Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2882 - Økofin
Offentligt
1453672_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
11236/08 (Presse 193)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2882. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 8. juli 2008
Formand
Christine LAGARDE
Frankrigs økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11236/08 (Presse 193)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0002.png
8.VII.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet traf beslutning om
Slovakiets indførelse af euroen den 1. januar 2009
og fastsatte den
endelige omregningskurs mellem den slovakiske koruna og euroen. Beslutningen udvider
euroområdet fra 15 til 16 medlemsstater og giver Slovakiet seks måneder til at forberede
overgangen.
Rådet ophævede proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud for Polen
og
indledte samtidig en procedure vedrørende
Det Forenede Kongerige.
Det vedtog udtalelser om
Belgiens
stabilitetsprogram og
Polens
konvergensprogram.
Under en drøftelse om de stigende oliepriser nåede det til politisk enighed om en ugentlig
offentliggørelse af olielagrene.
Rådet vedtog ligeledes konklusioner om IASB's ledelse og om de initiativer, der er truffet efter den
seneste turbulens på finansmarkederne, navnlig vedrørende gennemsigtighed og
kreditvurderingsinstitutter,
herunder disses registrering i Den Europæiske Union.
11236/08 (Presse 193)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0003.png
8.VII.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 7
SLOVAKIETS INDFØRELSE AF EUROEN................................................................................. 8
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN – GENNEMFØRELSE ..................................................... 9
Belgien og Polen: Stabilitets- og konvergensprogrammer................................................................ 9
Polen: Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud ......................................... 9
Det Forenede Kongerige: Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud .......... 10
STIGENDE OLIEPRISER............................................................................................................ 11
INTERNATIONALE REGNSKABSSTANDARDER –
Rådets konlusioner.................................
12
DE FINANSIELLE MARKEDER –
Rådets konklusioner
............................................................. 14
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Den Europæiske Centralbanks revisorer...........................................................................................................18
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Belarus - Restriktive foranstaltninger - Tekniske tilpasninger ...........................................................................18
Konsulært samarbejde .....................................................................................................................................19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11236/08 (Presse 193)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.VII.2008
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Samarbejde om bekæmpelse af radikalisering og rekruttering af terrorister -
Rådets konklusioner.
....................19
Samarbejde med landene på det vestlige Balkan om bekæmpelse af organiseret kriminalitet –
Rådets
konklusioner....................................................................................................................................................19
Europol – Samarbejdsaftale med Serbien og Montenegro .................................................................................19
HA DELSPOLITIK
Antidumping: ammoniumnitrat fra Rusland og Ukraine; aktivt kul i pulverform fra Kina..................................20
Forundersøgelse af store investeringsprojekter –
Rådets konklusioner...............................................................20
UDVIDELSE
EU/Kroatien – Stabiliserings- og associeringsaftale – udvidelsen......................................................................20
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Finansielle bidrag til social og økonomisk samhørighed ...................................................................................21
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
Finansielle bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond .....................................................................................21
FISKERI
De Kanariske Øer - Import af fiskevarer...........................................................................................................21
MILJØ
Farlige kemikalier og pesticider - International handel......................................................................................22
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg..............................................................................................23
Regionsudvalget..............................................................................................................................................23
11236/08 (Presse 193)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0005.png
8.VII.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Bobby McDONAGH
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
David VEGARA FIGUERAS
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Mārtinš BICEVSKIS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Christoph MATZNETTER
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Statssekretær for økonomi
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister, vicepremierminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
11236/08 (Presse 193)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0006.png
8.VII.2008
Portugal:
Emanuel AUGUSTO SANTOS
Rumænien:
Alice BITU
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Veli-Pekka NUMMIKOSKI
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Attacheret statssekretær for budgetspørgsmål
Statssekretær, Økonomi- og finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Lucas PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
11236/08 (Presse 193)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0007.png
8.VII.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMA DSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det franske formandskabs forelæggelse af et arbejdsprogram vedrørende
økonomi og finans for dets formandskabsperiode, dvs. fra juli til december 2008 (11204/08). Det
udvekslede synspunkter herom.
I sit program lægger formandskabet navnlig vægt på:
at foreslå løsninger på europæernes bekymringer over den økonomiske situation på et tidspunkt
med høje oliepriser og risici for miljøet;
at styrke tilliden til det europæiske finansielle system, tilpasse det til den finansielle integration i
Europa og sørge for et effektivt tilsyn med de paneuropæiske finansielle koncerner;
at sikre, at den økonomiske og monetære union fungerer godt;
at fortsætte integrationen af det indre marked, navnlig hvad angår finansielle tjenesteydelser og
beskatning;
på budgetområdet at færdigbehandle EU's budget for 2009 for så vidt angår budgetspørgsmål.
11236/08 (Presse 193)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0008.png
8.VII.2008
SLOVAKIETS I DFØRELSE AF EUROE
Rådet vedtog:
– en beslutning om Slovakiets indførelse af euroen som valuta fra den 1. januar 2009;
– en forordning, der fastsætter en fast omregningskurs for den slovakiske koruna i forhold til
euroen og ændrer forordning nr. 2866/98 tilsvarende;
– en forordning om tilpasning af visse tekniske bestemmelser vedrørende euroen og om ændring af
forordning nr. 974/98.
Beslutningen udvider euroområdet til 16 medlemsstater fra den 1. januar 2009 og giver Slovakiet
seks måneder til at forberede overgangen. Der vil blive udstedt eurosedler og euromønter i
Slovakiet, samtidig med at euroen indføres.
Omregningskursen fastsættes til 30,1260 slovakiske koruna for én euro.
Femten af EU's 27 medlemsstater anvender for øjeblikket euroen som deres valuta: Belgien,
Cypern, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Malta,
Nederlandene, Portugal, Østrig, Slovenien og Finland. Der blev indført eurosedler og euromønter i
tolv af disse lande den 1. januar 2002, i Slovenien den 1. januar 2007 og i Cypern og Malta den
1. januar 2008.
11236/08 (Presse 193)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0009.png
8.VII.2008
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTE – GE
EMFØRELSE
Belgien og Polen: Stabilitets- og konvergensprogrammer
Rådet vedtog udtalelser om de årlige opdateringer:
fra Belgien om dets stabilitetsprogram (8962/08);
fra Polen om dets konvergensprogram (8631/08).
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal de medlemsstater, der har euroen som valuta,
forelægge stabilitetsprogrammer, og de lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer. De opdaterer dem hvert år, og Rådet vedtager hver gang en udtalelse.
Programmerne skal omfatte medlemsstaternes mellemfristede budgetmål og hovedantagelserne
vedrørende de økonomiske variabler. Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til
at styrke forudsætningerne for prisstabilitet og en vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Rådet evaluerede de andre 25 medlemsstaters opdaterede programmer på samlingen den 12. februar
og den 4. marts 2008.
Polen: Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
Rådet vedtog en beslutning i henhold til artikel 104, stk. 12, i traktaten om ophævelse af den
beslutning, det traf i juli 2004 i henhold til artikel 104, stk. 6, om et uforholdsmæssigt stort
offentligt underskud i Polen (11029/08).
Polen har varigt nedbragt sit underskud til under 3% af bruttonationalproduktet (BNP), som er den
referenceværdi, der er fastsat i traktaten.
For de nærmere enkeltheder, se pressemeddelelse 11493/08.
11236/08 (Presse 193)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.VII.2008
Det Forenede Kongerige: Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
Rådet vedtog en beslutning i henhold til artikel 104, stk. 6, i traktaten om eksistensen af et
uforholdsmæssigt stort offentligt underskud i Det Forenede Kongerige og en henstilling i henhold
til artikel 104, stk. 7, om, hvilke foranstaltninger der bør træffes for at bringe denne situation til
ophør.
Beslutningen er baseret på oplysninger fra Det Forenede Kongeriges myndigheder om, at
underskuddet skulle nå op på 3,2% af bruttonationalproduktet (BNP) i 2008-2009, dvs. over den i
traktaten fastsatte referenceværdi på 3%.
Rådets henstilling giver Det Forenede Kongerige seks måneder til at træffe korrigerende
foranstaltninger og kræver, at Det Forenede Kongerige bringer det uforholdsmæssigt store
underskud til ophør senest i finansåret 2009-2010. Med henblik herpå anmodes Det Forenede
Kongerige om at forbedre sin strukturelle saldo med mindst 0,5% af BNP i finansåret 2009-2010.
11236/08 (Presse 193)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0011.png
8.VII.2008
STIGE DE OLIEPRISER
Rådet fik en redegørelse for formandskabets hensigter med hensyn til den rolle, Rådet (økonomi og
finans) skal spille for gennemførelsen af konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 19.-
20. juni 2008 om udviklingen på oliemarkederne.
Formandskabet fremlagde en note, der beskriver, hvordan det foreslår at tilrettelægge arbejdet i
Rådet (økonomi og finans) i de næste seks måneder (11225/1/08
REV
1).
De andre
rådssammensætninger vil også bidrage til arbejdet.
Rådet udvekslede synspunkter og nåede navnlig til politisk enighed om en ugentlig offentliggørelse
af opgørelser over olielagre.
Det Europæiske Råd udtrykte i juni bekymring over den fortsatte stigning i olie- og gaspriserne og
de sociale og økonomiske virkninger heraf. Det Europæiske Råd opfordrede formandskabet til i
samarbejde med Kommissionen at undersøge, om der kan træffes foranstaltninger til at begrænse
virkningerne af de pludselige prisstigninger, og hvilke konsekvenser sådanne foranstaltninger vil
have, og til at rapportere tilbage inden Det Europæiske Råds møde i oktober.
En meddelelse fra Kommissionen af 13. juni danner grundlag for en drøftelse om, hvordan Europa i
de kommende år kan tilpasse sig højere oliepriser (10824/08).
De emner, der skal drøftes af Rådet (økonomi og finans) med henblik på Det Europæiske Råds
samling i oktober og december, omfatter:
– markedernes funktionsmåde, navnlig hvad angår forståelsen af, hvordan priserne udvikler sig, og
midler til en forbedring heraf, navnlig hvad angår gennemsigtighed vedrørende kommercielle
olielagre;
– de finansielle instrumenters rolle (Kommissionens og Den Europæiske Investeringsbanks) i
forbindelse med forbedring af energieffektiviteten, anvendelsen af vedvarende energikilder og en
mere miljøvenlig anvendelse af fossile brændsler;
– foranstaltninger, der kan afbøde virkningerne af de høje oliepriser.
11236/08 (Presse 193)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0012.png
8.VII.2008
I TER ATIO ALE REG SKABSSTA DARDER –
Rådets konlusioner
Rådet gennemgik den seneste udvikling i den igangværende reform af IASB og vedtog følgende
konklusioner:
"Rådet anerkender de bestræbelser, som IASCF's fondsbestyrelsesmedlemmer har gjort for at
forbedre IASCF's ledelse siden afslutningen af den seneste gennemgang af vedtægterne og for at
styrke IASB's evne til bedre at tage hensyn til samfundets interesser. Det mener, at den
igangværende gennemgang af IASCF's vedtægter er en vigtig lejlighed til at foretage ændringer for
yderligere at styrke legitimiteten og acceptabiliteten af de internationale regnskabsstandarder, som
udarbejdes af IASB. Den nuværende finansielle turbulens illustrerer betydningen af en robust og
legitim uafhængig proces for fastlæggelse af internationale regnskabsstandarder, som tager hensyn
til samfundets interesser og er i overensstemmelse med målet om at sikre finansiel stabilitet.
Rådet hilser de forslag velkommen, der er fremsat i denne retning af IASCF, og mener, at den
videre reform af IASCF's og IASB's ledelse og offentlige ansvarlighed bør ske efter følgende
nøgleprincipper:
IASCF's offentlige ansvarlighed bør øges gennem oprettelse af et effektivt overvågningsorgan,
som bør have tilstrækkelige beføjelser til at foretage det nødvendige tilsyn med IASCF; det bør
først og fremmest sikre, at fondsbestyrelsesmedlemmerne udfører deres tilsynsopgave over for
IASB effektivt, spille en aktiv rolle i udvælgelsen af bestyrelsesmedlemmer og godkende deres
endelige udvælgelse. Overvågningsorganets medlemmer bør kunne henvise spørgsmål af
offentlig interesse, herunder spørgsmål vedrørende finansiel stabilitet og tilsynskrav, samt
spørgsmål om den overordnede strategi til videre overvejelse i IASB. Overvågningsorganet bør
således være i tæt kontakt med formanden for fondsbestyrelsen, som i henhold til IASC's
vedtægter bør have ansvaret for at sikre, at alle synspunkter og spørgsmål fra repræsentanter for
samfundets interesser i fuldt omfang tages op af IASB's bestyrelse.
Overvågningsorganet bør bestå af relevante myndigheder med ansvar for samfundets interesse i
forbindelse med vedtagelse og godkendelse af regnskabsstandarder på deres respektive kompe-
tenceområder, herunder det verdensomspændende organ, der repræsenterer myndigheder med
ansvar for finansiel stabilitet, eller de vigtigste myndigheder i relation til finansiel stabilitet.
Europa-Kommissionen vil foreslå mekanismer, der sikrer, at det repræsenterer alle relevante
europæiske institutioners og organers samt medlemsstaternes samordnede holdning.
11236/08 (Presse 193)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.VII.2008
IASB skal opnå større gennemsigtighed og legitimitet i sine processer for fastlæggelse af stan-
darder og dagsordener, især ved mere systematiske offentlige høringer om IASB's arbejdspro-
gram, herunder IASB-FASB-konvergensdagsordenen og flere afprøvninger i marken. Standard
Advisory Council's effektivitet bør øges; konsekvensanalysernes rolle som en obligatorisk del af
IASB's rettidige proces bør formaliseres, og der bør overvejes eventuelle ændringer af IASB-
medlemmernes embedsperiode, herunder en eventuel begrænsning af embedsperioden for
IASB's formand. De offentlige myndigheders synspunkter, navnlig de myndigheder, der har ans-
varet for finansiel stabilitet og forsigtighedstilsyn, bør komme passende til udtryk i IASB's stan-
dardfastlæggelsesproces.
IASB's medlemmer bør afspejle en passende balance mellem praktisk og teknisk ekspertise samt
forskellig geografisk erfaring for at bidrage til udviklingen af globale regnskabsstandarder af høj
kvalitet. EU's rolle som det største kompetenceområde, der anvender IFRS, bør afspejles til-
strækkeligt.
Rådet understreger, at det haster med at forbedre EU's evne til rettidigt og konsekvent at bidrage
til den internationale regnskabsdebat. Det hilser derfor bestræbelserne på at styrke European
Financial Reporting Advisory Group's (EFRAG's) rolle, især i forbindelse med rettidigt fo-
rudgående input til IASB's dagsordenfastlæggelsesproces, velkommen. EFRAG's ledelse-
sordninger bør sikre en afbalanceret repræsentation af alle europæiske interessenter. EFRAG bør
indføre effektive og gennemsigtige procedurer, der sikrer, at den arbejder i samfundets interesse
og på en måde, der er i overensstemmelse med EU's regnskabspolitik. Rådet hilser de nylige
fremskridt mod en reform af EFRAG's ledelsesstruktur i denne retning velkommen.
Rådet anmoder indtrængende alle berørte parter om at udarbejde disse ordninger inden udgangen af
2008 og vil til den tid behandle disse spørgsmål. Realiseringen af disse mål vil hjælpe med at sikre
en passende finansiering af både IASCF og EFRAG, som begge har stærkt brug herfor.
Rådet opfordrer Kommissionen og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til regelmæssigt at
aflægge rapport til Rådet om fremskridtene med at forbedre ledelsen af IASCF, IASB og EFRAG."
11236/08 (Presse 193)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0014.png
8.VII.2008
DE FI A SIELLE MARKEDER –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet har gennemgået den seneste markedsudvikling og fremskridtene med gennemførelsen af
køreplanen vedrørende turbulensen på de finansielle markeder med hensyn til
markedsgennemsigtighed og kreditvurderingsinstitutternes rolle.
1.
Gennemsigtighed
Rådet minder om, at omgående og fuld offentliggørelse fra banker og andre finansielle institutioners
side af engagementer i kriseramte aktiver og ikke-balanceførte enheder (off-balance-sheet vehicles)
og af nedskrivninger og tab er afgørende for at genoprette tilliden til markederne. I denne
forbindelse understreger Rådet, at de kommende halvårsresultater skal være så omfattende, læselige
og sammenlignelige som muligt.
Rådet
hilser CEBS' rapporter, der blev udsendt i midten af juni 2008, om bankers gennemsigtighed
med hensyn til aktiviteter og produkter, der er berørt af den seneste markedsturbulens, og til
spørgsmål vedrørende værdiansættelsen af komplekse og illikvide finansielle instrumenter,
velkommen
noterer sig behovet for at forbedre konsekvensen i bankernes offentliggørelsespraksis samt i
værdiansættelsen af engagementer og regnskaberne herfor
hilser rådgivningen fra CEBS velkommen
opfordrer bankerne til at gennemføre disse retningslinjer på en måde, der er i
overensstemmelse med deres engagementer og inddragelse i de aktiviteter, der er berørt af
krisen, og
opfordrer CEBS og de tilsynsførende til at overvåge denne gennemførelse efter
offentliggørelsen af bankernes halvårsresultater og aflægge rapport til FSC/EFC og Rådet
(økonomi og finans) i november.
11236/08 (Presse 193)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0015.png
8.VII.2008
Rådet opfordrer også de internationale standardsættere til at tage hensyn til CEBS' rapport om
spørgsmål vedrørende værdiansættelse af komplekse og illikvide finansielle instrumenter i deres
arbejdsprogrammer. Det ser frem til CEBS' gennemgang af anbefalingerne om bankernes
offentliggørelsespraksis i 2009 inden for anvendelsesområdet for søjle III i kapitalkravsdirektivet og
af anbefalingerne om værdiansættelse og regnskaber.
Rådet hilser også de initiativer velkommen, som industrien har taget for at forbedre
gennemsigtigheden for investorer, markeder og tilsynsmyndigheder for securitiserede markeder.
Det noterer sig tilsagnene om at udvikle retningslinjer for god praksis for offentliggørelse af
securitisering, udsende kvartalsrapporter om industrimarkedsdata, supplere den med særlige
oplysninger om sekundærmarkedet og gennemføre initiativer til at forbedre informationen af
investorerne. Rådet opfordrer Kommissionen til nøje at overvåge gennemførelsen af disse initiativer
og til at aflægge rapport til EFC og Rådet (økonomi og finans) i begyndelsen af september.
2.
Kreditvurderingsinstitutter
Rådet mener, at det på grund af den centrale rolle, som kreditvurderinger spiller i struktureret
finansiering, samt deres rolle i forordningen om finansielle tjenesteydelser i Europa er af stor
betydning at tage hensyn til de betænkeligheder, der er rejst i forbindelse med den finansielle
turbulens med hensyn til kreditvurderingsprocessernes gennemsigtighed, risikoen for
interessekonflikter vedrørende kreditvurderingsinstitutternes vederlagsmodeller, ansvarsrelationer
og kreditvurderingernes kvalitet. Rådet støtter fuldt ud FSF's anbefalinger på dette område, især
diffentierede kreditvurderinger og bedre information om de strukturerede produkters
risikokarakteristika.
Rådet hilser IOSCO's revision af sin adfærdskodeks på internationalt plan velkommen og CESR's
og ESME's rapporter om kreditvurderingsinstitutter. Rådet mener, at revisionerne af IOSCO's
adfærdskodeks udgør en minimumsbenchmark for de foranstaltninger, som
kreditvurderingsinstitutter bør træffe for at tage hensyn til betænkelighederne med hensyn til deres
aktiviteter på markedet for strukturerede produkter. I denne forbindelse noterer Rådet sig de
yderligere skridt, som kreditvurderingsinstitutterne har taget på dette område, for i højere grad at
tage hensyn til betænkelighederne med hensyn til deres ledelse og forbedre gennemsigtigheden med
hensyn til kreditvurderingernes værdi og begrænsninger.
11236/08 (Presse 193)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.VII.2008
Rådet er imidlertid enigt med Kommissionen i, at de nuværende initiativer ikke fuldt ud løser
udfordringerne, at der er behov for yderligere skridt, og at der kan blive behov for
lovgivningsmæssige ændringer.
Rådet støtter målet om at indføre en styrket tilsynsordning for kreditvurderingsinstitutter og noterer
sig i denne forbindelse Kommissionens foreløbige synspunkter samt forslagene fra CESR og
ESME. Rådet støtter en forstærket europæisk tilgang og målet om at styrke det internationale
samarbejde for at sikre en streng gennemførelse af internationalt godkendte principper. Med henblik
herpå og uden at foregribe overvejelserne vedrørende den praktiske gennemførelse støtter Rådet det
af Kommissionen påtænkte princip om, at kreditvurderingsinstitutterne bør omfattes af et EU-
registreringssystem.
Rådet ser også med tilfredshed på den intensiverede konkurrence som følge af nye aktører på
markedet.
Rådet understreger, at eventuelle yderligere skridt skal tage hensyn til principperne i IOSCO's
adfærdskodeks og den videre internationale udvikling vedrørende tilsyn med og regulering af
kreditvurderingsinstitutter. Rådet ser frem til konkrete forslag fra Kommissionen i efteråret 2008."
11236/08 (Presse 193)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0017.png
8.VII.2008
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
– Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 7. juli.
*
*
*
Under frokosten blev ministrene orienteret om resultatet af G8-finansministrenes møde i Osaka den
14. juni og om forberedelserne til Middelhavstopmødet i Paris den 13. juli. De blev også orienteret
om drøftelserne i Eurogruppen den 7. juli.
11236/08 (Presse 193)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0018.png
8.VII.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Den Europæiske Centralbanks revisorer
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Pricewaterhouse Coopers Aktiengesellschaft
Wirtschaftsprüfungsgesellschaft som Den Europæiske Centralbanks (ECB) eksterne revisorer for
regnskabsårene 2008 til 2012
(10033/08).
Regnskaberne for Den Europæiske Centralbank (ECB) og for Eurosystemets nationale
centralbanker skal revideres af uafhængige eksterne revisorer, der indstilles af ECB’s Styrelsesråd
og godkendes af Rådet for Den Europæiske Union.
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Belarus - Restriktive foranstaltninger - Tekniske tilpasninger
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 765/2006 om restriktive foranstaltninger
over for præsident Lukashenko og visse embedsmænd i Belarus
(10121/08).
Forordning nr. 765/2006 er af klarhedshensyn blevet tilpasset til den seneste udvikling inden for
sanktionspraksis med hensyn til fastlæggelse af kompetente myndigheder, ansvaret for visse
overtrædelser og meddelelse om procedurerne for ajourføring af visse lister
11236/08 (Presse 193)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0019.png
8.VII.2008
Konsulært samarbejde
Rådet godkendte regningslinjer, der tager sigte på en yderligere styrkelse af rammen for det
konsulære samarbejde mellem EU's medlemsstater ved gennemførelse af en række bestemmelser i
afgørelse 95/533/EC.
Mere specifikt er formålet med disse retningslinjer at yde EU-borgere, der har brug for hjælp i
tredjelande, bistand så hurtigt som muligt og på en pragmatisk og fleksibel måde.
De er udarbejdet som led i den videre gennemførelse af bestemmelserne i EF-traktatens artikel 20
og bygger på to afgørelser, der blev vedtaget i 1995 med henblik på at styrke den europæiske
solidaritet.
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Samarbejde om bekæmpelse af radikalisering og rekruttering af terrorister -Rådets
konklusioner.
Konklusionerne findes i
10928/08.
Samarbejde med landene på det vestlige Balkan om bekæmpelse af organiseret kriminalitet –
Rådets konklusioner
Konklusionerne findes i
10931/08.
Europol – Samarbejdsaftale med Serbien og Montenegro
Rådet bemyndigede Europols direktør til at indgå samarbejdsaftaler mellem Europol og Serbien og
mellem Europol og Montenegro.
Formålet med disse aftaler er at fremme samarbejdet mellem EU's medlemsstater gennem Europol
og de nævnte lande om forebyggelse, afsløring, udryddelse og efterforskning af grove former for
international kriminalitet, navnlig gennem udveksling af strategiske og tekniske oplysninger.
11236/08 (Presse 193)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0020.png
8.VII.2008
HA DELSPOLITIK
Antidumping: ammoniumnitrat fra Rusland og Ukraine; aktivt kul i pulverform fra Kina
Rådet vedtog forordninger:
om ændring af forordning nr. 442/2007 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen
af ammoniumnitrat med oprindelse i Ukraine efter en udløbsundersøgelse i henhold til
forordning nr. 384/96
(10852/08);
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af ammoniumnitrat med oprindelse i
Rusland efter en udløbsundersøgelse i henhold til forordning nr. 384/96
(10622/08);
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af aktivt kul i pulverform med
oprindelse i Folkerepublikken Kina
(10625/08).
Rådet godkendte også en berigtigelse til forordning af 28. april 2008 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af cumarin med oprindelse i Folkerepublikken Kina, udvidet til også
at omfatte Indien, Thailand, Indonesien og Malaysia, efter en udløbsundersøgelse i henhold til
artikel 11, stk. 2, i forordning nr. 384/96 (9746/08).
Forundersøgelse af store investeringsprojekter –
Rådets konklusioner
Konklusionerne findes i
9846/08.
UDVIDELSE
EU/Kroatien – Stabiliserings- og associeringsaftale – udvidelsen
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af en protokol til
stabiliserings- og associeringsaftalen med Kroatien for at tage hensyn til Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelse af Den Europæiske Union i januar 2007 (15834/07
+ 15834/07 COR 8 + 15834/07
COR 9).
Stabiliserings- og associeringsaftalen med Kroatien blev undertegnet i Luxembourg i oktober 2001
og trådte i kraft i februar 2005.
11236/08 (Presse 193)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0021.png
8.VII.2008
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Finansielle bidrag til social og økonomisk samhørighed
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om EØS-
EFTA-staternes fremtidige finansielle bidrag til social samhørighed i EØS.
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
Finansielle bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet vedtog en beslutning om fastsættelse af anden tranche af de finansielle bidrag for 2008 til
Den Europæiske Udviklingsfond
(11132/08).
FISKERI
De Kanariske Øer - Import af fiskevarer
Rådet vedtog en forordning om midlertidig suspension for bestemte toldkontingenter af tolden ved
indførsel af visse fiskevarer til De Kanariske Øer (9761/08).
Denne foranstaltning skal opveje det naturlige handicap, der følger af De Kanariske Øers særlige
geografiske beliggenhed, og vedrører kun forsyningen med fiskevarer, som udelukkende er bestemt
til øernes hjemmemarked.
Forordningen finder anvendelse med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2007 til den
31. december 2013.
11236/08 (Presse 193)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0022.png
8.VII.2008
MILJØ
Farlige kemikalier og pesticider - International handel
Rådet vedtog en afgørelse med henblik på tilføjelse af chrysotilasbest, endosulfan og
tributyltinforbindelser til listen over farlige stoffer i Rotterdamkonventionen
(10102/08).
Afgørelsen bemyndiger Kommissionen til på næste møde mellem parterne i
Rotterdamkonventionen om PIC-proceduren for visse farlige kemikalier og pesticider i international
handel at støtte disse tre produkters optagelse på listen.
Disse tre produkter er allerede underlagt restriktioner i henhold til fællesskabslovgivningen.
11236/08 (Presse 193)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453672_0023.png
8.VII.2008
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Florival ROSA LANÇA som medlem af Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg indtil den 20. september 2010.
Regionsudvalget
Rådet beskikkede følgende som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af
mandatperioden indtil den 25. januar 2010:
– som medlemmer: Indra RASSA, Chairwoman of Saldus District Municipality and Chairwoman
of Nīgrandes Local Municipality, Carlos Alberto PINTO, Presidente da Câmara municipal da
Covilhã, Jacek CZERNIAK, Przewodniczący Sejmiku województwa lubelskiego (formand for
parlamentet i voivodskabet Lublin) og Bogusław ŚMIGIELSKI, Marszalek województwa
śląskiego (politimester i voivodskabet Śląskie), Pierre HUGON, Vice-président du Conseil
général de la Loire (ændring af mandat), Pierre MAILLE, Président du Conseil général du
Finistère, René SOUCHON, Président du Conseil régional d'Auvergne, og Christophe
ROUILLON, Maire de Coulaines (ændring af mandat), og
– som suppleanter: Janis RAŠČEVSKIS, Chairman of Jēkabpils District Municipality and
Chairman of Saukus Local Municipality, Dariusz WRÓBEL, burmistrz Opola Lubelskiego
(borgmester i Opole Lubelskie), Jean-Michel DACLIN, Adjoint au Maire de Lyon, Rose-Marie
FALCQUE, Maire d'Azerailles, Rachel PAILLARD, Maire de Bouzy og Jean-Louis
TOURENNE, Président du Conseil général d'Ille et Vilaine.
11236/08 (Presse 193)
23
DA