Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2887 - RIA Bilag 5
Offentligt
581539_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
22. juli 2008
Internationalt
2007/4050-1102
Supplerende bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
og møde i det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af
Schweiz den 24.-25. juli 2008
Dagsordenspunkt 8): Kommissionens meddelelse om en fælles indvandringspolitik for
Europa: Principper, aktioner og redskaber (KOM(2008)359 endelig) ......................................................2
Dagsordenspunkt 9): Kommissionens meddelelse om en strategisk plan på asylområdet
– en integreret tilgang til beskyttelse i EU (KOM(2008)360 endelig) .......................................................4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581539_0002.png
Dagsordenspunkt 8): Kommissionens meddelelse om en fælles indvandringspolitik
for Europa: Principper, aktioner og redskaber (KOM(2008)359 endelig)
Nyt notat
Resumé:
Den 17. juni 2008 vedtog Kommissionen sin politikplan om en fælles europæisk indvan-
dringspolitik. Formålet med Kommissionens politikplan er at foreslå fælles principper og tiltag
for hele indvandringsområdet, det vil sige både den lovlige og ulovlige indvandring, herunder
kontrollen af de ydre grænser.
Kommissionens politikplan har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Planen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Danmark kan tage
Kommissionens præsentation til efterretning.
1. Baggrund
Den 17. juni 2008 vedtog Kommissionen sin politikplan om en fælles europæisk indvan-
dringspolitik. Kommissionens politikplan indeholder 10 principper, der skal ligge til grund for
en yderligere udvikling af den fælles europæiske indvandringspolitik. I tilknytning til hvert
princip foreslås en række konkrete tiltag.
Senere fremlæggelse af forslag i overensstemmelse med Kommissionens politikplan ventes
at ske med hjemmel i afsnit IV i EF-Traktaten.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i hen-
hold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvor-
vidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter
sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige med-
lemsstater.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24.-25. juli 2008 forventes Kommissionen at
præsentere politikplanen.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581539_0003.png
2. Formål og indhold
Politikplanen indeholder forslag om 10 fælles principper, der tager udgangspunkt i overskrif-
terne: velstand, solidaritet og sikkerhed. Principperne berører blandt andet spørgsmålet om
økonomisk indvandring, integration, partnerskab med tredjelande om lovlig indvandring, be-
skyttelse af menneskerettigheder og bekæmpelse af ulovlig indvandring, visumpolitikken,
kontrollen af de ydre grænser og bekæmpelse af menneskehandel.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tage Kommissionens præsentation til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Regeringen er ikke bekendt med offentlige tilgængelige holdninger til Kommissionens poli-
tikplan om en fælles europæisk indvandringspolitik.
6. Høring
Politikplanen om asylområdet er sendt i høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Ind-
vandringssamarbejdet (SPAIS) med henblik på snarlig udarbejdelse af grundnotat.
7. Europa-Parlamentet
Europaparlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens politikplan har som plan hverken statsfinansielle konsekvenser, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige
konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581539_0004.png
Dagsordenspunkt 9): Kommissionens meddelelse om en strategisk plan på asylområ-
det – en integreret tilgang til beskyttelse i EU (KOM(2008)360 endelig)
Nyt notat
Resumé:
Kommissionen forventes at præsentere sin politikplan vedrørende asylområdet, der blev
vedtaget den 17. juni 2008. Politikplanen indeholder en gennemgang af de forslag og tiltag,
som Kommissionen ventes at ville fremsætte som led i udbygningen af anden fase af det
fælles europæiske asylsystem, der ifølge Haag-programmet skal fremsættes inden udgan-
gen af 2010. Politikplanen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant.
Danmark tager præsentationen til efterretning.
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 6. juni 2007 en grønbog, der indeholder en række forslag og
overvejelser vedrørende de forskellige aspekter af den fælles asylpolitik, herunder asylpro-
cedurer, modtageforhold, integration samt den eksterne dimension. Grønbogen tjente som
udgangspunkt for de videre overvejelser og drøftelser om udformningen og gennemførelsen
af anden fase af det fælles europæiske asylsystem. Medlemsstaterne, civilsamfundet samt
andre berørte blev hørt over grønbogen.
Kommissionen vedtog den 17. juni 2008 en politikplan om en strategisk plan på asylområdet
– en integreret tilgang til beskyttelse i EU. Kommissionen har bl.a. inddraget de høringssvar,
som Kommissionen har modtaget efter fremsættelsen af sin grønbog om det fælles europæ-
iske asylsystem i juni 2007.
Senere fremlæggelse af forslag i overensstemmelse med Kommissionens strategiske plan
ventes at ske med hjemmel i afsnit IV i EF-traktaten.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24.-25. juli 2008 forventes Kommissionen at
præsentere sin politikplan.
2. Formål og indhold
Kommissionens politikplan indeholder en gennemgang af de forslag og tiltag, som Kommis-
sionen ventes at ville fremsætte som led i udbygningen af anden fase af det fælles europæi-
ske asylsystem, der ifølge Haag-programmet skal fremsættes inden udgangen af 2010.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
581539_0005.png
Planen skal ses som en del af Kommissionens indspil til det franske forslag til en indvan-
drings- og asylpagt.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tage præsentationen til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Regeringen er ikke bekendt med offentlige tilgængelige holdninger til Kommissionens poli-
tikplan vedrørende asylområdet.
6. Høring
Politikplanen om asylområdet er sendt i høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Ind-
vandringssamarbejdet (SPAIS) med henblik på snarlig udarbejdelse af grundnotat.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke hverken statsfinansielle konsekvenser, samfundsøko-
nomiske konsekvenser, administrative, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige
konsekvenser, da der er tale om en politikplan.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 5