Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2888+2889 - almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
593629_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 26. september 2008
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
15.-16. september 2008.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2008
Der var ingen substansdrøftelse af formandskabets kommenterede dagsorden. Enkelte lande
ønskede dog mulighed for på topmødet at drøfte Moldovas fremtid. Flere delegationer beto-
nede betydningen af at få en drøftelse af energisikkerhed på topmødet. Endelig blev der an-
modet om, at arbejdet med sammensætningen af Reflektionsgruppen skulle foregå på transpa-
rent vis frem mod afholdelsen af topmødet.
2. WTO
Kommissionen oplyste, at ekspertdrøftelser med henblik på at få løst knuden om den særlige
beskyttelsesmekanisme inden for landbrug for udviklingslandene (SSM) var blevet påbegyndt,
efter at det ikke lykkedes at nå til enighed om en rammeaftale for Doha-runden ved mini-
ministermødet i Genève i juli måned. Der var dog begrænsede muligheder for fornyet frem-
skridt i efteråret. Der var stor opbakning til Kommissionens indsats i Genève og tilfredshed
med, at EU ikke var blevet gjort til ansvarlig for sammenbruddet i de multilaterale handelsfor-
handlinger, men i stedet fremstod som en fair og konstruktiv medspiller. Fem medlemsstater
tog ordet på mødet, herunder Danmark. Danmark fremførte, at det, udover at fastholde og
konstruktivt arbejde for forhandlingerne i det multilaterale spor, også var vigtigt at supplere
med intensiverede forhandlinger om bilaterale og regionale handelsaftaler, herunder især med
Indien og Sydkorea. Der opfordredes endvidere til snarest at indlede forhandlinger med
OECD-lande som Canada, men ikke mindst med Japan. Kommissionen forsikrede, at man
havde fokus på bilaterale forhandlinger som supplement til det multilaterale spor.
3. Somalia
På rådsmødet var der ikke en drøftelse af punktet. Vedtagelsen af resolution 1816 om be-
kæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst blev udsat, og er efterfølgende vedtaget ved en
skriftlig procedure den 19. september 2008.
4. Zimbabwe
Der blev vedtaget konklusioner, hvor magtdelings-aftalen af 15. september 2008 mellem
Zanu-PF og MDC blev hilst velkommen. Formandskabet understregede, at aftalen repræsen-
terede et første skridt i en proces, der kunne bane vejen for demokrati, herunder afholdelse af
nye valg. Der var enighed om at følge udviklingen tæt og vende tilbage til sagen på rådsmødet
i oktober.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593629_0002.png
2
5. Georgien
Rådskonklusionerne vedrørende Georgien blev vedtaget sammen med den fælles aktion og
operationskonceptet for EU’s civile ESDP-mission i Georgien. Rådskonklusionerne hilste
Moskva-aftalen af 8. september velkommen, ifølge hvilken Rusland forpligter sig til at trække
sine styrker ud af de såkaldte bufferzoner senest ti dage efter deployeringen af mindst 200 EU
observatører. Behovet for personel til ESDP-missionen blev anset for at være dækket med
medlemslandenes bidragstilsagn, mens der stadig arbejdedes på at fremskaffe det fornødne
materiel. Observatørerne skal være på plads senest pr. 1. oktober 2008. Rådet udpegede
EU’s nuværende særlige repræsentant for Centralasien, ambassadør Pierre Morel, til posten
som EU’s særlige repræsentant for krisen i Georgien med ansvaret for implementering af
sekspunktplanen og de kommende internationale forhandlinger i Genève som de væsentligste
arbejdsopgaver. Konklusionerne støttede ideen om en international undersøgelse af konflik-
ten. Kommissionen fik i opdrag at forberede en donorkonference i oktober. Endeligt gentog
rådskonklusionerne målsætningen om, at EU’s forbindelser med Georgien skal styrkes, ikke
mindst for så vidt angår visum og frihandel.
6. Det vestlige Balkan
Chefanklageren for Krigsforbrydertribunalet for det tidligere Jugoslavien, Serge Brammertz,
orienterede på rådsmødet om sit besøg i Beograd den 10.-11. september. Brammertz gav en
positiv vurdering af den nye serbiske regerings samarbejde med Krigsforbrydertribunalet, men
fandt samtidigt, at der stadig var rum for forbedringer. På denne baggrund var der ikke grund-
lag for en rådsbeslutning om at iværksætte interimsaftalen for stabiliserings- og associeringsaf-
talen mellem Serbien og EU.
7. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
Rådet vedtog rådskonklusioner uden drøftelse. I konklusionerne udtrykte Rådet fuld støtte til
Kommissionens monitoreringsrapporter om Bulgarien og Rumænien. De to landes bestræbel-
ser på at gøre fremskridt anerkendtes. Landene opfordredes dog samtidig til hurtigst muligt at
træffe alle nødvendige foranstaltninger for at nå konkrete og varige resultater. Rådet konstate-
rede, at mekanismen forblev på plads, indtil de forventede resultater var opnået. Der var ingen
henvisning til mulig aktivering af sikkerhedsklausulerne, men derimod en reference om, at en
effektiv, uafhængig forvaltning og retssystem var nødvendig for EU-politikkernes funktion og
borgernes adgang til alle de fordele og muligheder, der var forbundet med EU-medlemskab.
8. Belarus
Rådskonklusioner vedr. Belarus blev vedtaget. Ifølge disse vil Rådet efter det forestående par-
lamentsvalg i Belarus den 28. september evaluere situationen i landet, hvad angår fremskridt i
forhold til demokrati og menneskerettigheder. Rådet var indstillet på, hvis forholdene tillader
det, at forbedre forholdet mellem EU og Belarus. Rådet påtænkte bl.a. at tage EU’s restriktio-
ner overfor belarussiske politikere og embedsmænd op til overvejelse.
9. Eventuelt
- EU-bistand til Caribien
Under ”eventuelt” orienterede Spanien om de orkanhærgede områder i Caribien og om beho-
vet for EU-støtte.