Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2888+2889 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
588127_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. september 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 15.-16. september 2008
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2008 ..................................... 2
2. WTO/DDA ..................................................................................................................... 4
3. (Evt.) Somalia ................................................................................................................. 6
4. Zimbabwe ....................................................................................................................... 9
5. Georgien .........................................................................................................................11
6. Det vestlige Balkan ....................................................................................................... 13
7. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien ..................... 15
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
588127_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2008
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabets kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd foreligger endnu ikke, men
det er forventningen, at drøftelserne vil omfatte klima- og energipakken, Naboskabspolitikkens østlige dimension
og Lissabon-traktaten.
2. Baggrund
Formandskabets kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd foreligger
endnu ikke. Præsident Sarkozy tilkendegav på det netop afholdte ekstraordinære møde i Det
Europæiske Råd mandag den 1. september, at man på det kommende møde i Det Europæiske
Råd forudsås at behandle energipakken, at se på udviklingen af Naboskabspolitikkens østlige
dimension samt vende tilbage til Lissabon-traktaten. Den kommenterede dagsorden vil blive
tilsendt Udvalget, så snart den foreligger.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke.
5. Formål og indhold
Den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke.
9. Høring
Den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er endnu for tidligt at have forventninger til andre landes holdninger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
588127_0004.png
2. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen forventes at følge op på mini-ministermødet i Genève den 21.-30. juli, hvor det trods store
fremskridt på de enkelte forhandlingsområder ikke viste sig muligt, at opnå et kompromis i Doha-
forhandlingerne. I lyset af forhandlingernes sammenbrud forventes Kommissionen at orientere og konsultere
medlemslandene om muligheder og perspektiver i forhold til Doha-Rundens videre forløb.
2. Baggrund
Den 21. juli indledte handelsministrene fra 30-35 fremtrædende WTO-medlemslande en proces
under generaldirektør Pascal Lamys ledelse mhp. at skabe et gennembrud i Doha-Runden. Det
var en udbredt vurdering, at det ville være sidste chance for at nå et resultat inden for de
foreliggende forhandlingsrammer. Sandsynligheden for gennembrud steg betragteligt undervejs,
da G7 gruppen, der bestod af syv centrale parter – USA, EU, Indien, Brasilien, Australien,
Japan og Kina fremkom med et nyt forslag, som indeholdt nøgletal for væsentlige parametre på
landbrug og NAMA. EU tilsluttede sig papiret. Delgennembruddet var dog mere skrøbeligt end
først antaget og endte med et sammenbrud. Sammenbruddet skyldtes uenighed om den særlige
beskyttelsesmekanisme for udviklingslande på landbrugsområdet (SSM).
I sin redegørelse til Rådet på det afsluttende rådsmøde (GAERC) den 29 juli d.å. konstaterede
Kommissionen, at man stort set havde haft en modalitetsaftale for landbrug og NAMA på
plads, at man havde opnået positive tilkendegivelser om resultater for tjenesteydelser i løbet af
efteråret og var ganske tæt på en aftale for bananer, men at der ikke kunne opnås et kompromis
om SSM. Efter et intenst forløb blev forhandlingerne afsluttet d. 30. juli, idet man måtte
erkende, at det ikke ville være muligt at opnå enighed om en samlet modalitetsaftale for Doha-
Runden. Det afsluttende møde i WTO var præget af generel skuffelse over sammenbruddet i
forhandlingerne og enighed om, at der var opnået betydelige fremskridt, som burde søges
bevaret. Der var imidlertid stor uenighed om, hvilke resultater der kunne sikres, og om de
eventuelle muligheder for at videreføre drøftelserne.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I lyset af WTO-forhandlingernes sammenbrud under mini-ministermødet forventes
Kommissionen at orientere og konsultere medlemslandene om muligheder og perspektiver i
forhold til Doha-Rundens videre forløb.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil arbejde for at forhandlingerne påbegyndes igen, og at EU i den forbindelse forsat
spiller en konstruktiv og proaktiv rolle.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De mere liberalt orienterede medlemslande vil muligvis opfordre Kommissionens til at søge at
sikre de opnåede forhandlingsresultater, mens det ikke kan afvises, at en række af de traditionelt
handelsprotektionistisk orienterede medlemslande vil fremføre vigtigheden af at sikre en
acceptabel balance mellem forhandlingspakkens hovedelementer, dvs. forholdet mellem
landbrug, industrivarer og tjenesteydelser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. juli 2008.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
588127_0006.png
3. (Evt.) Somalia
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at understrege kravet om gennemførelsen af en inklusiv politisk proces i Somalia samt behovet
for tiltag, der kan fremme sikkerhedssituationen, herunder gennem overholdelse af den seneste fredsaftale samt
ved større FN engagement. Rådet forventes at gentage sin støtte til Sikkerhedsrådsresolution 1816 af 2. juni
2008 om bekæmpelse af pirateri og væbnet røveri til søs ud for Somalias kyst samt at vedtage en fællesaktion
om koordination af medlemslandenes indsatser til gennemførelse af resolutionen. Danmark vil på det foreliggende
grundlag ikke kunne deltage i fællesaktionen som følge af forsvarsforbeholdet.
2. Baggrund
Situationen i Somalia er fortsat meget alvorlig på alle områder, herunder sikkerhedsmæssigt og
humanitært. Pga. sikkerhedssituationen er adgangen for humanitære organisationer stærkt
begrænset, og det humanitære arbejde foregår under store risici. FN vedtog den 19. august 2008
resolution 1831 som forlænger den Afrikanske Unions fredsstøtteoperation i Somalia
(AMISOM) i 6 måneder. Selvom det er lykkedes at få tilsagn om ca. halvdelen af den forudsete
stabiliseringsstyrke (ca. 4000 ud af planlagt 7.600), er kun ca. 1.600 mand fra Uganda og
Burundi stationeret i Mogadishu. Alle erkender, at den nuværende AU styrke ikke har den
fornødne kapacitet til at møde udfordringerne, men sikkerhedssituationen og den politiske vilje,
såvel i det internationale samfund som hos parterne i Somalia, har hidtil ikke muliggjort et mere
storstilet fredsbevarende engagement, der samtidig vil kunne føre til, at de etiopiske tropper
trækkes ud af Somalia. Med Sikkerhedsrådsresolutionerne 1814 og 1831 er der dog givet
principiel støtte til, at planlægningen af et forøget FN engagement i Somalia fortsættes.
Premierminister Nur Hassan Hussein fra Hawiye klanen, der blev udnævnt i november 2007,
har vist vilje til at føre dialog med alle parter i Somalia med henblik på at finde en politisk
løsning. Det har bl.a. ført til, at der den 9. juni kunne indgås en fredsaftale mellem
overgangsregeringen og den mest formaliserede oppositionsgruppe, Alliance for Reliberation of
Somalia (ARS) i Djibouti. Aftalen, som blev officielt underskrevet den 19. august, indebærer
bl.a., at de etiopiske tropper, som i 2007 hjalp den somaliske regering med at drive ARS og
andre islamister ud af landet, skal forlade Somalia indenfor 120 dage, og der anmodes i den
forbindelse om, at tropperne erstattes af FN-ledede tropper.
For så vidt angår indsatsen mod pirateri har Rådet tidligere i år udtrykt tilfredshed med den
enstemmige vedtagelse i FN’s Sikkerhedsråd den 2. juni 2008 af Sikkerhedsrådsresolution 1816
om bekæmpelse af pirateri og væbnet røveri til søs ud for Somalias kyst. Danmark var
medforslagsstiller til resolutionen, som
-
opfordrer lande, hvis flådefartøjer og militærfly opererer i området, til at optrappe
indsatsen mod pirateri,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
opfordrer lande med interesse i sikker besejling af farvandene ud for Somalia til at
koordinere og øge deres bestræbelser på at bekæmpe pirateri,
de kommende 6 måneder giver stater, hvis fartøjer opererer i området, lov til – efter
notificering af den somaliske regering og FN’s generalsekretær – at trænge ind i somalisk
territorialfarvand og anvende magtmidler i bekæmpelsen af pirateri og væbnet røveri til
søs, samt
opfordrer alle berørte stater til at samarbejde om fastlæggelse af jurisdiktion,
efterforskning og retsforfølgelse.
Resolution 1816 har bl.a. betydning for det danske sømilitære bidrag til Task Force 150, som
Folketinget gav samtykke til via vedtagelsen af beslutningsforslag B33 i januar i år. Det danske
flådefartøj Absalon sejlede i slutningen af august 2008 ind i Det Røde Hav og Task Force 150’s
operationsområde og har siden da indgået i Task Force 150. Operationsområdet for Task Force
150omfatter det internationale farvand i Rødehavet, Aden Bugten, den nordlige del af Det
Arabiske Hav, Oman Bugten og Somalia Bugten. Absalon vil forventeligt forlade
operationsområdet igen i slutningen af januar 2009. Med Sikkerhedsrådsresolution 1816 er der
åbnet mulighed for, at fremmede flådefartøjer, herunder Absalon, kan bistå Somalia ved at
bekæmpe pirateri og væbnede overfald i somalisk territorialfarvand.
Siden vedtagelsen af Sikkerhedsrådsresolution 1816 har medlemslandene blandt andet på
rådsmødet den 22. juli udtrykt støtte til en mulig fælles EU-indsats til bekæmpelse af pirateri ud
for Somalias kyst.
3. Hjemmelsgrundlag
Fællesaktionen vedrørende EU-koordination forventes at have hjemmel i TEU art. 14, 25 og
28, stk. 3.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Somalia og at gentage sin støtte til Sikkerhedsrådsresolution
1816. Rådet forventes endvidere at drøfte opfølgning af resolutionen blandt EU-landene,
herunder vedtagelsen af en egentlig EU-indsats på området. En EU-indsats mod pirateri ud for
Somalias kyst vil kunne bestå af en egentlig maritim ESDP-militæroperation eller en EU-
koordinationsrolle for nationale styrkebidrag under national kommando.
Der er blandt medlemslandene tilslutning til en fasetilgang, hvor man i første omgang
iværksætter en koordinationsmodel for medlemslandenes indsatser og parallelt hermed
forbereder en ESDP-militæroperation, der eventuelt vil kunne iværksættes efterfølgende. Den
nærmere udmøntning af en koordinerende EU-indsats er endnu ikke endeligt fastlagt, men
Danmark vil på det foreliggende grundlag ikke kunne deltage i denne indsats som følge af
forsvarsforbeholdet. Danmark vil heller ikke kunne deltage i en eventuel senere militær ESDP-
operation.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet fokusere på at sikre, at EU fastholder kravet om
gennemførelsen af en inklusiv politisk proces i Somalia, samt arbejde for tiltag der kan fremme
sikkerhedssituationen, herunder gennem overholdelse af den nyligt indgåede fredsaftale samt
gennem opfordring til større FN engagement.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at Rådet gentager sin støtte til Sikkerhedsrådsresolution
1816 samt drøfter opfølgning blandt EU-landene på resolutionen. Dette vil være i
overensstemmelse med indsatsen i FN’s Søfartsorganisation (IMO) imod pirateri, hvor
Danmark leder revisionsarbejdet af IMO’s vejledninger til skibsfarten og medlemsstaternes
forvaltninger. Danmark vil inden for rammerne af forsvarsforbeholdet støtte EU-initiativer på
området.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande forventes ligeledes at udtrykke støtte til Sikkerhedsrådsresolutionen, samt
at tilslutte sig en beslutning om iværksættelse af en EU-koordination af medlemslandenes
indsatser til bekæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. juli 2008.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
588127_0009.png
4. Zimbabwe
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Zimbabwe efter underskrivelsen d. 21. juli 2008 af aftalen mellem
præsident Mugabe, MDC-lederne Tsvangirai og Mutambara samt præsident Mbeki om påbegyndelse af en
dialog med henblik på at danne en samlingsregering. Forhandlingerne har hidtil ikke produceret konkrete
resultater. EU strammede d. 22. juli sine sanktioner over for Zimbabwe og tilkendegav samtidig, at EU er
parat til at overveje yderligere sanktioner. Der forventes på denne baggrund en drøftelse af EU’s
sanktionspolitik over for Zimbabwe.
2. Baggrund
2. runde af præsidentvalget i Zimbabwe blev afholdt d. 27. juni 2008. Dette til trods for Morgan
Tsvangirais beslutning d. 22. juni om at trække sig fra valget. Ikke overraskende vandt Mugabe
ifølge de officielle resultater en overbevisende sejr med mere end 90 % af de afgivne stemmer
og en valgdeltagelse på over 40 %.
På AU-topmødet d. 30. juni – 1.juli i Sharm el Sheikh blev vedtaget en resolution, som lægger
op til en fortsættelse af SADC mæglingsprocessen samt til, at processen skal føre til dannelsen
af en national samlingsregering. Præsident Mugabe, MDC-lederne Tsvangirai og Mutambara
samt Sydafrikas præsident Mbeki underskrev d. 21. juli en aftale om en køreplan om de videre
forhandlinger om en samlingsregering. Præsident Mbeki, som p.t. tillige varetager SADC
formandskabet, har været kritiseret for at være i lommen på Mugabe og ude af stand til at finde
en fælles løsning. Der er således, efter krav fra MDC, udpeget en gruppe med en repræsentant
for FN, AU og SADC, som skal følge forhandlingerne.
Der er blevet gennemført intense forhandlinger direkte mellem de tre ledere og præsident
Mbeki op til SADC topmødet den 17. august. Forhandlingerne blev midlertidig afbrudt d. 12.
august, da Tsvangirai ønskede en tænkepause og ikke kunne acceptere betingelserne omkring
magtbeføjelser for henholdsvis præsident og premierminister i en overgangsregering. Mbeki
genoptog forhandlingerne under SADC mødet, men uden resultat.
I modstrid med aftalen for den fælles køreplan for dialogprocessen indkaldte Mugabe
parlamentet den 26. august. Det er første gang siden uafhængigheden i 1980, at Mugabe har
mistet flertallet i Parlamentet, og det lykkedes MDC at vinde afstemningen om
parlamentsformandsposten. Med indsættelse af parlamentet har Mugabe mulighed for, og
formelt behov for, at udpege en ny regering. Der er spekulationer om, hvorvidt dette vil ske
eventuelt i koalition med MDC–Mutambara fløjen og uden om Tsvangirai, eller hvorvidt
Mugabe vælger at udnævne en regering fra egne rækker. Dette vil i givet fald medføre et
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenbrud i forhandlingerne. Det er imidlertid vanskeligt at forestille sig, at AU, SADC og
Mbeki som forhandlingsleder vil acceptere dette.
Præsident Mbeki forventes inden for de nærmeste dage at indlede en ny runde forhandlinger i
Harare.
EU udvidede på rådsmødet den 22. juli sanktionslisten, som nu omfatter 172
personer/virksomheder. EU tilkendegav på mødet, at man er parat til at se på yderligere
sanktioner, såfremt der ikke er sket fremskridt i forhold til at etablere en samlingsregering, som
reflekterer resultatet af valget den 29. marts 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af situationen i Zimbabwe i lyset af de igangværende forhandlinger om dannelsen af
en samlingsregering, herunder drøftelse af en eventuel stramning af EU-sanktionerne over for
Zimbabwe.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ingen konsekvenser for statsfinanserne.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter - såfremt der ikke sker fremskridt i forhandlingsporet - at presset over for
præsident Mugabe for at afgive magtbeføjelser opretholdes. Samtidig skal SADC og AU til
stadighed opfordres til at engagere sig yderligere i at finde en løsning på konflikten.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Såfremt der ikke sker et gennembrud i forhandlingerne om en samlingsregering, forventes der i
EU-kredsen at være enighed om at opretholde og muligvis øge presset på Mugabe og
magteliten omkring ham samt at fortsætte de diplomatiske kontakter til AU og SADC.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europavalg til orientering den 13. juni 2008.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
588127_0011.png
5. Georgien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På baggrund af det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd (DER) den 1. september 2008 ventes en
drøftelse af, hvordan EU kan engagere sig for at knytte Georgien tættere til EU, samt af hvordan EU kan
støtte bestræbelserne på at opnå en fredelig og varig løsning på konflikterne i Georgien. Der ventes
rådskonklusioner.
2. Baggrund
På Det Europæiske Råd (DER) den 1. september blev det besluttet at gøre en omfattende
indsats for at knytte Georgien tættere til EU og understøtte Georgiens økonomiske udvikling.
DER bestemte endvidere straks at udsende en undersøgelsesmission, der skal bidrage til at
indsamle oplysninger og fastlægge de nærmere vilkår for et styrket civilt ESDP-engagement.
Det blev også besluttet, at der skal udnævnes en særlig repræsentant for Georgien-krisen, der
nøje skal følge udviklingen. DER enedes om at styrke indsatsen over for EU's øvrige østlige
naboer ved at forstærke og videreudvikle den europæiske naboskabspolitik, så den bliver endnu
mere attraktiv for de pågældende lande. Målet er at tilskynde til yderligere reformer og udvikling
i landene i et tæt og konstruktivt samarbejde med EU. Kommissionen vil senere på året
præsentere et forslag om konkretisering af det foreslåede ”Østlige partnerskab”.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af de opgaver, som det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd
1. september 2008 besluttede at overdrage til Rådet. Rådet vil drøfte, om EU - på baggrund af
de indsamlede oplysninger – skal udsende en civil ESDP observatørmission til Georgien.
Indsættelsen af en sådan observatørmission vil i givet fald ske i tæt samordning med OSCE og
FN. Der ventes også en drøftelse af DER-beslutningen om udnævnelsen af en særlig EU-
repræsentant for Georgien-krisen. En drøftelse af de mulige tillidsskabende foranstaltninger og
udviklingen af det regionale samarbejde kan ventes, ligesom der vil være en drøftelse af
indkaldelsen af en international genopbygningskonference, der også skal omfatte Sydossetien
og Abkhasien. Endelig kan det ventes, at Rådet vil følge op på DER’s beslutning om at se på
mulighederne for visumlempelser og indgåelse af en eventuel frihandelsaftale med Georgien, så
snart betingelserne er til stede.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til det georgisk-russiske forhold ventes drøftelsen på Rådet at fokusere på,
hvordan EU kan bidrage til at mindske spændingerne og få parterne engageret i bestræbelserne
for løsning af konflikterne i de georgiske udbryderområder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side er der tilfredshed med konklusionerne fra DER, der sender et enigt og
stærkt signal om, at forbindelserne til de østlige naboskabslande skal styrkes, herunder specielt
til Georgien. Fra dansk side lægges der stor vægt på, at de konkrete tiltag over for Georgien
implementeres hurtigt. Det gælder både i forhold til håndteringen af konflikten og det gælder i
forhold til udbygningen af det bredere samarbejde.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til hurtigt at konkretisere ønsket om et udbygget samarbejde
med Georgien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
588127_0013.png
6. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Drøftelsen af Det vestlige Balkan ventes at fokusere på Serbien. Der vil muligvis blive vedtaget
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Stabiliserings- og associeringsaftalen mellem EU og Serbien blev undertegnet i forlængelse af
Rådsmødet den 29. april 2008. På selve Rådsmødet den 29. april, hvor det blev besluttet at
undertegne aftalen, blev det dog samtidig besluttet, at iværksættelse af interimsaftalen med de
handelsmæssige bestemmelser, som normalt træder i kraft kort tid efter undertegnelsen, skulle
afvente en beslutning i Rådet om, at Serbien samarbejder fuldt ud med Krigsforbrydertribunalet
for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Det blev ligeledes besluttet, at indledning af de nationale
ratifikationsprocedurer for selve stabiliserings- og associeringsaftalen skulle afvente en
tilsvarende beslutning i Rådet.
Der blev afholdt parlamentsvalg i Serbien den 11. maj 2008. Den 7. juli 2008 godkendte det
serbiske parlament den nye regeringskoalition, som består af de EU- og reformorienterede
partier med siddende præsident Tadic’s parti (DS) i spidsen.
Den krigsforbryderanklagede Radovan Karadzic blev taget til fange i juli måned af de serbiske
myndigheder. På rådsmødet den 22. juli 2008 blev tilfangetagelsen af Karadzic hilst velkommen
som et væsentligt skridt på Serbiens vej mod EU. Karadzic er efterfølgende blevet overført til
Krigsforbrydertribunalet i Haag. Der er herefter kun to ICTY-tiltalte på fri fod, herunder
Mladic.
Krigsforbrydertribunalets chefanklager Brammertz forventes at aflægge besøg i Beograd den
10.-11. september.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af Serbiens forhold til EU, herunder spørgsmålet om iværksættelse af
interimsaftalen, efter overgivelsen af Radovan Karadzic til Krigsforbrydertribunalet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man yderligere tilnærmelse mellem Serbien og EU gennem iværksættelse
af interimsaftalen samt eventuelle rådskonklusioner herom.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. juli 2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
588127_0015.png
7. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
KOM (2008) 0494, KOM (2008) 0495, KOM (2008) 0496
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om status for samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien
og Rumænien med udgangspunkt i Kommissionens monitoreringsrapport for hvert af de to lande samt en rapport
om forvaltningen af EU-midler i Bulgarien. Der forventes som udgangspunkt ingen substansdrøftelse, men det
kan ikke udelukkes, at spørgsmålet om aktivering af sikkerhedsklausulerne eller andre tilskyndelser kommer
op.
2. Baggrund
Samarbejds- og verifikationsmekanismen indgik som en del af Bulgariens og Rumæniens EU-
tiltrædelse den 1. januar 2007. Mekanismen er med hjemmel i tiltrædelsestraktaten for de to
lande etableret ved to separate Kommissionsbeslutninger i efteråret 2006 og omhandler
udeståender på det retslige område, herunder bekæmpelse af korruption og organiseret
kriminalitet. Konkret har Kommissionen vedtaget 6 benchmarks for Bulgarien og 4
benchmarks for Rumænien. Kommissionen udarbejder i medfør af mekanismen to rapporter
årligt om de to landes overholdelse af de formulerede benchmarks. Mekanismen vil være i kraft,
indtil alle benchmarks er opfyldt. Såfremt Bulgarien eller Rumænien vurderes ikke at gøre
tilstrækkeligt i retning af opfyldelse af de fastsatte benchmarks, kan sikkerhedsklausuler
aktiveres i op til tre år efter tiltrædelsen (d.v.s. indtil 31. december 2009).
Kommissionen offentliggjorde den 23. juli 2008 sine seneste rapporter under mekanismen for
de to lande. Kommissionen har desuden fremlagt en rapport om forvaltningen af EU-midler i
Bulgarien, der – om end ikke formelt en del af mekanismen – ventes at udgøre en del af
grundlaget for rådskonklusionerne/drøftelsen.
De to monitoreringsrapporter peger på fremskridt i begge lande, men understreger samtidig, at
der fortsat er væsentlige udeståender på det retslige område. Rapporterne lægger op til en
differentieret tilgang mellem Bulgarien og Rumænien.
I forhold til Rumænien præsenteres et blandet billede. Der er taget skridt i den rigtige retning i
forhold til korruptionsbekæmpelse, bl.a. er de fundamentale elementer med henblik på at skabe
et fungerende system på plads. Beslutninger, der vedrører korruption, er imidlertid fortsat
meget politiserede, og retssystemet har ikke vist, at det kan levere retsafgørelser, når det gælder
høj-niveau-korruption. Landet opfordres til at intensivere sine reformbestræbelser.
I forhold til Bulgarien konkluderer rapporten, at landet hidtil ikke har været i stand til at
demonstrere, at dets retssystem virker effektivt i forhold til korruptionsbekæmpelse og
organiseret kriminalitet. Der peges på behovet for, at reformprocessen styrkes. Særskilt for
Bulgarien fremhæves, at Kommissionen for tiden anser støtte for at være mere effektivt end
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sanktioner og derfor ikke finder, at sikkerhedsklausulerne i tiltrædelsestraktaten skal aktiveres.
Rapporten om forvaltningen af EU-midler i Bulgarien redegør for den midlertidige suspension
af EU-midler under førtiltrædelses- og visse andre finansielle instrumenter som følge af
konstaterede uregelmæssigheder. Rapporten fremhæver, at der for at sikre en effektiv
anvendelse af EU-midler er behov for, at landet væsentlig reducerer mulighederne for
korruption og organiseret kriminalitet, og der opstilles en række betingelser for, at udbetalingen
af midler kan genoptages.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner uden substansdrøftelse. Formandskabet ventes at
lægge op til, at rådet byder rapporterne velkomne, og at rådskonklusionerne derudover bakker
op om Kommissionens anbefalinger og linje. Spørgsmålet om aktivering af
sikkerhedsklausulerne eller andre tilskyndelser ventes ikke som udgangspunkt drøftet, men det
kan ikke udelukkes, at det kommer op.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan bakke op om Kommissionens rapporter og monitorering og støtte, at de to
lande opfordres til hurtigst muligt at opfylde alle benchmarks. Monitoreringen bør først
ophæves, når alle benchmarks er opfyldt. Regeringen finder, at det er væsentligt at opretholde
muligheden for at anvende sikkerhedsklausulerne eller andre former for tilskyndelser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at byde Kommissionens rapporter velkomne og udtrykke støtte til
konklusionerne, herunder at opfordre Bulgarien og Rumænien til at opfylde alle udeståender.
Spørgsmålet om aktivering af sikkerhedsklausulerne eller andre tilskyndelser ventes ikke som
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udgangspunkt taget op af medlemslande på nuværende tidspunkt i overensstemmelse med
Kommissionens anbefalinger, men det kan ikke udelukkes, at det vil ske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udvidelsen med Rumænien og Bulgarien, herunder samarbejds- og verifikationsmekanismen,
blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. oktober 2006.
17