Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2883 - landbrug og fiskeri
Offentligt
580524_0001.png
Folketingets Europaudvalg
København, den
Sagsnr.: 12679
FVM 565
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 8. juli 2008 (Rådsmøde nr. 2883, alm.
del. spørgsmål 1) udbedt sig besvarelsen af følgende:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 4. juli 2008 – fremsende
en skriftlig og grundig redegørelse for udviklingen i forhandlingerne om tilpasningen af
Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 af 27. juli 2006 om Den Europæiske Fiskerifond
inden den 15. juli, hvor sagen behandles på rådsmødet.”
Svar:
Jeg skal henvise til vedlagte reviderede samlenotat om forslag til rådsforordning om
midlertidigt særligt initiativ til fremme af omstruktureringen af EF-fiskeriflåderne, som
er berørt af den økonomiske krise samt om den ledsagende meddelelse fra Kommissio-
nen om samme emne.
Det reviderede samlenotat er den 11. juli 2008 oversendt til Folketingets Europaudvalg i
henhold til de normale EU-procedurer.
./.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
11. juli 2008
FVM 561
____________________________________________________________________
REVIDERET SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008
____________________________________________________________________
9.
Forslag til Rådets forordning (EF)
om et midlertidigt særligt initiativ til fremme af omstruktureringen af EF-fiskerflåderne,
som er berørt af den økonomiske krise
og
meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-parlamentet
om fremme af tilpasningen af fiskerflåderne i EU til de økonomiske følger af hø-je olie-
priser
- Politisk enighed
KOM(2008) 454 og
KOM(2008) 453
Side 2
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580524_0003.png
9.
Forslag til Rådets forordning (EF) om et midlertidigt særligt initiativ
til fremme af omstruktureringen af EF-fiskerflåderne, som er berørt af
den økonomiske krise
og
meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-parlamentet
om fremme af tilpasningen af fiskerflåderne i EU til de økonomiske
følger af høje oliepriser
KOM(2008) 454 og
KOM(2008) 453
Nyt notat.
Kommissionens forslag
Kommissionen har den 8. juli 2008 fremlagt forslag til rådsforordning om et midlerti-
digt særligt initiativ til fremme af omstruktureringen af EF-fiskerflåderne, som er berørt
af den økonomiske krise. Forslaget indeholder en række initiativer til forbedring af til-
skudsmulighederne primært inden for rammerne af Den Europæiske Fiskerifond (frem-
over EFF) samt lempelser i reglerne om statsstøtte. Emnet er tidligere drøftet på råds-
mødet (landbrug og fiskeri) den 23.-24. juni 2008 på grundlag af en informationsnote
om brændstofkrisen i fiskeriet vedtaget i Kommissionen den 17. juni 2008.
Baggrund
Rådet havde på sit møde den 24. juni 2008 en indledende drøftelse af brændstofkrisen i
fiskeriet med udgangspunkt i Kommissionens note om en initiativpakke, der i forhold til
fiskerisektoren skal afbøde virkningerne af brændstofkrisen i fiskeriet. Efterfølgende har
Kommissionen den 8. juli 2008 ved KOM(2008) 454 fremlagt forslag om Rådets for-
ordning (EF) om et midlertidigt særligt initiativ til fremme af omstruktureringen af EF-
fiskerflåderne, som er berørt af den økonomiske krise
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580524_0004.png
Yderligere har Kommissionen den 8. juli 2008 ved KOM(2008) 453 udsendt meddelel-
se til Rådet og Europa-Parlamentet om fremme af tilpasningen af fiskerflåderne i EU til
de økonomiske følger af høje oliepriser.
Forslaget til rådsforordning er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og vil kunne ved-
tages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Sagen er på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli
2008 med henblik på politisk enighed. Det er p.t. uklart, om den politiske enighed alene
vil omfatte forslaget til rådsforordning, eller om der også vil blive søgt politisk enighed
om rådskonklusioner vedrørende elementer, der dækkes af meddelelsen.
Nærhedsprincippet
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprin-
cippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Forslaget til rådsforordning
Forordningsudkastet er en ”midlertidig specifik foranstaltning” af varighed løbende til
den 31. december 2009, som omfatter dels en række særlige bestemmelser, dels undta-
gelser fra EFF-forordningen (1198/2006) og fra grundforordningen om bevaringspoli-
tikken (2371/2002). Det bemærkes, at forslaget indeholder en del uklarheder og fortolk-
ningsmuligheder, bl.a. for så vidt angår manglende præcisering af, hvem der er omfattet
af de forskellige ordninger, hvordan man anvender den midlertidige ordning i forhold til
den permanente ordning, afgrænsning af energieffektive investeringer m.v. De detalje-
rede bestemmelser vil efterfølgende blive fastlagt i gennemførelsesbestemmelserne.
Hovedpunkterne i forslaget er følgende:
Generelle bestemmelser:
EFF forordningens bestemmelser om statsstøtte ændres, således at medlemslandene kan
gennemføre aktiviteter magen til EFF-aktiviteter for rent nationale midler. De gældende
regler vedrørende afrapportering om statsstøtte forenkles endvidere.
Foranstaltninger for hele fiskeflåden:
Der indføres indtil 31.12.2010 følgende undtagelser fra EFF forordningen:
-
Indtil 31.12.2009 kan der gives støtte til 3 måneders oplægning uanset betingel-
serne om tilknytning til konkrete genopretningsplaner mv. som findes i EFF for-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
-
ordningen. Fartøjerne skal inden 6 måneder omfattes af en omstrukturering. Der
er et loft (”capping”) på 8 % eller 6 mio. € af medlemsstatens midler.
Det maksimale offentlige tilskud til energieffektive investeringer forhøjes til 60
%.
Der indføres en støttemulighed for rådgivning og pilotprojekter vedrørende
energiudnyttelse med offentlige tilskud på 100 %.
De socioøkonomiske foranstaltninger under EFF som førtidspensionering m.v.
udvides til andre ansatte i fiskerisektoren end fiskere, men dog ikke til akvakul-
tur- og forarbejdningsområdet.
Der gives mulighed for at støtte producentorganisationers årlige arbejde med
produktionsplaner ud over de begrænsninger, der findes i markedsordningen.
Der gives mulighed for støtte til kollektive aktioner vedr. gennemførelse af
energisyn for fartøjsgrupper samt rådgivning om udarbejdelse af omstrukture-
rings- og moderniseringsplaner, herunder vedr. flådetilpasning
Foranstaltninger for flådesegmenter omfattet af flådetilpasning (FAS)
Disse foranstaltninger omfatter i henhold til forslaget fiskefartøjer, hvor mere end 30 %
af fartøjets omkostninger går til energiforbrug. Tilpasningen skal omfatte en reduktion
af kapaciteten på mindst 30 %, men med en undtagelse af ”små” flåder (under 100 fartø-
jer mv.), hvor reduktionen kun skal udgøre mindst 20 %. Medlemsstaten skal udarbejde
tilpasningsplanen inden 9 måneder og indarbejde denne i medlemslandets EFF program.
Der kan ydes følgende støtte til FAS fartøjerne:
-
-
Ophugningstilskud uden krav om 2-årig tilpasningsplan
Oplægningsstøtte i 3 måneder til fartøjer, der skal hugges op med støtte eller
som får udskiftet motor og oplægningsstøtte i 1�½ måned til andre fartøjer. Disse
perioder skal lægges til de 3 måneder gældende for hele flåden.
Det maksimale tilskud til energieffektive investeringer og motorudskiftning forhøjes til
60 %. Tilskuddet til energieffektive investeringer i redskaber og udstyr kan også ydes til
fartøjer under 5 år, hvilket ikke er muligt efter nuværende regler.
Udover de nuværende muligheder i EFF forordningen kan FAS fartøjerne få tilskud til
yderligere én enkelt udskiftning af fangstredskab. Dette dog under forudsætning af, at
udskiftningen øger energieffektiviteten, uanset de krav der i øvrigt er gældende efter
EFF forordningen om selektivitet m.v.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580524_0006.png
Delvis ophugning
Fiskefartøjsejere, der har udtaget et eller flere fartøjer i en FAS (evt. med ophugnings-
støtte), kan få støtte til at bygge nyt fartøj med mindre kapacitet og brændstofforbrug.
Det er en forudsætning, at de støttede fartøjer opfylder følgende krav:
a) Flådetilpasningen omfatter fartøjer der anvender en og samme type fiskeredskab
og
b) Flådetilpasningen omfatter mindst 70 % af kapaciteten af de fartøjer, der anven-
der det pågældende redskab i medlemsstaten
For FAS fartøjerne som helhed kan der disponeres over en kapacitet på op til 25 % af
den kapacitet, der hugges op med offentlig støtte. Kapaciteten må for det nye fartøj,
hvor der genindsættes kapacitet, højest udgøre 40 % af det udtagne fartøjs kapacitet.
I de FAS arrangementer hvor den delvise ophugning udgør mere end 33 % af den op-
rindelige kapacitet, skal den totale kapacitetsreduktion i FAS være på mindst 66 %.
Medfinansiering
Forslaget giver adgang til 95 % medfinansiering fra EU til alle de foranstaltninger, der
omfattes af den midlertidige specifikke foranstaltning.
Efter EF-forordningen udgør støtten til foranstaltningerne mellem 5 og 100 pct. af et
nærmere defineret støttegrundlag, idet støtten er højest for foranstaltninger af kollektiv
interesse, socioøkonmiske foranstaltninger, ophugning og oplægning m.v.
Kommissionens meddelelse:
Markedsforanstaltninger
Kommissionen ønsker at fremme initiativer, der kan forbedre erhvervets indtjening. Det
drejer sig om:
- udvidet anvendelse af EFF midler på dette område, men inden for eksisterende
rammer, til kvalitet, forbrugerinformation, certificering etc.
- Udvidet indsats fra producentorganisationerne
- Kommissionen vil lancere sit eget projekt vedrørende overvågning af markedet,
mærkning mv. (finansieres af det 2. instrument i den fælles fiskeripolitik)
Statsstøtte under de minimis jf. Kommissionens meddelelse:
Endelig omtaler Kommissionens meddelelse en væsentlig ændring af de-minimis reg-
lerne, således at den nuværende grænse på 30.000 € skal gælde pr. fartøj (og ikke som
nu pr. virksomhed) og med en grænse på 100.000 € pr. virksomhed.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tilvejebringelse af yderligere bevillinger til fiskeriområdet
Af Kommissionens meddelelse fremgår, at det finansielle behov alene for permanent og
midlertidig ophør med fiskeri for de flådesegmenter, der er hårdest ramt af krisen, an-
slås til over 1,6 mia. €. Med den yderligere støtte til investeringer med henblik på at
nedsætte energiforbruget, markeds- og samfundsøkonomiske foranstaltninger, kollekti-
ve foranstaltninger og pilotprojekter, der alle er inkluderet i den midlertidige særlige
foranstaltning til fremme af omstruktureringen af kriseramte flåder, anslås de samlede
finansieringsbehov til omkring 2,0 mia. €. Den nuværende programmering af EFF-akse
1 for disse foranstaltninger anslås at beløbe sig til omkring 600 mio. €, og det anslås, at
yderligere 250 mio. € vil komme fra medlemsstaternes medfinansiering. Kommissionen
anslår også, at yderligere 550 mio. € til omstrukturering skal komme fra en ompro-
grammering af de øvrige aktiviteter under EFF. Restbeløbet anslås til 600 mio. €. En del
af dette beløb vil kunne finansieres ved hjælp af de endnu ikke tildelte bevillinger under
udgiftsområde 2 i den finansielle ramme for 2009 og 2010, men med det største beløb i
2009. Dette vil i henhold til meddelelsen ikke berøre de faktiske udgifter under den fæl-
les landbrugspolitik.
Kommissionen vil således undersøge mulighederne for at etablere et
ad hoc-
finansieringsinstrument. Dette instrument vil skulle have en begrænset anvendelsesperi-
ode svarende til varigheden af brændselskriseforanstaltningerne under EFF. Ressour-
cerne under denne nye
ad hoc-facilitet
skal ifølge meddelelsen tildeles medlemsstaterne
ud fra specifikke kriterier, idet Kommissionen i meddelelsen anfører, at medlemslande-
ne for at kunne modtage denne yderligere støtte tidligere bør have ydet et betydeligt
bidrag af deres EFF-bevillinger til de foranstaltninger, der er nødvendige for at tackle
krisen, i form af en omprogrammering af bevillingerne til deres operationelle program-
mer til fordel for akse 1, eller medlemslandene bør have opstillet ambitiøse flådetilpas-
ningsordninger, der omfatter en betydelig andel af den nationale flåde.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har den 19. juni 2008 vedtaget en beslutning om brændstofkrisen i
fiskeriet i EU
.
I beslutningen er Europa-Parlamentet positivt indstillet overfor eventuelle
hasteforanstaltninger under EFF, herunder i forbindelse med forbedret energieffektivi-
tet. Videre opfordrer Parlamentet til frivillig omstrukturering af fiskerflåderne, kompen-
sation for CO
2
reduktion samt en fiskeriforskningsfond inden for rammerne af EU’s 7.
rammeprogram for forskning og udvikling. Europa-Parlamentet har i hasteprocedure
den 10. juli 2008 udtalt sig positivt om forslaget til rådsforordning.
Gældende dansk ret
Kommissionens brændstofpakke omfatter forslag vedrørende den Europæiske Fiskeri-
fond og statsstøttereglerne. Den Europæiske Fiskerifond anvendes i Danmark på grund-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580524_0008.png
lag af lov nr. 1552 af 20/12/2006 om udvikling af fiskeri- og akvakultursektoren (fiske-
riudviklingsloven).
Konsekvenser
Det må forventes, at forslaget vil kunne få lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det må forventes, at meddelelsen kan få statsfinansielle konsekvenser, såfremt der tilve-
jebringes yderligere finansiering som anført i Kommissionens meddelelse. En forøgelse
af EU’s udgifter på ca. 600 mio. € vil i givet fald medføre forventede øgede statslige
udgifter på ca. 90 mio. kr., idet Danmark betaler 2 % af EU’s udgifter.
Høring
§ 5-udvalget vil blive hørt om de konkrete forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at den alvorlige situation for fiskeriet
i EU bunder i den store overkapacitet med dertil hørende følsomhed overfor kriser som
f.eks. den øjeblikkelige brændstofkrise. Danmark lægger i forbindelse med forordnings-
forslaget vægt på en bæredygtig udnyttelse af ressourcerne med en varig kapacitetstil-
pasning og på de langsigtede målsætninger i den fælles fiskeripolitik. Der henvises i den
forbindelse til konklusionerne fra mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008.
Forslaget:
Regeringen finder, at forslaget effektivt bør bidrage til en varig kapacitetstilpasning
inden for erhvervet og bør fremme en større indsats for at fremme udvikling, innovation
og forskning i fiskerisektoren, herunder særligt med henblik på energieffektivitet og
større bæredygtighed. I denne forbindelse er regeringen positiv overfor anvendelse af
ophugning, hvilket med fordel vil kunne reducere fiskerikapaciteten i flere medlemslan-
de.
Det er fortsat Regeringens opfattelse, at statsstøtte bør begrænses mest muligt, og at det
bør være Kommissionen, der vurderer medlemsstaternes støtteordninger og disses
forenelighed med Traktaten.
Meddelelsen:
Regeringen er meget skeptisk overfor tilførsel af yderligere midler til Den Europæiske
Fiskerifond i forbindelse med brændstofpakken.
Fra dansk side finder man ikke, at brændstofpakken primært skal tilgodese de medlems-
lande, der ikke i tide har sørget for at omstrukturere fiskeriflåden.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er imod den kraftigt forøgede mulighed for at yde de minimis støtte, idet
man finder, at der allerede er tilstrækkelig fleksibilitet i de nuværende bestemmelser (en
de minimis forhøjelse er dog en del af Kommissionens kompetence). Regeringen er
generelt meget skeptisk overfor statsstøtte.
Regeringen finder det nødvendigt at fokusere på langsigtede og bæredygtige tiltag, der
øger strukturtilpasningen, herunder ikke mindst en styrkelse af rådgivning, innovation,
forskning og forskningssamarbejde på fiskeriområdet.
Det bemærkes, at det er uklart, om den eventuelle opnåelse af politisk enighed på råds-
mødet den 15. juli 2008 alene vil omfatte forslaget, eller om der også søges opnået poli-
tisk enighed om rådskonklusioner, der omfatter elementer, der dækkes af meddelelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På mødet den 10. juli 2008 i rådsarbejdsgruppen for fiskeri præsenterede og gennemgik
Kommissionen forslaget og meddelelsen, idet Kommissionen lagde vægt på en hurtig
vedtagelse af hasteforanstaltningerne. Flere medlemslande (Tyskland, Storbritannien,
Danmark, Østrig og Sverige) var skeptisk indstillede overfor dele af forslagets elemen-
ter, idet disse medlemslande lagde stor vægt på langsigtede tiltag egnede til strukturelle
ændringer i fiskeriet, mens bl.a. Frankrig, Italien, Spanien og Portugal dog på en række
punkter ønskede at gå videre end Kommissionens forslag. UK, Tyskland, Danmark,
Polen, Østrig, Tjekkiet, Sverige, Rumænien og Bulgarien var skeptiske eller direkte
imod overførsel af yderligere midler til den Europæiske Fiskerifond, mens særligt
Frankrig og Italien støttede tilførsel yderligere midler.
I forhold til den stærkt forøgede de minimis fleksibilitet, som Kommissionen foreslår,
var Storbritannien, NL, Tyskland, Danmark, Irland, Østrig, Sverige, Portugal og Ungarn
skeptiske, mens Frankrig, Italien og Finland støttede, at Kommissionen fastsætter mere
fleksible regler. Det må forventes, at det kun er få medlemsstater, der på det kommende
rådsmøde den 15. juli 2008 reelt vil være direkte imod forordningsforslaget, mens en
stor gruppe medlemsstater er skeptiske overfor oplægget i meddelelsen om mere flek-
sible de minimis regler og de yderligere budgetmidler til Fiskerifonden. rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008 Endelig bemærkes, at de fiskeriansvarlige mini-
stre fra Spanien, Frankrig, Grækenland, Italien, Malta og Portugal den 17. juni 2008 i en
fælles udtalelse har opfordret til, at der indføres hjælpeforanstaltninger for fiskeriet, og
at der tilføres fiskeriområdet ekstra finansielle midler som følge af brændstofkrisen.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2008 i forbin-
delse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008, jf. samle-
notat oversendt den 26. juni 2008.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri.
10