Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2872 - Økofin Bilag 4
Offentligt
565848_0001.png
29. maj 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 3. juni
2008.
Dagsordenspunkt 5c:
Resumé
Indskydergarantiordninger
På ECOFIN ventes en drøftelse af indskydergarantiordninger med henblik på at udstikke en
politisk kurs på området i forbindelse med evt. revision af det gældende direktiv.
Baggrund og indhold
Indskydergarantiordninger fungerer som sikkerhedsnet for indskydere og beskyt-
telse af forbrugere, idet en del af eller hele deres indskud dækkes, hvis et kreditin-
stitut bliver insolvent. Formålet med indskydergarantiordningerne er at øge
indskydernes tillid til det finansielle system og derved undgå panikreaktioner og
eskalation af finansielle kriser i tilfælde, hvor tilliden til banksystemet er under
pres.
ECOFIN har tidligere fastslået, at indskydergarantiordninger spiller en vigtig rolle
for tilliden til det finansielle system, og en del af ECOFIN’s strategiske køreplan
for styrkelse af EU’s ordninger for finansiel stabilitet vedrører Kommissionens
arbejde med at præcisere EU-direktivet om indskydergarantiordninger. Direktivet
giver medlemsstaterne betydelig frihed til at udvikle ordningerne, hvilket medfører
store forskelle i indskydergarantiordninger i EU.
De væsentligste forskelle mellem indskydergarantiordninger i EU vedrører:
den administrative struktur af garantiordningerne, herunder hvilken rolle
henholdsvis offentlige myndigheder og den private sektor spiller;
kriterier for udbetaling fra ordningerne, herunder konkurslovgivningernes
betydning;
typer indlån, der dækkes, og dækningens størrelse;
garantiordningernes finansieringsform, idet nogle er ex-post finansieret
(dvs. at finansieringen af en udbetaling fra en indskydergarantiordning først
dækkes efter et kreditinstitut bliver insolvent), mens andre indeholder et ex-
ante element (dvs. at der foreligger en fond af midler, der kan trækkes på,
hvis et kreditinstitut bliver nødlidende);
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
de principper, som ordningerne bygger på - i nogle lande fungerer gar-
antiordningerne som en udbetalingskasse, mens garantiordninger i andre
lande dækker en kundes ”nettoindlån” (en kundes gæld til samme kreditin-
stitut modregnes inden kundens tilgodehavende opgøres) eller kun omfatter
bestemte indlånstyper eller finansielle produkter;
garantiordninger kan i nogle lande have en rolle i forbindelse med redninger
af insolvente finansielle institutioner.
ECOFIN ventes at have en orienterende drøftelse om indskydergarantiordninger
med henblik på at udstikke en politisk kurs med hensyn til evt. revidering af direk-
tivet for indskydergarantiordninger.
Drøftelsen på ECOFIN ventes at tage udgangspunkt i følgende:
1. Erfaringerne med garantiordningerne, og hvilke spørgsmål der især skal
fokuseres på når ordningerne gennemgås på EU-niveau.
2. Forskellene i garantiordningerne mellem medlemslandene, og mulighederne
for at håndtere disse.
3. Behovet for yderligere harmonisering via direktivændringer eller en mere
global tilgang uden direktivændringer.
Blandt andet på baggrund af ECOFIN’s drøftelser ventes Kommissionen at fær-
diggøre en rapport i september 2008 om mulighederne for at reformere og styrke
indskydergarantiordningerne og andre instrumenter for krisehåndtering.
Hjemmelsgrundlag
Drøftelserne vedrører direktiv 94/19/EF af 30. maj 1994 om indskudsgar-
antiordninger, der har hjemmel i Traktatens artikel 47, stk. 2, og som er imple-
menteret i Danmark af lov nr. 367 af 14. juni 1995 og efterfølgende ændringer.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Der er ingen direkte lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er ingen direkte samfundsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Høring
Sagen sendes ikke i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den konkrete sag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen vedrørende EU’s rammer for finansielt tilsyn og finansiel stabilitet, der bl.a.
vedrørte indskydergarantiordninger, blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering den 9. maj 2008 forud for ECOFIN den 14. maj 2008. Folketingets Eu-
ropaudvalg fik endvidere forelagt sagen om finansiel stabilitet til orientering den 5.
oktober 2007 forud for ECOFIN den 9. oktober 2007.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen kan generelt støtte, at indskydergarantiordningernes rolle og
mulighederne for at styrke den overvejes, herunder i forbindelse med løsning af fi-
nansielle kriser.
Andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning blandt medlemslandene til at drøfte muligheden for at
styrke indskydergarantiordningerne.