transportørers erstatningsansvar
ved ulykker
under søtransport af
passagerer;
et udkast til direktiv om fælles regler og standarder for
organisationer, der udfører inspektion
og syn af skibe
og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed;
et udkast til forordning om fælles regler og standarder for
organisationer, der udfører
inspektion og syn af skibe.
De fælles holdninger sendes til Europa-Parlamentet med henblik på hurtigt at opnå enighed og
indlede gennemførelsen snarest muligt.
Rådet noterede sig også, at det næste
valg til Europa-Parlamentet
finder sted den
4.-7. juni 2009.
10310/08 (Presse 162)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0003.png
6.VI.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
DET INDRE ENERGIMARKED ................................................................................................... 6
PAKKE OM KLIMAINDSATS OG VEDVARENDE ENERGI..................................................... 9
INTERNATIONALE FORBINDELSER PÅ ENERGIOMRÅDET .............................................. 10
EVENTUELT ............................................................................................................................... 10
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten......................................................................11
Undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren..................................................................................................12
Havnestatskontrol............................................................................................................................................13
Transportørers estatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer* ..................................................14
Inspektion af skibe og organisationer der udfører denne* .................................................................................15
ALMI DELIGE A LIGGE DER
Valget til Europa-Parlamentet i 2009 ...............................................................................................................17
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10310/08 (Presse 162)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0004.png
6.VI.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Paul MAGNETTE
Bulgarien:
Galina TOSHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Michael GLOS
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Grækenland:
Christos FOLIAS
Spanien:
Miguel SEBASTIÁN GASCÓN
Frankrig:
Jean-Louis BORLOO
Italien:
Claudio SCAJOLA
Cypern:
Efstathios HAMBOULLAS
Letland:
Anrijs MATĪSS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Pál SZABÓ
Malta:
George PULLICINO
ederlandene:
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Marcin KOROLEC
Portugal:
Manuel PINHO
Klima- og energiminister
Viceminister for økonomi og energi
Viceindustri- og vicehandelsminister, EU-afdelingen
Klima- og energiminister
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Udviklingsminister
Minister for industri, turisme og handel
Ministre d'État, minister for økologi og bæredygtig
udvikling og fysisk planlægning
Minister for økonomisk udvikling
Statssekretær, Ministeriet for Handel, Industri og Turisme
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sports-
minister
Minister for transport, telekommunikation og energi
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Undersstatssekretær, Økonomiministeriet
Økonomi- og innovationsminister
10310/08 (Presse 162)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0005.png
6.VI.2008
Rumænien:
Darius MESCA
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Igor ŠALAMUN
Slovakiet:
Lubomir JAHNÁTEK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Ola ALTERÅ
Det Forenede Kongerige:
Malcolm WICKS
Statssekretær for energi, Økonomi- og Finansministeriet
Økonomiminister
Generaldirektør for energi, Økonomiministeriet
Økonomimister
Økonomiminister
Statssekretær under erhvervsministeren
Viceenergiminister
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Medlem
10310/08 (Presse 162)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0006.png
6.VI.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
DET I DRE E ERGIMARKED
Rådet drøftede den tredje pakke af lovgivningsforslag
1
vedrørende det indre energimarked, som
Kommissionen forelagde den 19. september 2007 efter Det Europæiske Råds opfordring på
forårsmødet i 2007
2
. Pakken skal supplere de gældende regler, så det indre marked kommer alle
forbrugere til gode, og EU når målet om en mere sikker, konkurrencedygtig og bæredygtig
energiforsyning.
Selv om alle medlemsstaterne ikke kunne tilslutte sig alle elementerne i pakken, konkluderede
formanden, at Rådet var nået til bred enighed om de vigtigste elementer i denne pakke vedrørende
det indre energimarked.
Der blev opnået enighed på grundlag af formandskabets kompromisforslag (9968/08), der blev
ændret på Rådets samling, og som især omfatter følgende elementer:
- En effektiv adskillelse af forsynings- og produktionsaktiviteter fra netdrift
Alle delegationer var enige om, at en effektiv adskillelse af forsynings- og produktionsaktiviteter fra
netdrift bør opnås i overensstemmelse med de retningslinjer, der blev fastlagt på Det Europæiske
Råds forårsmøde i 2007.
1
2
Kommissionens energipakke består af følgende forslag:
et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2003/54/EF om fælles regler for det indre marked for elektricitet
(13043/07);
et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2003/55/EF om fælles regler for det indre marked for naturgas
(13045/07);
et forslag til forordning om oprettelse af et agentur for samarbejde mellem energimyndigheder
(13046/07);
et forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1228/2003 om betingelserne for netadgang i
forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling
(13048/07);
et forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1775/2005 om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet
(13049/07).
Handlingsplan 2007–2009 "En energipolitik for Europa"
(7224/1/07).
10310/08 (Presse 162)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.VI.2008
Flertallet af delegationerne og Kommissionen anser dog fuld ejerskabsmæssig adskillelse for at
være den første og bedste mulighed, men der er blevet udarbejdet en mulighed med en uafhængig
transmissionsoperatør for at tage hensyn til tilfælde, hvor der er indgået aftaler om et
transmissionssystem, der tilhører et vertikalt integreret selskab, som sikrer en mere reel
uafhængighed for TSO. Disse bestemmelser tager sigte på at finde en balance mellem
betænkeligheder med hensyn til anvendelsesområdet og tidsplanen samt denne muligheds
eksigibilitet, samtidig med at den fortsat er praktisk anvendelig, og de finansielle interesser for det
vertikalt integrerede selskab bevares.
ITO-muligheden vil være til rådighed for både gas- og elsektoren for medlemsstater, hvor trans-
missionssystemet tilhører et vertikalt integreret selskab ved direktivets ikrafttrædelse. Med denne
mulighed kan selskaber fortsat eje transmissionssystemer på betingelse af, at de forvaltes af en
uafhængig transmissionsoperatør. En række bestemmelser vil sikre,
at operatøren, dens ledelse og tilsynsorgan reelt er uafhængige
at interessekonflikter undgås
at der er netadgang uden forskelsbehandling
at der tilskyndes til investeringer uden konkurrenceforvridning, og at investeringer og
sammenkoblingsstruktur udvikles
at der er uafhængig adgang til midler og ressourcer til TSO's arbejde.
Kommissionen vil gennemgå de ITO-relaterede bestemmelser to år efter gennemførelsen på
grundlag af objektive kriterier, der om nødvendigt skal munde ud i forslag med henblik på at sikre
fuldstændig og reel uafhængighed for TSO.
- Bestemmelse om tredjelande
Uanset den mulighed, der er valgt for at opnå reel adskillelse, skal teksten sikre, at spørgsmålet om
tredjelandes kontrol af net behandles på en ikke-protektionistisk måde, der sikrer, at disse selskaber
overholder de samme regler, som gælder for EU-virksomheder, og at der tages hensyn til
medlemsstaternes bekymringer med hensyn til tredjelandes kontrol. Den skal også tage hensyn til
betænkeligheder med hensyn til de potentielle virkninger for Fællesskabets kompetence og
håndteringen af eksisterende investeringer og fastsætte kriterierne for vurdering af investeringer fra
tredjelande, navnlig forsyningssikkerheden i EU.
10310/08 (Presse 162)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.VI.2008
- Undtagelser
Rådet nåede til enighed om undtagelser for små eller isolerede systemer, idet Cypern, Luxembourg
og Malta specifikt får dispensation i både gas- og elsektoren, samt en dispensation til Estland,
Finland og Letland vedrørende gas, indtil en af disse medlemsstater er tilsluttet systemet i en anden
medlemsstat end disse tre lande.
- Markedets funktion, herunder detailmarkeder
Teksten kommer til at omfatte bestemmelser om udvidet journalføring (forsyningsselskaberne skal
kunne stille relevante data om transaktioner vedrørende forsyningskontrakter og gas-/elderivater til
rådighed for de regulerende myndigheder) og om forbrugernes rettigheder (så det sikres, at
kunderne orienteres ordentligt om deres energiforbrug og -udgifter tilstrækkeligt ofte til, at de kan
regulere deres el/gasforbrug; de skal desuden have ret til at skifte leverandør når som helst og kunne
forlange, at energiselskaberne sender regningerne ud senest tre måneder efter, at en kunde har
skiftet leverandør).
- Agenturet for samarbejde mellem energimyndigheder
Det regulerende agentur, der skal oprettes, bliver uafhængigt af medlemsstaterne og Kommissionen
og får grundigt beskrevne opgaver. Det vil koncentrere sig om opgaver, der involverer mere end én
medlemsstat med hensyn til bindende afgørelser. Dets inddragelse i tekniske spørgsmål er blevet
styrket, men er stadig af rådgivende karakter; det giver generelt de nationale niveauer mulighed for
at udfylde deres funktioner. I forbindelse med alle disse opgaver foretages en passende høring af
markedsdeltagerne og myndighederne på nationalt plan, og der tages behørigt hensyn til
resultaterne af det regionale samarbejde mellem transmissionssystemoperatørerne og mellem de
regulerende myndigheder.
Følgende elementer indgår også i pakken: minoritetsaktieposter, offentligt ejerskab, certificering
eller udpegning af transmissionssystemoperatører, vedtagelse af netregler, regulerende
myndigheder, håndtering af grænseoverskridende forhold, retningslinjer, der skal vedtages efter
udvalgsproceduren, regionalt samarbejde og særlige spørgsmål vedrørende gas.
Dette skal danne grundlaget for det videre arbejde på gruppeplan og i Coreper.
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sine førstebehandlingsudtalelser om elektricitetsdirektivet,
elektricitetsforordningen og forordningen om agenturet den 17. juni og om gasdelen af pakken den
8. juli.
10310/08 (Presse 162)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0009.png
6.VI.2008
PAKKE OM KLIMAI DSATS OG VEDVARE DE E ERGI
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet om lovgivningspakken vedrørende
klimaændringer og energi (9648/08) og havde en offentlig orienterende debat om de vigtigste
udestående spørgsmål, der er identificeret heri.
Pakken vedrørende klimaændringer og energi, som Kommissionen forelagde den 23. januar,
supplerer de gældende foranstaltninger med henblik på at nå det samlede mål - som Det Europæiske
Råd godkendte i marts 2007 (7224/1/07) - om en reduktion på 20% af drivhusgasserne senest i 2020
og 20% vedvarende energi i EU's samlede energiforbrug senest i 2020, herunder et mål på 10% for
biobrændstoffer til transport.
Fremskridtsrapporten blev forelagt for Rådet i dets sammensætning af både energi- og
miljøministrene
1
, da den vedrører pakken som helhed. Energiministrenes debat fokuserede på et
forslag til direktiv om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder (5421/08) og skulle give
input til det videre arbejde i Rådet og dets forberedende organer under det kommende franske
formandskab. Skriftlige bidrag fra delegationerne findes i
10236/08
og addendaene hertil.
I formandskabets fremskridtsrapport fremhæves de vigtigste udestående spørgsmål, der er
identificeret i alle fire lovgivningsforslag i pakken. For så vidt angår direktivet om vedvarende
energi er der tale om følgende: mål (niveauet for de nationale mål for vedvarende energi,
konditionaliteten af målet for biobrændstoffer til transport og det vejledende forløb og dets
konsekvenser), projekter med lange opførelsesfrister, systemet for handel med oprindelsesgarantier
og understøttende foranstaltninger.
En del af rapporten omhandler de fremskridt, der er gjort med bæredygtighedskriterier for
biobrændstoffer, som anses for nødvendige for at sikre, at produktionen af biobrændstoffer ikke har
negative følger, som er større end fordelene ved at anvende dem. I februar nedsatte Coreper en ad
hoc-gruppe, der skal udarbejde en fælles bæredygtighedsordning for biobrændstoffer med henblik
på direktivet om vedvarende energi og direktivet om brændstofkvalitet
2
. Gruppen har holdt flere
møder og har gjort fremskridt med mange spørgsmål. Nogle spørgsmål skal dog behandles
nærmere, nemlig omfanget af og anvendelsesdatoen for anden fase for kravet om
minimumsbesparelser for drivhusgasemissioner, den miljømæssige og sociale bæredygtighed af
produktion af biobrændstoffer, der også vil gælde i tredjelande, og metoden for beregning af
drivhusgasemissionsbesparelserne.
1
2
Oplysninger om samlingen i Rådet (miljø) den 5. juni findes i pressemeddelelse 9959/08, s. 6.
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 98/70/EF dels for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel
og gasolie, dels ved indførelse af en mekanisme for overvågning og nedsættelse af emissionerne af
drivhusgasser som følge af brug af brændstoffer til vejtransport, om ændring af Rådets direktiv 1999/32/EF for
så vidt angår specifikationerne for brændstof, der benyttes i fartøjer til indlandstransport, og om ophævelse af
direktiv 93/12/EØF (6145/07).
10310/08 (Presse 162)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0010.png
6.VI.2008
I TER ATIO ALE FORBI DELSER PÅ E ERGIOMRÅDET
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet og Kommissionen om de begivenheder og den
udvikling vedrørende internationale forbindelser, der har fundet sted under det slovenske
formandskab eller vil finde sted i nær fremtid (9408/08).
Disse oplysninger omfattede bl.a. dialogen mellem EU og OPEC og forberedelserne af det
internationale partnerskab for samarbejde om energieffektivitet og energifællesskabet.
EVE TUELT
De stigende olieprisers indvirkning på den europæiske økonomi
Rådet noterede sig nogle bemærkninger fra den portugisiske delegation
(10048/08).
10310/08 (Presse 162)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0011.png
6.VI.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et forslag til direktiv om ændring af direktiv
2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i
Fællesskabet
(5719/08 +
ADD1).
Den fælles holdning fremsendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Formålet med direktivudkastet er især at indføje supplerende foranstaltninger for at øge sikkerheden
for søfarten og beskytte miljøet bedre samt harmonisere medlemsstaternes gennemførelse af
planerne for nødområder.
Forslaget omfatter navnlig udvikling af Fællesskabets maritime informationsudvekslingssystem
SafeSeaNet, medlemmernes udpegelse af en uafhængig myndighed, der skal tage sig af nødstedte
skibe, foranstaltninger i tilfælde af is samt behandlingen af uforsikrede skibe. Desuden foreslås det,
at brugen af automatisk identifikation af skibe (AIS: Automatic Identification System) bliver
obligatorisk for fiskerfartøjer på over 15 m, og at afskiberens oplysningsforpligtelser skal skærpes.
Sammenlignet med Kommissionens oprindelige forslag har Rådets fælles holdning navnlig ændret
følgende bestemmelser:
Rådet har godkendt, at sikkerheden for fiskerfartøjer med en længde overalt på over 15 m
øges ved, at de udstyres med et automatisk identifikationssystem (AIS). Der er dog fastsat
betingelser for denne bestemmelse, og den tidsplan for gennemførelsen, som
Kommissionen har foreslået, er ændret for at sikre, at alle parter kan overholde fristerne
for så vidt angår modtagelse i nødområder af skibe med behov for hjælp har Rådet navnlig
gjort det klart, at før et skib med behov for hjælp modtages i eller nægtes adgang til et
nødområde, foretager den kompetente myndighed en forudgående vurdering af situationen
på grundlag af planen for modtagelse og træffer en beslutning
10310/08 (Presse 162)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0012.png
6.VI.2008
for at skærpe overvågningen via informationsudvekslingssystemet SafeSeaNet er der
tilføjet en bestemmelse om, at Kommissionen skal sørge for, at systemet er operationelt
døgnet rundt
medlemsstaterne får 18 måneder fra direktivets ikrafttrædelse til at opfylde
bestemmelserne.
Kommissionen fremsatte dette forslag i december 2005 som led i sin tredje søfartssikkerhedspakke
(5171/06).
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007
(8724/07,
s. 69).
Undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et forslag til direktiv om de grundlæggende principper
for undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og
2002/59/EF
(5721/08+
ADD1).
Den fælles holdning fremsendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Kommissionen sendte sit forslag til Rådet i februar 2006
(6436/06)
som led i sin tredje
søfartssikkerhedspakke.
Formålet med direktivudkastet er at forbedre søfartssikkerheden ved at fastsætte EF-regler for
uafhængige tekniske undersøgelser af ulykker og hændelser til søs. De tekniske undersøgelser tager
ikke sigte på at fastslå det civil- eller strafferetlige ansvar, men på at konstatere omstændigheder og
årsager ved ulykker og hændelser til søs for så vidt muligt at tage ved lære af dem. Forslaget er i
overensstemmelse med den internationale sørets bestemmelser og med definitionerne og
henstillingerne i Den Internationale Søfartsorganisations kode for undersøgelse af ulykker til søs.
10310/08 (Presse 162)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0013.png
6.VI.2008
Rådet har især ændret Kommissionens oprindelige forslag for at sikre undersøgelsesinstansens
uafhængighed og skønsbeføjelser. Sammenlignet med Kommissionens forslag, der indeholder en
pligt til obligatoriske sikkerhedsundersøgelser af meget alvorlige og alvorlige ulykker og hændelser
til søs, omfatter den tekst, som Rådet er nået til enighed om, kun bestemmelser om obligatoriske
undersøgelser i tilfælde af meget alvorlige ulykker og hændelser. Undersøgelsesinstansen beslutter,
om den vil foretage en sikkerhedsundersøgelse af andre ulykker og hændelser til søs, især under
hensyntagen til, hvor alvorlige de er, og hvad man eventuelt kan lære af dem. Desuden udvider
Rådets tekst direktivets anvendelsesområde af hensyn til overensstemmelsen med Rådets fælles
holdning vedrørende udkastet til direktiv om oprettelse af et trafikovervågnings- og
trafikinformationssystem for skibsfarten. Det skal finde anvendelse på ulykker og hændelser til søs,
der involverer fiskerfartøjer med en længde på over 15 m og ikke 24 m som foreslået af
Kommissionen. Det indeholder også nogle af Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse om dette forslag den 25. april 2007
(8724/07,
s. 90).
Havnestatskontrol
Rådet vedtog
1
en fælles holdning vedrørende et forslag til direktiv om havnestatskontrol
(5722/08+ADD1).
Den fælles holdning fremsendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Kommissionens forslag blev forelagt for Rådet i januar 2006
(5632/06).
Det omarbejder flere
ændringer af direktiv 95/21/EF om havnestatskontrol i en konsolideret tekst og forenkler eller
ændrer visse bestemmelser for at gøre havnestatens inspektioner af skibe bedre og mere effektive
med henblik på at styrke bekæmpelsen af skibe i Fællesskabets farvande, som ikke lever op til
standarderne.
Den tekst, som Rådet er nået til enighed om, indfører et nyt inspektionssystem for at sikre, at flest
muligt skibe, der anløber havne, inspiceres, idet den samlede forpligtelse til inspektion skal fordeles
retfærdigt mellem medlemsstaterne. Sammenlignet med Kommissionens oprindelige forslag
indeholder den fælles holdning bestemmelser om inspektioner af skibe, der anløber en medlemsstats
havn for at indgå i en grænseflade mellem skib og havn, og skibe, der ligger for anker i områder
under havnens jurisdiktion.
1
Den maltesiske delegation undlod at stemme.
10310/08 (Presse 162)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0014.png
6.VI.2008
Inspektionerne vil fokusere på fartøjer, der ikke lever op til standarderne, som vil blive kontrolleret
oftere, medens byrden vil blive lettet for fartøjer af høj kvalitet. Som sidste foranstaltning mod
skibe, der ikke lever op til standarderne, og hvis præstationer bl.a. vil blive vurderet i relation til
flagstatens præstationer, vil disse skibe blive nægtet adgang til medlemsstaternes havne på ubestemt
tid. Dette tidsubestemte forbud mod adgang kan hæves efter 36 måneder, hvis en række betingelser
er opfyldt.
Med den nye inspektionsordning sker der en retfærdig fordeling mellem medlemsstaterne af
forpligtelsen til inspektion, og der tages samtidig hensyn til de enkelte medlemsstaters specifikke
situation, som kan skyldes forskelle i antallet af skibe, der anløber deres respektive havne.
Medlemsstaterne kan undlade en lille procentdel af inspektionerne, nemlig inspektion af 5% af
skibe med højrisikoprofil og 10% af andre skibe. De skal dog være særlig opmærksomme på skibe,
der ikke ofte anløber havne i Fællesskabet. Medlemsstaterne kan desuden under visse
omstændigheder udsætte en inspektion i 15 dage.
For at muliggøre en problemfri gennemførelse af den nye komplekse ordning for havnestatskontrol
omfatter den tekst, som Rådet er nået til enighed om, en gennemførelsesperiode på 36 måneder,
hvorefter alle medlemsstaterne anvender direktivet fra samme dag.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007
(8724/07, s. 25).
Transportørers estatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer*
Rådet vedtog
1
en fælles holdning vedrørende et forslag til forordning om transportørers
erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer (6389/08
+
ADD1, 8924/08 ADD1).
Den fælles holdning fremsendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Kommissionen fremsendte sit forslag (6827/06) til Rådet i februar 2006 som led i sin tredje
søfartssikkerhedspakke. Formålet med forordningsudkastet er at fastsætte ét sæt EU-regler for
søtransportørers og deres passagerers rettigheder i tilfælde af en ulykke. Med henblik herpå
indarbejdes Athenkonventionen angående transport af passagerer og deres bagage til søs som
ændret i 2002 i EF-lovgivningen. Forslaget indeholder også flere yderligere krav, især vedrørende
erstatning for skade på eller tab af bevægelseshjælpemidler, oplysninger til passagererne forud for
rejsen og forskudsbetaling.
1
Den italienske delegation undlod at stemme.
10310/08 (Presse 162)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0015.png
6.VI.2008
Sammenlignet med Kommissionens oprindelige forslag har Rådets fælles holdning bl.a. ændret
bestemmelserne om anvendelsesområdet, forbindelsen mellem forordningen og internationale
konventioner om overordnet begrænsning af ansvaret, forskudsbetaling og forordningens
overgangsbestemmelse. Den indeholder også de førstebehandlingsændringer fra Europa-
Parlamentet, som Rådet kan acceptere.
For så vidt angår anvendelsesområdet har Rådet forkastet Kommissionens forslag om at udvide
Athenkonventionens anvendelse til international og indenlands transport ad indre vandveje. Lige
som det fremgår af Europa-Parlamentets ændringer, er Rådet også af den opfattelse, at
Athenkonventionen vedrører søtransport, og at en udvidelse til transport ad indre vandveje ikke
ville være hensigtsmæssig og ikke ville tage tilstrækkeligt hensyn til sektorens særlige forhold.
Desuden er det fastsat i Rådets fælles holdning, at for så vidt angår søtransport i én medlemsstat
skal forordningen finde anvendelse på skibe i klasse A i henhold til direktiv 98/18/EF, men
medlemsstaterne kan beslutte at anvende forordningen på alle indenlandske sørejser.
Forordningen finder anvendelse fra datoen for Athenkonventionens ikrafttrædelse for Fællesskabet.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007 (8724/07,
s. 97).
Inspektion af skibe og organisationer der udfører denne*
Rådet vedtog fælles holdninger med henblik på vedtagelse af et direktiv om fælles regler og
standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe og for søfartsmyndighedernes
aktiviteter i forbindelse dermed (5724/08+ADD1,
8925/08 ADD1)
og af en forordning om fælles
regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe (5726/08+ADD1).
De fælles holdninger fremsendes til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling som led i
den fælles beslutningsprocedure.
10310/08 (Presse 162)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0016.png
6.VI.2008
Kommissionen forelagde sit forslag til et omarbejdet direktiv (5912/06) for Rådet i februar 2006
som led i sin tredje pakke om sikkerhed til søs. Forslaget tager sigte på i en konsolideret tekst at
omarbejde de successive ændringer af direktiv 94/57/EF om fælles regler og standarder for
organisationer, der inspicerer skibe og udsteder skibscertifikater, de såkaldte anerkendte
organisationer. Endvidere er visse bestemmelser i det eksisterende direktiv ændret med henblik på
at styrke eller forenkle dem, f.eks. ved at styrke kontrollen med de anerkendte organisationer og
reformere ordningen for sanktioner over for dem, der ikke opfylder de fastsatte minimumskriterier.
Det punkt, der hovedsagelig gav anledning til betænkeligheder under drøftelserne i Rådets organer,
var, hvilken form den retsakt, som Kommissionen har foreslået, skulle have. På samlingen i
november 2007 besluttede Rådet som led i sin politiske enighed at opsplitte Kommissionens
oprindelige forslag i to særskilte retsakter: et direktiv og en forordning. Direktivet indeholder de
bestemmelser, der er rettet til medlemsstaterne vedrørende deres forbindelser med de
organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe, mens forordningen indeholder alle
bestemmelser vedrørende anerkendelse på fællesskabsniveau, dvs. Kommissionens udstedelse eller
tilbagekaldelse af anerkendelsen, de forpligtelser og kriterier, der skal opfyldes af organisationerne,
for at de kan opnå Fællesskabets anerkendelse, samt mulige sanktioner over for anerkendte
organisationer, der ikke opfylder disse forpligtelser og kriterier.
Med hensyn til udkastet til direktiv nåede Rådet til enighed om næsten alle væsentlige elementer i
Kommissionens forslag vedrørende medlemsstaternes forbindelser med organisationer, der har fået
overdraget ansvaret for inspektion, syn og certificering af skibe. Det ændrede imidlertid nogle
bestemmelser, der findes i en ny forordning, vedrørende Fællesskabets anerkendelse af
organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe. De vedrører navnlig følgende områder:
anerkendelsens omfang og minimumskriterier for anerkendelse, pålæggelse af bøder over for
anerkendte organisationer, harmonisering af de anerkendte organisationers regler og procedurer og
gensidig anerkendelse af certifikater udstedt af disse.
Begge tekster indeholder de af Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer, der kan accepteres
af Rådet.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsudtalelse den 25. april 2007 (8724/07,
p.5).
10310/08 (Presse 162)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453666_0017.png
6.VI.2008
ALMI DELIGE A LIGGE DER
Valget til Europa-Parlamentet i 2009
Rådet noterede sig, at det næste valg til Europa-Parlamentet afholdes den 4.–7. juni 2009.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af følgende medlemmer for den resterende del af
mandatperioden, dvs. indtil den 25.januar 2010:
Roger KNOX, Member of the Scottish Parliament,
Giuseppe MICARELLI, Sindaco del Comune di Capodimonte,
John LAHART, Member of Dún Laoghaire–Rathdown County Council,
Alfred ALMONT, Conseiller municipal de Schoelcher,
Olivier BERTRAND, Conseiller municipal de Saint-Sylvain de Bellegarde.
10310/08 (Presse 162)
17
DA