Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2884 - økofin Bilag 4
Offentligt
576226_0001.png
Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsforslag nr. 5 til EU’s
budget for 2008
1. Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 5 til EU’s 2008-budget. Forslaget
indeholder de årligt tilbagevendende tekniske ændringer på budgettets indtægtsside som følge af
revision af en række overslag, som lå til grund for 2008-budgetforslaget, samt en korrektion af
UK-rabatten. Som konsekvens opjusteres det danske EU-bidrag i 2008 isoleret set med knapt
800 mio.kr.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 5 til EU’s budget for
2008 (KOM (2008) 381 final). Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et
kommende rådsmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 272 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Ændringsforslag nr. 5 indeholder en række tekniske korrektioner af 2008-
budgettet som følge af opdaterede skøn for bl.a. landbrugsafgifter, moms og BNI
samt korrektion af UK-rabatten.
Revision af skøn for landbrugsafgifter, told, momsgrundlag og BNI
På basis af aktuelle oplysninger sker der i henhold til praksis en ajourføring i for-
hold til de skøn fra maj 2007, som lå til grund for budgetforslaget for 2008. Ajour-
føringen er alene udtryk for en omfordeling af de samlede nødvendige indtægter
mellem indtægtskilder og mellem medlemsstaternes bidrag til finansieringen. Ind-
tægternes samlede størrelse berøres ikke.
De ændrede skøn for landbrugs- og sukkerafgifter, toldindtægter og det samlede
momsgrundlag medfører isoleret set en forventet dansk merbetaling til EU’s bud-
get for 2008 på i alt ca. 327 mio. kr. Endvidere gør sig gældende, at det samlede
EU-BNI-grundlag nedjusteres med 0,3 pct. Det isolerede danske BNI-grundlag
opjusteres imidlertid i forhold til tidligere skøn. Denne effekt medfører en forven-
tet dansk merbetaling på ca. 244 mio. kr. i 2008.
Korrektion af budgetuligevægt til fordel for Det Forenede Kongerige (UK-rabatten)
Der gennemføres en korrektion af UK-rabatten vedrørende regnskabsårene 2004
og 2007. Det gør sig også gældende for korrektionen vedr. UK-rabatten, at den
alene udtryk for en intern omfordeling mellem medlemsstaternes bidrag til finan-
sieringen af EU’s egne indtægter og derfor ikke berører indtægternes samlede
27. juni 2008
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
størrelse. Alle 27 medlemsstater medvirker til finansieringen af UK-rabatten i
2007, mens det kun er de daværende 25 medlemsstater, der medvirker til finansie-
ring af UK-rabatten i 2004.
Det reviderede skøn over den samlede 2007-rabat til fordel for UK er på 6.534
mio. euro, svarende til en opjustering på ca. 776,5 mio. euro i forhold til det fore-
løbige skøn opført på budgettet for 2008.
Det reviderede skøn vedr. den samlede 2004-rabat er på 5.548 mio. euro, svarende
til en stigning på ca. 122,5 mio. euro i forhold til det seneste skøn vedr. UK’s
2004-rabat.
Korrektionerne følger af reglerne i Rådets afgørelse om ordningen for De Euro-
pæiske Fællesskabers egne indtægter (2000/597/EF, Euratom) og det arbejdsdo-
kument, der ledsager den ("beregningsmetoden").
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Ændringsforslag nr. 5 indebærer samlet set, at det danske bidrag til EU’s budget
for 2008 isoleret set øges med knapt 800 mio. kr. Stigningen skyldes primært øge-
de sukkerafgifter, en opjustering af det danske toldbidrag samt en relativ stigning i
det danske BNI-bidrag i forhold til tidligere skøn. Dertil kommer, at et opjusteret
skøn for UK-rabatten i 2004 og 2007 medfører et øget dansk bidrag på ca. 220
mio. kr.
Det seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2008, inkl. ændringsforslag 1-5, er
herefter på ca. 18,7 mia. kr.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget, da der er tale om en fast årlig teknisk ændring, som
følger af reglerne i Rådets afgørelse om ordningen for De Europæiske Fællesska-
bers egne indtægter (2000/597/EF, Euratom).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.