Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2878+2879 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
569017_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
FORSVARSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 6. juni 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 16.-17. juni 2008
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008 ........................................... 2
2. Præsentation af Rådets kommende 18-måneders program ........................................... 4
3. Det vestlige Balkan ......................................................................................................... 6
4. Mellemøsten .................................................................................................................... 8
5. De Store Søers region.................................................................................................... 10
6. Sudan/Darfur ................................................................................................................ 12
7. Iran ................................................................................................................................ 15
8. WTO/DDA ................................................................................................................... 18
9. Zimbabwe ..................................................................................................................... 20
10. Halvårlig formandskabsrapport for den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik
(ESDP) .............................................................................................................................. 22
11. Styrkelse af Unionens katastroferesponskapacitet – med henblik på en integreret
tilgang til håndtering af katastrofer .................................................................................. 25
12. Burma/Myanmar ........................................................................................................ 29
13. Kina .............................................................................................................................. 31
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil som vanligt gennemgå formandskabets udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd (DER) den
19.-20. juni 2008. Hovedemnerne for DER er implementering af Lissabon-strategien, fødevarekrisen og Det
vestlige Balkan. Endvidere vil der være mulighed for drøftelse af aktuelle emner under eksterne relationer, hvis
situationen nødvendiggør det.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Europæiske
Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har i forbindelse med møde i Coreper II den 28. maj 2008 præsenteret et første
udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008. Konklusionerne
indeholder følgende struktur og emneområder:
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
Lissabon-traktaten
Retlige og indre anliggender
Fødevarepriser
Økonomiske, sociale og miljømæssige emner
Det vestlige Balkan
Eksterne relationer, herunder Union for Middelhavet og Naboskabspolitikkens
Østlige dimension
Konklusionerne vil løbende blive udbygget, ikke mindst i lyset af resultaterne fra kommende
møder i Rådet inden for de nævnte områder.
I forlængelse af DER’s principbeslutning fra marts 2008 om oprettelse af
Barcelona Processen:
Union for Middelhavet
og på grundlag af Kommissionens meddelelse af 21. maj 2008 om samme
emne ventes der på DER den 19.- 20. juni 2008 en drøftelse af retningslinierne for de videre
forhandlinger med partnerlandene om etablering af en Union for Middelhavet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der forventes desuden en drøftelse af, hvordan EU kan styrke Naboskabspolitikken i form af
et udvidet samarbejde med de østlige nabolande. Kommissionen ventes at blive anmodet om at
udarbejde konkrete forslag til, hvordan et ”Østligt Partnerskab” vil kunne gennemføres.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Udkastet til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008 har ikke i
sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske
Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter/målsætninger/konklusioner eller andet, der vil
kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på dette stadie.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt tilslutte sig det foreliggende udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets udkast til konklusioner hilses generelt velkommen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0004.png
2. Præsentation af Rådets kommende 18-måneders program
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det kommende fransk/tjekkisk/svenske trioformandskab nåede tirsdag d. 27. maj til enighed om det
kommende 18-måneders program for perioden juli 2008 til december 2009. Det endelige 18-måneders program
foreligger ikke endnu, men ventes offentliggjort på det kommende GAERC-møde. De overordnede prioriteter for
det franske, tjekkiske og svenske formandskab blev d. 27. maj fremlagt på et fælles pressemøde. Et vigtigt
område for alle tre formandskaber forventes at blive klima og energi. Herudover forventes hovedprioriteterne at
være en konkurrencedygtig europæisk økonomi, migrationspolitikker, forholdet til EU's naboer, implementering
af Lissabon-traktaten samt EU som global aktør.
2. Baggrund
På Det Europæiske Råds møde i Sevilla i juni 2002 blev det besluttet, at Rådets to kommende
formandskaber hver december skulle fremlægge et fælles arbejdsprogram for Rådets arbejde det
kommende år, samt at Rådet hvert tredje år skulle udarbejde et strategisk program med henblik
på at fastlægge de overordnede politiske retningslinjer for Rådets arbejde.
For at sikre bedre sammenhæng mellem de operationelle og strategiske dele af Rådets arbejde
blev denne procedure i marts 2006 revideret, hvorefter der fra 1. januar 2007 indføres et
enstrenget system baseret på 18 måneders programmer, som udarbejdes af de tre kommende
formandskaber i fællesskab og i samarbejde med Kommissionen. For så vidt angår den
strategiske del inddrages endvidere de følgende tre formandskaber. Det er hensigten, at Rådet
skal endossere det fælles formandskabsprogram, men ikke formelt godkende dette.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet vil blive foretaget ved behandling af de enkelte forslag i
programmet, efterhånden som de fremsættes.
5. Formål og indhold
Tjekkiets minister for EU anliggender, Alexandr Vondra, Sveriges EU-minister, Cecilia
Malmstrøm, og Frankrigs minister for europæiske anliggender, Jean-Pierre Jouyet, blev tirsdag
d. 27. maj 2008 enige om det fælles 18 måneders program for de tre landes EU-formandskaber
fra juli 2008 til december 2009. Det fælles 18 måneders program skal forelægges EU's
udenrigsministre i forbindelse med rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) d. 16./17. juni 2008.
Ved det efterfølgende fælles pressemøde, præsenteredes de overordnede prioriteter for de tre
formandskaber. Et vigtigt område for alle tre landes formandskaber forventes at blive klima og
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
energi. Derudover forventes formandskaberne også at have fokus på en konkurrencedygtig
europæisk økonomi, migrationspolitikker, forholdet til EU's naboer, implementering af
Lissabon-traktaten samt EU som global aktør.
Den officielle udgave af det fransk/tjekkisk/svenske arbejdsprogram foreligger endnu ikke.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om arbejdsprogrammet.
Det forventes, at de pågældende regeringschefer ved begyndelsen af hvert af de tre
formandskaber vil præsentere Europa-Parlamentet for formandskabets prioriteter (/program)
indenfor rammerne af det fælles 18-måneders formandskabsprogram.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget ses ikke i sig selv at have sådanne konsekvenser. Der vil blive taget konkret stilling til
sådanne overvejelser i forbindelse med fremlæggelse af de enkelte forslag.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Der vil blive taget stilling til det kommende 18-måneders program når det foreligger i en officiel
version.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er før den egentlige offentliggørelse af trioformandskabets program præmaturt at udtale sig
om andre landes holdninger til 18-måneders programmet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0006.png
3. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på Serbien og Kosovo. Stabiliserings- og
associeringsaftalen med Bosnien-Hercegovina ventes undertegnet. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Der blev afholdt parlamentsvalg i Serbien den 11. maj 2008. Valgresultatet peger ikke på nogen
klar regeringskoalition. Der er endnu ikke opnået enighed om en regering og forhandlingerne
kan meget vel fortsætte i en rum tid endnu. Stabiliserings- og associeringsaftalen med Serbien
blev undertegnet på Rådsmødet den 29. april 2008. Ikrafttræden af aftalen afventer dog en
beslutning i Rådet om, at Serbien samarbejder fuldt ud med Krigsforbrydertribunalet for det
tidligere Jugoslavien (ICTY). Chefanklageren for ICTY (Serge Brammertz) aflægger rapport for
Sikkerhedsrådet den 4. juni 2008.
Regeringen i Pristina er påbegyndt arbejdet med at gennemføre Ahtisaari-planen. Kosovos
parlamentariske forsamling vedtog den 9. april 2008 en ny forfatning, der forventes at træde i
kraft den 15. juni. Forfatningen lever op til kravene i Ahtisaari-planen til mindretalsbeskyttelse,
decentralisering m.v. Fra serbisk side modarbejdes Kosovos selvstændighed fortsat og ethvert
samarbejde med myndighederne i Pristina afvises.
Opbygningen af EU’s politi- og retsstatsmission til Kosovo (EULEX Kosovo) fortsætter, dog
er deployeringstempoet lavere end forventet, da FN endnu ikke har afsluttet sine overvejelser
om fremtidig tilstedeværelse. Der er tæt kontakt mellem FN og EU om håndteringen af
situationen.
20 EU-lande har indtil videre anerkendt Kosovos selvstændighed.
Stabiliserings- og associeringsaftalen mellem Bosnien-Hercegovina og EU blev
færdigforhandlet i december 2007. I lyset af, at de politiske ledere i Bosnien-Hercegovina i april
måned blev enige om en politireform, som var det væsentligste udestående krav for
undertegnelse af aftalen fra EU’s side, gav Rådet den 29. april 2008 udtryk for, at man fra EU’s
side var parat til at undertegne aftalen. Aftalen forventes undertegnet i forbindelse med
rådsmødet.
I den tidligere jugoslaviske republik Makedonien er der blevet afholdt valg til parlamentet den
1. juni 2008.
I forlængelse af Kommissionens meddelelse af 5. marts 2008 om styrkelsen af Det vestlige
Balkans europæiske perspektiv har Kommissionen indledt dialoger med de enkelte lande på Det
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vestlige Balkan om såkaldte køreplaner (road-maps) mod visumfrihed. Køreplanerne gør det
klart, hvilke betingelser og kriterier, landene skal opfylde, for at opnå visumfrihed.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af situationen i Kosovo i lyset af den seneste udvikling, herunder
ikrafttræden af Kosovos forfatning og det videre arbejde med at gennemføre Ahtisaari-planen.
Endvidere forventes en drøftelse af status for opbygningen af EU’s politi- og retsstatsmission
EULEX Kosovo. Der ventes også en drøftelse af valget i Serbien og udfaldets betydning for
Serbiens fremtidige relationer til EU. På rådsmødet ventes undertegnelsen af stabiliserings- og
associeringsaftalen med Bosnien-Hercegovina hilst velkommen, ligesom valget i den tidligere
jugoslaviske republik Makedonien vil blive berørt. Kommissionens indledning af dialoger med
landene på Det vestlige Balkan om såkaldte køreplaner (road-maps) mod visumfrihed ventes
hilst velkommen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man den fortsatte deployering af EULEX og at der hurtigst muligt findes
en løsning mellem FN og EU. Man støtter ligeledes Kommissionens indledning af visumdialog
med landene på Det vestlige Balkan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0008.png
4. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil muligvis drøfte situationen i Mellemøsten i lyset af den seneste udvikling, herunder EU's rolle og
bidrag til fredsprocessen den kommende Berlinkonference vedr. støtte til palæstinensisk civilt politi og retssektor
samt genåbningen af det syriske spor. Muligvis vil situationen i Libanon blive drøftet.
2. Baggrund
Fredsprocessen blev genstartet med Annapoliskonferencen i november 2007 i USA. Målet er at
nå til enighed om en aftale mellem Israel og PA inden årets udgang. EU fremlagde i forbindelse
med konferencen en handlingsplan for EU’s engagement i fredsprocessen. I planen peges på en
række indsatsområder, som EU vil forfølge i sammenhæng med fremdrift i fredsprocessen.
Der peges på støtte til palæstinensisk statsdannelse (politiindsats, institutionsopbygning og god
regeringsførelse, økonomisk vækst og told/handel), støtte i en overgangsperiode (til PA’s
budget, reformer og humanitær hjælp) samt støtte til konfliktløsning (indsats rettet mod
Østjerusalem, flygtninge og sikkerhedsarrangementer).
På rådsmødet den 26. maj 2008 blev den seneste udvikling i Libanon samt de påbegyndte
forhandlinger mellem Syrien og Israel hilst velkommen. I drøftelsen om den mellemøstlige
fredsproces var der fokus på sikkerhed, bilaterale forhandlinger og forholdene på jorden,
herunder Gaza. Den tyske udenrigsminister orienterede om den forestående konference den 24.
juni i Berlin om støtte til det palæstinensiske selvstyre. Der var enighed om fortsat aktivt EU-
engagement og -opbakning til fredsprocessen og opfordringer til begge parter om at bidrage til
en løsning. Rådskonklusioner vedrørende MEPP og Libanon ventes vedtaget.
Regeringen og oppositionen Libanon indgik en aftale i Doha, Qatar den 21. maj., i henhold til
hvilken konsensuskandidat, Michel Suleiman, er blevet valgt som præsident. Siniora er
efterfølgende blevet genudpeget som premierminister.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte fremdriften i den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste
udvikling. Fokus ventes at være på situationen på jorden, fremdriften i selve forhandlingerne,
både i det palæstinensiske og syriske spor, den planlagte konference om støtte til palæstinensisk
civilt politi og retssektor sikkerhedssektor i Berlin i juni samt EU's rolle og bidrag til
fredsprocessen. En ny libanesisk regering kan ventes at blive hilst velkommen.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deler det internationale samfunds støtte til den igangværende forhandlingsproces
mellem israelerne og palæstinenserne. Regeringen bakker derfor fuldt op om opfølgningen på
Annapolis-mødet samt EU-handlingsplanen. Fra dansk side støtter man forberedelsen af
konference om den palæstinensiske sikkerhedssektor i Berlin 24. juni 2008. Den seneste
udvikling i Libanon hilses velkommen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være politisk enighed blandt medlemslandene om det fortsatte behov for en
markant EU-indsats i forbindelse med fredsprocessen i Mellemøsten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj
2008 forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj
2008.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0010.png
5. De Store Søers region
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage forlængelser af de to civile ESDP-missioner i Den Demokratiske Republik Congo,
EUSEC RD Congo og EUPOL RD Congo.
2. Baggrund
Den Demokratiske Republik Congo fortsætter sin post-konflikt genopbygning, om end i
langsomt tempo. En række vigtige milepæle er nået, herunder fredsaftalen af 16. december 2002
og det første demokratiske valg i 2006. Udfordringen for Congo er først og fremmest den
fortsatte skrøbelige sikkerhedssituation i den østlige del af landet og gennemførelse af
sikkerhedssektorreformer. Regeringsforsøg på at nedkæmpe oprørere i den østlige del af Congo
i december 2007 slog fejl. En efterfølgende fredskonference vedtog en række fredsplaner, den
såkaldte Nairobi-aftale og Goma-aftale, der sigter på gennemførelse af fred i det østlige Congo.
ESDP missionerne forventes at kunne bidrage positivt til gennemførelse af disse initiativer
gennem reform af sikkerhedssektoren inklusive forsvars og politisøjlerne, såvel som
justitsvæsenet og efterretningsvæsenet.
3. Hjemmelsgrundlag
Forlængelserne af missionerne ventes vedtaget med hjemmel i TEU artikel 14 og artikel 25, stk.
3.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at godkende forlængelserne af den civile politimission, EUPOL RD Congo, samt
den civile sikkerhedssektorreform-mission, EUSEC RD Congo. EUPOL RD Congo ventes i
forbindelse med forlængelsen at blive udvidet med et mindre antal eksperter til det østlige
Congo. EUSEC RD Congo ventes at fortsætte sit arbejde med rådgivning og støtte til reform af
de væbnede styrker. Missionen har blandt andet opnået gode fremskridt med indførelsen af et
troværdigt lønsystem, der skal sikre rettidig og korrekt udbetaling af lønninger til det
congolesiske militærpersonel. Fremover vil missionen fortsætte arbejdet med rådgivning og
bistand til de congolesiske planer for reformer af de væbnede styrker, ligesom missionen
gennem støtte til den særlige EU-repræsentant vil bidrage til at fremme fredsbestræbelserne i de
østlige Kivu-provinser.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagerne forventes at have konsekvenser for statsfinanserne gennem indvirkningen på EU’s
budget. ESDP-missionerne finansieres over de dertil afsatte midler på EU-budgettet (FUSP)
for 2008. Udgiften for forlængelsen af EUPOL RD Congo frem til juni 2009 ventes at andrage
ca. 7 mio. euro. Størrelsen af udgiften for EUSEC RD Congo er endnu ikke fastlagt. EU’s
FUSP-budget er i 2008 samlet på ca. 285 mio. euro. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter.
9. Høring
Ikke sendt i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forlængelserne af de to civile ESDP-missioner i DR Congo.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige medlemslande støtter forlængelserne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj
2007 forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14. maj 2007.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0012.png
6. Sudan/Darfur
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan/Darfur forventes at fokusere på den spændte situation mellem Nord og Sydsudan
efter de alvorlige sammenstød i Abyei. Desuden ventes en drøftelse af deployeringen af hhv. FN/AU
Hybridstyrken UNAMID og den militære ESDP-operation til Tchad/den Centralafrikanske Republik
(EUFOR Tchad/RCA). Danmark deltager ikke i operationen som følge af forsvarsforbeholdet. Også den
humanitære situation og fredsforhandlingerne i Darfur forudses berørt. Der ventes en briefing ved den
International Straffedomstol (ICC). Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Darfur er fortsat meget alvorlig og præget af udbredt vold og lovløshed. I det
vestlige Darfur har der gennem en længere periode været en optrapning af fjendtligheder
mellem en af oprørsbevægelserne og regeringstropper. I begyndelsen af maj angreb den samme
oprørsgruppe (Justice and Equality Movement) Khartoum. Under angrebet, som dog hurtigt
blev slået tilbage, vurderes der at have været mere end 200 omkomne.. FN og AU’s særlige
udsendinge arbejder fortsat på at samle oprørsbevægelserne med henblik på fornyede
fredsforhandlinger med regeringen om en politisk løsning. Angrebet på Khartoum ses som et
tilbageslag for fredsprocessen.
Der er fortsat stor mistillid mellem ledere fra Nord- og Sydsudan, hvilket vanskeliggør
gennemførelsen af fredsaftalen mellem Nord og Syd, som blev undertegnet den 9. januar 2005.
Det afgørende spørgsmål om grænsedragning omkring det olierige Abyei område udestår
fortsat, ligesom forberedelserne til afholdelse af valg i 2009 er forsinkede. I Abyei opstod der
midt i maj kampe mellem tropper fra SPLM og regeringstropper fra Nord. Kampene medførte
at stort set alle indbyggere (op mod 90.000) er flygtet fra Abyei. Tropperne har nu trukket sig
tilbage fra byen, men situationen er fortsat spændt.
Udviklingen har samlet betydet yderligere pres på de internationale nødhjælpsorganisationer,
der fortsat har problemer med adgang i Darfur, og som nu ydermere skal håndtere de flygtede
fra Abyei.
FN/AU Hybridstyrken UNAMID overtog ansvaret for sikkerheden i Darfur den 1. januar
2008, hvor mandaterne for AMIS og EU's støtteaktion til AMIS ophørte. Sudans regering
obstruerer fortsat deployeringen af UNAMID, ligesom enkelte kapaciteter, herunder
helikopterbidrag, udestår. Af bl.a. denne grund er der ifølge FN-sekretariatet alene 9.000 af de
planlagte 26.000 mand på plads for indeværende. Der må også fremover forventes betydelige
forsinkelser i udsendelse af UNAMID-styrken. Danmark bidrager til UNAMID’s civile del med
tre politifolk, der pt. afventer visumgodkendelse af de sudanesiske myndigheder.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0013.png
EU iværksatte på rådsmødet den 28.-29. januar 2008 formelt udsendelsen af en militær ESDP-
operation til Tchad og Den Centralafrikanske Republik (CAR) med ca. 3.700 mand, der har til
formål at forbedre sikkerheden i fire flygtningelejre langs grænsen til Sudan og understøtte
indsættelsen af en civil FN-ledet politimission i flygtningelejrene. På seneste rådsmøde den 26.-
27. maj redegjorde operationens kommandør Gen. Patrick Nash for de væsentlige fremskridt
operationen har gjort, herunder at fuld operationel kapacitet ventes opnået som planlagt i juni
måned, og at EU’s tilstedeværelse har haft stor positiv betydning for sikkerheden omkring
lejrene. Operationens ophør er foreløbig berammet til marts 2009 og allerede på det kommende
rådsmøde vil fokus bl.a. rette sig mod en forventet FN-overtagelse af ESDP-operationens
opgaver. Danmark deltager ikke i operationen som følge af forsvarsforbeholdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af EU tiltag for at facilitere deployeringen af hhv. UNAMID og EUFOR
Tchad/RCA. Endvidere forventes en drøftelse af den humanitære situation,
fredsforhandlingerne for Darfur og implementeringen af nord-syd fredsaftalen (CPA) for
Sudan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU støtter indsættelsen af UNAMID.
Derudover vil regeringen arbejde for, at EU fastholder sin støtte til fredsforhandlingerne for
Darfur og implementeringen af nord-sydfredsaftalen (CPA) for Sudan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for at AU/FN Hybridstyrken UNAMID kommer på
plads snarest. Derudover forventes der at være bred opbakning til de fortsatte bestræbelser på
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at bringe parterne i Darfur-konflikten til forhandlingsbordet. Endvidere er der enighed om
behovet for at sikre gennemførelsen af nord-sydfredsaftalen (CPA) for Sudan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering den 8. februar 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18. februar 2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0015.png
7. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-
17. juni 2008. Ny tekst er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram, herunder EU’s
implementering af FN-sikkerhedsrådsresolution 1803.
2. Baggrund
En ny FN-sikkerhedsrådsresolution 1803 vedrørende Iran blev vedtaget den 3. marts 2008.
Konkret indebærer resolutionen yderligere restriktioner (rejseforbud og værdiindefrysning) for
en gruppe personer med tilknytning til Irans atom- og missilprogram samt øget eksportkontrol
og -forbud i forhold til en række primært dual-use produkter. Herudover indeholder
resolutionen krav om særlig årvågenhed og tilbageholdenhed ved udstedelse af
eksportkreditgarantier, opfordring til inspektion af iranske fly og skibe fra hhv. Iran Air Cargo
og Iran Shipping Line, der kan formodes at fragte materiale med relation til atomprogrammet,
samt særlig årvågenhed og tilbageholdenhed overfor transaktioner til/fra iranske banker og
disses filialer, særligt Bank Melli og Bank Saderat. Mens der er enighed blandt medlemslandene
om en udvidelse af EU’s sanktionsliste, der går videre end resolution 1803, forhandles der
fortsat om, hvordan de øvrige elementer i resolution 1803 skal implementeres, herunder
hvordan kravet om særlig årvågenhed på transportområdet og det finansielle område skal
gennemføres.
Rådet har vedtaget et antal retsakter vedrørende restriktive foranstaltninger mod Iran til
implementering af FN’s Sikkerhedsrådsresolutioner 1737 og 1747. Med vedtagelsen den 6. juni
2007 af den EU-forordning, som skal sikre implementering af Sikkerhedsrådsresolution 1747,
er alle sanktioner mod Iran indeholdt i resolution 1737 og 1747 trådt i kraft.
Resolution 1737 af 23. december 2006 pålagde Iran at indstille alle uranberigelses-,
oparbejdnings- og tungtvandsaktiviteter og at samarbejde fuldt ud med IAEA. Resolutionen
indførte sanktioner (herunder vedr. eksportkontrol, finansielle indefrysninger og
rejserestriktioner) efter FN-Pagtens VII, artikel 41, rettet mod sådanne aktiviteter samt mod
iranske aktiviteter til udvikling af fremførelsesmidler til atomvåben.
Resolution 1747, der blev vedtaget i enstemmighed den 25. marts 2007,
indebærer en række
stramninger af sanktionerne i resolution 1737. Desuden indføres en embargo mod køb af
våben fra Iran og visse begrænsninger vedr. konventionel våbeneksport til Iran, og
regeringer og internationale finansielle institutioner opfordres til at afholde sig fra
ny finansiel bistand og långivning til den iranske regering.
Manglende efterlevelse kan ifølge
resolution 1747 føre til vedtagelse af yderligere sanktioner. Såfremt IAEA derimod kan
verificere, at Iran har suspenderet de nævnte aktiviteter, suspenderes også implementeringen af
sanktionerne, med henblik på genoptagelse af forhandlinger med Iran. Sanktionerne kan
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0016.png
afsluttes ved en Sikkerhedsrådsbeslutning om, at Iran fuldt ud har efterlevet alle IAEA’s og
Sikkerhedsrådets krav.
IAEA’s generaldirektør Mohamed ElBaradei offentliggjorde den 26. maj i år sin tredje rapport
om status for implementeringen handlingsplanen aftalt mellem IAEA og Iran i august sidste år.
ElBaradei vil fremlægge rapporten under IAEA’s Styrelsesrådsmøde den 2.-6. juni 2008.
Rapporten er noget hårdere i tonen end de foregående rapporter. Rapporten konkluderer, at
det iranske atomprogram er ”genstand for alvorlig bekymring”, og at Iran fortsat skylder IAEA
forklaringer på en række spørgsmål bl.a. vedrørende programmets eventuelle militære
dimensioner. Rapporten peger også på, at Iran har taget nye, mere effektive centrifuger i brug
uden at orientere Agenturet. ElBaradei opfordrer Iran til hurtigst muligt at implementere alle
nødvendige foranstaltninger, der kan skabe tillid til, at det iranske atomprogram udelukkende
har fredelige formål.
De fem faste medlemmer af FN’s Sikkerhedsråd og Tyskland (EU3+3 kredsen) mødtes på
udenrigsministerniveau i London den 2. maj 2008. Her var der enighed om at justere
forhandlingspakken fra 2006, så den mere præcist definerer modydelserne ved iransk
suspension af berigelsesaktiviteter, bl.a. i form af brændselsleverancer til et civilt atomprogram.
Den formelle præsentation af forhandlingspakken over for iransk side er endnu ikke
gennemført, da det har vist sig vanskeligt at få aftalt et møde på passende niveau i Teheran.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram, herunder
EU’s implementering af FN-sikkerhedsrådsresolution 1803.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0017.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens målsætning i atomsagen er en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse af
IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Regeringen støtter en effektiv EU- implementering af
Sikkerhedsrådsresolution 1803 og er rede til at støtte selvstændige EU-foranstaltninger med
henblik på at støtte FN-processen, sætte kraft bag forhandlingssporet og opretholde presset
over for Iran.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes samme holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 29. februar 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. marts 2008.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0018.png
8. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU-kommissionen ventes at redegøre for status for de igangværende drøftelser, der har været ført på baggrund af
forhandlingsgruppeformændenes kompromispapirer fremlagt den 19. og 20. maj. Fortsat små fremskridt specielt
indenfor landbrugsforhandlingerne idet afgørende gennembrud udestår. Kommissionen ventes at ville konsultere
medlemslandene om den seneste udvikling.
2. Baggrund
Efter forhandlingssammenbruddet i G4 (Indien, Brasilien, USA og EU) den 21. juni 2007 blev
processen igen bragt til Genève. Forhandlingsgruppeformændene for landbrug hhv.
industrivarer (NAMA) fremlagde medio juli 2007 deres oplæg til kompromispapirer. Den 8.
februar 2008 fremlagde forhandlingsgruppeformændene reviderede kompromispapirer for
landbrug og industrivarer. På baggrund af yderligere drøftelser i arbejdsgrupperne fremlagde
formændene reviderede oplæg på landbrug og NAMA hhv. den 19. og 20. maj. På det sidst
afholdte rådsmøde (GAERC) den 26.-27. maj, blev der ført drøftelser på basis af de reviderede
papirer. En række lande pegede på den manglende balance mellem de to papirer, såvel som i
indholdet af selve landbrugspapiret. Andre lande, herunder Danmark, udtrykte opbakning til
Kommissionen i denne svære fase af forhandlingerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en orientering om status for forhandlingerne fra EU-kommissionen, herunder en
konsultation med medlemslandene med hensyn til de reviderede papirer på landbrug og
NAMA, der blev fremlagt hhv. den 19. og 20. maj.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-Runden,
da dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt
de globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der
nedsætter told- og andre barrierer, samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det
få positive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til
øget samhandel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser
m.v.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-
budgettet. Dels vil nedsatte toldsatser betyde lavere egen-indtægter til EU-budgettet. Dette vil
dog muligvis modvirkes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning
for fordelingen af udgifterne til EU's landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af
eksportrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil fremhæve vigtigheden af at nå til en Doha-aftale, og at EU medvirker konstruktivt
og proaktivt hertil.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række af de traditionelt handelsprotektionistisk orienterede lande kan forventes at
fremkomme med en kritik tilsvarende den, der blev ytret på det sidst afholdte rådsmøde, og
pege på den ubalance, man mener, der er mellem forhandlingspakkens elementer.
Kommissionen kan blive kritiseret for at være gået for langt især på landbrugsområdet, hvor en
række lande mener, at der gives for mange koncessioner, uden at EU får noget til gengæld. En
problematisering af forhandlingssituationen i forhold til EU-kommissionens
forhandlingsmandat kan ikke afvises. Blandt de mere liberalt orienterede lande kan
Kommissionen forventes at blive støttet i denne svære fase af forhandlingerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0020.png
9. Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Zimbabwe med fokus på volden samt den forestående 2. valgrunde af
præsidentvalget den 27. juni. Vigtigheden af AU og SADC observatører i stort antal til overvågning af 2.
valgrunde og initiativer til fremme heraf ventes drøftet.
2. Baggrund
Der rapporteres om øget og systematisk stats-sponsoreret vold og intimidering i Zimbabwe.
Disse forhold sår tvivl om valgprocessens kredibilitet og mulighederne for en troværdig anden
valgrunde.
Den 2. maj offentliggjorde Zimbabwes Valgkommission det længe ventede resultat af
præsidentvalget (Mugabe opnåede 43,2 % af stemmerne; Tsvangirai fik 47,9 %).
Valgkommissionen har efterfølgende oplyst, at en anden valgrunde vil finde sted den 27. juni
2008. Oppositionspartiet MDC er indstillet på at deltage i valget, og MDC-leder Morgan
Tsvangirai er efter længere tids ophold i udlandet bl.a. på grund af mistanke om attentatplaner
mod ham rejst tilbage til Zimbabwe for at føre valgkamp.
Det vurderes som afgørende for en troværdig 2. valgrunde, at SADC og AU deltager med
effektive og tilstrækkeligt store valgobservatørmissioner. EU forventes på rådsmødet at
opfordre hertil og drøfte initiativer til fremme heraf.
EU har ikke modtaget en invitation til at observere valget, men vil, som det også var tilfældet
under 1. valgrunde, forsøge at danne sig et overblik over forløbet af selve valgdagen via
indsamling af informationer fra det diplomatiske korps i Harare.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af perspektiverne for afholdelse af en 2. valgrunde af præsidentvalget i Zimbabwe
den 27. juni 2008.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ingen konsekvenser for statsfinanserne.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager afstand fra den tiltagende vold i Zimbabwe og støtter initiativer, herunder
udsendelse af AU og SADC valg-observatørmissioner, der kan fremme troværdigheden af 2.
Valgrunde den 27. juni 2008.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i EU-kredsen generel bekymring i forhold til udviklingen og valgafviklingen i Zimbabwe.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0022.png
10. Halvårlig formandskabsrapport for den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik
(ESDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at notere sig formandskabsrapporten om udviklingen inden for den europæiske
sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) i første halvår af 2008. Rapporten indeholder også
mandat for det kommende franske formandskab på ESDP området. Danmark vil i lighed med
tidligere praksis erindre om forsvarsforbeholdet. Rådet ventes endvidere at notere sig en
årsrapport vedrørende EU's indsatser indenfor konfliktforebyggelse.
2. Baggrund
Hvert formandskab fremlægger ved sin afslutning en rapport om udviklingen inden for ESDP,
hvori indgår et mandat for det kommende formandskab. Endvidere afgives hvert år en rapport
vedrørende indsatser inden for konfliktforebyggelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet ventes udenrigsministrene at notere sig formandskabsrapporten vedrørende
ESDP samt en årsrapport om EU's indsatser indenfor konfliktforebyggelse, herunder om
gennemførelsen af EU's program for forebyggelse af væbnede konflikter. Begge rapporter
ventes forelagt Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008.
Formandskabsrapporten redegør for de opnåede resultater i indeværende formandskabsperiode
indenfor ESDP og danner endvidere grundlag for arbejdet under det kommende formandskab.
Under det nuværende slovenske formandskab har der inden for ESDP’en især været fokus på
missionssiden, særligt på forberedelsen af den civile ESDP-mission i Kosovo (EULEX
Kosovo) og iværksættelsen af den militære operation i Tchad/Den Centralafrikanske Republik
(EUFOR Tchad/RCA). Den fortsatte udrulning af den civile Afghanistan-mission (EUPOL
Afghanistan) har ligeledes været en væsentlig prioritet, og på rådsmødet i maj opnåedes enighed
om en substantiel udvidelse af missionen i løbet af det næste år. Herudover er en udvidelse af
den civile mission i det palæstinensiske selvstyreområde (EUPOL COPPS) under forberedelse.
EU er nu aktivt til stede med ESDP-missioner på Balkan, i Mellemøsten, Asien og Afrika.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover har der været fokus på udviklingen af civile og militære kapaciteter. Den militære
stab i Rådssekretariatet har gennemført en mindre udvidelse af staben samt en omstrukturering,
der skal styrke EU's evne til at gennemføre tidlig planlægning af militære operationer med
henblik på at bidrage til medlemsstaternes beslutningsproces. Der er desuden sket en række
fremskridt på kapacitets-, markeds- og materielområdet i rammen af Det Europæiske
Forsvarsagentur.
Under det slovenske formandskab har man ligeledes arbejdet med at fremme beskyttelsen af
børn i væbnede konflikter, hvilket har ført til en revision af en tjekliste til brug for missionerne
om dette emne.
Formandskabsrapporten indeholder som nævnt også mandatet for det indkommende
formandskab. Heraf fremgår det blandt andet, at arbejdet med at forbedre EU's evne til civil og
militær krisestyring vil blive fortsat under det franske formandskab. Dette indebærer blandt
andet, at der vil blive fokuseret på styrkelse af den civile krisestyringskapacitet, samarbejdet om
udvikling af militære kapaciteter og forholdet mellem EU og NATO. Derudover vil der ske en
fortsættelse af arbejdet med at styrke afrikanske organisationers evne til at håndtere og løse
konflikter. Endvidere fremhæves også menneskerettigheds- og kønsaspekter samt samarbejdet
med andre internationale aktører, herunder FN, NATO og OSCE.
Under det franske formandskab ventes en gennemgang af implementeringen af den
Europæiske Sikkerhedsstrategi med henblik på at undersøge om der er behov for at tilføje
supplerende elementer til strategien. Arbejdet hermed ledes af Solana, der ventes at forelægge
resultatet med henblik på godkendelse på det Europæiske Råd i december 2008. En række
seminarer i løbet af sommeren/efteråret vil give input til processen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen ventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt den fortsatte udvikling af ESDP-samarbejdet.
Danmark vil i lighed med tidligere praksis erindre om forsvarsforbeholdet i forbindelse med
ESDP formandskabsrapporten.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være enighed om de to rapporter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Tilsvarende formandskabsrapporter om udviklingen inden for ESDP har tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, senest forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 11.-12. december 2007.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0025.png
11. Styrkelse af Unionens katastroferesponskapacitet – med henblik på en integreret
tilgang til håndtering af katastrofer
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På grundlag af EU-Kommissionens meddelelse af 5. marts 2008 om styrkelse af EU's katastrofeberedskab har
EU-formandskabet udarbejdet rådskonklusioner. På baggrund af udfordringerne med at håndtere
naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer foreslås det at styrke EU’s evne til at yde civilbeskyttelse og
humanitær bistand i og uden for EU.
Der foreslås tiltag, der skal sikre en styrkelse af EU’s katastroferesponskapacitet via en mere integreret og
koordineret tilgang, for at styrke EU’s generelle katastroferespons. Tiltagene skal ske under hensyn til
kompetencedelingen mellem medlemsstaterne og EU. På civilbeskyttelsesområdet foreslås en styrkelse af
Kommissionens Monitorerings- og Informationscenter (MIC), for bedre at kunne koordinere indsatser såvel
inden for som uden for EU. Desuden lægges der op til en nærmere undersøgelse af mulighederne for, baseret på
frivillighed, at styrke tilgængeligheden og effektiviteten af ressourcerne på områder, og hvor der kan være
kapacitetsmangler på europæisk niveau. Endvidere lægges der i udkastet til konklusioner op til at styrke den
humanitære bistand ved at afhjælpe eksisterende mangler, styrke den lokale beredskabskapacitet i udsatte
tredjelande samt forbedre koordinationen mellem de forskellige humanitære aktører. Fra dansk side hilses
rådskonklusionerne velkomne, da Danmark ønsker at styrke samarbejdet om civilbeskyttelse i EU. Hvad
angår støtte til konkrete initiativer, vil en afklaring af en dansk holdning hertil afvente nærmere kendskab disse.
2. Baggrund
Med baggrund i en række såvel natur- som menneskeskabte katastrofehændelser, inden for som
uden for EU, ser Kommissionen behov for at styrke EU’s evne til at håndtere sådanne
katastrofer, blandt andet ved brug af integrerede tiltag. Kommissionen udsendte den 5. marts
2008 en meddelelse om styrkelse af EU's katastrofeberedskab. På grundlag af meddelelsen har
EU-formandskabet udarbejdet udkast til rådskonklusioner.
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde i december 2006 fremtidige formandskaber til at
gå videre med en generel forbedring af EU's beredskabskapacitet. Kommissionen nedsatte en
”Task Force”, med henblik på at sætte EU i stand til at reagere så effektivt som muligt over for
nødsituationer, kriser og katastrofer - både i og uden for EU. Blandt flere andre initiativer
vedtog Rådet, Kommissionen og Europa Parlamentet i december 2007 en erklæring benævnt
”The European Consensus on Humanitarian Aid” (Humanitær Konsensus), der opfordrer til
en styrkelse af koordinationen mellem Kommissionen og medlemsstaterne i forbindelse med
katastroferespons.
Såvel natur- som menneskeskabte hændelser har ofte grænseoverskridende effekter og kræver
derfor multilaterale og koordinerede foranstaltninger. Samtidigt udviskes grænserne mellem
interne og eksterne trusler i stigende grad i takt med globaliseringen.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådskonklusionerne sætter fokus på styrkelsen af EU’s evne til at håndtere katastrofer
(katastroferespons), og Kommissionen inviteres til at iværksætte forskellige foranstaltninger på
forebyggelsesområdet og på området for katastroferespons.
I konklusionerne udtrykker Rådet prioritet til EU’s katastroferespons gennem en styrkelse af
koordinationen og en integreret tilgang på alle niveauer (lokalt, nationalt, regionalt og EU
niveau). Formålet hermed er blandt andet at opnå en mere effektiv og integreret EU
katastroferespons. Den integrerede tilgang foreslås at skulle omfatte hele opgavekomplekset
vedr. forebyggelse, beredskab, indsats og genopretning, i forbindelse med de natur- og
menneskeskabte katastrofer såvel inden for som uden for EU, herunder
krisestyringsoperationer.
Styrkelsen af EU’s katastroferespons skal ske ved at balancere to bærende principper mht.
medlemsstaterne ansvar/kompetencer på den ene side og på den anden side udtrykke EU
solidaritet (”subsidarity” versus ”solidarity”).
Særlig opmærksomhed gives i rådskonklusionerne til styrkelse af forebyggelses- og
beredskabsområdet på EU-niveau og i medlemsstaterne, hvor parterne i
civilbeskyttelsesordningen opfordres til en øget national indsats. Kommissionen anmodes tillige
om at fremme anvendelsen af finansielle instrumenter til forebyggelse og katastroferespons.
Det konsulære arbejde er en medlemsstatskompetence, men medlemsstaterne kan vælge at
samarbejde gennem ”lead state”-princippet samt anmode om assistance gennem
civilbeskyttelsesordningen.
Det understreges, at humanitær bistand og civilbeskyttelsesassistance til tredjelande ydes efter
de grundlæggende humanitære principper om medmenneskelighed, neutralitet, upartiskhed og
uafhængighed og i overensstemmelse med den eksisterende internationale respons mekanisme
med UN OCHA i den centrale og overordnet koordinerende rolle i det omfang UN OCHA er
til stede. Desuden at sådan hjælp altid ydes på baggrund af konkrete behov.
Rådet hilser det velkomment, at Kommissionen i tæt samarbejde med relevante aktører vil
fremsætte en handlingsplan med praktiske forslag til implementeringen af papiret om
humanitær konsensus.
Kommissionen inviteres til at fremsætte sine forslag ikke senere end oktober 2008 med hensyn
til forebyggelse inden for EU og en EU strategi for katastrofereduktion i udviklingslandene.
Rådet opfordrer Kommissionen til at inddrage medlemsstaterne fuldt ud i forbindelse med
Kommissionens intentioner om at udvikle en videnbase over; større katastrofe scenarier,
herunder vedr. forebyggelse og katastroferespons; de kompetente strukturer; ressourcebehov;
tilgængeligheden af ressourcer; eventuelle huller i katastroferesponsressourcer inden for EU
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
civilbeskyttelse vurderet på grundlag af erfaringer, sammenhængen til den planlagte kortlægning
af logistiske kapaciteter på det humanitære område samt virkningen af mulighederne for at
udfylde sådanne muligt identificerede huller.
Rådet henleder opmærksomheden på tidligere rådskonklusioner af juni 2005 om etableringen af
en hurtig responskapacitet inden for civilbeskyttelse baseret på medlemsstaternes ressourcer,
samt rådskonklusionerne af december 2007, hvor Rådet og Kommissionen opfordres til at
drage fuld nytte af den omarbejdede Civilbeskyttelsesordning og det Finansielle Instrument,
som de to grundlæggende retsakter for civilbeskyttelse på EU-niveau.
Rådet henleder desuden opmærksomheden på rådskonklusionerne af juni 2007 om en styrkelse
af Moniterings- og Informationscenterets (MIC) koordinationskapacitet inden for
Civilbeskyttelsesordningen, idet Rådet understreger behovet for snarest at forstærke MIC’en
med de nødvendige menneskelige og materielle ressourcer med henblik på at;
styrke MIC’ens overvågnings- og analytiske kapacitet;
udvikle dets rådgivende rolle overfor medlemsstaterne;
aktivt støtte interventioner udført af medlemsstaterne inden for Mekanismen.
Rådet henleder endvidere opmærksomheden på rådskonklusionerne af december 2007 om
udviklingen og etableringen af tidlige varslingssystemer i EU samt rådskonklusionerne af
december 2007 om etableringen af et tidligt varslingssystem for tsunamier i Nordøst-atlanten
og Middelhavsområdet, idet man understreger behovet for, at medlemsstaterne og
kommissionen tager initiativ til at forbedre tidlige varslingssystemer og varslingssignaler for
katastrofer samt udfylde det eksisterende hul for så vidt angår tidligt varslingssystem for
tsunamier i Nordøst-atlanten og Middelhavsområdet.
Rådet anerkender, at medlemsstaterne leverer civilbeskyttelsesressourcer på frivillig basis til alle
europæiske interventioner inden for rammen af Civilbeskyttelsesordningen.
Rådet overvejer at mulighederne bør udforskes for at forbedre tilgængelighed, anvendelse og
koordination af nationale civilbeskyttelsesressourcer for at udfylde identificerede mangler med
hensyn til at sikre at EU’s katastroferespons er tilstrækkelig og effektiv, under hensyn til
førnævnte med udvikling af en videnbase.
Rådet opfordrer Kommissionen til, at vurdere en bred vifte af muligheder og snarest muligt
præsentere et forslag til etablering og koordinering af et levedygtigt europæisk
katastrofehåndterings-træningsnetværk, der kan dække alle faserne af konkrete katastrofer.
Rådet anerkender behovet for at forbedre den horisontale koordination mellem Rådet,
Kommissionen og medlemsstaterne vedrørende katastroferespons og opfordrer alle
involverede parter til at arbejde for dette mål, og inviterer EU-formandskabet og
Kommissionen at bringe arbejdet videre.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget. Med udgangspunkt i rådskonklusionerne må det dog forventes, at Kommissionen vil
fremsætte forslag til såvel styrkelse af eksisterende tiltag, som etablering af nye tiltag på såvel
civilbeskyttelsesområdet som inden for den humanitære bistand. Størrelsesordenen af de
eventuelle budgetmæssige og statsfinansielle konsekvenser af sådanne forslag, kan ikke på
nuværende tidspunkt fastslås.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at Danmark kan hilse rådskonklusionerne
velkomne, da Danmark ønsker at styrke samarbejdet om civilbeskyttelse, humanitær bistand og
det konsulære område i EU. Danmark kan overordnet set støtte en styrkelse af EU’s rolle på
området under hensyntagen til kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne på
området, og at nye EU-tiltag ikke forringer det nationale beredskab. I forhold til konkrete tiltag
på civilbeskyttelsesområdet og på det humanitære område, der på baggrund af
rådskonklusionerne måtte blive fremlagt af Kommissionen, finder regeringen, at disse forslag
bør afdækkes nærmere, før end der kan fastlægges en endelig dansk holdning hertil.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ingen oplysninger herom.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om Kommissionens meddelelse af 5. marts 2008, der ligger til grund for
rådskonklusionerne, blev oversendt den 25. april 2008 til orientering til Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Forsvarsudvalg.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0029.png
12. Burma/Myanmar
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni forventes en opfølgende drøftelse
af situationen i Burma/Myanmar i forlængelse af drøftelserne på rådsmødet den 26.-27. maj
(udviklingsministre). Fokus forventes at være på den humanitære situation, herunder på, hvordan EU fortsat
kan bidrage til at sikre fri og uhindret adgang for nødhjælpen.
2. Baggrund
Den 2. og 3. maj ramte cyklonen Nargis Burma/Myanmar. Cyklonen har forårsaget omfattende
ødelæggelser. De officielle tabstal er ca. 78.000 døde, 20.000 sårede og 56.000 savnede. FN
vurderer, at 2,4 mio. mennesker har behov for nødhjælp.
FN udsendte fredag den 9. maj en nødhjælpsappel på USD 187 mio. Appellen er senere
opjusteret til USD 201 mio. Den internationale respons har været positiv og der er i alt
modtaget tilsagn om knap USD 75 mio. På FN- ASEAN donorkonferencen den 25. maj i
Rangoon, hvor udviklingsministeren deltog, gav Burma/Myanmars regering løfte om at sikre fri
adgang for international nødhjælp til katastrofeområderne uden for Rangoon. På konferencen
blev der nedsat en FN-ASEAN koordinationsmekanisme, som vil stå for koordinering og
overvågning, der kan understøtte nødhjælpen og den længerevarende genopbygning. Det er
blevet lettere at få visa til Burma/Myanmar, men der er fortsat store vanskeligheder med at få
nødhjælpen frem, især til ofrene i det hårdt ramte deltaområde. Dette skyldes ikke mindst den
burmesiske regerings fortsatte vrangvillighed mod at lade internationale nødhjælpsarbejdere få
adgang til at distribuere nødhjælpen i deltaområdet. Det tager flere dage at få rejsetilladelse til
katastrofeområderne uden for Rangoon, og oftest er tilladelserne tidsbegrænset og kun af én
dags varighed. Udstedelsen virker lemfældig og usystematisk. Både OCHA og WFP lægger op
til, at koordineringsmekanismen omgående træder sammen, med henblik på at lægge pres på
Burma/Myanmars regering.
Det vurderes, at omkring 1 mio. af de nødstedte har modtaget en eller anden form for
international nødhjælp, dog hovedsagelig i og omkring Rangoon. Situationen for de nødstedte
bl.a. i Irrawaddy deltaet er derfor fortsat kritisk.
EU’s udviklingsministre afholdt den 13. maj ekstraordinært møde om krisen i Burma og emnet
var også på udviklingsministrenes dagsorden den 26.-27. maj. EU støtter fuldt ud op omkring
FN’s indsats for at sikre, at de nødlidende modtager hjælp. I rådskonklusionerne fra den 26.-27.
maj slår EU fast, at prioriteten nu er øjeblikkelig adgang for den internationale nødhjælp og en
markant forøgelse af hastigheden og volumen i nødhjælpsindsatsen.
3. Hjemmelsgrundlag
Artikel 15 i traktaten om den Europæiske Union.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Der vil være tale om opfølgning på seneste drøftelser om Burma/Myanmar på rådsmødet
(udviklingsministre) den 26.-27. maj. Fokus forventes at være på den humanitære situation -,
bl.a. i opfølgning på donorkonferencen den 25. maj - samt på hvordan EU fortsat kan bidrage
til at sikre fri og uhindret adgang for nødhjælpen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Orienteringen har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for, at EU – til støtte for FN sporet - anvender alle midler til fortsat at lægge
maksimalt pres på regimet i Burma/Myanmar for igangsættelse af en demokratiproces og
national forsoning, herunder også i forbindelse med den nuværende katastrofesituation med
henblik på at give adgang for international nødhjælp. Danmark arbejder også for fortsat tæt
dialog mellem EU og ASEAN-landende, Kina og Indien om at lægge maksimalt pres på
regimet for en fredelig løsning generelt og specifik med henblik på at lette adgangen for
international nødhjælp. Såfremt regimet ikke snart viser villighed til at igangsætte en proces
mod demokrati og national forsoning, vil Danmark ikke tøve med at presse på for en fornyet
stramning af sanktionerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en fortsat aktiv
indsats fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569017_0031.png
13. Kina
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Kina, herunder i Tibet. I EU-erklæringen af den 29. marts lagdes op
til at følge menneskerettighedssituationen tæt. Desuden indeholdt erklæringen i forhold til Tibet blandt andet
opfordring til, at dialogen mellem Dalai Lamas repræsentanter og den kinesiske regering genoptages. Dialogen er
genoptaget og næste møde forventes i midt-juni.
2. Baggrund
Omkring den 10. marts, som er årsdagen for Dalai Lamas eksil i 1959, var der demonstrationer
i Tibet. De følgende uger var der uroligheder i Tibet (Tibetan Autonomous Region, TAR) og
de omkringliggende provinser, hvor der bor etniske tibetanere.
De officielle tal ifølge de kinesiske myndigheder er på 18-22 dræbte, hovedsageligt Han-
kinesere, som er omkommet i forbindelse med ildspåsættelser. Fra eksil-tibetanske kilder og
andre NGO-oplysninger tales der om op mod 200 døde tibetanere dræbt i sammenstød med
kinesisk politi. Et meget stort antal blev tilbageholdt.
Der er fortsat ikke fuld klarhed over situationen. Kinesiske myndigheder har lukket for
informationsstrømmen fra Tibet, herunder bedt udlændinge om at forlade Tibet. Der blev pr. 1.
maj 2008 åbnet op for kinesiske indrejsende til området. Det vides endnu ikke, hvornår der
gives fuld adgang igen herunder for pressen.
Fra dansk side pressede man på for en hurtig reaktion på situationen og var aktivt med til at
udvirke, at EU udsendte en erklæring den 17. marts, hvor der opfordredes til tilbageholdenhed
og afståelse fra unødig magtanvendelse.
På det uformelle udenrigsministermøde (Gymnich) den 29. marts 2008 blev EU-landene enige
om en erklæring, der indeholder følgende elementer:
-
-
-
-
-
sikring af fuldstændige oplysninger om begivenhederne i Tibet, herunder igennem at
journalister, også udenlandske, får adgang til Tibet;
at tilbageholdte behandles i overensstemmelse med internationale standarder;
at Kina indgår i reel dialog og forhandling med Dalai Lama om en varig løsning, der
respekterer tibetanernes kultur, identitet og religion.
EU noterer sig også Dalai Lamas udtalelser om ikke-vold og udgangspunktet i autonomi
indenfor Kina og dermed ikke uafhængighed for Tibet.
EU vil følge menneskerettighedssituationen tæt.
Dialogen mellem Dalai Lamas repræsentanter og den kinesiske regering blev genoptaget den 4.
maj 2008 ved et møde i Shenzhen. Der forventes yderligere møder i midten af juni.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I opfølgning af EU’s erklæring af 29. marts ventes en drøftelse af forholdene i Kina og med
særlig vægt på Tibet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at EU fortsat udtrykker bekymring over situationen i Tibet
og indtrængende opfordrer til, at dialogen mellem Dalai Lamas repræsentanter og den kinesiske
regering føres igennem til et resultat, der i overensstemmelse med et-Kina-politikken sikrer, at
tibetanerne opnår reelt selvstyre med kulturel og religiøs frihed og respekt for
menneskerettighederne.
Danmark vil desuden arbejde for, at EU’s dialog med Kina om menneskerettigheder i
overensstemmelse med EU-erklæringen af den 29. marts 2008 fortsættes, og at EU fortsat
følger situationen nøje.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred støtte til bekræftelse af EU’s prioriteter ift. til Tibet som fastlagt i EU-
erklæringen af den 29. marts 2008.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.
32