Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2872 - Økofin Bilag 3
Offentligt
564484_0001.png
22. maj 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 3. juni
2008
Dagsordenspunkt 6a:
Moms på finansielle tjenesteydelser og for-
sikringstjenesteydelser
Resumé
Formandskabet ventes at fremlægge en fremskridtsrapport, som giver en status for arbejdet i
rådsarbejdsgruppen vedrørende direktivforslaget om moms på forsikrings- og finansielle tjenestey-
delser.
Kommissionens forslag har bl.a. til formål at forbedre retssikkerheden for markedsdeltagerne og
de nationale skattemyndigheder, mindske de administrative byrder forbundet med anvendelse af
reglerne for momsfritagelse, samt mindske omkostningseffekten af skjult moms for udbydere af
forsikrings- og finansielle tjenesteydelser.
Baggrund og indhold
Forsikrings- og finansielle tjenesteydelser er som hovedregel aktuelt fritaget for
moms, men utidssvarende definitioner af afgiftsfritagne forsikrings- og finansielle
tjenesteydelser har ifølge Kommissionen ført til forskellig fortolkning og anven-
delse af disse fritagelser i medlemslandene. De lovgivningsmæssige rammer og
skiftende administrative praksis medvirker desuden til retslig usikkerhed for
markedsdeltagerne og de nationale skattemyndigheder, hvilket har resulteret i et
voksende antal retssager om fortolkningen af anvendelsen af fritagelserne og
forøget de administrative byrder forbundet hermed.
Tendensen i den finansielle sektor til i højere grad at anvende f.eks. ”outsourcing”
af aktiviteter, ”pooling” af aktiviteter i puljer og indgåelse af underleveranceaftaler
indebærer ifølge Kommissionen, at momsfritagelsen er uhensigtsmæssig, idet de
pågældende aktiviteter udføres som tjenesteydelser, der leveres af selvstændige
tredjeparter til udbydere af forsikrings- og finansielle tjenesteydelser. Derved
falder de pågældende tjenesteydelser ikke længere ind under afgiftsfritagelsen og
pålægges derfor moms, som ofte ikke er fradragsberettiget for kunden. Den ikke-
fradragsberettigede moms bliver således en del af omkostningerne.
Kommissionens forslag indeholder følgende væsentlige ændringer:
1) Opdatering og præcisering af reglerne for momsfritagelse
2) Retten til for en finansiel virksomhed at vælge at betale afgift
3) Omkostningsdeling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ad 1) Opdatering og præcisering af reglerne for momsfritagelse
Præciseringen af reglerne for momsfritagelse af forsikrings- og finansielle tjenes-
teydelser er ifølge Kommissionen nødvendig som følge af produktudviklingen i
branchen og har til formål at sikre en mere ensartet anvendelse af momsfritagel-
sen og dermed forbedre retssikkerheden og mindske den administrative byrde for
markedsdeltagerne.
Præciseringen består af følgende elementer:
Indførelse af objektive økonomiske kriterier vedrørende betingelserne for
anvendelse af momsfritagelsen. Dette har til formål at afkoble dem fra en for-
tolkning baseret på nationale privatretlige begreber, der er en af hovedår-
sagerne til den forskelligartede fortolkning og anvendelse medlemslandene
imellem.
Indførelse af et princip om, at fritagelsen dækker alle bestanddele af en for-
sikrings- eller finansiel tjenesteydelse, forudsat at denne bestanddel danner et
særskilt hele og bærer de specifikke og væsentlige kendetegn ved den tjenes-
teydelse, der er momsfritaget (dvs. en definition af, hvornår der er tale om en
samlet ydelse, der samlet set kan anses for at være eksempelvis en momsfri fi-
nansiel ydelse, og hvornår der er tale om en ydelse bestående af flere ydelser,
f.eks. en selvstændig momsfri finansiel hovedydelse og en række momspligtige
biydelser).
Indførelse af en fælles harmoniseret definition på mægling/formidling i forb-
indelse med forsikrings- og finansielle tjenesteydelser.
Forbedring af sammenhængen med reglerne vedrørende det indre marked
(f.eks. når det gælder investeringsfonde).
Ad 2) Retten til at vælge at betale afgift
Ifølge forslaget vil det være markedsdeltagerne, der bestemmer, om de ønsker at
være fuldt afgiftspligtige. Udnytter de denne rettighed, kan de som alle andre
markedsdeltagere fratrække den indgående moms på deres køb. På denne måde
indføres der ifølge Kommissionen ensartede spilleregler for den finansielle sektor,
eftersom kun meget få medlemslande har indrømmet virksomhederne denne
mulighed og på meget forskellige betingelser.
Samtidig vil medlemslandene ifølge Kommissionen få mulighed for selv at
fastlægge reglerne for udøvelsen af denne ret, således at den kan tilpasses til de
nationale skattekontrolstrukturer. Hvis der opstår behov for at vedtage gen-
nemførelsesbestemmelser på fællesskabsplan, vil det også være muligt.
Ad 3) Omkostningsdeling
Med den foreslåede omkostningsfordelingsmodel vil især mindre
markedsdeltagere, f.eks. mindre pengeinstitutter i flere EU-lande, kunne samle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
deres investeringer i en gruppe, hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt, f.eks.
for at opnå bedre markedsvilkår. Gruppen, som er en selvstændig enhed med
personale og hvori de pågældende pengeinstitutter er medlemmer, kan opnå stor-
driftsfordele på den måde, at indkøb af f.eks. IT centraliseres i gruppen. Gruppen
står således for indkøb og videresalg til gruppens medlemmer uden avance, dvs.
medlemmerne alene betaler den ”nøgne” kostpris. Forslaget indebærer, at grup-
pen er fritaget for at opkræve moms af videresalget til medlemmerne.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 93 (kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmighed).
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagene falder ind under Fællesskabets enekompe-
tence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse til forslaget.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Opdatering og præcisering af reglerne for momsfritagelse
Momslovens bestemmelser for fritagelser for dels forsikrings- og genforsikrings-
virksomhed og dels finansielle aktiviteter vil skulle ændres/præciseres. Muligvis
skal anvendelsesområdet for lønsumsafgiftsloven konsekvensændres.
Retten til at vælge at betale afgift
Momslovens regler for frivillig registrering skal udvides til også at omfatte for-
sikrings- og finansielle tjenesteydelser.
Omkostningsdeling
Momslovens regler for fællesregistrering skal udvides til også at gælde fællesregis-
trering med et selskab m.v. i et andet medlemsland.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Opdatering og præcisering af reglerne for momsfritagelse samt omkostningsdeling
Opdatering og præcisering af reglerne vurderes ikke at have nævneværdige sam-
fundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Retten til at vælge at betale afgift - B2B transaktioner
Såfremt Kommissionens forslag vedtages, skønnes provenutabet for den danske
stat på nuværende tidspunkt med meget stor usikkerhed at være omkring 3,5 mia.
kr. Heraf skønnes ca. 2,5 mia. kr. at komme fra fradrag for købsmoms, mens 1
mia. kr. skønnes at vedrøre reduceret lønsumsafgiftsgrundlag.
Finansielle ydelser er i dag fritaget for moms, hvorfor virksomhederne ikke har
mulighed for fradrag for moms på indkøb. Desuden har Danmark en lønsumsaf-
gift, der betales af momsfritagede virksomheder. Hvis virksomhederne kan vælge
at gøre finansielle ydelser momspligtige, kan de undgå disse betalinger, når de
handler med momspligtige kunder. Lønsumsafgiften forsvinder, fordi ydelserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
bliver momspligtige, og købsmomsen forsvinder, fordi den finansielle virksomhed
og dens momspligtige kunder får fuld fradragsret for momsen (lige som alle andre
momspligtige virksomheder).
Tallene er behæftet med meget stor usikkerhed. Der er både stor usikkerhed om,
hvor meget sektoren betaler i købsmoms nu, og ikke mindst meget stor usikker-
hed om, hvor meget lønsumsafgift og moms sektoren kan undgå at betale, hvis
forslaget vedtages.
Provenuskønnene er baseret på en forudsætning om, at de finansielle virksom-
heder kan vælge at gøre alt salg af finansielle ydelser til momspligtige virksom-
heder momspligtigt – bort set fra renter.
Der er regnet på de direkte effekter på moms og lønsumsafgift ved en finansieret
omlægning under antagelse af fuld overvæltning af ændringer i afgifterne. Bort set
fra en mindre forskydning fra renter til (momspligtige) gebyrer er der ikke
medregnet effekter af ændret adfærd. Der er heller ikke indregnet ændrede be-
talinger af andre skatter og afgifter end moms og lønsumsafgift.
Forslaget vil alt andet lige give et særligt stort provenutab i Danmark på grund af
den danske lønsumsafgift.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Opdatering og præcisering af reglerne for momsfritagelse samt omkostningsdeling
Opdatering og præcisering af reglerne vurderes ikke at have nævneværdige admin-
istrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Retten til at vælge at betale afgift
De administrative konsekvenser for erhvervslivet afhænger af, hvordan retten til
at vælge at betale afgift udnyttes nationalt. Bort set fra den finansielle sektor er
langt den største del af erhvervslivets indkøb af varer og ydelser i forvejen pålagt
moms. Erhvervslivet skønnes at få en omkostningsreduktion, idet forslagene vil
medføre fradrag for den indgående moms, som erhvervslivet vil blive opkrævet
for forsikrings- og finansielle tjenesteydelser, samt som følge af lønsumsafgiftens
forsvinden.
Den finansielle sektor vil opleve en omkostningsreduktion, idet den bl.a. vil kunne
få fradrag for moms af varer og tjenester, som sektoren køber hos det øvrige
erhvervsliv. Desuden betales der ikke lønsumsafgift af momspligtige ydelser.
Høring
Forslagene er sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer og myndigheder
med frist den 11. februar 2008. Der vil blive oversendt et supplerende grundnotat
til Folketingets Europaudvalg med høringssvar og Skatteministeriets kommentarer
dertil.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg. Grundnotat om
sagen blev oversendt til udvalget den 20. februar 2008.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter en opdatering og præcisering af momsfritagelsen for for-
sikrings- og finansielle tjenesteydelser. Dette vil øge retssikkerheden og dermed
skabe større klarhed på området.
Regeringen kan ikke støtte, at sektoren får mulighed for at vælge at betale moms,
bl.a. pga. et ventet større provenutab jf. afsnittet herom. Forslaget ses desuden
ikke at øge harmoniseringen, hvis der kan indføres forskellige frivillige regis-
treringsregler i alle medlemslande.
Vedrørende omkostningsdeling findes der allerede i dag en bestemmelse herom i
momssystemdirektivet, hvorefter man kan danne sådanne grupper og lave moms-
fri leverancer til gruppens medlemmer. I forslaget udbygges den gældende ord-
ning, så den også kan anvendes på tjenester, der leveres over grænserne inden for
EU. Det er på nuværende tidspunkt usikkert, hvordan ordningen skal fungere i
praksis. Danmark stiller sig positivt afventende overfor forslaget og afventer en
afklaring af de mere tekniske spørgsmål.
Andre landes holdninger
Et stort flertal af medlemslandene støtter præcisering af reglerne for momsfrit-
agelse. Der er dog ikke støtte til retten til at vælge at betale afgift, og omkost-
ningsdelingselementet afvises af flere medlemslande med henvisning til, at det
som en grænseoverskridende ordning vil lede til svig og misbrug.