Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2875 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
Notat
EUK/Klimaområdet
23 .juni 2008
Redegørelse til Folketinget om rådsmøde (energi) den 6. juni 2008
Rådsmødet (energi) havde tre punkter på dagsordenen:
1) Tredje liberaliseringspakke for el- og gasmarkederne
2) Klima- og energipakken (Forslaget om fremme af vedvarende energi)
3)
Internationale forhold
Ad. 1)
Det vigtigste punkt på energirådsmødet var
indre markedspakken for el-
og gas.
Formandskabet lagde op til en generel indstilling på hele pakken. Det
største udestående var spørgsmålet om ejermæssig adskillelse. En række
lande anført af Tyskland og Frankrig ønskede ”en tredje option” med mulig-
hed for at TSO (transmissionssystem operatøren) fortsat kan være en del af
et vertikalt integreret selskab.
En anden gruppe af lande med bl.a. Danmark i spidsen foretrak egentlig
ejermæssig adskillelse, men var dog indstillet på at finde et kompromis, bl.a.
under hensyntagen til det tidspres der ligger på forhandlingerne og risikoen
for at den tredje liberaliseringspakke i værste fald ikke ville blive vedtaget.
I erkendelse af, at modsætningerne mellem de to grupper af lande var tegnet
meget tydeligt op i forhandlingerne og at det kunne blive vanskeligt at opnå
enighed, valgte det slovenske formandskab at udnytte ministerfrokosten til
forhandlingerne om ejermæssig adskillelse.
Det lykkedes for det slovenske formandskab at opnå bred enighed om de
essentielle elementer i indre markeds pakken, selvom alle medlemsstaterne
ikke var enige i alle elementer i pakken, og det lykkedes for Danmark og
andre lande der lagde vægt på ejermæssig adskillelse at opnå betydelige for-
bedringer i forhold til det kompromisforslag, der forelå ved mødets start.
Kompromisset indebærer, at de vertikalt integrerede el- og gasselskaber kan
beholde deres transmissionsnet. Lande med den type selskaber kan vælge
den tredje option, også kaldet ITO (Independent Transmission Operator).
ITOen bliver til gengæld genstand for et skærpet tilsyn – meget mere detalje-
ret og grundigt, end det er tilfældet for transmissionsoperatører, der er ejer-
mæssigt adskilte (som f.eks Energinet.dk i Danmark). Der er til gengæld
bl.a. på dansk foranledning indsat en række krav, der skal sikre uafhængig-
heden af ITOens ledelse og af et særligt ”supervisory body” som har til op-
gave at afgøre alle sager med konsekvenser for selskabets aktieværdi, herun-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der lånoptagelse etc. Kravene indebærer bl.a. at flertallet af den øverste le-
delse og op til halvdelen af ”supervisory body” ikke må have været ansat
eller kan opnå ansættelse i det vertikalt integrerede moderselskab op til hhv.
tre år før og fire år efter ansættelsen i ITOen hhv. ”supervisory body”.
Kompromisset indeholder også, som ønsket af Danmark, en revisionsklau-
sul, der sikrer, at ITOen underkastes en særskilt revision senest to år efter
implementeringen af direktivet, og at Kommissionen senest to år efter frem-
lægger forslag, der kan sikre effektiv ejermæssig adskillelse.
Samlet set lykkedes det således Danmark og den øvrige gruppe af lande at få
strammet kompromisforslaget op.
Gruppen af lande der arbejdede imod ejermæssig adskillelse blev under for-
handlingerne splittet, så kun to lande stod tilbage med de oprindelige syns-
punkter.
Danmark har sammen med UK, Holland, Spanien og Portugal afgivet en
erklæring til rådsprotokollen, der fastslår, at ”general approach” som Rådet
har vedtaget indebærer:
- at en række sikkerheds klausuler garanterer effektiv adskillelse af
TSOen
- at den vedtagne revisionsklausul sikrer, at TSOerne skal vurderes i
forhold til effektivitet og åbenhed i samme udstrækning som Kom-
missionens oprindelige forslag
- at kompromisset indeholder foranstaltninger til at sikre lige konkur-
renceforhold for medlemsstater, der allerede har gennemført ejer-
mæssig adskillelse samt at det sikrer energivirksomheder, der har
valgt ejermæssig adskillelse fra at blive opkøbt af vertikalt integrere-
de selskaber.
Ad 2)
På grund af det fremskredne tidspunkt var den ingen debat om
klima- og
energipakken
blandt energiministrene.
Ad 3)
Kommissionen redegjorde for en række kontakter og møder mellem EU og
andre parter om energispørgsmål.
2