Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2882 - Økofin Bilag 1
Offentligt
572757_0001.png
17. juni 2008
6. kontor
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008
1.
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2. halvår 2008
KOM-dokument foreligger ikke
- Præsentation
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a)
Stabilitets og konvergensprogrammer
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådsudtalelser
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Polen
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådsbeslutning
side 2
2.
side 23
b)
side 29
3.
Udvidelse af euroområdet med Slovakiet
KOM(2008) 249, KOM(2008) 250
- Vedtagelse
side 34
4.
International Accounting Standards Board (IASB) organisering
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Finansiel stabilitet
KOM-dokument foreligger ikke
- Udveksling af synspunkter, evt. rådskonklusioner
side 36
5.
side 41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0002.png
2
Dagsordenspunkt 1:
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2.
halvår af 2008
Resumé
Det nye formandskab (Frankrig) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008, som det er
normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde.
Baggrund og Indhold
ECOFIN-arbejdsprogrammet for det franske formandskab tager udgangspunkt i
formandskabets eget arbejdsprogram, som forventes offentliggjort i løbet af juni
2008, samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram (Rådsdok. 10093/08), som
Frankrig, Tjekkiet og Sverige har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-
konklusionerne fra 2002.
Det skønnes, at det franske formandskab vil have følgende overordnede priorite-
ter for ECOFIN’s arbejde:
1.
2.
3.
4.
5.
Økonomisk-politisk samarbejde
Finansielle tjenesteydelser
Skatter og afgifter
EU’s budget
Bedre regulering
1. Økonomisk-politisk samarbejde
Fra 1. januar 2009 ventes Slovakiet at indføre den fælles valuta, euroen. Rådet
(ECOFIN) ventes mødet den 8. juli 2008, efter at sagen har været forelagt Rådet i
dets sammenhæng af stats- og regeringschefer, at give sin formelle godkendelse af
landets eurodeltagelse. Under det franske formandskab ventes ECOFIN at følge
Slovakiets forberedelser op til implementering af euroen tæt, så denne kan forløbe
så hurtigt og problemfrit som muligt.
Implementeringen af
den reviderede Stabilitets- og Vækstpagt
forventes fortsat i løbet
af 2. halvår af 2008, både vedr. den forbyggende og den korrigerende del, herun-
der en række sager i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
Desuden ventes stabilitets- og konvergensprogrammerne for hhv. Belgien og Po-
len behandlet på ECOFIN den 8. juli 2008.
I efteråret 2008 forventes medlemslandene desuden at aflevere deres tredje frem-
skridtsrapport for det nationale reformarbejde under Lissabon-strategien. Frem-
skridtsrapporterne ventes behandlet i ECOFIN i november 2008.
2. Finansielle tjenesteydelser
For så vidt angår det finansielle område ventes det franske formandskab i 2. halv-
år af 2008 at fortsætte arbejdet med at følge op på Kommissionens hvidbog ved-
rørende den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser for perioden 2005-
2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0003.png
3
Formandskabet forventes ligeledes at fortsætte bestræbelserne på at lette struktu-
rerne i tilsynet med de finansielle markeder, idet et effektivt tilsyn kan bidrage til
den finansielle integration mellem medlemslandene. Således ventes ECOFIN også
i 2. halvår 2008 at prioritere bedre regulering af den finansielle sektor højt, herun-
der evt. nye initiativer i lyset af turbulensen på de finansielle markeder, initiativer
til sikring af den finansielle stabilitet i EU samt øget konvergens i tilsynspraksis
højt. I den forbindelse ventes ECOFIN bl.a. at følge op på arbejdet med effektivi-
sering af Lamfalussy-processen og på arbejdet med ændringer af direktiverne om
endelig afregning i betalings- og værdipapirafviklingssystemer. Derudover ventes
formandskabet at begynde arbejdet med opdatering af direktivet om kapitalkrav til
kreditinstitutter, med ændringer til direktiverne om investeringsinstitutter (investe-
ringsforeninger) og med e-pengedirektivet.
Arbejdet med Solvens II-direktivet, som skal harmonisere tilsynskravene for for-
sikringsselskaber, forventes ligeledes at have høj prioritet under det franske for-
mandskab. Forslaget lægger op til, at forsikringsselskabernes solvenskrav i højere
grad skal afspejle den reelle risikoprofil i selskabernes aktiviteter, således at der
skabes incitament til bedre risikostyring som et led i styrkelsen af det indre marked
for forsikringsydelser og styrkelsen af de europæiske forsikringsselskabers globale
konkurrenceevne. Det franske formandskab stiler mod en vedtagelse af forslaget i
slutningen af formandskabet.
Endelig kan andre udvalgte initiativer i relation til Kommissionens grønbog om
finansielle tjenesteydelser i detailleddet forventes drøftet i ECOFIN i løbet af 2.
halvår af 2008.
3. Skatter og afgifter
Formandskabet ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og moderni-
sering af skatte- og afgiftssystemerne med det mål at reducere de administrative
omkostninger, forbedre det Indre Marked og styrke EU’s konkurrenceevne. Det
franske formandskab ventes i den forbindelse at fortsætte arbejdet med nye initia-
tiver, herunder vedr. momsreglerne på bank- og forsikringstjenesteydelser.
Det franske formandskab ventes at prioritere bekæmpelse af skatte- og momssvig
inden for rammerne af det gældende momssystem højt, og formandskabet vil
fortsætte det igangsatte arbejde på dette område. Endelig ventes formandskabet at
fokusere på drøftelserne af Kommissionens forslag til nyt direktiv om forsendelse
af harmoniserede punktafgiftspligtige varer. Formålet med direktivændringerne er
at sikre et moderne regime for handel med sådanne varer.
Det franske formandskab vil muligvis også påbegynde drøftelserne af et forslag
om en fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB). Kommissionen har bebu-
det, at der vil blive fremsat et forslag herom i løbet af 2. halvår af 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0004.png
4
Formandskabet ventes ligeledes at fortsætte forhandlinger om et fremtidigt regime
for nedsatte momssatser.
4. EU’s budget
Kommissionen præsenterede på Rådsmødet den 14. maj 2008 ECOFIN for et
foreløbigt udkast til EU’s budget for 2009. Forud for dette havde ECOFIN på
mødet den 4. marts 2008 opnået enighed om en række prioriteter for det kom-
mende års budget, bl.a. vedr. budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning.
ECOFIN foretager sin første behandling af budgetforslaget den 17. juli 2008 og
den anden behandling den 21. november 2008. Den endelige aftale om budget-
tet for 2009 ventes indgået med Europa-Parlamentet i december 2009.
I april vedtog Europa-Parlamentet, på baggrund af Revisionsrettens årsberetning
med tilhørende revisionserklæring samt ECOFIN’s henstilling fra 12. februar, en
decharge til Kommissionen for gennemførelsen af EU’s budget for 2006. Revisi-
onsretten ventes at præsentere sin årsberetning for EU’s budget for regnskabsåret
2007 i løbet af det franske formandskab.
5. Bedre regulering
Formandskabet ventes – i tæt samarbejde med Kommissionen og Europa-
Parlamentet – at fortsætte arbejdet i ECOFIN og Rådet (konkurrenceevne) med
bedre regulering. Det ventes, at det franske formandskab vil fokusere på en fortsat
styrkelse af konsekvensvurderinger af ny regulering og på simplificering af allerede
eksisterende lovgivning.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte
arbejdet med måling af de administrative byrder i medlemslandene, ligesom
Kommissionen ventes at arbejde videre med konkrete forenklingsforslag.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
arbejdsprogram.
har ikke
udtalt
sig
om formandskabets ECOFIN-
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinan-
sielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
dagsorden i 2. halvår 2008 kan imidlertid have statsfinansielle eller lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Høring
Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været fore-
lagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte det franske formandskabs arbejdsprogram for
ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det franske formandskabs arbejdspro-
gram for ECOFIN i 2. halvår af 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0006.png
6
Bilag
Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Det franske formandskabs
ECOFIN-arbejdsprogram
Det franske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for
det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 8. juli 2008.
Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2008 ultimo
oktober 2007, herunder for ECOFIN’s arbejde.
Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.
Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet på
baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt
integrerede retningslinier bestående af to elementer: de overordnede
økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for
beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for sam-
ordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele vif-
ten af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespoli-
tikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske
politikker”. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-
strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor
det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårig
cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestående af
BEPG’erne og EG’erne. Den kommende nye cyklus for de integrere-
de retningslinier, herunder BEPG’erne dækker perioden 2008-2010.
Det Europæiske Råds godkendte på mødet den 13.-14. marts 2008
den nye treårige cyklus for de integrerede retningslinier 2008-2010,
herunder de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG).
Retningslinierne for 2008-2010 ledsagedes af landespecifikke anbefa-
linger.
Overordnet økonomisk
politik – de integrerede
retningslinier (IG)
Traktatens artikel 99 EF
(kvalificeret flertal)
Traktatens artikel 104 EF
(kvalificeret flertal)
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabili-
tets- og Vækstpagten.
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlems-
lande konvergensprogrammer. Hovedparten af de opdaterede stabili-
tets- og konvergensprogrammer blev behandlet af ECOFIN på mø-
derne den 12. februar og 4. marts 2008. Belgiens opdaterede stabili-
tetsprogram og Polens opdaterede konvergensprogram ventes be-
handlet på ECOFIN den 8. juli 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0007.png
7
ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en
aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpag-
ten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det
Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter ud-
møntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets for-
ordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27.
juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konver-
gens-programmerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.
ECOFIN ventes under det franske formandskab at fortsætte imple-
menteringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, både mht.
til den forebyggende og den korrigerende arm.
Makroøkonomisk dialog
(Køln-processen)
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og
arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i
forbindelse med ECOFIN to gange årligt.
EU’s budget for 2009: Kommissionen præsenterede på Rådsmødet
den 14. maj 2008 ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for
2009. Forud for dette havde ECOFIN på mødet den 4. marts 2008
opnået enighed om en række prioriteter for det kommende års budget,
bl.a. vedr. budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. ECO-
FIN foretager sin første behandling af budgetforslaget den 17. juli
2008 og den anden behandling den 21. november 2008. Den endelige
aftale om budgettet for 2009 ventes indgået med Europa-Parlamentet i
december.
Midtvejsevaluering af EU’s budget: Et centralt led i DER’s kompromis
i december 2005 om de finansielle perspektiver for 2007-2013 var, at
der i 2008/2009 skal fremlægges et review, som mere grundlæggende
skal overveje, hvad EU’s budget skal anvendes til i fremtiden. I hen-
hold til DER-konklusionerne skal review’et fokusere på både indtæg-
ter og udgifter, herunder landbrugsordninger og rabatsystemer. Kom-
missionen fremlagde i september 2007 en meddelelse, der igangsætter
en høring, hvor alle interessenter opfordres til at byde ind med forslag
inden 15. juni 2008. Review’et forventes fremlagt i form af en hvidbog
fra Kommissionen primo 2009.
I april 2008 vedtog Europa-Parlamentet, på baggrund af Revisionsret-
tens årsberetning med tilhørende revisionserklæring samt ECOFIN’s
henstilling fra 12. februar 2008, en decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af EU’s budget for 2006. Revisionsretten ventes at
præsentere sin årsberetning for EU’s budget for regnskabsåret 2007 i
Budgetsager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0008.png
8
løbet af det franske formandskab
Udvidelse af euroområdet
Euroområdet er pr. 1. januar 2008 blevet udvidet med to nye med-
lemslande, Cypern og Malta. Den formelle beslutning om optagelse af
de to lande blev vedtaget i ECOFIN den 10. juli 2007 efter forelæggel-
se sagen for Rådets i dets sammensætning af stats- og regeringschefer
den 21.-22. juni 2007.
ECOFIN drøftede den 3. juni 2008 Kommissionens og ECB’s kon-
vergensrapporter for ti lande uden for euroen, herunder Slovakiet,
samt Kommissionens forslag til optagelse af Slovakiet i eurosamarbej-
det. Der er generel enighed om, at Slovakiet opfylder konvergenskriteri-
erne og derfor vil kunne optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009.
Den formelle optagelse ventes at blive vedtaget på ECOFIN den 8. juli
2008 efter forelæggelse for Rådet i dets sammensætning af stats- og rege-
ringschefer den 19. juni 2008 i marginen af DER den 19.-20. juni 2008.
Bedre regulering
ECOFIN ventes i 2. halvår af 2008 at fortsætte det arbejde med bedre
regulering som igangsattes i december 2004, og som det slovenske
formandskab videreførte i 1. halvår 2008.
Det ventes, at det franske formandskab vil fokusere på en fortsat styr-
kelse af konsekvensvurderinger af ny regulering og på simplificering af
allerede eksisterende lovgivning.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at
fortsætte arbejdet med måling af de administrative byrder i medlems-
landene, ligesom Kommissionens ventes at arbejde videre med kon-
krete forenklingsforslag.
Statistik
På ECOFIN den 28. november 2006 opnåede Rådet, på baggrund af
den Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport på stati-
stikområdet, enighed om konklusioner, som fremhæver nødvendighe-
den af reduktioner af de administrative byrder forårsaget at statistik-
rapportering i EU. Desuden opfordrede ECOFIN til, at Kommissio-
nen fortsætter sine analyser af mulighederne for at overgå til et ”Single
Flow”-system for intern varehandel i EU, således at handler mellem to
EU-lande alene afrapporteres af det eksporterende land.
På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de sta-
tistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat,
men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet.
ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0009.png
9
vedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et råd-
givende udvalg herom. Endelig drøftedes et sæt fælles retningslinier
for gennemførelser af større justeringer af statistiske oplysninger.
ECOFIN har budt de fælles retningsliner velkommen og opfordret
medlemslandene til at tage dem til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0010.png
10
Skatteområdet
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Skattepakken
Traktatens artikel, 94EF
(enstemmighed)
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepak-
ken, dvs.
1.
2.
3.
Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet)
Beskatning af renter og royalties og
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-
/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og ad-
færdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.
Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikraft-træden af-
hænger af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder
Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK
og Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forud-
sætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og
alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende di-
rektivet med virkning fra denne dato.
For punkt 1, 2 og 3 henvises til nedenfor.
Rentebeskatningsdirektivet Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert
tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker, og
eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som måtte være
nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning af indtægter fra op-
sparing og fjerne uønskede konkurrencefordrejninger.
Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14. maj
2008 om erfaringen med direktivets virkninger, og Rådet opfordrede
Kommissionen til at fremlægge en endelig rapport, herunder forslag til
justeringer i direktivet, senest 30. september 2008.
Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Renter og royalties
Traktatens artikel 94EF
(enstemmighed)
Direktivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i
forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som
led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor.
Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til ændring af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0011.png
11
rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præcisering af
direktivet, således at et EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning af
renter og royalties bliver betinget af, at det selskab, der modtager beta-
lingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette
land.
ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det foreslåede
ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne acceptere forslaget.
Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kompro-
misforslag, som kunne accepteres af det pågældende medlemsland,
men ikke af et andet medlemsland.
Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Adfærdskodeks for er-
hvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1.
december 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skade-
lig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af
EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæ-
ver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Roll-
back), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med ko-
deksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og
praksis for transfer pricing og udveksling af information. Endelig har
gruppen drøftet procedurer for dens beslutninger og andre opgaver.
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeks-
gruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skade-
lige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne – som beskrevet i
rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede for-
længelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved
udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i
adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december
2004, den 7. juni og 6. december 2005, den 7. juni og 28. november
2006, 5. juni og 4. december 2007 samt 3. juni 2008
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94
Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i sep-
tember 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles sel-
skabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at nedsætte en
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af
undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0012.png
12
teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge muligheder for og konse-
kvenser ved etablering af en fælles konsolideret selskabsskattebase i
EU (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en
meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for
det videre arbejde.
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I
dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i
alle disse stater efter deres forskellige skatteregler og under hensyn til
de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster. Forslaget medfører,
at selskabet kan opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt
fælles EU-regler. Indkomsten fordeles mellem de berørte stater efter
en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del af selskabets indkomst,
som henføres til staten. Det er kun metoden til beregning af skatteplig-
tig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skat-
tesats.
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for
selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gen-
nemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbe-
skatning inden for EU.
Kommissionen ventes i løbet af efteråret 2008 at stille et konkret for-
slag til udformning af den fælles selskabsskattebase.
Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Kommissionens meddelel- Kommissionen har sendt Rådet tre meddelelser af 19. december 2006
ser om direkte beskatning om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte beskatning
i det indre marked (KOM(2006)823, KOM(2006)824 og
KOM(2006)825).
I den første meddelelse redegør Kommissionen for baggrunden for
meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænseoverskridende
aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination, dobbeltbeskatning eller
øgede administrative omkostninger. Det udgør en hindring for græn-
seoverskridende etablering, aktivitet og investering. En fælles konsoli-
deret selskabsskattebase (CCCTB), jf. ovenfor, er en systematisk måde
til at fjerne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vil
CCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selskaber
og/eller alle EU-lande og derfor er der behov for mere målrettede
tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for at sikre, at
EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen, både for at und-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0013.png
13
gå de skattemæssige hindringer for grænseoverskridende aktivitet mv.
og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.
Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vejledning
om betydningen af de principper, der følger af EF-domstolens afgø-
relser, for så vidt angår direkte beskatning.
De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværende
skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindringer, nemlig
-
den skattemæssige behandling af underskud i grænseoverskri-
dende tilfælde,
-
fraflytningbeskatning, dels når en person flytter fra et EU-land
til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fra anvendelse i et
EU-land til et andet.
I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en undersøgelse
af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme til løsning af
problemer med international dobbeltbeskatning inden for EU.
ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne til efterret-
ning. Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.
Nedsat moms
Der blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december 2003
vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat
moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (momsdirektivets bilag
IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-
årig forlængelse med udløb 31. december 2005.
Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den
24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. fe-
bruar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om nedsat moms,
der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reducerede momssatser
for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) forlænges til den 31. de-
cember 2010, at alle medlemslande fik mulighed for at søge om an-
vendelse af bilag IV inden 31. marts 2006, samt at Kommissionen
inden udgangen af juni 2007 opfordres til at præsentere ECOFIN og
Europa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms
på lokale tjenesteydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk
vækst og indre marked. Analyserne skulle gennemføres af en uaf-
hængig økonomisk tænketank.
Kommissionen har i 2. halvår 2007 fremlagt denne rapport. Samtidig
har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper for anvendelse
af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011. ECOFIN vedtog 4.
december 2007 at vende tilbage til sagen i 2008 for bl.a. at drøfte, om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0014.png
14
nedsat moms er et egnet instrument til at nå sektorpolitiske mål.
På ECOFIN den 4. december 2007 opnåede man enighed om en for-
længelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om nedsatte
momssatser frem til 31. december 2010.
Kommissionen forventes i juli 2008 at fremsætte direktivforslag om en
permanent ordning med mulighed for nedsat moms på lokale ydelser.
Dette forslag forventes drøftet i 2. halvår 2008.
Moms på rejsebureauer
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003.
Forhandlingerne forventes genoptaget i 2. halvår 2008, hvis tiden tilla-
der det.
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til forskellige
ændringer i momsdirektivet. Det vedrører bl.a. momsfritagelse for
leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v. oprettet efter
traktatens artikel 171 og justering af reglerne om momsfradrag for
byggemoms.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 1. halvår 2008,
og drøftelserne ventes fortsat i 2. halvår 2008.
Momsfritagelsen for bank- Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer i
og forsikringsydelser
momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikrings-
ydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag til rådsforordning
med gennemførelsesbestemmelser herom.
Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den
udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere.
Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle
virksomheder frivillig momsregistrering for salg af finansielle ydelser,
der aktuelt er momsfri.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 1. halvår 2008,
og ECOFIN den 3. juni 2008 har taget en fremskridtsrapport fra for-
mandskabet om arbejdet til efterretning. Drøftelserne ventes fortsat i
2. halvår 2008.
Forskellige ændringer af
momsdirektivet
Svigsbekæmpelse
Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til bl.a.
ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi mod den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0015.png
15
fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 opnåede Rådet enig-
hed om konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæmpe
skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig strategi
som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område.
Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede en sådan strategi
med vægten lagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmulighe-
der over for svindlere, bedre beskyttelse af medlemslandenes moms-
indtægter samt bedre og hurtigere informationsdeling medlemslandene
imellem.
På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en forelø-
big rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag
opnåede ECOFIN enighed om konklusioner, der opfordrer Kommis-
sionen til dels at fremsætte visse af forslagene inden årets udgang med
henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen af 2008, dels at priorite-
re undersøgelserne af de øvrige forslag med henblik på en rapport til
Rådet inden årets udgang.
På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en
meddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejel-
ser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN opnåede enighed om
konklusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.
På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt
ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssy-
stemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECO-
FIN den 5. juni 2007 opnåede Rådet enighed om konklusioner, der
opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme med en
teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kun-
ne vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af inden-
landske B2B-leverancer (herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en
medlemsstat), dels indførelse af moms i afgangslandet for grænseover-
skridende vareleverancer B2B inden for EU.
Kommissionen har februar 2008 præsenteret en foreløbig analyse.
På møderne 4. marts og 14. maj 2008 har ECOFIN drøftet konklusio-
ner vedrørende det videre arbejde med bekæmpelse af momssvig. Der
blev ikke opnået enighed om konklusioner. Det hænger sammen med
uenighed om en eventuel opfordring fra Rådet til kommissionen om
forslag angående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt beta-
lingspligt.
Forslag vedrørende svigs-
bekæmpende foranstalt-
Kommissionen har marts 2008 fremsat forslag til en række ændringer i
momsdirektivet og forordningen om administrativt samarbejde på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0016.png
16
ninger
momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hur-
tigere angivelsesoplysninger om moms fra virksomhederne og at der
skal ske hurtigere udveksling af sådanne oplysninger mellem medlems-
staterne. Bl.a. foreslås det, at momsperioden i medlemsstaterne frem-
over som hovedregel skal være måneden, og at den særlige angivelse af
varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i ste-
det for, som i dag, kvartalsvis.
Behandlingen af forslaget indledtes i 1. halvår 2008, og drøftelserne
forventes fortsat i 2. halvår 2008.
Registreringsafgift og årlig Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonise-
ejerafgift for motorkøretø- ring af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.
jer
Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var
bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-
differentiering af bilafgifter.
Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2008.
Fjernsalgsdirektivet
(Punktafgifter)
Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmo-
niserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet i rådsar-
bejdsgruppen primo 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne
for indførsel heraf. Direktivet har ikke været forhandlet siden.
Ændringer af cirkulationsdirektivet (92/12) – dvs. den generelle ord-
ning for punktafgiftspligtige varer – har været drøftet i en arbejds-
gruppe under Kommissionen, der i februar 2008 fremsatte et nyt sam-
let forslag til cirkulationsdirektiv. Forslaget gentager det tidligere for-
slag vedrørende fjernsalg men indeholder som noget nyt de regler,
som virksomhederne skal overholde i forbindelse med indførelse af et
elektronisk angivelses- og kontrolsystem for forsendelse af punktaf-
giftspligtige varer i EU (systemet forkortes ”EMCS”).
Behandlingen af forslaget er indledt 1. halvår 2008, og ECOFIN den
3. juni 2008 tog en fremskridtsrapport fra formandskabet om arbejdet
til efterretning. Drøftelserne ventes fortsat 2. halvår 2008.
Beskatning af alkohol
Traktatens artikel 93 (en-
stemmighed)
På ECOFIN den 28. november 2006 drøftedes forslag til justeringer
af minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes mu-
ligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk inflationskor-
rektion af satserne. Skønt der med få undtagelser var generel tilslut-
ning til en justering af minimumssatserne, lykkedes det ikke at opnå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0017.png
17
enighed.
Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af
alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og
niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en
mere smidig procedure for regelmæssige beslutninger, der kan inflati-
onskorrigere minimumssatsen.
Kommissionens analyse af alkoholbeskatning forventes ikke at forelig-
ge i løbet af 2. halvår 2008.
Revision af rejsegodsdirek- På ECOFIN den 28. november 2006 opnåedes der politisk enighed
om det finske formandskabs kompromisudspil til revision af rejse-
tivet
godsdirektivet 69/169.
Det endelige kompromis indebærer en forhøjelse af beløbsgrænsen for
afgiftsfri indførelse af varer til 430 euro for flyrejsende og skibsrejsen-
de samt 300 euro for alle øvrige rejsende. Beløbsgrænsen gælder for
alle, der rejser til et EU-land fra tredjelande.
Direktivet blev endeligt vedtaget den 20. december 2007, og de tilsva-
rende regler i toldforordningen blev endeligt vedtaget den 17. marts
2008. De ændrede rejsegodsregler træder i kraft den 1. december 2008.
Kommerciel diesel
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de eksi-
sterende EU-minimumssatser for afgifter på kommerciel diesel (også
kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæve minimumsafgiften
for blyfri benzin.
Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2007 og senest på
et enkelt møde 1. halvår 2008. Det er usikkert, om drøftelserne genop-
tages i 2. halvår 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0018.png
18
Det finansielle område
Sag/initiative/hjemmel
Forløb/status
Handlingsplanen for de fi- Arbejdet med nye initiativer om finansielle tjenesteydelser sker på
nansielle markeder
grundlag af Kommissions hvidbog om den fremtidige politik for
finansielle tjenesteydelser 2005-2010.
I hvidbogen fremlægger Kommissionen behovet for nye EU initia-
tiver om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initia-
tiver. Kommissionen lægger i hvidbogen op til at formueforvaltning
og detailmarkedet for finansielle tjenesteydelser, herunder realkredit-
markedet, er områder der vil blive fokuseret på i den fremtidige politik
på det finansielle område.
’Clearing og afvikling’
Aktørerne på værdipapirmarkederne nåede den 7. november 2006 til
enighed om en ”Code of Conduct”. Retningslinierne er nu fuldt
gennemført for handelen med aktier.
Kommissionen forventes i løbet af 2. halvår 2008 at orientere
ECOFIN om erfaringerne med retningslinierne på dette område.
Endvidere forventes en orientering fra Kommissionen om arbejdet
med clearing og afvikling af værdipapirhandelen, herunder en orien-
tering fra Den Europæiske Centralbank (ECB) om TARGET2-
værdipapirafviklings-systemet.
Direktiv om solvenskrav til Kommissionen fremsatte den 10. juli 2007 et direktiv om solvens-
forsikringsselskaber (Solvens krav til forsikringsselskaber (Solvens II).
II)
Forslaget vil i højere grad end hidtidigt indebære risikobaserede sol-
venskrav, og reglerne vil betyde en højere grad af harmonisering af
tilsynsfunktionen i EU. Reglerne skal ses som led i en styrkelse af
det indre marked for forsikringsydelser, og reglerne forventes at
styrke europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne. Direktivet
vil styrke forsikringsselskabernes incitament til bedre risikostyring
og dermed styrke beskyttelsen af de europæiske forsikringstagere.
Det franske formandskab forventer, at forslaget kan vedtages inden
udløbet af formandskabet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0019.png
19
”Lamfalussy-processen”
Lamfalussy-processen vedrørende finansielle tjenesteydelser er ble-
vet evalueret i 2007. ECOFIN-rådet opnåede den 4. december 2007
december enighed om et sæt rådskonklusioner om den videre til-
pasning af processen til erfaringerne. ECOFIN-rådet vil blive orien-
teret om arbejdet med opfølgningen på rådskonklusionerne i 2.
halvår af 2008.
Hvidbog om ”asset mana- Kommissionen offentliggjorde den 15. november 2006 en hvidbog
gement”
om investeringsfonde (i Danmark anvendes betegnelsen investe-
ringsforeninger). I hvidbogen opridser Kommissionen en række
forslag til fremme af det indre marked for investeringsfonde.
Udgangspunktet i hvidbogen er, at der ikke i øjeblikket er et presse-
rende behov for en gennemgribende revision af EU-reguleringen.
Kommissionen vil imidlertid se på delelementer, herunder:
Effektivisering af den europæiske investeringsforeningsindustri,
fjernelse af administrative barrierer for grænseoverskridende
markedsføring,
øgede muligheder for grænseoverskridende fusioner af investe-
ringsforeninger,
asset pooling (fælles forvaltning af aktiver),
europæisk pas til administrationsselskaber,
styrkelse af tilsynssamarbejdet,
forbedringer af det indre marked til gavn for investorerne,
forenklede prospekter og distributionssystemer.
Kommissionen forventer at kunne fremlægge et forslag til direktivæn-
dringer i løbet af 2. halvår 2008
Indskudsgarantiordninger for Kommissionen har den 27. november 2006 udsendt en meddelelse
pengeinstitutter
om indskydergarantiordninger. Her vurderes det, at der i mange tilfæl-
de kan gennemføres forbedringer af indskudsgarantiordningerne, uden
at der er behov for at ændre det gældende direktiv.
ECOFIN ventes at drøfte Kommissionens arbejde i 2. halvår 2008.
Hedge fonde
Kommissionen har bebudet et udspil om forskellige typer af investe-
ringsfonde. Udspillet forventes den. 1. oktober 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0020.png
20
ECOFIN ventes efterfølgende at drøfte behovet for fælles EU-
initiativer i forhold til disse fonde.
Grønbog om finansielle tje-
nesteydelser i detailleddet
KOM(2007)226
Kommissionen offentliggjorde den 30. april 2007 en grønbog om
finansielle tjenesteydelser i detailleddet i det indre marked.
1
Kommissionen mener, at integrationen af det indre marked for
finansielle tjenesteydelser i detailleddet kan videreudvikles gennem:
1.
Øget konkurrence.
Fælles regler på visse områder forventes at
øge konkurrencen på tværs af grænser og give forbrugerne kon-
krete fordele i form af lavere priser og flere valgmuligheder,
2.
Øget forbrugertillid.
Dette forventes opnået gennem en til-
strækkelig, ensartet forbrugerbeskyttelse, og ved information om
tilsynskontrol af de finansielle udbydere, således at forbrugerne
kan være trygge ved produkter udbudt fra udbydere i andre
medlemslande
3.
Styrkelse af forbrugernes evne til at gennemskue finansiel-
le produkter (”finansiel viden”).
Formidlingen af den rette in-
formation skal finde sted på rette tid og således at forbrugerne
har mulighed for at anvende informationen til at træffe finansiel-
le valg.
Kommissionen fortsætter i 2008 arbejdet med de initiativer, der er
nævnt i grønbogen.
Det franske formandskab ventes at drøfte udvalgte emner i grønbo-
gen.
Ændring af direktivet om
finansiel sikkerhedsstillelse
for så vidt angår forbundne
systemer og fordringer samt
direktivet om endelig afreg-
ning i betalingssystemer og
værdipapirafviklingssystemer.
Kommissionen har den 17. marts 2008 fremsat forslag til en mindre
udvidelse af direktivets anvendelsesområde, så der gives mulighed
for at stille sikkerhed i flere typer aktiver samt at præcisere og ændre
direktivet på en række mindre punkter. Der er tale om forslag til
tekniske ændringer i de 2 direktiver. Det væsentligste ændringsfor-
slag er ønsket om at udvide direktiverne til at omfatte fordringer,
der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes
kreditoperationer.
Det franske formandskab forventes at kunne afslutte forhandlinger-
ne om forslaget.
1
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/docs/policy/com_2007_226_da.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0021.png
21
Hvidbog om boligfinansie-
ring (realkredit)
Kommissionen har den 18. december 2007 fremsat en hvidbog om
boligfinansiering (realkredit), der argumenterer for, at der vil kunne
opnås både samfundsmæssige fordele samt fordele i form af et stør-
re produktudbud med delvist harmoniserede regler ved en tilnær-
melse af reglerne om boligfinansiering i EU-landene.
I Hvidbogen gennemgår Kommissionen 12 initiativer, som den vil
tage i perioden 2008-2010. Blandt initiativerne vil være et forslag til
direktiv, der regulerer 1) tilbagebetaling før tid, 2) oplysninger som
låntager skal have inden låneaftalen indgås, 3) oplysninger om låne-
omkostninger og 4) adgang til oplysninger om kreditoplysninger om
lånerne.
Det franske formandskab har ikke oplyst, om der forudses drøftel-
ser af emner i hvidbogen.
Single Euro Payment Area
(SEPA)
SEPA er en ny infrastruktur for betalinger i euro mellem pengeinsti-
tutter i EU/EØS og Schweiz. Infrastrukturen skal gøre det muligt at
foretage grænseoverskridende betalingstjenester i Europa lige så
hurtigt og billigt, som når der er tale om indenlandske betalingstje-
nester.
Formandskabet har ikke oplyst, om der forudses drøftelse om SE-
PA i 2. halvår af 2008.
Kreditvurderingsinstitutter
Kommissionen undersøger i øjeblikket kreditvurderingsinstitutter-
nes rolle i den finansielle sektor, herunder i lyset af senere tids tur-
bulens på de finansielle markeder. Turbulensen på de finansielle
markeder opstod som følge af problemerne på det amerikanske sub
prime lånemarked.
Dialog med 3. lande om et
Kommissionen drøfter et tættere samarbejde med en række lande –
nordatlantisk / globalt finan- først og fremmest USA – om at fjerne restriktioner for den frie ud-
sielt marked
veksling af finansielle tjenesteydelser.
Kommissionen ventes løbende at orientere ECOFIN om fremskrid-
tene i disse forhandlinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0022.png
22
Opdatering af direktivet om
kapitalkrav til kreditinstitut-
ter
Kommissionen ventes at fremsætte forslag om opdatering af direk-
tivet om kapitalkrav til kreditinstitutter. Opdateringen forventes bl.a.
at indeholde initiativer i opfølgning på turbulensen på de finansielle
markeder.
Det franske formandskab forventes at stile mod en vedtagelse af
forslaget i løbet af 2. halvår 2008.
Revision af e-pengedirektivet Kommissionen har bebudet, at den vil foreslå ændringer af det eksi-
sterende e-pengedirektiv.
Det franske formandskab forventes at stile mod en vedtagelse af
forslaget i løbet af 2. halvår 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Dagsordenspunkt 2a:
Stabilitets- og konvergensprogrammer (Belgien og
Polen)
Resumé
Som led i udmøntningen af Stabilitets- og Vækstpagten forventes Rådet (ECOFIN) den 8. juli
2008 at behandle de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer for Belgien og Polen.
Baggrund
Eurolandene og EU-landene uden for euroen skal årligt udarbejde henholdsvis
stabilitetsprogrammer og konvergensprogrammer til EU. Det enkelte land frem-
lægger i sit program mål og økonomisk-politiske tiltag i relation til udviklingen i de
offentlige finanser på kort og mellemlang sigt samt mål og tiltag i relation til fi-
nanspolitikkens langsigtede holdbarhed. EU-landene uden for euroen redegør
endvidere for deres penge- og valutakurspolitik.
ECOFIN vedtager og offentliggør en udtalelse om det enkelte lands program på
baggrund af vurderinger fra Kommissionen og drøftelse i Den Økonomiske og
Finansielle Komité (EFC).
Stabilitets- og vækstpagten har en grundlæggende målsætning om budgetter ’tæt
på balance eller i overskud’, men målsætningen differentieres i lyset af det enkelte
lands udfordringer. Målsætningen for det enkelte lands strukturelle saldo (saldoen
renset for konjunktureffekter og engangstiltag) bør således være mere ambitiøs
desto højere gæld og desto lavere potentiel vækst (målsætningen skal på et senere
tidspunkt efter vedtagelse i Rådet differentieres i lyset af den samlede finanspoliti-
ske holdbarhed på lang sigt).
Det enkelte lands målsætning bør opfylde tre generelle formål, 1) sikring af en
tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen for det faktiske
underskud, 2) sikring af hurtige fremskridt mod finanspolitisk holdbarhed, og 3)
sikring af et budgetmæssigt råderum.
Det enkelte land bør gøre fremskridt i forhold til at opfylde sin mellemfristede
målsætning, idet indsatsen bør være større i gode tider, men kan være mere be-
grænset i dårlige tider. Et land kan afvige fra sin mellemfristede målsætning eller
tilpasningen hertil, i det omfang landet gennemfører strukturreformer, der styrker
de offentlige finanser på lang sigt.
Når det gælder eurolande og ERMII-lande bør den mellemfristede målsætning
være et underskud på højst 1 pct. af BNP for lande med lav gæld / høj potentiel
vækst og sigte på ’balance eller overskud’ for lande med høj gæld / lav potentiel
vækst. De lande, der endnu ikke opfylder deres mellemfristede mål, bør sikre årli-
ge strukturelle budgetforbedringer på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP.
På rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008 behandles de opdaterede stabilitets- og
konvergenssprogrammer for Belgien og Polen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Indhold
Belgien
Belgiens
faktiske budgetunderskud
udgjorde i 2007 0,2 pct. af BNP mod et forventet
overskud på 0,3 pct. af BNP skønnet i det forrige stabilitetsprogram. Forværrin-
gen skyldes blandt andet en højere end forventet udgiftsvækst pga. en kraftig stig-
ning i subsidier (bl.a. lønsubsidier) til virksomheder samt uventede engangsudgif-
ter, bl.a. i form af tilbagebetaling af skat til virksomheder. I 2008 forventes den
offentlige budgetsaldo at balancere.
Programmets hovedmål i den mellemfristede budgetstrategi er at sikre en fortsat
reduktion af den stadig høje
offentlige gæld
fra ca. 85 pct. af BNP i 2007 til ca. 71
pct. af BNP i 2011. Reduktionen forventes at ske på baggrund af gradvist højere
offentlige budgetoverskud.
De
offentlige indtægter
forventes at stige over programperioden med 0,5 pct. af BNP
som følge af en forventet vækst i skattebasen. Samtidig forventes de
offentlige udgif-
ter
at falde med 0,7 pct. af BNP, primært som følge af lavere renteudgifter pga.
den faldende offentlige gæld. I modsætning til det forrige stabilitetsprogram for-
venter Belgien ikke at anvende engangstiltag efter 2008.
Programmets budgetskøn er baseret på, at
realvæksten i BNP
vil udgøre 1,9 pct. i
2008, hvilket er lavere end i 2007, og stabilisere sig omkring 2 pct. i de efterføl-
gende år.
Outputgabet
skønnes over perioden fra 2008 til 2011 ændret fra -0,3 i
2008 til -0,1 i 2011.
Kommissionen vurderer, at der er risiko for en værre budgetudvikling end skøn-
net i programmet. Det skyldes bl.a., at der er risiko for, at den makroøkonomiske
udvikling bliver værre end skønnet, særligt i 2008 og 2009. Derudover synes den
forventede skatteelasticitet at være meget høj i 2008. Desuden indeholder pro-
grammet ikke tiltag til at opnå den planlagte tilpasning af de offentlige finanser i
lyset af de stigende aldersrelaterede udgifter og forventede høje lønstigninger.
Programmet angiver, at det
mellemfristede mål (MTO)
for den strukturelle saldo er et
overskud på 0,5 pct. af BNP, der planlægges opnået i 2009. Det er et år senere end
angivet i Belgiens forrige stabilitetsprogram. Udskydelsen afspejler, at Belgien ikke
opnåede overskud på de offentlige finanser i 2007 og heller ikke forventes at opnå
det i 2008 som planlagt i det forrige stabilitetsprogram.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0025.png
25
Tabel 1
Makroøkonomiske nøgletal for Belgien
2006
Offentlige finanser (pct. af
BNP):
Offentlige indtægter
Offentlige udgifter (inkl. renter)
Faktisk budgetsaldo
Primær budgetsaldo
Offentlig gæld
Output gab
Konjunkturrenset budgetsaldo
1
Strukturel budgetsaldo
1,2
Øvrige nøgletal (pct.):
Real BNP-vækst
Inflation (HICP)
Beskæftigelsesvækst
Ledighed (pct. af arbejdsstyr-
ken)
8,2
7,6
7,3
7,1
7,0
6,7
2,8
2,3
1,2
2,7
1,8
1,6
1,9
3,0
1,1
2,0
1,7
0,9
2,0
1,8
0,9
2,0
1,8
0,8
48,8
48,5
0,3
4,3
88,2
-0,7
0,3
-0,4
48,7
48,9
-0,2
3,7
84,9
-0,3
-0,4
-0,3
49,0
49,0
0,0
3,7
81,5
-0,3
0,0
0,0
48,8
48,5
0,3
3,8
78,1
-0,3
0,5
0,5
48,9
48,3
0,7
4,1
74,7
-0,2
1,0
1,0
49,2
48,2
1,0
4,3
71,1
-0,1
1,4
1,4
2007
2008
2009
2010
2011
Anm.: 1) Kommissionens beregninger baseret på informationen i programmet.
2) Den strukturelle saldo er den faktiske saldo korrigeret for konjunktureffekter og engangstiltag.
Kilde: Stabilitetsprogram for Belgien af april 2008.
Den
strukturelle saldo
forventes forbedret fra et underskud på 0,3 pct. af BNP i
2007 til et overskud på 1,4 pct. af BNP i 2011. Kommissionen anbefaler, at Belgi-
ens tilpasning mod MTO styrkes i 2008. I 2009 er tilpasningen umiddelbart i
overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, der foreskriver en årlig for-
bedring af den strukturelle saldo på 0,5 pct. af BNP som ”benchmark” for euro-
lande og lande, der deltager i ERMII, og mere end 0,5 pct. af BNP i ”gode tider”.
Kommissionen vurderer imidlertid, at der pga. de nævnte budgetrisici er behov
for at understøtte tilpasningen, særligt på udgiftssiden, for at sikre opnåelsen af
MTO.
Med hensyn til at sikre
de offentlige finansers holdbarhed
på lang sigt vurderer Kom-
missionen, at risikoen for Belgien er middel pga. en forventet relativt høj stigning i
pensionsudgifterne. Belgien har vedtaget en pensionsreform, som bl.a. har til for-
mål at øge den effektive tilbagetrækningsalder, som er en af de laveste i EU.
Kommissionen vurderer, at selvom reformen er et skridt i den rigtige retning, er
der behov for yderligere tiltag. Ved at opretholde høje primære budgetoverskud
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
på mellemfristet sigt, nedbringe gælden under referenceværdien på 60 pct. af BNP
og implementere yderligere tiltag, som adresserer den forventede markante stig-
ning i aldersrelaterede udgifter, vil Belgien kunne reducere risici i forhold til hold-
barheden af de offentlige finanser.
Polen
Polens
faktiske budgetunderskud
faldt fra 3,8 pct. af BNP i 2006 til 2,0 pct. af BNP i
2007. Hermed er budgetunderskuddet reduceret til under Traktatens reference-
værdi på 3 pct. af BNP. ECOFIN ventes derfor, udover at drøfte Polens konver-
gensprogram for 2008-2010, at ophæve proceduren vedrørende uforholdsmæssigt
store underskud i forhold til Polen. Forbedringen af den offentlige budgetsaldo
skyldes især den gunstige konjunkturudvikling i 2007, men også faldende offentli-
ge udgifter.
Ifølge konvergensprogrammet vil det faktiske budgetunderskud vokse til 2,5 pct.
af BNP i 2008, hvorefter saldoen igen forbedres i 2009 og 2010. Det skyldes en
forventning om, at de
offentlige udgifter
først vil begynde at falde fra 2009, idet større
offentlige investeringer planlægges i 2008. De
offentlige indtægter
ventes at falde en
smule i 2008-2010.
Kommissionen vurderer, at
risici i forbindelse med den skønnede budgetudvikling
i 2008
er balancerede, men at budgetunderskuddet fra 2009 og frem risikerer at blive
større end forventet, bl.a. fordi tiltag, der skal reducere underskuddet, ikke er spe-
cificeret. En tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3 pct. referenceværdien
for det faktiske underskud er ikke sikret i hele programperioden. Herudover vur-
derer Kommissionen, at inflationen er undervurderet i Polens konvergenspro-
gram. Det kan medføre højere offentlige udgifter end forventet, idet Polen gen-
indfører årlig indeksering af sociale overførsler i 2008 i forhold til både inflation
og lønudviklingen.
Polens
offentlige gæld
ventes at aftage i programperioden fra 44,9 pct. af BNP i 2007
til 42,3 pct. af BNP i 2010.
Konvergensprogrammets makroøkonomiske scenarie bygger på en reduktion i
realvæksten i BNP
fra 6,5 pct. i 2007 til 5,5 pct. i 2008, hvorefter væksten ventes at
udgøre ca. 5,0 pct. i resten af programperioden.
Outputgabet
ventes at falde fra 1,1
pct. i 2007 til -0,9 pct. i 2010.
Målsætningen for Polens budgetmæssige strategi er en holdbar reduktion af det
strukturelle budgetunderskud, der sikrer opnåelsen af det
mellemfristede mål (MTO)
om en strukturel saldo på -1,0 pct. af BNP senest i 2011. Dette svarer til målsæt-
ningen i Polens tidligere konvergensprogram fra 2006.
Den
strukturelle saldo
ventes forværret fra -2,4 pct. af BNP i 2007 til -2,8 pct. af
BNP i 2008, hvilket ikke er i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten.
Saldoen ventes herefter forbedret til -1,1 pct. af BNP i 2010. Kommissionen vur-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0027.png
27
derer, at den budgetmæssige konsolidering, som angivet i konvergensprogrammet,
muligvis ikke vil være tilstrækkelig til at opnå MTO i 2011. Idet den økonomiske
situation fortsat er gunstig i 2008 bør konsolideringsindsatsen øges i overens-
stemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten.
Tabel 1
Makroøkonomiske nøgletal for Polen
2006
Offentlige finanser (pct. af
BNP):
Offentlige indtægter
Offentlige udgifter (inkl. renter)
Faktisk budgetsaldo
Primær budgetsaldo
Offentlig gæld
Output gab
Konjunkturrenset budgetsaldo
1
Strukturel budgetsaldo
1,2
Øvrige nøgletal (pct.):
Real BNP-vækst
Inflation (HICP)
Beskæftigelsesvækst
Ledighed (pct. af arbejdsstyr-
ken)
13,8
9,4
7,2
5,8
4,5
6,2
1,3
3,3
6,5
2,6
4,3
5,5
3,5
1,6
5,0
2,9
1,2
5,0
2,5
1,1
40,0
43,8
-3,8
-1,1
47,6
0,5
-4,0
-4,0
40,4
42,4
-2,0
0,2
44,9
1,1
-2,4
-2,4
40,0
42,5
-2,5
-0,2
44,2
0,7
-2,8
-2,8
39,2
41,2
-2,0
0,3
43,3
-0,2
-1,9
-1,9
38,7
40,1
-1,5
0,8
42,3
-0,9
-1,1
-1,1
2007
2008
2009
2010
Anm.: 1) Kommissionens beregninger baseret på informationen i programmet.
2) Den strukturelle saldo er den faktiske saldo korrigeret for konjunktureffekter og engangstiltag.
Kilde: Stabilitetsprogram for Polen af april 2008 og Kommissionens forårsprognose 2008.
Risikoen for Polen med hensyn til at sikre
de offentlige finansers holdbarhed
vurderes at
være lav. Effekten af den aldrende befolkning på de offentlige finanser er blandt
de laveste i EU. Det er imidlertid vigtigt, at risikoen for de offentlige finansers
holdbarhed begrænses yderligere ved øget finanspolitisk konsolidering, især ved
implementering af en reform af førtidspensionsssystemet, som angivet i konver-
gensprogrammet.
Rådsudtalelser
Rådet ventes at vedtage udtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne for
Belgien og Polen, der bl.a. anbefaler, at:
Belgien
bør sikre, at målet om et balanceret budget i 2008 opnås, og at MTO
opnås i 2009; at Belgien i lyset af den stadig høje offentlige gæld og forven-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
tede stigning i de aldersrelaterede udgifter fortsat adresserer den langsigtede
holdbarhed af de offentlige finanser.
Polen
bør drage fordel af den økonomiske vækst i 2008 og styrke den struk-
turelle konsolideringsindsats i forhold til opnåelsen af MTO, især i lyset af
stigende inflationspres, ved at benytte højere offentlige indtægter til at redu-
cere underskuddet på den offentlige budgetsaldo og ved at specificere og
implementere udgiftsreducerende tiltag i de kommende år.
Hjemmelsgrundlag
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer
har hjemmel i Traktatens artikel 99.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer
har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer
har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer
har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notater om de opdaterede
stabilitets- og konvergensprogrammer fra 2008 for Belgien og Polen.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen vil generelt kunne støtte Rådets udtalelser i den form, der kan opnås
enighed om.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte udkast til rådsudtalelser om stabilitets- og
konvergensprogrammerne for Belgien og Polen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0030.png
30
Dagsordenspunkt 2b:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedr. Polen
Resumé
ECOFIN ventes at vedtage en beslutning under Traktatens artikel 104.12, der ophæver proce-
duren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen.
Baggrund
Polens offentlige budgetunderskud for 2003 blev primo 2004 opgjort til 4,1 pct. af
BNP.
2
ECOFIN vedtog derfor den 5. juli 2004 en beslutning om eksistens af et
uforholdsmæssigt stort budgetunderskud i Polen, jf. Traktatens artikel 104.6, og en
henstilling til Polen om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort under-
skud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7. En sådan henstilling skal fastsætte en
frist for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud, som bør gennem-
føres i året efter, at det er konstateret, medmindre der foreligger særlige omstæn-
digheder. Kommissionen og Rådet fandt, at der i Polens tilfælde forelå sådanne
omstændigheder, idet underskuddet ved Polens indtræden i EU lå signifikant over
referenceværdien på 3 pct. af BNP og i lyset af den strukturelle omstilling til en
markedsøkonomi.
Kommissionen og ECOFIN fandt derfor, at Polens konvergensprogram fra maj
2004 og efterfølgende opdateringer, der fremsatte planer om, at underskuddet
skulle bringes under 3 pct. af BNP i 2007, samt Rådets udtalelser herom skulle
udgøre grundlaget for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud.
3
I ECOFIN’s udtalelse om Polens første konvergensprogram af maj 2004 god-
kendtes planen om at nedbringe underskuddet til 1,5 pct. af BNP i 2007. ECO-
FIN vurderede imidlertid, at programmets budgetmål muligvis ikke var tilstrække-
lige til at bringe underskuddet under 3 pct. i 2007 på grund af de ventede effekter
af Eurostats beslutning af 2. marts 2004 vedrørende pensionsordninger.
Eurostats beslutning indebærer, at individuelle aktuariske fondsbaserede pensi-
onsordninger ikke medregnes i de offentlige finanser. Polens pensionsreform af
1999 medførte en delvis omlægning til sådanne pensionsordninger. Polen fik en
overgangsordning i forhold til Eurostat-beslutningen, som indebar, at de pågæl-
dende polske pensionsordninger kunne medregnes i de offentlige finanser til og
med 2006. Polens pensionsreform vil styrke de offentlige finansers holdbarhed på
lang sigt, men skønnes at forringe de offentlige finanser med ca. 2 procentpoint
årligt på kort sigt, så længe ordningerne udviser overskud,
jf. tabel 1.
Underskuddet blev senere revideret til 4,7 pct. af BNP.
Rådet traf tilsvarende afgørelser for andre lande, som havde uforholdsmæssigt store underskud, da de blev optaget i EU
den 1. maj 2004.
2
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0031.png
31
Tabel 1: Polens offentlige finanser
(% af BNP)
Saldoen på de offentlige finanser
Anbefalet saldo i henstillingen af 5. juli 2004 /
Polens første konvergensprogram af maj 2004
1
Polens konvergensprogram af november 2004
2
Polens konvergensprogram af januar 2006
Inkl. effekterne af pensionsreformen / Eurostat-beslutningen
3
Polens konvergensprogram af november 2006
Inkl. effekterne af pensionsreformen / Eurostat-beslutningen
4
Polens konvergensprogram af marts 2008
Inkl. effekterne af pensionsreformen / Eurostat-beslutningen
Strukturelle budgetforbedringer
Offentlig gæld
1)
2)
3)
4)
2004
2005
2006
2007
2008
2009
-5,7
-5,4
-3,8
(-5,6)
-3,9
(-5,7)
-3,9
(-5,7)
-4,2
-3,9
-2,9
(-4,7)
-2,5
(-4,4)
-2,4
(-4,3)
1,7
-3,3
-3,2
-2,6
(-4,6)
-1,9
(-3,9)
-1,8
(-3,8)
0,2
47,6
-1,5
-2,2
(-2,2)
-4,1
(-1,4)
-3,4
-2,0
1,6
44,9
(-1,9)
-3,7
(-1,0)
-3,1
-2,5
-0,4
44,2
(-0,6)
-2,9
-1,5
0,9
43,3
45,7
47,1
pensionsreformen / Eurostat-beslutningen skønnedes at ville forringe saldoen med ca. 1,6 procentenheder årligt
pensionsreformen / Eurostat-beslutningen skønnedes at ville forringe saldoen med ca. 1,5 procentenheder årligt
skønnedes at forringe saldoen med 1,8% in 2004, 1,8% in 2005, 2,0% in 2006, 1,9% in 2007 og 1,8% in 2008
skønnedes at forringe saldoen med 1,8% in 2004, 1,9% in 2005, 2,0% in 2006, 2,0% in 2007 og 2,1% in 2008 samt 2,3% i
2009
Anm.: Ved opgørelse af Polens budgetsaldo tages der først højde for pensionsreformen fra og
med 2007, jf. overgangsordningen ift. Eurostat-beslutningen. Tallene i parentes frem til 2007 angi-
ver budgetsaldoen, hvis Polen ikke havde haft en overgangsordning. Tallene i parentes fra 2007 og
frem angiver budgetsaldoen, hvis der fortsat ikke var taget højde for pensionsreformen.
Kilde: Polens konvergensprogrammer og Kommissionens forårsprognose af 2008.
Den 28. november 2006 vedtog ECOFIN en beslutning under Traktatens artikel
104.8, der fastslog, at Polens opfølgning på rådshenstillingen under artikel 104.7
var utilstrækkelig. Da Polen ikke deltager i euroen, er Polen ikke omfattet af artikel
104.9, og Rådet kan dermed ikke – i opfølgning på en beslutning om manglende
efterlevelse af en henstilling under artikel 104.7 – beslutte at pålægge Polen at træf-
fe foranstaltninger til at rette op på det uforholdsmæssigt store underskud. I stedet
kan Rådet vedtage en ny henstilling under artikel 104.7, der fastholder fristen for
korrektionen eller fastsætter en ny frist.
Den 27. februar 2007 vedtog ECOFIN således en ny henstilling til Polen om at
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. artikel
104.7. Den nye henstilling fastholdt 2007 som frist for korrektion af det ufor-
holdsmæssigt store underskud og anbefalede Polen at iværksætte effektive tiltag i
overensstemmelse med denne henstilling senest den 27. august 2007. Polen anbe-
faledes at nedbringe underskuddet på troværdig og holdbar vis og, med henblik på
at nå dette mål, sikre en forbedring af den strukturelle saldo på mindst 0,5 pct. af
BNP fra 2006 til 2007.
I henstillingen blev der henvist til Polens konvergensprogram fra november 2006,
som, til trods for budgetmålet på 3,4 pct. af BNP i 2007, sigtede mod korrektion
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0032.png
32
af det uforholdsmæssigt store underskud i 2007, idet det anførtes, at der ved vur-
deringen af budgetunderskuddet i 2007 kunne tages højde for 60 pct. af effekterne
af pensionsreformer. Konvergensprogrammet refererede hermed til bestemmel-
serne i den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, der fastslår, at Rådet skal tage
højde for effekterne på de offentlige finanser af pensionsreformer i forbindelse
med beslutninger om ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store under-
skud, hvis underskuddet er nedbragt væsentligt og kontinuert og er kommet tæt på
3 pct. af BNP.
4
Den 4. december 2007 konkluderede ECOFIN, på baggrund af Kommissionens
vurdering, at de polske myndigheder havde iværksat effektive tiltag i overens-
stemmelse med ECOFIN’s henstilling af februar 2007. På baggrund af den væ-
sentlige risiko forbundet med holdbarheden af korrektionen af underskuddet i
2008 og frem opfordrede ECOFIN imidlertid de polske myndigheder til at udar-
bejde et opdateret konvergensprogram, som kunne bekræfte, at det uforholds-
mæssigt store underskud ville blive nedbragt på holdbar vis.
Indhold
På baggrund af Kommissionens henstilling af juni 2008 ventes ECOFIN den 8.
juli 2008 at træffe beslutning under Traktatens artikel 104.12 om ophævelse af
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen. Kommissi-
onens henstilling bygger på reduktionen af Polens offentlige budgetunderskud,
jf.
tabel 1,
og Kommissionens vurdering af troværdigheden og holdbarheden af den
forbedrede saldo.
Polens faktiske budgetunderskud faldt fra 3,8 pct. af BNP i 2006 til 2,0 pct. af
BNP i 2007. Dermed er budgetunderskuddet reduceret til under Traktatens refe-
renceværdi på 3 pct. af BNP. Forbedringen af den offentlige budgetsaldo skyldes
især den gunstige konjunkturudvikling i 2007, men også mindre vækst i de offent-
lige udgifter. Idet Polens faktiske budgetunderskud
inkl. effekterne af pensionsreformen
er reduceret til under 3 pct. af BNP i 2007, er det ikke relevant at tage højde for
pensionsreformens virkning ved vurderingen af korrektionen af det uforholds-
mæssigt store underskud.
Ifølge konvergensprogrammet ventes det faktiske budgetunderskud at vokse til
2,5 pct. af BNP i 2008, hvorefter saldoen igen forbedres i 2009 og 2010. Det skyl-
des en forventning om, at de offentlige udgifter først vil begynde at falde fra 2009,
idet større offentlige investeringer planlægges i 2008, samt at andre tiltag vil mind-
ske de offentlige indtægter i 2008. Polens offentlige gældskvote ventes at aftage i
programperioden fra 44,9 pct. af BNP i 2007 til 42,3 pct. af BNP i 2010.
Polens strukturelle budgetsaldo forbedredes med 1,6 procentpoint i 2007, hvilket
overstiger ECOFIN’s anbefaling om en forbedring på 0,5 procentpoint. Imidlertid
Adfærdskodeksen præciserer, at der skal tages højde for effekten af reformen på de offentlige finanser i en overgangsperi-
ode på 5 år (5 år efter reformen, eller 5 år efter 2004 for lande, der allerede har gennemført en sådan reform), idet der i de 5
år tages højde for hhv. 100, 80, 60, 40, og 20 pct. af effekten.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
ventes den strukturelle budgetsaldo forværret i 2008. I lyset af denne udvikling er
det vigtigt, at Polen øger indsatsen for at opfylde den mellemfristede målsætning
(MTO), som er et strukturelt underskud på 1 pct. af BNP i 2011.
Samlet set vurderer Kommissionen, at reduktionen af det uforholdsmæssigt store
underskud i Polen er holdbar og troværdig, og det henstilles til ECOFIN at træffe
beslutning om ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedrørende Polen.
Hjemmelsgrundlag
Sagen har hjemmel i Traktatens artikel 104.12 om ophævelse af proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud. Iværksættelsen af proceduren for uforholds-
mæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel 104.6 og 104.7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Iværksættelsen af
proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud over for Polen, og Rådets
første henstilling under artikel 104.7, blev forelagt Europaudvalget den 2. juli 2004
mhp. forhandlingsoplæg forud for ECOFIN den 5. juli 2004. Rådets beslutning un-
der artikel 104.8 om utilstrækkelig efterlevelse af henstillingen blev forelagt Euro-
paudvalget 24. november 2006 til orientering forud for ECOFIN den 28. november
2006. Rådets anden henstilling til Polen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den
23. februar 2007 mhp. forhandlingsoplæg forud for ECOFIN den 27. februar 2007.
Senest blev opfølgningen på den anden henstilling forelagt Europaudvalget den 30.
november 2007 til orientering forud for ECOFIN den 4. december 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter rådsbeslutningen under Traktatens artikel 104.12, der ophæver
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen.
Polen bør endvidere udnytte den gunstige konjunktursituation, og den deraf følgen-
de favorable udvikling i budgetunderskuddet, til at styrke den finanspolitiske konso-
lidering i 2008. Polen bør specificere og implementere udgiftsreducerende tiltag og
dermed styrke den strukturelle konsolideringsindsats i forhold til opnåelsen af
MTO.
Andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om rådsbeslutningen, der ophæver proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud vedrørende Polen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
Dagsordenspunkt 3:
Resumé
Udvidelse af euroområdet med Slovakiet
Slovakiet opfylder de nødvendige betingelser for deltagelse i euroen, og Kommissionen har derfor
fremsat forslag om, at Slovakiet optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009. Alle medlems-
lande ventes at støtte forslaget.
KOM(2008)249 og KOM(2008)250
Baggrund og indhold
Kommissionen og ECB har i deres konvergensrapporter af 7. maj 2008 vurderet,
at Slovakiet opfylder de nødvendige betingelser for deltagelse i euroen, givet en
rådsbeslutning om at ophæve proceduren om uforholdsmæssigt store underskud
vedrørende Slovakiet. Proceduren blev ophævet på ECOFIN-mødet den 3. juni
2008, hvorefter Slovakiet opfylder alle konvergenskriterierne. Kommissionen har
derfor fremsat forslag om, at Slovakiet optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar
2009, jf. traktatens artikel 122 stk. 2.
Beslutningen om optagelse af Slovakiet i eurosamarbejdet træffes af ECOFIN
med kvalificeret flertal på baggrund af konvergensrapporterne og Kommissionens
forslag. Sagen blev behandlet på ECOFIN-mødet den 3. juni 2008, hvor ministre-
ne drøftede Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter for Slovakiet samt
Kommissionens forslag om optagelse af landet i euroen.
Optagelsen af Slovakiet i eurosamarbejdet ventes formelt vedtaget på ECOFIN-
mødet den 8. juli 2008 efter høring af Europa-Parlamentet og drøftelse i Rådet i
dets sammensætning af stats- og regeringschefer i forbindelse med Det Europæi-
ske Råd (DER) den 19.-20. juni 2008.
Optagelsen af Slovakiet i eurosamarbejdet indebærer, at forordning 974/98 vedr.
introduktion af euroen samt forordning 2866/98 vedr. omregningskurserne mel-
lem euroen og valutaerne i de medlemsstater, der indfører euroen, skal ændres.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet forventes på plenarforsamlingen den 16.-19. juni 2008 at god-
kende Kommissionens forslag og støtte Slovakiets optagelse i eurosamarbejdet pr. 1.
januar 2009.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget om Slovakiets optagelse i eurosamarbejdet har ingen lovgivningsmæssige
og statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da det forventes, at Slovakiets optagelse i eurosamarbejdet blandt andet vil bidra-
ge til visse effektivitetsgevinster samt et gennemsnitligt lavere rentespænd for Slo-
vakiet og heraf afledt højere økonomisk aktivitet i landet, skønnes isoleret, at for-
tegnet på den økonomiske aktivitet i Danmark principielt er positivt, men omfan-
get meget småt i kraft af landets størrelse.
Optagelsen af Slovakiet i euroen medfører, at forholdene i landet vil indgå i
grundlaget for ECB’s fastlæggelse af renten, og at Slovakiet opnår medindflydelse
på denne rente.
Slovakiet vil deltage i eurogruppen som observatør fra dagen for den officielle
godkendelse af landets optagelse i eurosamarbejdet. Fra 1. januar 2009 vil landet
være fuldt medlem af eurogruppen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 30. maj 2008 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 3. juni 2008.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes, at Slovakiet opfylder de nødvendige betingelser for deltagelse i
euroen og derfor kan optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene støtter, at Slovakiet opfylder de nødvendige
betingelser for deltagelse i euroen og derfor kan optages i eurosamarbejdet pr. 1.
januar 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0037.png
37
Dagsordenspunkt 4:
International Accounting Standards Board (IASB)
organisering
Resumé
Resumé: På ECOFIN den 8. juli 2008 forventes en drøftelse af udkast til rådskonklusioner
vedrørende finansieringen af International Accounting Standards Board (IASB), som udsteder
internationale regnskabsstandarder (IFRS). Også beslutningsprocesserne i IASB (governance
struktur) er som led heri til drøftelse. Det udkast til rådskonklusioner, som finansministrene
skal forholde sig til, foreligger endnu ikke, men må forventes at skulle ses i forlængelse af de
rådskonklusioner, der blev opnået enighed om på ECOFIN i henholdsvis juli 2006 og juli
2007 samt tre rapporter fra Kommissionen vedr. status på de to områder.
Baggrund og indhold
International Accounting Standards Board (IASB) er en privat uafhængig organi-
sation, der udsteder internationale regnskabsstandarder kaldet IFRS – Internatio-
nal Financial Reporting Standards.
5
IASB er en del af International Accounting
Standards Committee Foundation (IASCF). IASCF ledes af en gruppe ”trustees”,
der har karakter af et repræsentantskab, som overvåger processerne i IASB. Selve
standarderne udarbejdes og godkendes dog af IASB, som er organisationens be-
styrelse.
IASB er initiativtager til og udarbejder den regnskabslovgivning, som finder an-
vendelse for børsnoterede virksomheder
6
i EU og EØS og tillige en række andre
lande udenfor EU. Regnskabsstandarderne anvendes globalt af et stigende antal
lande.
7
Børsnoterede virksomheder inden for EU skal anvende IFRS i deres koncern-
regnskaber ifølge forordning 1606/2002. Nye eller justerede standarder skal først
anvendes efter, at de er blevet godkendt politisk i EU. Forordningen muliggør
tillige, at medlemslandene kan tillade eller kræve, at regnskaber i virksomheder,
der ikke er børsnoterede efterlever standarderne.
Den udbredte anvendelse af IFRS i EU gør, at kvaliteten af standarderne er væ-
sentlig både for udarbejdelse af regnskaber og for anvendelse af regnskaberne som
beslutningsgrundlag.
Da organisationen udarbejder standarder, som bliver til lovgivning, skal organisa-
tionen leve op til visse krav. Herunder skal der være åbne processer om standar-
5
6
Tidligere standarder er benævnt IAS – International Accounting Standards.
Børsnoterede virksomheder er virksomheder, hvis kapitalandele – som aktier – eller gældsbeviser – som obligationer –
handles på et reguleret marked. I Danmark er der p.t. 2 regulerede markeder, Københavns Fondsbørs (OMX) og Dansk
Autoriseret Markedsplads.
7
Uden for EU er der ca. 75 lande der anvender IFRS, herunder Australien. Bl.a. Canada, Brasilien, Kina og Indien overve-
jer eller har allerede besluttet at indføre IFRS. Herudover vil USA fremover acceptere anvendelsen af IFRS.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
38
dernes tilblivelse, og de virksomheder og andre, som påvirkes af standarderne,
skal have mulighed for at blive hørt, om kommende regulering.
IASB har ikke faste bidragsydere på samme måde som andre internationale orga-
nisationer som f.eks. FN, men IASB udfører et vigtigt arbejde, og det er væsent-
ligt, at IASB sikres stabile indtægter.
ECOFIN opnåede i juli 2006 og juli 2007 enighed om rådskonklusioner vedrø-
rende finansiering og organisering af IASB.
I rådskonklusionerne fra 2006 og 2007 opfordres Kommissionen og the Econo-
mic and Financial Committee (EFC) til at følge udviklingen i IASB og rapportere
løbende herom til Rådet. Kommissionen har som led heri udarbejdet tre rapporter
fra henholdsvis december 2006, juni 2007 og marts 2008.
Det forventes, at ECOFIN på det kommende møde vil få en orientering om sta-
tus på finansieringen og organiseringen af IASB samt blive præsenteret for udkast
til rådskonklusioner, der ligger i forlængelse af konklusionerne fra juli 2007. Ud-
kast til rådskonklusioner foreligger endnu ikke.
Finansiering af IASB
IASB finansieres p.t. af frivillige bidrag fra et antal virksomheder og organisatio-
ner, herunder primært store virksomheder og revisionsfirmaer. Hertil kommer, at
der i en række lande er indført tvungne gebyrer, som virksomhederne skal betale
til IASB. Finansieringsbehovet for 2008 er ifølge Kommissionens rapport fra
marts 2008 opgjort til godt 21 mio. euro.
I rådskonklusionerne fra juli 2007 udtrykkes generel tilfredshed med IASCF’s
tiltag med henblik på at sikre en stabil fremtidig finansiering. Rådet anser det for
nødvendigt for at sikre yderligere fremskridt, at IASCF:
Øger indsatsen for at sikre en balanceret geografisk fordeling af bidragsyde-
re. Det ønskes, at også mindre lande skal bidrage.
Sikrer et samarbejde med europæiske og nationale erhvervsorganisationer
om konstruktionen af finansieringsordningen
Dokumenterer at regioner udenfor Europa bidrager forholdsmæssigt til
finansieringen.
Finder en metode for jævnlig vurdering af arbejdet med den fremtidige fi-
nansieringsordning som sikrer, at finansieringen bliver effektiv og stabil
I Kommissionens rapport fra marts 2008 fremgår det, at en stor del af finansie-
ringsbehovet for 2008 synes at være sikret. Det fremgår endvidere, at 10 medlems-
lande – herunder Danmark – har etableret finansieringsplaner, om end endelig
bekræftelse udestår for nogle af planerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
Kommissionen fremhæver i sin rapport, at IASB har haft succes med at indsamle
finansieringsbidrag fra mange dele af verdenen. Kommission fremhæver dog sam-
tidig visse aspekter af finansieringsordningen, som kan give anledning til bekym-
ring, herunder at visse væsentlige lande/regioner fortsat ikke bidrager eller kun
bidrager med en forholdsmæssig mindre andel. Herudover anfører Kommissio-
nen, at finansieringen er meget afhængig af bidrag fra de store revisionsfirmaer,
ligesom finansiering i nogle lande/regioner domineres af visse interessegrupper,
f.eks. store finansielle institutioner. Det fremføres, at dette kan være problematisk
i forhold til IASB’s uafhængighed af væsentlige interesse grupper.
Organisering af IASB
I rådskonklusionerne fra 2007 anerkendes IASB/IASCF’s tiltag, men rådet opfor-
drer til, at bl.a. følgende yderligere tiltag gennemføres:
Hurtig implementering af de besluttede tiltag med henblik på at forbedre be-
slutningsprocesserne m.v. i IASB (governance structure)
IASB skal foretage en stram konsekvensanalyse af nye standarder samt en
analyse af eksisterende standarder for at sikre, at de opfylder deres mål og
medfører, at regnskaberne giver relevant information til brugerne
Medlemslandene og Europa-Parlamentet skal på et tidligt tidspunkt orienteres
om planlagte nye standarder
Medlemslandene og Europa-Parlamentet skal også på et tidligt tidspunkt ori-
enteres om planlagte ændringer i beslutningsprocesser m.v. i IASB/IASCF
IASCF skal arbejde hurtigt videre med gennemgangen af arbejdsmetoderne i
Standards Advisory Council (SAC) og sikre SAC mere indflydelse f.eks. i for-
hold til IASB’s arbejdsprogram (SAC er et internt organ der består af repræ-
sentanter fra organisationer m.v., der berøres af arbejdet i IASB. Som led heri
giver SAC bl.a. input til IASB’s arbejdsprogram)
Rådet understregede desuden vigtigheden af bl.a. gennemsigtighed i IASB’s arbej-
de og afbalanceret repræsentation fra de forskellige lande/regioner i IASB’s enkel-
te organer.
I Kommissionens rapport fra marts 2008 fremhæves det, at IASB siden rapporten
fra juni 2007, har offentliggjort væsentlige tiltag der, hvis de implementeres fuldt
og effektivt, vil forbedre gennemsigtigheden af IASB’s aktiviteter og organisatio-
nens ansvarlighed overfor sine interessenter. Specifikt fremhæves en bredt funde-
ret aftale om at etablere et formelt kontrolorgan over IASCF, der bl.a. skal udpege
medlemmer til IASCF. Der er imidlertid også punkter, hvor forbedringer fortsat
imødeses.
Hjemmelsgrundlag
I medfør af forordning 1606/2002 skal børsnoterede virksomheder inden for EU
anvende IFRS i deres koncernregnskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
40
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ved rådskonklusioner afgør Europa-Parlamentet, om det ønsker at afgive udtalelse.
Europa Parlamentet offentliggjorde i foråret 2008 en rapport om IFRS og governan-
ce af IASB.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det forventes ikke, at udkastet til rådskonklusionerne om finansiering og organise-
ring af IASB berører dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes ikke, at udkastet til rådskonklusionerne i sig selv vil have lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Anvendelsen af IFRS øger den internationale sammenlignelighed og gennemsigtig-
hed i børsnoterede virksomheders regnskaber. Anvendelsen af IFRS bidrager således
til mere effektive internationale kapitalmarkeder, hvorved virksomhedernes mulighe-
der for at få tilført kapital og for at reducere deres kapitalomkostninger forbedres.
Sikringen af den fremtidige finansiering af IASB er vigtig for opretholdelsen af disse
positive effekter.
Det vurderes, at regnskabsstandarderne samlet set er en fordel for de virksomheder,
der anvender dem og – ikke mindst – for brugerne af regnskaberne.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 30.
juni 2006 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 11. juli 2006 og til orientering den 29.
juni 2007 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 10. juli 2007.
Sagen vedrørende finansieringen af IASB blev forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN-møderne den 11. juli 2006 og den 10. juli 2007.
Holdning
Dansk holdning
Udkastet til rådskonklusioner foreligger endnu ikke.
Regeringen ønsker at sikre en stabil og bred finansiering, der både sikrer IASB’s eksi-
stensgrundlag og uafhængighed af enkeltinteresser. Regeringen har på kort sigt støt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
tet den nuværende, frivillige finansieringsform. Det er imidlertid vigtigt, at der arbej-
des videre med at sikre en finansiering, der er holdbar på længere sigt.
Regeringen støtter, at der lægges et vist pres på IASB for løbende at vurdere og for-
bedre organisering og procedurer m.v. IASB skal leve op til de høje standarder, der
skal være ved forberedelse af lovgivning, herunder særligt den løbende dialog med
interessenterne, konsekvensanalyser og høring.
Andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
42
Dagsordenspunkt 5:
Resumé
Finansiel stabilitet
På det kommende ECOFIN ventes en status for handlingsplanen vedrørende initiativer til at
styrke rammerne for de finansielle markeder med henblik på at understøtte den finansielle stabi-
litet bedst muligt. Det er muligt, at ECOFIN vil drage rådskonklusioner herom. Det er særligt
gennemsigtighed på markederne og ratingbureauernes rolle, der ventes berørt på det kommende
møde.
Baggrund og indhold
På det kommende ECOFIN forventes en status for handlingsplanen og en fort-
sættelse af drøftelserne om styrkelse af rammerne for de finansielle markeder. Det
er muligt at ECOFIN vil drage rådskonklusioner med henblik på at understøtte
den finansielle stabilitet. Indholdet af rådskonklusionerne er endnu ikke kendt.
Udviklingen på de finansielle markeder
Tab på amerikanske subprimelån (boliglån til mindre kreditværdige personer) ud-
løste i sommeren 2007 turbulens på de globale finansielle markeder. Årsagen til
turbulensen er bl.a., at kreditvurderingen af boligkøbere har været for lempelig.
Lånene blev i en vis udstrækning sammensat i komplekse strukturerede kreditob-
ligationer, som blev solgt til investorer både i og uden for USA. Ratingbureauer og
store investeringsbanker bidrog desuden til at skabe tillid til disse værdipapirer,
som der viste sig ikke at være grundlag for.
Traditionelt har det været långiver – almindeligvis en bank – der påtog sig risikoen
for et boliglåns misligholdelse (kreditrisiko). Innovationer i den finansielle sektor
har imidlertid ledt til mange nye produkter og forretningskoncepter, bl.a. har lån-
givere i stigende grad fået mulighed for at frasælge risici på udlån og afkoble sig
fra risikoen.
For at opnå en høj rating på de frasolgte lån har en eller flere banker ofte givet
tilsagn til investorerne om at stille likviditet til rådighed i tilfælde af misligholdelser
af lånene. De banker, der gav disse tilsagn, påtog sig dermed en indirekte rolle
som risikotager, idet de i realiteten overtog lånene, såfremt en løbende adgang til
kapitalmarkedsfinansiering ikke kunne opnås. Dermed blev risici ikke i praksis
afkoblet.
Et stigende antal misligholdelser på subprimelån medførte et træk på disse garan-
tier.
En anden faktor, som forstærkede turbulensen, var uigennemsigtighed på marke-
det. Det var uklart, hvilke banker m.v., der var eksponeret for tab og denne usik-
kerhed medvirkede til, at investorer frasolgte aktiver med forholdsvis høj risiko til
fordel for aktiver med lavere risiko, samt at de globale finansmarkeder blev volati-
le med store prisudsving til følge. Uigennemsigtigheden bidrog endvidere til at det
blev vanskeligere for banker at optage lån og foretage refinansiering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
572757_0043.png
43
Mulige ændringer af rammerne for de finansielle markeder
På baggrund af begivenhederne nåede ECOFIN i oktober 2007 til enighed om, at
overveje og analysere en række mulige initiativer nærmere inden for følgende om-
råder:
1.
2.
3.
4.
Øget gennemsigtighed for investorer, markedet og myndigheder
Udvikling af værdiansættelsesstandarder bl.a. ved ændring af den regn-
skabsmæssige behandling af illikvide aktiver
Revision af regler for risikostyring og tilsyn med den finansielle sektor
Udvikling af markedsvilkårene, herunder nærmere overvejelse af ratingbu-
reauers rolle, og undersøgelse af organiseringen af de uregulerede markeder.
Kommissionen har givet udtryk for, at den på flere områder vil foreslå selv-
regulerende tiltag. Det gælder i forhold til øget gennemsigtighed, værdisætning af
aktiver m.v. Det fremhæves imidlertid også, at hvis markedsdeltagerne ikke er i
stand til at levere tilstrækkelige løsninger, vil Kommissionen ikke tøve med at fo-
reslå egentlig regulering. Kommissionen har endnu ikke præsenteret mere konkre-
te forslag.
På rådsmødet forventes særligt initiativer, der skal sikre øget gennemsigtighed og
ratingbureauernes rolle berørt.
Med hensyn til gennemsigtigheden i markedet og kreditinstitutternes oplysnings-
forpligtelser analyserer Kommissionen og medlemslandenes tilsynsmyndigheder
aktuelt om de gældende oplysningskrav bør revideres, bl.a. i forhold til garantier
og forpligtelser mv.
I forhold til ratingbureauerne er der på globalt plan – af samarbejdsorganisationen
for børstilsynene
8
– udarbejdet en kodeks for deres virke. Samarbejdsorganisatio-
nen for de europæiske værdipapirtilsynsmyndigheder
9
er desuden i færd med at
vurdere behovet for yderligere tiltag, herunder forslaget om EU-regulering af ra-
tingbureauer.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ved rådskonklusioner afgør Europa-Parlamentet, om det ønsker at udtale sig.
8
9
IOSCO – Internatonal Organisation of Securitoes Commissions
CESR – Committee of European Securities Regulators.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
44
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Høring
Der er ikke foretaget høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5. oktober 2007
forud for rådsmødet (ECOFIN) den 9. oktober 2007 og den 29. februar 2008 forud
for rådsmødet (ECOFIN) den 4. marts 2008.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen følger udviklingen på de finansielle markeder løbende.
Regeringen kan støtte, at man bl.a. på baggrund af erfaringerne fra den finansielle
turbulens, analyserer og evt. stiller konkrete forslag til ændringer i rammerne for de
finansielle markeder med henblik på at styrke den finansielle stabilitet.
Andre landes holdninger
Det vurderes, at der er generel enighed om årsagerne til uroen og generel støtte til
initiativerne for opfølgning herpå.