Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2891 - konkurrenceevne
Offentligt
1453681_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2891. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 25.-26. september 2008
Formand
Valérie PÉCRESSE,
Frankrigs minister for videregående uddannelse og forskning
Hervé OVELLI,
Frankrigs statssekretær med ansvar for handel, håndværk,
små og mellemstore virksomheder, turisme og serviceerhverv
Luc CHATEL,
Frankrigs statssekretær med ansvar for industri og forbrug
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0002.png
25.-26.IX.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en
udveksling
af synspunkter om en handlingsplan for fremme af
bæredygtige
produktions- og forbrugsmønstre.
I denne forbindelse vedtog det konklusioner om
offentlige
indkøb for et bedre miljø.
Efter en debat vedtog Rådet en resolution om en handlingsplan for
bekæmpelse af
varemærkeforfalskning.
Rådet vedtog konklusioner om
standardisering og innovation.
Det vedtog desuden konklusioner om forbedring af lovgivningen, med særlig vægt på
adgang til
lovgivningen,
inden for rammerne af programmet for
bedre lovgivning.
Desuden havde Rådet en debat om emnet: "Tænk
småt først -
en "Small Business Act" for Europa.
Rådet vedtog en resolution om
den europæiske rumpolitik,
som Rumrådet havde godkendt på sit
femte møde.
Det vedtog desuden en række konklusioner på forskningsområdet vedrørende:
nanovidenskab og nanoteknologi
bedre karrieremuligheder og
mobilitet for forskere
i Europa
bekæmpelse af Alzheimers sygdom og neurodegenerative sygdomme.
På miljøområdet vedtog Rådet uden debat en forordning om forbud mod eksport af metallisk
kviksølv og om sikker oplagring heraf.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0003.png
25.-26.IX.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Små og mellemstore virksomheder: "Small Business Act" .............................................................. 7
Bæredygtig produktion og bæredygtigt forbrug ............................................................................... 8
Standardisering og innovation -
Rådets konklusioner.....................................................................
10
Initiativet vedrørende bedre lovgivning-
Rådets konklusioner........................................................
15
Bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering -
Rådets resolution
............................... 16
Europæisk rumpolitik : femte møde i Rumrådet
- Rådets resolution
.............................................. 20
Nanovidenskab og nanoteknologi
- Rådets konklusioner
............................................................... 33
Karrieremuligheder og mobilitet for forskere
- Rådets konklusioner
.............................................. 36
Bekæmpelse af Alzheimers sygdom og neurodegenerative sygdomme
- Rådets konklusioner
....... 37
Fælles programmering på forskningsområdet ................................................................................ 40
EVENTUELT ............................................................................................................................... 41
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
EKSTER E FORBI DELSER
Forbindelserne med Republikken Moldova ......................................................................................................43
I STITUTIO ELLE A LIGGE DER
Forskriftsproceduren med kontrol - Retsakter med fælles beslutningsprocedure ................................................43
E ERGI
1
Gennemsigtighed af prisen på gas og elektricitet til den endelige forbruger i industrien ....................................44
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
TRA SPORT
Aftale med Indien om lufttrafik........................................................................................................................44
UDDA
ELSE
Sammenlignelighed af de ved erhvervsuddannelse opnåede kvalifikationer - Ophævelse ..................................45
TOLDU IO
EU-Schweiz - Produkter med oprindelsesstatus og administrativt samarbejde - Udvidelse ................................45
Kontrol af varer ved grænserne ........................................................................................................................45
MILJØ
Metallisk kviksølv - Eksport og oplagring........................................................................................................46
I TELLEKTUEL EJE DOMSRET
Medlemsstaternes lovgivning om varemærker..................................................................................................46
SOCIALPOLITIK
Beskyttelse af arbejdstagerne i tilfælde af arbejdsgiverens insolvens.................................................................47
STATISTIK
Fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger.............................................................................................47
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0005.png
25.-26.IX.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Patricia CEYSENS
Bulgarien:
Nina RADEVA
Plamen VATCHKOV
Den Tjekkiske Republik:
Ondřej LIŠKA
Martin TLAPA
Danmark:
Helge SANDER
Tyskland:
Lutz DIWELL
Peter HINTZE
Frieder MEYER-KRAHMER
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Geraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Christos FOLIAS
Philippos TSALIDIS
Spanien:
Cristina GARMENDIA MENDIZÁBAL
Frankrig:
Valérie PÉCRESSE
Luc CHATEL
Hervé NOVELLI
Italien:
Giuseppe PIZZA
Cypern:
Antonis PASCHALIDES
Costas IACOVOU
Letland:
Mareks GRUŠKEVICS
Artūrs BERGHOLCS
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Virginija BŪDIENË
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Flamsk økonomi-, erhvervs-, videnskabs-, innovations- og
udenrigshandelsminister
Viceminister for økonomi og energi
Formand for det statslige agentur for
informationsteknologi og kommunikation
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Viceindustri- og vicehandelsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
teknologi, medlem af Forbundsdagen
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Udviklingsminister
Generalsekretær for forskning og teknologi
Videnskabs- og innovationsminister
Minister for videregående uddannelse og forskning
Statssekretær med ansvar for industri og forbrug,
regeringens talsmand
Statssekretær med ansvar for handel, håndværk, små og
mellemstore virksomheder, turisme og serviceerhverv
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Minister for handel, industri og turisme
Planlægningskontoret, forskning
Statssekretær, Uddannelses- og videnskabsministeriet
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0006.png
25.-26.IX.2008
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Károly MOLNÁR
Malta:
Jason AZZOPARDI
ederlandene:
Maria VAN DER HOEVEN
Østrig:
Christine MAREK
Polen:
Jerzy DUSZYNSKI
Marcin KOROLEC
Portugal:
José Mariano GAGO
Fernando SERRASQUEIRO
Rumænien:
Anton ANTON
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Minister uden portefølje med ansvar for videnskabspolitik,
forskning og udvikling
Statssekretær for indkomst- og arealspørgsmål, Finans-,
Økonomi- og Investeringsministeriet
Økonomiminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Arbejde
Viceminister for videnskab og videregående uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Statssekretær for handel, tjenesteydelser og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær for forskning, formand for den nationale
myndighed for videnskabelig forskning, Ministeriet for
Uddannelse og Forskning
Minister for videregående uddannelser, videnskab og
teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Arbejdsminister
Erhvervsminister, vicestatsminister
Handelsminister
Minister for videregående uddannelser og forskning
Viceminister for videnskab og innovation
Statssekretær for intellektuel ejendomsret og kvalitet
Slovenien:
Mojca KUCLER DOLINAR
Slovakiet:
Ivan RYBARIK
Jozef HABÁNIK
Finland:
Tarja CRONBERG
Sverige:
Maud OLOFSSON
Ewa BJÖRLING
Lars LEIJONBORG
Det Forenede Kongerige:
Ian PEARSON
Baroness MORGAN
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Janez POTOČNIK
László KOVÁCS
Charlie MCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0007.png
25.-26.IX.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Små og mellemstore virksomheder: "Small Business Act"
Rådet havde en udveksling af synspunkter om meddelelsen "Tænk småt først - En "Small Business
Act" for Europa"
(11262/08).
Udvekslingen af synspunkter gjorde det muligt at uddrage nogle politiske retningslinjer, der kan
være rettesnor for behandlingen i Rådets forberedende organer af et udkast til konklusioner med
henblik på vedtagelse heraf på næste samling i Rådet (konkurrenceevne) den 1.-2. december.
Delegationernes synspunkter gik især i retning af at indkredse de prioriterede foranstaltninger, der
er nævnt i "Small Business Act", som hurtigt vil kunne påvirke væksten i en situation med
økonomisk afmatning.
Der var bred enighed om de positive virkninger, som en gennemførelse af foranstaltningerne i
pakken vil kunne få for SMV'erne, navnlig ved at lette SMV'ernes adgang til finansiering, ved at
mindske og forenkle de administrative byrder og ved at forbedre virksomhedernes adgang til
markedet.
Forslaget om indførelse af en "Small Business Act" for Europa, som Kommissionen fremlagde i
juni 2008, var genstand for en indledende drøftelse på ministrenes uformelle møde i Versailles
(Frankrig) den 17.-18. juli.
Foranstaltningerne i "Small Business Act" er ledsaget af et sæt af ti principper, der skal tjene som
vejledning for udformningen og gennemførelsen af politikkerne på EU- og medlemsstatsplan med
det endelige mål at øge væksten og udnytte det store potentiale for jobskabelse og fremgang.
"Small Business Act" indeholder forslag til både lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige
foranstaltninger.
Pakken med nye lovgivningsmæssige foranstaltninger består af:
en gruppefritagelsesforordning vedrørende bestemmelserne for statsstøtte
en forordning om en statut for et europæisk privat selskab
et direktiv om reducerede momssatser.
Desuden vil der som led i "Small Business Act" blive udarbejdet forslag om modernisering af de
nuværende regler om momsfakturering for at lette byrderne for virksomhederne samt om
modernisering af direktivet om forsinket betaling for at sikre, at SMV'er betales til tiden i alle
handelstransaktioner.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0008.png
25.-26.IX.2008
Bæredygtig produktion og bæredygtigt forbrug
Rådet havde en udveksling af synspunkter om handlingsplanen for fremme af bæredygtige
produktions- og forbrugsmønstre og en bæredygtig industripolitik. I denne forbindelse vedtog Rådet
konklusioner om offentlige indkøb for et bedre miljø.
Handlingsplanen for bæredygtig produktion og bæredygtigt forbrug
Udvekslingen af synspunkter gjorde det muligt at komme videre med substansen i en tekst til
konklusioner med henblik på vedtagelse på samlingen i Rådet (miljø) den 20. oktober 2008.
Debatten fokuserede på de prioriterede foranstaltninger i handlingsplanen, som bedst svarer til de
europæiske ambitioner og målene med hensyn til bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og en
bæredygtig industripolitik. Navnlig blev der under debatten foretaget en analyse af den udfordring,
som europæisk industri står over for i forbindelse med overgangen til en økonomi baseret på
bæredygtige produktions- og forbrugsmønstre.
Helt konkret viste debatten nødvendigheden af, at:
informere offentligheden bedre om produkters miljøpræstationer
bevæge sig hen imod en lavemissionsøkonomi og samtidig bevare de europæiske
virksomheders konkurrenceevne
styrke de instrumenter, der bidrager til at fremme bæredygtig produktions- og forbrugspraksis
overveje, hvordan alle berørte parter kan medvirke, med særlig vægt på små og mellemstore
virksomheder
indføre passende incitamenter, der kan fremme miljøeffektiviteten
basere alle de foranstaltninger, der skal træffes, på en passende ligevægt mellem frivillige og
lovgivningsmæssige tiltag, og samtidig holde sig subsidiaritetsprincippet for øje
kombinere de foranstaltninger, der foreslås i handlingsplanen, med andre
fællesskabsinstrumenter.
Handlingsplanen tilsigter en bedre integrering af og hensyntagen til bæredygtighedskriterier i
forbindelse med produktion og forbrug af varer og tjenesteydelser både i EU og på internationalt
plan.
Den tager flere udfordringer op med henblik på en tilnærmelse til intelligente produktions- og
forbrugsformer for så vidt angår energieffektivitet og ressourceudnyttelse med det formål at
mindske presset på miljøet i en vækstøkonomi og forvandle kravene om miljøbeskyttelse til
økonomiske muligheder.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0009.png
25.-26.IX.2008
Offentlige indkøb for et bedre miljø - Rådets konklusioner
På grundlag af handlingsplanen til fremme af bæredygtig produktion og bæredygtigt forbrug vedtog
Rådet følgende konklusioner:
"(13067/08)".
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0010.png
25.-26.IX.2008
Standardisering og innovation -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om standardisering og innovation i Europa:
"RÅDET,
SOM ERINDRER OM
– konklusionerne om standardisering vedtaget den 21. december 2004,
– konklusionerne fra december 2006 om en bredt funderet innovationsstrategi for EU
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
– meddelelsen fra Kommissionen af 19. juni 2008 med titlen "Tænk småt først": En "Small
Business Act" for Europa
– den kendsgerning, at standarder udarbejdes for at opfylde aktørernes behov
– det væsentlige bidrag, som standardisering kan yde til udviklingen af innovation og konkur-
renceevne ved at lette adgangen til markeder, muliggøre interoperabilitet mellem nye og eksi-
sterende produkter, tjenester og processer, øge brugerbeskyttelsen, skabe tillid hos forbrugerne
og udbrede forskningsresultater
– standardernes potentiale for at fremme innovation på områder såsom tjenester
– lovgivningspakken om varernes frie bevægelighed og standarders rolle med hensyn til at styrke
det indre marked og støtte politikken for bedre lovgivning
– den kontekst med stigende globalisering, som de økonomiske aktører nu skal virke i, og be-
tydningen af konkurrenceevnens eksterne dimension,
HILSER med tilfredshed meddelelsen fra Kommissionen af 11. marts 2008 om standardisering og
innovation,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
VEDTAGER følgende konklusioner:
1.
ØNSKER, at aktørerne i den europæiske standardiseringsproces tager aktivt del i den inter-
nationale standardisering med henblik på at fremme udviklingen af verdensomspændende
standarder til globale markeder med henblik på at lette handel og investeringer i den europæi-
ske økonomis interesse;
OPFORDRER i denne ånd Kommissionen, medlemsstaterne og de europæiske og nationale
standardiseringsorganer til på koordineret vis at fremme de europæiske standarder
HENSTILLER, at de offentlige forskningsorganer og de offentlige organer for finansiering af
forskningsprogrammer på europæisk og nationalt plan i visse afgørende faser af forsknings-
projekter fra igangsættelsen til evalueringen undersøger den potentielle interesse i at udvikle
standarder med henblik på at udnytte de opnåede resultater;
STØTTER Kommissionens hensigt om at støtte udviklingen af teknologiovervågnings-
aktiviteter økonomisk med henblik på at kortlægge områder, hvor standardisering vil kunne
hjælpe med at overføre forsknings- og udviklingsresultater;
OPFORDRER de standardiseringsansvarlige til at nærme sig forskningsmiljøet for at ind-
drage det i standardiseringsarbejdet, når forskningsresultaterne viser, at der er interesse for at
udarbejde standarder;
OPFORDRER medlemsstaterne til at sørge for, at forskeres deltagelse i standardiserings-
arbejde i højere grad kommer til at gavne deres karriere;
ANMODER de europæiske og nationale standardiseringsorganer om i højere grad at lette alle
berørte parters deltagelse i standardiseringen, navnlig repræsentanter for små og mellemstore
virksomheder, for forbrugere, for lønmodtagerfagforeninger og for organer, der repræsenterer
samfundsinteresser, og OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til at fremme disse
interessenters deltagelse i standardiseringsarbejdet;
STØTTER initiativerne fra Kommissionens og de europæiske standardiseringsorganers side
til at undersøge, hvilke hindringer der er for at inddrage disse interessenter i standardiseringen
og anvendelsen af standarderne, og hvordan disse hindringer vil kunne fjernes;
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
9.
OPFORDRER Kommissionen, medlemsstaterne og de faglige sammenslutninger til at øge
deres støtte til små og mellemstore virksomheder for at tilskynde dem til at forene deres kræf-
ter og fremme deres interesser i standardiseringsarbejdet;
UNDERSTREGER betydningen af princippet om uddelegering til medlemsstaterne og de
nationale standardiseringsorganers afgørende rolle med henblik på bedre at sikre, at der tages
hensyn til små og mellemstore virksomheders interesser i europæisk standardisering;
TILSKYNDER de europæiske og nationale standardiseringsorganer til bedst muligt at udnytte
informations- og kommunikationsteknologiernes potentiale, f.eks. til at tilrettelægge elek-
troniske møder for at gøre det lettere for alle interesserede parter at deltage og fremføre deres
synspunkter;
UNDERSTREGER betydningen af, at standarder foreligger på de nationale sprog, således at
alle brugerne forstår dem, og OPFORDRER de europæiske standardiseringsorganer til i tæt
samarbejde med Kommissionen at undersøge, om der kan anvendes maskinoversættelse for at
lette de nationale standardiseringsorganers godkendelse af de nationale udgaver af europæiske
standarder;
OPFORDRER Kommissionen til i samarbejde med de europæiske og nationale standardise-
ringsorganer at forenkle finansieringsmåden for oversættelse af standarder under overholdelse
af de europæiske finansielle regler;
ANMODER de europæiske og nationale standardiseringsorganer om at udarbejde og samtidig
med standarden at godkende et sammendrag heraf, der skal offentliggøres uden adgangsbe-
grænsning, og sørge for, at standarderne er lette at læse og anvende, således at brugerne bedre
kan forstå og gennemføre dem;
ANBEFALER de europæiske og nationale standardiseringsorganer og de faglige sammenslut-
ninger at udarbejde og udsende brugsvejledninger, der er tilpasset til de enkelte sektorer, for
at øge kendskabet til standarder og lette en effektiv anvendelse heraf;
OPFORDRER de europæiske og nationale standardiseringsorganer til at give markedsaktø-
rerne midler til bedre at udnytte den viden, som deres innovationer skaber;
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
17.
ERKENDER, at standarder og patenter udgør to forskellige redskaber til innovationsformid-
ling, og støtter Kommissionens gennemførelse af en undersøgelse med henblik på at analysere
samspillet mellem de to redskaber;
ANMODER de europæiske standardiseringsorganer om at være særlig opmærksomme i for-
bindelse med udarbejdelse af standarder, der bygger på beskyttet teknologi, således at alle
brugere kan få bred adgang, og UNDERSTREGER, at der skal iværksættes procedurer for
tildeling af intellektuelle ejendomsrettigheder under retfærdige og rimelige forhold, der ikke
indebærer forskelsbehandling;
TILSKYNDER de europæiske standardiseringsorganer til i samråd med de nationale standar-
diseringsorganer at tage deres forretningsmodel op til fornyet overvejelse for at forbedre ad-
gangen til standardisering og anvendelsen af standarder og nedbringe udgifterne til adgangen
til standarder, samtidig med at det sikres, at de er økonomisk levedygtige;
ERKENDER, at de tre europæiske standardiseringsorganer har indledt en reformproces, og
ANMODER dem om at fortsætte og uddybe dette arbejde hurtigt og i tæt indbyrdes sam-
arbejde, således at den europæiske standardisering kan blive mere effektiv og synlig, samtidig
med at der tages større hensyn til teknologikonvergensen, og om at inddrage alle berørte par-
ter i denne proces på en gennemsigtig måde;
ANMODER Kommissionen om at føre løbende tilsyn med gennemførelsen af denne reform
og aflægge rapport til medlemsstaterne;
OPFORDRER de nationale standardiseringsorganer til i samråd med de europæiske standardi-
seringsorganer at undersøge, om der kan gennemføres en frivillig peerevaluering for at
fremme løbende forbedring og udveksling af god praksis;
MENER, at det er hensigtsmæssigt, at de europæiske standardiseringsorganer udnytter mulige
synergier med standardiseringsfora og -konsortier, og MINDER OM, at det lægger vægt på, at
anerkendte standardiseringsorganer først skal kunne omdanne uformelle standardiserings-
dokumenter til formelle standarder, når markedsbehovene er evalueret, når der er gennemført
en offentlig undersøgelse, og når der er opnået konsensus med alle berørte parter;
MINDER OM, at den ønskede fremskyndelse af standardiseringsprocessen ikke må ske på
bekostning af principperne om kvalitet, gennemsigtighed og konsensus mellem alle berørte
parter;
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
25.
TILSLUTTER SIG Kommissionens ønske om at støtte anvendelsen af standarder i forbin-
delse med bæredygtig industripolitik, førende markeder, offentlige indkøb, informations- og
kommunikationsteknologi og politikken for bedre lovgivning;
GØR Kommissionen og alle aktører OPMÆRKSOM PÅ det innovationspotentiale, der findes
i tjenesteydelsessektoren, og på, at de berørte parter skal oplyses om de mulige fordele ved at
udarbejde standarder på dette område, således som der lægges op til i direktiv 2006/123/EF
om tjenesteydelser i det indre marked, for at forbedre de europæiske tjenesteydelsers kvalitet
og konkurrenceevne;
OPFORDRER medlemsstaterne til at give standardisering en mere central plads i uddannel-
sesprogrammer og studieplaner for at gøre de studerende bekendt med den strategiske betyd-
ning af og udfordringerne i forbindelse med standardisering, idet de trækker på standardise-
ringsorganernes kompetencer;
ERKENDER, at der er behov for strategiske anbefalinger på mellemlang sigt vedrørende
standardisering;
OPFORDRER Kommissionen til at revidere handlingsplanen for europæisk standardisering
på baggrund af disse konklusioner."
26.
27.
28.
29.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0015.png
25.-26.IX.2008
Initiativet vedrørende bedre lovgivning-
Rådets konklusioner
Inden for rammerne af programmet for bedre lovgivning, der har til formål at mindske de
administrative byrder og forbedre lovgivningen i EU, vedtog Rådet følgende konklusioner:
"(13148/08)"
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0016.png
25.-26.IX.2008
Bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering -
Rådets resolution
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af meddelelsen om en europæisk strategi for
industriel ejendomsret
(12267/08)
og dens status over handlingsplanen for toldvæsenet vedrørende
bekæmpelse af varemærkeforfalskning for perioden 2005-2008. På grundlag heraf havde Rådet en
udveksling af synspunkter vedrørende bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering,
idet det understregede nødvendigheden af at intensivere samarbejdet på europæisk og internationalt
plan for at bremse dette fænomen, der er til skade for virksomhedernes konkurrenceevne.
Rådet vedtog følgende resolution om en global europæisk plan for bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
DER TAGER HENSYN TIL Kommissionens strategiske rapport
1
og den nye cyklus i den
fornyede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse (2008-2010), som Det Europæiske Råd
indledte den 14. marts 2008,
DER FREMHÆVER, at Den Europæiske Union i den forbindelse er blevet opfordret til at
fortsætte sine bestræbelser på at forbedre effektiviteten af ordningen for beskyttelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder for bedre at bekæmpe varemærkeforfalskning,
DER UNDERSTREGER nødvendigheden af at overholde de grundlæggende
frihedsrettigheder i det indre marked og få det til at fungere bedre,
DER HENVISER TIL interessen for som led i bekæmpelsen af varemærkeforfalskning og
piratkopiering, navnlig ved Den Europæiske Unions grænser, i relevante tilfælde at
harmonisere de intellektuelle ejendomsrettigheder og til betydningen af de eksisterende
beviser for intellektuelle ejendomsrettigheder på nationalt plan og fællesskabsplan,
DER TAGER HENSYN TIL de fællesskabsinstrumenter, der er vedtaget for bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering, navnlig direktiv 2004/48/EF om håndhævelsen af
intellektuelle ejendomsrettigheder og forordning nr. 1381/2003 om toldmyndighedernes
indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder,
30.
31.
32.
33.
1
Meddelelse fra Kommissionen til Det Europæiske Råd "Strategisk rapport om den fornyede
Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse: Igangsætning af den nye cyklus (2008-2010).
Opretholdelse af forandringstempoet" (KOM (2007) 803 endelig).
16
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0017.png
25.-26.IX.2008
34.
DER ligeledes ER OPMÆRKSOMT PÅ det ændrede forslag til direktiv om strafferetlige
foranstaltninger til håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder,
DER TAGER HENSYN TIL de initiativer til bekæmpelse af varemærkeforfalskning og
piratkopiering, der er taget i multilateralt regi, navnlig i Verdenshandelsorganisationen
(WTO), Verdenstoldorganisationen (WCO), Verdensorganisationen for Intellektuel
Ejendomsret (WIPO), Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD),
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) og G8 (Heiligendammprocessen),
DER TAGER HENSYN TIL strategien for håndhævelse af intellektuel ejendomsret i
tredjelande
1
,
DER TAGER HENSYN TIL OECD's rapport om varemærkeforfalskningens og
piratkopieringens indvirkning på økonomien og dens vurdering af den internationale handel
med varemærkeforfalskede eller piratkopierede varer, der på grundlag af de beslaglæggelser,
som toldmyndighederne har foretaget i OECD-landene, anslås til ca. 200 mia. USD i 2005,
hvilket tyder på, at den samlede værdi af handelen med varemærkeforfalskede eller
piratkopierede varer kan overstige dette beløb med flere hundrede milliarder dollars, samt
OECD's henstillinger om at styrke samarbejdet mellem de offentlige myndigheder og
erhvervslivet,
DER ER KLAR OVER, at fænomenet varemærkeforfalskning og piratkopiering er alvorligt,
og at udviklingen på dette område er foruroligende, navnlig i en globaliseret økonomi, for
Den Europæiske Unions konkurrenceevne, dens virksomheder, dens designere og forbrugere;
der er bevidst om betydningen af dette fænomen, også på internettet; der er bevidst om de
farer for borgernes sundhed og sikkerhed, der er forbundet med varemærkeforfalskning,
UNDERSTREGER, hvor vigtigt det er at beskytte de intellektuelle ejendomsrettigheder, som
er et afgørende element for fremme af kulturen og dens mangfoldighed samt for nyttiggørelse
af forskning, innovation og skabelse af europæiske virksomheder, navnlig SMV'er, med
henblik på at støtte væksten og beskæftigelsen i Den Europæiske Union og udvikle den
eksterne dimension af den europæiske konkurrenceevne,
DER i den forbindelse ER BEVIDST OM nødvendigheden af at give innovative
virksomheder midler til at beskytte deres opfindelser bedst muligt og udnytte dem mere
effektivt; der minder om betydningen af at råde over et fællesskabspatent og et
domstolssystem for patenter med henblik på at give brugerne heraf midler til at håndhæve
deres intellektuelle ejendomsrettigheder på hele EU's område,
35.
36.
37.
38.
39.
40.
1
EUT C 129 af 26.5.2005, s. 3.
17
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
41.
UNDERSTREGER nødvendigheden af at mobilisere alle berørte aktører med henblik på at
styrke effektiviteten af alle instrumenter vedrørende intellektuelle ejendomsrettigheder og
bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering i det indre marked og på
internationalt plan; der erindrer om, at disse aktioner indgår i overholdelsen af de
grundlæggende rettigheder og generelle principper i fællesskabsretten såsom beskyttelse af
personoplysninger og beskyttelse af intellektuel ejendomsret,
DER SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse af 16. juli 2008 om
iværksættelse af en strategi for industriel ejendomsret for Europa, navnlig for så vidt angår
spørgsmål vedrørende overholdelse af industriel ejendomsret samt ophavsret og beslægtede
rettigheder:
42.
– toldmyndighedernes initiativer til bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering ved
grænserne og uden for Den Europæiske Union
– aktioner som supplement til de lovmæssige normer med henblik på at fremme en ændring af
offentlighedens syn på varemærkeforfalskning og piratkopiering, at få et mere præcist kendskab
til dette fænomen, at forbedre samarbejdet mellem alle involverede parter i medlemsstaterne, at
etablere et effektivt netværk med henblik på administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne,
der vil give mulighed for at gennemføre omfattende aktioner på europæisk plan, og at fremme
partnerskabsaftaler mellem den offentlige og den private sektor og indgåelse af aftaler mellem
fagfolk på europæisk plan for at mindske piratkopiering og salg af varemærkeforfalskede varer
på internettet
– undersøgelse af mulighederne for at forbedre den grænseoverskridende fuldbyrdelse af
retsafgørelser
– aktioner med henblik på håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i tredjelande gennem
regelmæssige undersøgelser, fremme af en effektiv beskyttelse af rettighederne i bilaterale
handelsaftaler samt styrkelse af samarbejdet som led i regelmæssige dialoger med tredjelande,
navnlig tredjelande, hvor der forekommer omfattende varemærkeforfalskning og piratkopiering
– arbejdet med en multilateral handelsaftale om bekæmpelse af varemærkeforfalskning (ACTA),
43.
OPFORDRER Kommissionen til at gennemføre disse retningslinjer ved:
– oprettelse af et europæisk observationscenter for varemærkeforfalskning og piratkopiering med
angivelse af, hvordan det skal fungere, og hvilke midler, herunder finansielle, der er nødvendige
for dets etablering; observationscentret, der baseres på de eksisterende strukturer i
Kommissionen, skal på grundlag af oplysninger, som den offentlige og den private sektor ønsker
at give, gøre det muligt at få en løbende vurdering af omfanget af varemærkeforfalskningen og
piratkopieringen samt en mere præcis analyse af disse fænomener
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
– udbredelse, navnlig via internettet, af oplysninger om fænomenet varemærkeforfalskning og
piratkopiering til aktørerne i bekæmpelsen af disse fænomener
– udvikling af opmærksomhedsskabende og oplysende aktioner blandt aktørerne i bekæmpelsen af
varemærkeforfalskning og piratkopiering og blandt forbrugerne, herunder de yngste, bl.a.
gennem aktiviteter, der gennemføres i forbindelse med en europæisk dag for oplysning om
farerne ved varemærkeforfalskning, og gennem udarbejdelse af praktiske vejledninger,
44.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til inden for rammerne af deres respektive
kompetencer at gøre alt, hvad de kan, for effektivt at bekæmpe varemærkeforfalskning og
piratkopiering, herunder navnlig:
– at forelægge en toldplan for bekæmpelse af varemærkeforfalskning for årene 2009-2012, der
prioriterer udveksling af oplysninger gennem fuld udnyttelse af de elektroniske systemer,
udvikling af samarbejdet mellem de berørte myndigheder, navnlig ved grænsen, herunder først
og fremmest toldmyndighederne, samt med rettighedshaverne; at udarbejde en oversigt over den
lovgivning, der gælder på toldområdet, og vurdere, hvilke forbedringer der skal gennemføres i
lovgivningen for bedre at bekæmpe de former for varemærkeforfalskning, der er farlige for
forbrugerne, og skabe bevidsthed om de farer, som dette fænomen indebærer
– at etablere et net for hurtig udveksling af oplysninger om varemærkeforfalskede varer og
tjenesteydelser, især gennem en styrkelse af det administrative grænseoverskridende samarbejde
på grundlag af nationale kontaktpunkter og moderne redskaber for udveksling af oplysninger
– at fremme koordinationen mellem de institutioner, der er involveret i bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering, især gennem udveksling af god praksis mellem de
nationale administrationer
– at undersøge effektiviteten af lovgivningen med henblik på håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder
– at forelægge relevante forslag til fremme af partnerskaber mellem den offentlige og den private
sektor med henblik på at bekæmpe varemærkeforfalskning og piratkopiering, anbefale god
praksis navnlig for salg via internettet og fremme samarbejdet mellem fagfolk
– at styrke beskyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder på internationalt plan; at fremme
integreringen af foranstaltninger vedrørende disse rettigheder i de bilaterale og multilaterale
aftaler, der indgås af Den Europæiske Union under hensyn til gældende fællesskabsret, og
bidrage til overholdelsen af disse foranstaltninger; at deltage aktivt i forhandlingerne med
henblik på indgåelse af en multilateral handelsaftale til bekæmpelse af varemærkeforfalskning,
især ved at tilstræbe, at der til sin tid oprettes en operationel gruppe ("task
force")
med den
opgave at følge gennemførelsen af aftalen; at fremme dette spørgsmål i dialogen mellem Den
Europæiske Union og tredjelande og inden for rammerne af samarbejdsaktioner med
tredjelande."
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0020.png
25.-26.IX.2008
Europæisk rumpolitik : femte møde i Rumrådet
- Rådets resolution
Det femte møde i Rumrådet
1
blev afholdt med deltagelse af de ministre, der har ansvaret for
rummet på EU-plan, og Den Europæiske Rumorganisation (ESA).
Det blev ledet i fællesskab af Valérie Pécresse, Frankrigs minister for videregående uddannelse og
forskning og formand for Rådet, og Maria Van Der Hoeven, Nederlandenes økonomiminster og
nuværende formand for ESA-Ministerrådet.
Jean-Jacques Dordain, ESA's generaldirektør, deltog ligeledes i mødet.
Kommissær Günther Verheugen, næstformand i Kommissionen, fremlagde en foreløbig status over
gennemførelsen af den europæiske rumpolitik
(12992/08).
Efter en udveksling af synspunkter og efter Rumrådets forudgående godkendelse, blev følgende
resolution
2
vedtaget:
"RÅDET,
DER HENVISER til den rammeaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Europæiske
Rumorganisation, der trådte i kraft i maj 2004, og til det øgede samarbejde mellem de to parter,
DER ERINDRER om retningslinjerne fra Rumrådets møder den 25. november 2004, den 7. ju-
ni 2005 og den 28. november 2005,
DER FREMHÆVER resolutionen fra Rumrådets møde den 22. maj 2007, som gav udtryk for
tilfredshed med og støtte til den europæiske rumpolitik, og som etablerede politikgrundlaget for
rummet i Europa,
DER NOTERER SIG, at resolutionen opfordrede Europa-Kommissionen, ESA's generaldirektør
samt Den Europæiske Unions og ESA's medlemsstater til inden for rammeaftalen at overvåge og
evaluere gennemførelsen af denne politik, herunder gennemførelsen af de nøglespørgsmål, der blev
defineret i bilagene til resolutionen,
1
2
Aftalen mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation, der har været i kraft siden maj 2004,
indeholder et fælles grundlag for fastlæggelsen af en europæisk rumpolitik. Ifølge aftalen skal der
afholdes regelmæssige fælles og samtidige møde mellem Rådet for Den Europæiske Union og
Ministerrådet for Den Europæiske Rumorganisation i Rumrådet for at koordinere og fremme de
aktiviteter, der samarbejdes om.
Resolutionen er godkendt af Rumrådet og formelt vedtaget af de to organisationer efter deres egne
interne procedurer.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
DER NOTERER SIG, at medlemsstaterne på grundlag af gennemførelsesplanen for den europæiske
rumpolitik som prioriteter har udvalgt to programmatiske indsatsområder, nemlig en vellykket
gennemførelse af både Galileo og GMES (global miljø- og sikkerhedsovervågning), foruden en
række horisontale spørgsmål,
DER ANERKENDER de betydelige fremskridt, der er gjort på disse områder som anført i den
fælles situationsrapport fra ESA og EF, og UDTRYKKER TILFREDSHED med de fremskridt, der
er gjort med hensyn til at etablere en strategi for internationale forbindelser i forbindelse med
rummet i Europa,
BEKRÆFTER i denne forbindelse, at det er vigtigt for Europa at bevare en uafhængig adgang til
rummet, et videnskabeligt program i verdensklasse, sine førende tjenester baseret på
satellitapplikationer inden for operationel meteorologi og kommerciel kommunikation samt et
vedvarende og innovativt teknologigrundlag,
UNDERSTREGER betydningen af at styrke EF's og ESA's koordinering af programmer for
udvikling af rumteknologi, navnlig med hensyn til kritiske rumteknologier med henblik på
europæisk strategisk uafhængighed,
ERINDRER om drøftelserne mellem de europæiske ministre med ansvar for rumspørgsmål på det
uformelle møde den 21.-22. juli 2008 i Kourou, Europas rumhavn,
I - En vision for Europa i rummet
DER ANERKENDER, at den europæiske rumpolitik indeholder en vision om at styrke Europas
position som førende rumaktør i verdensklasse i overensstemmelse med de behov, der affødes af de
europæiske politikker og målsætninger, med hensyn til applikationer, tjenester og relaterede
infrastrukturer, og at den dermed bidrager til Europas samfundsmæssige, kulturelle, økonomiske og
videnskabelige indflydelse, udvikler dets industrielle og videnskabelige potentiale og sikrer dets
politiske og teknologiske uafhængighed på en velbegrundet, sammenhængende og realistisk måde,
DER ANERKENDER, at denne politik, der er baseret på EU, ESA og deres respektive medlems-
stater, som deltager i det europæiske rumprogram, fortsat bør gennemføres og udvikles yderligere
og stadig sætte sig ambitiøse mål inden for rammerne af den kapacitet, der er til rådighed for
forskning og operationelle applikationer,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
DER UNDERSTREGER, at alle Europas rumaktiviteter bidrager til målene for og fuldt ud
overholder principperne i FN's traktat om det ydre rum, især:
udforskning og udnyttelse af det ydre rum til gavn for alle lande og i alle landes
interesse og anerkendelse af, at det ydre rum skal være hele menneskehedens virkefelt
udnyttelse af det ydre rum til udelukkende fredelige formål
fremme af internationalt samarbejde om udnyttelse og anvendelse af det ydre rum,
og at Europa støtter FN's Komité for Fredelig Udnyttelse af det Ydre Rum (CUPUOS) i dens
løbende bestræbelser på at begrænse og forebygge rumaffald,
DER UNDERSTREGER betydningen af at øge den offentlige støtte til udvikling af rumteknologier
og samtidig sikre komplementaritet i indsatsen og størst mulig synergi med udviklingen på andre
områder,
DER ERKENDER, at Den Europæiske Union, ESA og deres respektive medlemsstater er de tre
nøgleaktører i den europæiske rumpolitik, og FREMHÆVER, at Den Europæiske Union påtager sig
et stadig større ansvar for rumspørgsmål, især vedrørende rumapplikationer, der påhviler en global
aktør, og bringer ESA og medlemsstaterne en ekstra fordel og samtidig tager hensyn til deres
respektive roller og ansvarsområder,
DER MENER, at Den Europæiske Union og ESA og deres respektive medlemsstater på baggrund
heraf og som led i den europæiske rumpolitik er hovedaktører på rumområdet, og at de vil udvikle
Europa som ledende rummagt på den internationale scene. I den forbindelse IDENTIFICERER det
følgende punkter, hvor der skal sættes ind:
I overensstemmelse med strategien for internationale forbindelser skal man fremme en
sammenhængende tilgang til internationalt samarbejde om rumprogrammer, der jo har en global
karakter, men samtidig erkende, at Europa bør kunne klare sig i den globale konkurrence.
Udforskning af solsystemet, klodens miljø og bæredygtig udvikling er de højest prioriterede
områder for gennemførelse af det internationale samarbejde
Alle EU's og ESA' medlemsstater skal sikres åben og ligelig adgang til rumaktiviteternes
nyttevirkninger i form af offentlige politikker, videnskabelige data, teknologisk udvikling,
industrielle aktiviteter og tjenesteydelser
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
Der skal ske en styrkelse af de nuværende mekanismer til koordinering af den europæiske
ekspertise og de europæiske investeringer på rumområdet, som finansieres af fællesskabsmidler
og af mellemstatslige og nationale midler, og desuden skal der etableres mekanismer, der kan
forbedre synergien mellem civile og forsvarspolitiske rumprogrammer, samtidig med at der tages
hensyn til begge sektorers specifikke krav, bl.a. deres beslutningsbeføjelser og
finansieringsordninger
Det skal garanteres, at der fortsat vil være uafhængig, pålidelig og omkostningseffektiv adgang
til rummet på overkommelige vilkår for EU, ESA og deres respektive medlemsstater, baseret på
både adgang til en række fyldestgørende og konkurrencedygtige løfteraketter i verdensklasse og
en operationel europæisk rumhavn
EU's, ESA's og EU-medlemsstaternes efterspørgsel efter rumapplikationer skal samles på EU-
plan på grundlag af deres politikbehov via en gennemsigtig fremgangsmåde, der giver EU
mulighed for at identificere brugerkrav, opstille prioriteter og sikre kontinuiteten af
tjenesteydelserne. Vedligeholdelsen af de redskaber, der er nødvendige for at levere disse
tjenesteydelser, herunder deres finansiering, skal foretages i partnerskab med de berørte
interessenter samt operatørerne, hvor dette er relevant
Udviklingen af relevante lovgivningsmæssige rammer skal fremmes, så innovative og
konkurrencedygtige downstreamtjenester hurtigt kan gøre sig gældende, navnlig med den
målsætning, at alle rumbaserede applikationer garanteres uafbrudt adgang til
radiofrekvensspektret
Der skal etableres governance på rumområdet i overensstemmelse med resolutionen fra det
fjerde møde i Rumrådet og med de politiske ambitioner, som EU, ESA og deres respektive
medlemsstater har; navnlig skal beslutningsprocessen på rumområdet optimeres i Rådet for Den
Europæiske Union såvel som i andre EU-institutioner
Der skal udvikles passende instrumenter og finansieringsordninger for EU under hensyn til
rumsektorens særlige forhold, behovet for at styrke både dens generelle og dens industris
konkurrenceevne og nødvendigheden af en afbalanceret industristruktur; og der skal skabes
mulighed for passende langsigtede EF-investeringer i rumrelateret forskning og i driften af
bæredygtige rumbaserede applikationer til gavn for Europa og dets borgere; navnlig bør man
undersøge alle de rumrelaterede politiske konsekvenser inden for rammerne af de næste
finansielle overslag
Samarbejdet med udviklingslandene skal styrkes,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
UNDERSTREGER, at det vil være en fordel, at EU- og ESA-medlemsstaternes ministre med
ansvar for rumspørgsmål mødes så ofte, som det er nyttigt, for at behandle de vigtigste politiske
spørgsmål på grundlag af en passende køreplan,
II - De nuværende prioriteter
UDTRYKKER TILFREDSHED med følgende markante fremskridt inden for Galileo- og GMES-
programmerne:
den vellykkede opsendelse og validering i kredsløb af GIOVE-B, der giver mulighed for at
demonstrere kritiske nye teknologier, som er nødvendige for, at Galileosystemet kan fungere
konklusionerne fra EU-Rådets samling i november 2007 samt Europa-Parlamentets og Rådets
efterfølgende vedtagelse af forordningen om den videre gennemførelse af de europæiske GNSS-
programmer, hvorved der blev skabt klarhed om den offentlige styring af Galileos
etableringsfase, om driften af Egnos og om aktiviteternes indvirkning på finansieringen af
Galileo
ESA-medlemsstaternes beslutning om at iværksætte GMES' rumkomponentprogram indgåelsen
af aftalen mellem EF og ESA om Fællesskabets bidrag til dette program, samt den første
operationelle finansiering, som EF tilvejebragte med gennemførelsen i 2008 af en forberedende
foranstaltning for GMES
demonstrationen af præoperationelle GMES-tjenester på GMES-forummet i Lille
iværksættelsen af GMES-Afrika-partnerskabet gennem Lissabonprocessen vedrørende GMES og
Afrika med henblik på servicering af afrikanske brugere
forslaget om GMES' grundlæggende arkitektur som beskrevet i Münchenkøreplanen,
BEKRÆFTER PÅ NY, at det fortsat er en prioritet hurtigt at gennemføre både Galileo og GMES,
A.
GALILEO
DER ANERKENDER, at Galileo er EU's første flagskibsprogram for rummet,
OPFORDRER Kommissionen til at se nærmere på og analysere de vanskeligheder, der har været,
for at høste det fylde udbytte af erfaringerne i denne forbindelse,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
SER MED INTERESSE FREM TIL oprettelsen af det interinstitutionelle Galileopanel,
UNDERSTREGER, at der er behov for øget koordinering mellem Europa-Kommissionen, ESA og
deres respektive medlemsstater vedrørende F&U med hensyn til satellitbaserede
navigationssystemer, tjenester og applikationer,
FREMHÆVER det fortsatte samarbejde med internationale partnere med hensyn til kompatibilitet
og interoperabilitet mellem systemerne,
OPFORDRER Kommissionen til at se på de retlige følgevirkninger af, at Det Europæiske
Fællesskab bliver ejer af de materielle og immaterielle aktiver i relation til rumapplikationer, som
det har finansieret, som f.eks. aktiver under Galileo- og Egnosprogrammet, navnlig for så vidt angår
ansvarsspørgsmål,
B.
GMES
DER ERINDRER om, at GMES er et brugerdrevet initiativ, der bør maksimere brugen af de nu-
værende rumbaserede og ikke-rumbaserede jordobservationscentre, -kapaciteter og -tjenester i
Europa, bl.a. Eurometsat og EU's Satellitcenter,
UNDERSTREGER, at de infrastrukturer til in situ-jordobservation, som medlemsstaterne støtter,
sammen med infrastrukturerne til rumobservation udgør et betydeligt bidrag til
jordobservationskapaciteterne og bør stilles til rådighed for GMES på permanent basis,
FREMHÆVER, at kontinuitet af data og tjenester er en absolut nødvendighed, og at Den
Europæiske Union må garantere denne kontinuitet, navnlig gennem langsigtet finansiering baseret
på partnerskaber for GMES' forskellige komponenter,
BEKRÆFTER ESA's rolle som udviklings- og indkøbsagentur for de dedikerede GMES-Sentinel-
missioner og som koordinator for hele GMES-rumkomponenten, herunder bidrag fra
medlemsstaterne, Eumetsat og andre GMES-partnere,
OPFORDRER Kommissionen til at fastlægge en passende retlig ramme for GMES, hvor det er
hensigtsmæssigt med inddragelse af Rådets Generalsekretariat, og til at undersøge følgerne af
certificering af data fra telemåling med satellit,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
UNDERSTREGER, at mange GMES-informationstjenester har karakter af et europæisk offentligt
gode og skal være til rådighed i henhold til princippet om fuld og åben adgang, med forbehold af
visse begrænsninger såsom sikkerhedshensyn,
KONSTATERER, at der skal udarbejdes en handlingsplan med henblik på udformning af et EU-
program for GMES, der skal sikre kontinuiteten af GMES-tjenesterne og af de kritiske
observationsdata. Denne handlingsplan bør omfatte:
En strategi for den overordnede GMES-styring og alle komponenter heraf, der specificerer de
relevante aktører samt deres rolle og ansvar, og som er baseret på en række GMES-
partnerskaber, foruden ordninger, der muliggør en passende deltagelse af ESA-medlemsstater,
som ikke er medlemmer af EU
En plan for bæredygtig finansiering af GMES på grundlag af en vurdering af de samlede
finansieringsbehov i forbindelse med GMES og fastlæggelse af budgetstrategien på nationalt og
europæisk plan, under hensyn til nedenstående tre på hinanden følgende faser: F&U-fasen, der
skal finansieres af F&U-bevillinger, overgangsfasen med en blanding af F&U-finansiering og
finansiering fra driftsmidler og den operationelle fase med øremærket finansiering af aktioner,
der involverer brugerne
Udformning af operationelle mekanismer til levering af tjenesteydelser for hver enkelt GMES-
tjeneste, herunder udpegning af operatørerne af disse
EU og medlemsstaterne skal sammen udforme en proces, der formelt fastlægger deres
forpligtelser med hensyn til bidrag til GMES via eksisterende infrastrukturer til in situ-
observation og tjenesteydelser
Fastlæggelse af den rolle, som GEO-initiativet og andre mellemstatslige eller multilaterale
initiativer, såsom GEOSS, skal spille med hensyn til adgang til alle foreliggende data, samt
fastlæggelse af GMES' bidrag til denne internationale indsats
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
En proces for indførelse af en overordnet datapolitik for alle data, der frembringes af GMES-
systemet, inkl. en passende mærkning og en datasikkerhedspolitik, der sikrer, at alle følsomme
data beskyttes fuldt og ud forbliver fortrolige,
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
Europa-Kommissionens forslag til en ny forberedende foranstaltning i det foreløbige
budgetforslag for 2009, der baner vej for en fremtidig finansiering af GMES' operationelle fase
Kommissionens hensigt om at tage alle disse spørgsmål op i en meddelelse, der skal vedtages
inden udgangen af oktober 2008, efter at den har hørt de vigtigste interessenter og navnlig er nået
til enighed med ESA om en overordnet programtilgang med hensyn til GMES' rumkomponent
ESA's generaldirektørs hensigt om - efter høring af ESA-medlemsstaterne og Kommissionen - på
ESA's rådsmøde på ministerplan i november 2008 at forelægge et forslag til et segment 2 under
GMES' rumkomponentprogram, som medlemsstaterne kan vælge at deltage i,
III - ye prioriteter inden for den europæiske rumpolitik
FREMHÆVER, at Det Europæiske Råd på mødet den 14. marts 2008 hilste den fælles rapport fra
den højtstående repræsentant og Kommissionen om klimaændringer og international sikkerhed
velkommen; denne rapport mindede navnlig om, at hovedparten af FN's appeller om humanitær
nødhjælp i 2007 var klimarelaterede, og påpegede, at klimaændringer har en multiplikatoreffekt i
forhold til sikkerhedsmæssige risici,
ERINDRER om, at Det Europæiske Råd anmodede Rådet for Den Europæiske Union om at
forelægge sine anbefalinger til de nødvendige opfølgende foranstaltninger på dette område,
UDPEGER følgende fire prioritetsområder for gennemførelsen af den europæiske rumpolitik i den
kommende periode:
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
A.
RUMMET OG KLIMAÆ DRI GER
DER TAGER I BETRAGTNING, at de klimatiske udfordringer, som menneskeheden står over for,
er et globalt anliggende, og at EU er i færd med at tilpasse sine politikker for at sætte ind over for
dem,
FREMHÆVER målsætningen om at forbedre den kvalitative og kvantitative forståelse af
klimaændringernes omfang og af deres følgevirkninger samt behovet for at videreføre og øge
Europas bidrag til denne forståelse og konstruktionen af modeller i relation hertil med henblik på at
tilvejebringe et dokumentationsgrundlag for de centrale miljøpolitiske beslutninger, der skal træffes,
ANERKENDER, at rumprogrammer bidrager på enestående vis, idet de i kraft af deres globale
observationskapacitet og langvarige dækning leverer de dataserier, som forskerne skal bruge til at
udforske klimaændringer, og samtidig supplerer andre redskaber til observation og måling,
ANERKENDER bidragene til indsamling af observationer fra ESA-programmet "Living Planet",
fra de nationale geovidenskabelige rummissioner, fra Eumetsats operationelle programmer og fra
GMES' rumkomponentinfrastruktur; disse observationer sætter Europa i stand til at opstille tids-
serier for klimaparametre og forstå de væsentligste klimaprocesser,
OPFORDRER forskerne til sammen med Europa-Kommissionen, ESA og Eumetsat at præcisere,
hvordan de forskellige GMES-tjenester og europæiske arkiver over rumobservationer mest effektivt
kan bidrage til tilvejebringelse af data, herunder væsentlige klimavariabler, til brug for den
videnskabelige forskning,
OPFORDRER Kommissionen til at gennemføre en undersøgelse med henblik på at vurdere behovet
for fuld adgang til standardiserede data og for øget datakraft samt vurdere, hvorledes dette behov
kan opfyldes under hensyntagen til den kapacitet og de netværk, der allerede findes i Europa,
UDTRYKKER TILFREDSHED med et programforslag vedrørende tredje generation af Meteosat
(MTG), som ESA og Eumetsat sammen har udarbejdet, og som skal forelægges på ESA's rådsmøde
på ministerplan i november 2008 og efterfølgende forelægges for Rådet for Eumetsat; MTG har sin
centrale rolle inden for operationel meteorologi, men vil også bidrage til GMES, til
klimaovervågning og dermed til påvisning af globale klimaændringer,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
B.
RUMAKTIVITETER ES BIDRAG TIL LISSABO STRATEGIE
FREMHÆVER, at rumaktiviteter, der er et højteknologisk F&U-område, hvis resultater kan
udnyttes økonomisk, kan bidrage til at nå Lissabonmålene for dermed at opfylde EU's økonomiske,
uddannelsesmæssige, sociale og miljømæssige ambitioner og EU-borgernes forventninger og for at
nå målene for vækst og beskæftigelse, idet de overalt i Europa skaber nye muligheder for
virksomhederne og innovative løsninger for forskellige tjenester, hvorved de bidrager til territorial
samhørighed,
TAGER I BETRAGTNING, at rumaktiviteter med Europa-Parlamentets og Rådets vedtagelse den
18. december 2006 af Fællesskabets syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling
og demonstration, der har rummet som nyt tema under særprogrammet "Samarbejde", er blevet
anerkendt af EU som en af det europæiske videnbaserede samfunds prioriteter og centrale
byggesten,
UNDERSTREGER, at rumapplikationer, såsom satellitbaseret telekommunikation, Egnos- og
Galileosystemerne og GMES, forventes at skabe betydelige muligheder på verdensmarkedet,
navnlig for SMV'er, gennem udvikling af tillægstjenester til downstreambrugere, og at EU, ESA og
deres respektive medlemsstater derfor må maksimere den værdi, de opnår fra disse rumbaserede
aktiver.Denne vækst bør fremmes, for at økonomiske muligheder hurtigere kan vise sig, og der skal
udvikles tjenester, som gnidningsløst integrerer satellitsystemer til navigation, observation og
kommunikation og forbinder dem med jordbaserede netværk. For at opnå dette skal der indføres en
passende lovgivningsramme, garanteres uafbrudt adgang til radiofrekvensspektret for
rumapplikationer og udarbejdes standarder på relevante områder,
NOTERER SIG, at det derfor vil kunne overvejes at lade rumaktiviteter indgå i lead market-
initiativet,
C.
RUMMET OG SIKKERHED
UNDERSTREGER, at rumaktiviteter i betydelig grad bidrager til FUSP/ESFP, herunder
Petersbergopgaverne, og dermed til de europæiske borgeres sikkerhed,
ERINDRER om, at rumbaserede aktiver er blevet uundværlige for vores økonomi, og at deres
sikkerhed derfor må garanteres; UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at Europa i
overensstemmelse med sin ambition om at styrke sin status som en førende rumaktør i
verdensklasse udvikler en europæisk kapacitet med henblik på tilsyn med og overvågning af den
europæiske ruminfrastruktur og rumaffald, i første omgang baseret på bestående nationale og
europæiske aktiver og udnyttelse af forbindelser, der kan etableres med andre partnernationer, og
deres kapaciteter,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
FINDER, at Den Europæiske Union under hensyntagen til en sådan kapacitets internationale og
politiske karakter skal spille en aktiv rolle i den gradvise etablering af denne kapacitet og en
passende styringsstruktur i samråd med ESA og deres respektive medlemsstater,
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at Europa er i stand til at påvise manglende overholdelse
af internationale traktater og forpligtelser, da disse er et nøgleinstrument til beskyttelse og fremme
af europæiske værdier,
UDTRYKKER TILFREDSHED med, at der inden for beslutningsbeføjelserne og
finansieringsordningerne i den bestående ramme er etableret en struktureret dialog mellem de
europæiske institutionelle aktører med det formål i væsentlig grad at udbygge koordineringen af de
rum-, sikkerheds- og forsvarsrelaterede aktiviteter; Europa-Kommissionen, Generalsekretariatet for
Rådet, Det Europæiske Forsvarsagentur, ESA og medlemsstaterne skal inddrages,
ERINDRER om, at GMES er afhængig af visse dual use-observationskapaciteter, og at Galileo,
GMES og satellitkommunikationssystemerne vil levere tjenesteydelser, der kan være af interesse
for visse sikkerhedsapplikationer,
ANERKENDER, at militære brugere skal anvende Galileo eller GMES i overensstemmelse med
princippet om, at disse systemer er civile systemer under civil kontrol, og at eventuelle ændringer af
dette princip derfor vil kræve en gennemgang inden for rammerne af afsnit V i TEU, især artikel 17
og 23, og inden for rammerne af ESA-konventionen,
FREMHÆVER, at det er nødvendigt
at klarlægge, på hvilken måde og med hvilke midler koordineringen mellem civile og
forsvarspolitiske rumprogrammer kan forbedres gennem langsigtede ordninger
at udvikle en kapacitet, der gennem en koordineret aktivitet i Europa og eventuelt med andre
partnere kan imødekomme de europæiske brugeres behov for en omfattende situationsforståelse
af forholdene i rummet
at erkende Europas afhængighed af oversøiske leverandører af udvalgte kritiske rumteknologier
og -komponenter, indføre begrænsningsstrategier for at sikre garanteret europæisk adgang og
træffe praktiske foranstaltninger til fortsat at mindske Europas afhængighed
,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
UNDERSTREGER fordelene ved at udnytte allerede eksisterende kapaciteter og infrastrukturer på
nationalt såvel som på europæisk plan,
NOTERER SIG ESA's generaldirektørs hensigt om på ESA's rådsmøde på ministerplan i
november 2008 at forelægge et forslag til et program om situationsforståelse af forholdene i rummet
som grundlag for den operationelle kapacitet og under hensyn til Det Europæiske Forsvarsagenturs
og EU- og ESA-medlemsstaternes roller,
D.
UDFORSK I G AF RUMMET
UDTRYKKER TILFREDSHED med den vellykkede opsendelse af ESA's laboratorium
"Columbus" og de vellykkede demonstrationer af det ubemandede rumfartøj "Jules Verne", der er
ægte europæiske teknologiudviklingsprojekter og væsentlige elementer til sikring af europæisk
adgang til den internationale rumstation (ISS) og varig brug af denne,
FASTSLÅR, at udforskning af rummet er en politisk og global satsning, og at Europa bør agere
inden for rammerne af et verdensomspændende program, hvor et enkelt land ikke kan udøve et
monopol eller ejerskab; de enkelte aktører deltager med hver deres kapaciteter og prioriteter,
FREMHÆVER, at det er nødvendigt for Europa at udvikle en fælles vision og en langsigtet
strategisk planlægning med hensyn til udforskning af rummet, så Europa sikres nøglepositioner, og
som derfor må tage udgangspunkt i Europas ekspertiseområder; den nødvendige politiske dialog
med de andre stater, der deltager i det verdensomspændende udforskningsprogram, skal således
yderligere udvikles og fremmes på den internationale scene af Den Europæiske Union, ESA og
deres respektive medlemsstater, hver især inden for deres rolle og i tæt indbyrdes samordning,
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens forslag om afholdelse af en politisk
konference på højt plan om en langsigtet global vision for udforskning af rummet, der åbner en
offentlig debat om Europas rolle i denne globale indsats, og som er baseret på passende indledende
ESA-koordinerede undersøgelser, der skal vurdere de europæiske ekspertiseområder og udarbejde
forskellige scenarier for et europæisk bidrag med dermed forbundne udgifter og planlægning,
NOTERER SIG "Global Exploration Strategy", der giver en oversigt over den globale koordinering
af stormagternes planer med hensyn til udforskning ved hjælp af mennesker og robotter, herunder
eventuelt på et senere tidspunkt en ekspedition med mennesker til Mars,
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
FASTSLÅR, at Europa på baggrund af sine positive resultater gennem flere årtiers udforskning af
rummet, hvor videnskabelige hensyn har været hoveddrivkraften, er fast besluttet på at spille en
væsentlig rolle i det internationale initiativ med henblik på at udforske solsystemet og opnå en
dybere forståelse af betingelserne for liv uden for vores planet, og ERKENDER, at det kun i kraft af
vedvarende investeringer er muligt at sikre, at Europa får en afgørende rolle i disse aktiviteter,
ER BEVIDST om, at de teknologier, der skal udvikles, skal vurderes nøje med henblik på de
centrale beslutninger, der skal træffes, og FREMHÆVER, at disse beslutninger kan få varig
indflydelse på opfattelsen af Europas videnskabelige og teknologiske kapacitet i verden og på de
europæiske borgeres selvopfattelse,
UNDERSTREGER den værdi, som udforskning af rummet har med hensyn til at inspirere unge
europæere til at vælge en karriere inden for videnskab og teknologi og styrke disse kapaciteter i
Europa."
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0033.png
25.-26.IX.2008
anovidenskab og nanoteknologi
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om ansvarlig nanovidenskabelig og nanoteknologisk
forskning:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM HENVISER TIL sine konklusioner af 24. september 2004 "Mod en europæisk strategi for
nanoteknologi" og af 23. november 2007 om nanovidenskab og nanoteknologi
1
,
SOM NOTERER SIG Kommissionens henstilling af 7. februar 2008 om en adfærdskodeks for
ansvarsbevidst nanovidenskabelig og nanoteknologisk forskning
2
("henstillingen") og
Kommissionens meddelelse af 17. juni 2008 om de lovgivningsmæssige aspekter ved
nanomaterialer
3
,
SOM BEKRÆFTER:
– nanovidenskabens og nanoteknologiens (N&N) vigtige rolle og potentiale på en lang række
områder, bl.a. sundhedspleje, informationsteknologi, materialevidenskab, produktion,
instrumentation, energi, miljø, sikkerhed og rumforskning
– nanovidenskabens og nanoteknologiens afgørende betydning for en forbedring af Europas
konkurrenceevne og dets borgeres livskvalitet samt for gennemførelsen af de økonomiske,
sociale og miljømæssige mål i den fornyede Lissabonstrategi
– vigtigheden af en sikker og ansvarlig udvikling af nanoteknologi
– behovet for at fremme synergi og samarbejde mellem alle interessenter, herunder
medlemsstaterne, Europa-Kommissionen, universiteterne, forskningscentrene, erhvervslivet, de
finansielle organer, ngo'erne og samfundet i bred forstand,
1.
ANERKENDER de fremskridt, der er gjort i Europa inden for N&N-forskning, samt Europas
bidrag til en harmonisk og sammenhængende udvikling af det europæiske forskningsrum og
LÆGGER VÆGT PÅ behovet for at intensivere forskningsindsatsen i sektoren under
hensyntagen til både de socioøkonomiske fordele ved denne forskning og behovet for styring
af de sundheds- og miljømæssige risici, der kan følge heraf;
1
2
3
12898/04 og 15967/1/07.
EUT L 116 af 30.4.2008, s. 46.
11010/08.
33
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
45.
BEMÆRKER, at de etablerede principper for ansvarlig forskning, herunder de etiske
principper, gælder alle forskningsaktiviteter, og noterer, idet det erkender princippet om
videnskabelig frihed, at den innovative karakter og særlige beskaffenhed af visse
forskningsområder, bl.a. N&N-forskning, fortjener særlig opmærksomhed i så henseende;
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse af 17. juni 2008 om de lovgivningsmæssige
aspekter ved nanomaterialer, der gennemgår den gældende lovgivning og især konkluderer, at
"den nuværende lovgivning i princippet dækker de potentielle sundheds-, sikkerheds- og
miljørisici i forbindelse med nanomaterialer. En bedre beskyttelse af sundheden, sikkerheden
og miljøet kan således først og fremmest opnås ved at forbedre gennemførelsen af den
eksisterende lovgivning";
ANERKENDER, at der skal iværksættes foranstaltninger til styring af potentielle risici på
grundlag af de generelle principper for risikostyring (proportionalitet, ikke-
forskelsbehandling, sammenhæng), herunder forsigtighedsprincippet, og en specielt
omhyggelig og aktiv opfølgning af resultaterne af den videnskabelige forskning på dette
område; HILSER MED TILFREDSHED den tilgang, der foreslås i Kommissionens
meddelelse af 17. juni 2008, hvorefter vidensgrundlaget inden for risikovurdering og
risikoforvaltning skal forbedres;
TILSKYNDER TIL udvikling af forskningsaktiviteter på områder, der støtter risikovurdering
og risikostyring og uddybning af den videnskabelige viden på alle de områder, der er
nødvendige for at fastlægge nanoobjekters og nanopartiklers potentielle risici for menneskets
sundhed og miljøet (herunder forståelsen af de grundlæggende biologiske processer,
toksikologi, økotoksikologi og metrologi, som gælder for såvel naturlige som menneskeskabte
nanoobjekter og nanopartikler), og FINDER, at resultaterne af disse forskningsaktiviteter bør
føre til, at der indføres validerede detektionsmetoder for nanoteknologibaserede produkter,
som direkte eller indirekte kan være potentielt skadelige for mennesker eller dyr;
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at N&N-forskningen lægger særlig vægt på og gør
en særlig indsats for at beskytte forskere og arbejdstagere, som potentielt udsættes for
nanoobjekter og nanopartikler;
OPFORDRER til fortsættelse af den internationale dialog, navnlig inden for rammerne af
OECD's arbejde, om en international ramme for retningslinjer for N&N-forskning med det
formål at lette det internationale samarbejde på området, idet det navnlig giver alle aktører
adgang til fælles regler og terminologi på både lokalt og internationalt plan;
46.
47.
48.
49.
50.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0035.png
25.-26.IX.2008
51.
OPFORDRER medlemsstaterne og de andre relevante partnere til at notere sig
Kommissionens henstilling i lyset af ovenstående elementer;
OPFORDRER Kommissionen til at:
52.
– fortsætte sin indsats til støtte for N&N-forskningen i Europa og til opfølgning af denne type af
aktiviteter på verdensplan med det formål at fremme den europæiske konkurrenceevne på
området, forbedre forskernes, arbejdstagernes og forbrugernes sikkerhed samt beskytte miljøet
og indkredse god praksis med forvaltnings- eller lovgivningspraksis med henblik på risikostyring
– tilskynde til offentlig debat og fremme den offentlige bevidsthed ved at offentliggøre
oplysninger, der vedrører N&N-forskning
– indsamle oplysninger om medlemsstaternes og de andre relevante partneres praksis med hensyn
til ansvarsbevidst N&N-forskning, idet der lægges særlig vægt på nødvendigheden af en
sammenhængende og ligelig udvikling af denne praksis i Europa
– revidere og om nødvendigt inden februar 2010 og derefter regelmæssigt og i tæt samarbejde med
medlemsstaterne ændre sin henstilling under hensyntagen til ovenstående overvejelser og den
europæiske konkurrenceevne inden for nanovidenskab og nanoteknologi og den udvikling, der er
sket på området i Europa og på verdensplan, og regelmæssigt at aflægge rapport til Rådet og
Europa-Parlamentet
– deltage i arbejdet i de relevante internationale organisationer hvad angår den terminologi, der
anvendes inden for nanoteknologi, for at sikre, at der er sammenhæng på dette område mellem
Europa og resten af verden."
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0036.png
25.-26.IX.2008
Karrieremuligheder og mobilitet for forskere
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner med henblik på bedre karrieremuligheder og øget mobilitet for
forskere i Europa:
"12854/08"
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0037.png
25.-26.IX.2008
Bekæmpelse af Alzheimers sygdom og neurodegenerative sygdomme
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
DER MINDER OM
FTU-prioriteterne i Det Europæiske Fællesskabs femte og sjette rammeprogram for forskning,
teknologisk udvikling og demonstration vedrørende undersøgelser af sygdomme og lidelser i den
ældre del af befolkningen, herunder Alzheimers sygdom
– den tematiske prioritet "sundhed" i særprogrammet "samarbejde" til gennemførelse af syvende
rammeprogram (2006-2013)
1
, herunder de translationelle forskningsaktiviteter til gavn for
menneskers sundhed vedrørende hjerneforskning og hjernesygdomme, navnlig aldersbetingede
hjernesygdomme
– det strategiske mål om at fremme en god sundhedstilstand i et aldrende Europa på grundlag af
Kommissionens hvidbog "Sammen om sundhed: en strategi for EU 2008-2013"
2
, der under-
stregede nødvendigheden af at intensivere forskningen med henblik på palliativ pleje og en bedre
forståelse af neurodegenerative sygdomme,
1.
ANERKENDER udfordringerne i forbindelse med neurodegenerative sygdomme, hvor
stigningen i antallet af diagnosticerede tilfælde hænger nøje sammen med den europæiske
befolknings aldring; FINDER, at der står meget på spil, både i form af menneskelig lidelse og
sociale og sundhedsmæssige byrder og på grund af kompleksiteten af den forebyggende eller
helbredende indsats over for denne type sygdomme. Udbredelsen af Alzheimers sygdom skal
især fremhæves, da den tegner sig for 70% af tilfældene af demens;
ANERKENDER nødvendigheden af en bedre forståelse, påvisning, forebyggelse og
bekæmpelse af de grundlæggende mekanismer, der udløser neurodegenerative sygdomme,
navnlig Alzheimers sygdom, ved at støtte forskningen på dette område samt nødvendigheden
af at forbedre plejen af de personer, som lider af disse sygdomme;
2.
1
2
EUT L 400 af 30.12.2006, s. 86.
Dok. 14689/07.
37
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0038.png
25.-26.IX.2008
3.
FINDER, at det i Europa er nødvendigt på afgørende vis at styrke samarbejdet om og
koordinationen af forskningsindsatsen, omfanget af de finansielle investeringer på området
samt forskernes mobilitet med henblik på at bekæmpe neurodegenerative sygdomme,
herunder især Alzheimers sygdom, der er blevet en stor udfordring for de europæiske
samfund;
NOTERER SIG de forskellige eksisterende fællesskabsinitiativer, der skal fortsættes, såsom
det fælles teknologiinitiativ om innovative lægemidler, det fælles forsknings- og udviklings-
program "Længst muligt i eget hjem", ERA-NET NEURON og ERA-NET ERA-AGE, som
begge allerede har 12 deltagende medlemsstater, ekspertisenetværket "NeuroNE" samt de
andre projekter vedrørende neurovidenskab, der finansieres under syvende rammeprogram for
forskning og teknologisk udvikling, og OPFORDRER Kommissionen til fortsat at stille ajour-
førte oplysninger til rådighed om de videnskabelige resultater af disse initiativer;
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse "Fælles programmering af forskningsindsatsen:
Samarbejde om de fælles udfordringer giver større effekt";
1
OPFORDRER til en yderligere tilnærmelse mellem de relevante aktører, herunder
ekspertisenetværk, for at skabe en virkelig samarbejdsdynamik for alle aktører inden for
forskningen i Europa; UNDERSTREGER især betydningen af at kombinere den psykosociale
tilgang til aldring med resultaterne af medicinsk og biomedicinsk forskning;
ANERKENDER betydningen af videntrekanten - videregående uddannelse, forskning og
innovation - som led i bekæmpelsen af neurodegenerative sygdomme, navnlig i og med, at
dette letter og sikrer tværfaglig, tværsektoriel og geografisk mobilitet;
TILSKYNDER til forberedelse af forskningsaktioner, der skal gennemføres hurtigt, med
henblik på at skabe betingelserne for initiativer, der letter lanceringen i Europa af et
omfattende forsøg vedrørende forståelse, påvisning, forebyggelse og bekæmpelse af
neurodegenerative sygdomme, især Alzheimers sygdom; FINDER i den forbindelse, at der
snarest bør indføres nationale forebyggende FoU-strategier med henblik på at udsætte den
alder, hvor de neurodegenerative sygdomme begynder, og at en koordineret mobilisering af
det størst mulige antal medlemsstater er nødvendig, for at man kan råde over tilstrækkelige
tilgange og ressourcer til at sætte ind over for disse komplekse sygdomme;
4.
5.
6.
7.
8.
1
Dok. 11935/08.
38
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.IX.2008
9.
FREMHÆVER nødvendigheden af at betragte det arbejde, der er gjort, i et langsigtet
perspektiv og tage hensyn til sygdommen i sin helhed;
ANBEFALER, at der iværksættes et europæisk initiativ med deltagelse af medlemsstaterne,
Kommissionen og øvrige interesserede parter, ikke blot med henblik på at mobilisere forskere
i Europa og sørge for, at de fortsat er til rådighed, men også med henblik på at uddanne nye
specialister i tilstrækkeligt antal for at mindske antallet af tilfælde af neurodegenerative
sygdom, herunder navnlig Alzheimers sygdom;
ANERKENDER, at FoU-aktiviteterne vedrørende Alzheimers sygdom er et godt eksempel
på, hvordan man kan teste innovative former for fælles udnyttelse af national ekspertise og
nationale ressourcer på et frivilligt grundlag inden for rammerne af fælles mål på europæisk
plan; OPFORDRER i den forbindelse medlemsstaterne og Kommissionen til:
10.
11.
– at oprette et forum med deltagelse af de vigtigste aktører inden for europæisk forskning med det
formål at skabe bedre forståelse for de grundlæggende mekanismer i Alzheimers sygdom og
finde behandlinger, som kan få antallet af sygdomstilfælde til at falde
– at tage hensyn til de eventuelle nationale planer, som måtte findes på området
– at overveje forslag til en indsats fra medlemsstaternes side med henblik på at tilvejebringe et
tættere og stærkere samarbejde på dette område, bl.a. ved at gøre brug af de relevante
instrumenter i syvende rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling;
12.
OPFORDRER Kommissionen til at undersøge, hvilke områder der kan være genstand for
samråd og samarbejde om dette emne med avancerede videnskabelige kredse på internationalt
plan."
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0040.png
25.-26.IX.2008
Fælles programmering på forskningsområdet
Rådet havde en orienterende debat om metoder og perspektiver for fælles programmering i
anledning af Kommissionens fremlæggelse af meddelelsen "Fælles programmering af
forskningsindsatsen: Samarbejde om de fælles udfordringer giver større effekt"
(11935/08).
Debatten gav et nyttigt bidrag til de videre drøftelser i Rådets forberedende organer med henblik på
udarbejdelse af et udkast til konklusioner om dette emne, som vil kunne vedtages af Rådet
(konkurrenceevne) i december
(12855/08).
Debatten fokuserede på følgende aspekter:
– tilpasning af begrebet fælles programmering på forskningsområdet for at tage de store
udfordringer op, som Europa står over for
– balance mellem på den ene side de enkelte medlemsstaters frihed til at deltage og på den anden
side et varigt engagement i et fælles arbejde for forskersamfundene om prioriterede
videnskabelige temaområder
– det ønskelige i at basere udvælgelsen af disse prioriterede temaområder på en beslutningsproces,
der består dels af en procedure med høring af de europæiske forskersamfund og de andre
involverede parter på den mest hensigtsmæssige måde, dels af en procedure, der i sidste ende
hører under EU's institutioner.
Forskningsministrene havde en indledende udveksling af synspunkter om fælles programmering på
det uformelle møde den 17. juli i Versailles.
Kommissionens meddelelse indeholder en ny tilgang med henblik på bedre udnyttelse af offentlige
midler til forskning og udvikling takket være styrket samarbejde og tilsigter således at øge
effektiviteten og virkningen af national finansiering af den offentlige forskning på strategiske
områder.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0041.png
25.-26.IX.2008
EVE TUELT
Rådet noterede sig oplysninger om følgende spørgsmål:
Sikkerhedskrav til legetøj
Formandskabet orienterede om, hvor langt man er nået i arbejdet med et forslag til revision af
direktiv 88/378/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav
til legetøj.
Kommissionen fremsendte sit forslag
(5938/08)
om at øge sikkerhedskravene til legetøj til Europa-
Parlamentet og Rådet den 28. januar 2008 og foretog en præsentation for Rådet den 29. maj 2008.
Elpriserne
Den polske delegation fremlagde oplysninger vedrørende de eventuelle indvirkninger af de
kommende foranstaltninger i energi- og klimapakken på elprisernes størrelse og stabilitet.
Den økonomiske transatlantiske dialog
Næstformand for Kommissionen, Günter Verheugen, gav en mundtlig orientering om
fremtidsperspektiverne for den økonomiske transatlantiske dialog.
Resultattavle for det indre marked
Kommissær Charlie McCreevy fremlagde resultattavle nr. 17 for det indre marked med en status
over gennemførelsen og anvendelsen af fællesskabslovgivningen i national ret
(11740/08).
Ljubljanaprocessen: "Vision 2020" for det europæiske forskningsrum
Formandskabet orienterede om, hvor langt man er nået i arbejdet med fastlæggelsen af et perspektiv
for 2020-horisonten for det europæiske forskningsrum, idet dette er en vigtig bestanddel af
Ljubljanaprocessen. Konklusioner forventes vedtaget i december
(12852/08).
Strategi for havforskning og maritim forskning
Kommissær Janez Potočnik præsenterede de store linjer i meddelelsen: "En europæisk strategi for
havforskning og maritim forskning - En sammenhængende ramme for det europæiske
forskningsrum til fremme af bæredygtig udnyttelse af havene", som blev fremsendt til Rådet den 5.
september
(12699/08).
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0042.png
25.-26.IX.2008
Europæisk forskningsinfrastruktur
Kommissionen præsenterede forslaget til forordning om EF-rammebestemmelser for en europæisk
forskningsinfrastruktur (ERI).
Forordningsforslaget
(12259/08),
som blev tilsendt Rådet den 29. juli 2008, er udformet med
henblik på at gøre det lettere for flere medlemsstater og lande, der er associeret EU's F&U-
rammeprogram, at oprette og drive forskningsanlæg af europæisk interesse i fællesskab. Det er
udarbejdet på foranledning af medlemsstaterne og forskerkredse
(12259/08).
Internationalt videnskabeligt og teknologisk samarbejde
Kommissionen præsenterede sin meddelelse om en europæisk strategisk ramme for det
internationale videnskabelige og teknologiske samarbejde (herunder også det nukleare aspekt).
Meddelelsen er en opfølgning af Rådets konklusioner fra februar 2008 og er et af Kommissionens
fem initiativer vedrørende det europæiske forskningsrum.
Evaluering af Det Europæiske Forskningsråds strukturer og mekanismer
Kommissionen præsenterede sin meddelelse om evaluering af Det Europæiske Forskningsråds
strukturer og mekanismer, som skal gennemføres af uafhængige eksperter, jf. lovgivningen om EU's
syvende forskningsrammeprogram
(12557/08).
Informationssamfundets teknologier
Kommissionen præsenterede sin meddelelse: "Efterfølgende evaluering af "Informationssamfundets
teknologier (IST)", et udvalgt forskningstema i det sjette rammeprogram for forskning, teknologisk
udvikling og demonstration"
(12718/08).
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
Formandskabet orienterede om indvielsesceremonien for EIT, som fandt sted den
15. september 2008 i Budapest(13275/08).
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0043.png
25.-26.IX.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
EKSTER E FORBI DELSER
Forbindelserne med Republikken Moldova
Rådet godkendte Den Europæiske Unions holdning med henblik på niende møde i
Samarbejdsudvalget EU-Moldova den 3. oktober i Bruxelles.
Dette møde vil især handle om gennemførelsen af handlingsplanen mellem EU og Moldova inden
for rammerne af partnerskabs- og samarbejdsaftalen og om den bistand, som Det Europæiske
Fællesskab yder til Moldova.
I STITUTIO ELLE A LIGGE DER
Forskriftsproceduren med kontrol - Retsakter med fælles beslutningsprocedure
Rådet vedtog to forordninger om tilpasning af visse retsakter til den nyligt vedtagne forskriftspro-
cedure med kontrol.
Formålet med disse forordninger er at ændre gældende retsakter, som skal tilpasses til
forskriftsproceduren med kontrol, som blev indført med afgørelse 2006/512/EF.
Den ene af forordningerne omfatter 59 retsakter vedrørende forskellige områder inden for
fællesskabspolitikkerne
(3654/08
+
COR 2).
Den anden omfatter fire retsakter inden for retlige og
indre anliggender og tager hensyn til de særlige bestemmelser, der gælder for Danmark, Irland og
Det Forenede Kongerige på dette område
(3655/08
+
COR 1).
Tilpasningen har til formål at gøre det lettere for de to lovgivere (Europa-Parlamentet og Rådet) at
foretage en effektiv og hurtig gennemgang.
Afgørelse 2006/512/EF har ændret afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen. Den indførte den nye
procedure for generelle foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
en basisretsakt, som er vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure (EF-traktatens artikel 251).
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
43
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0044.png
25.-26.IX.2008
E ERGI
Gennemsigtighed af prisen på gas og elektricitet til den endelige forbruger i industrien
Rådet vedtog et direktiv om en procedure med hensyn til gennemsigtigheden af prisen på gas og
elektricitet til den endelige forbruger i industrien
(3647/08).
Direktivet kodificerer og tilpasser gældende lovgivning (direktiv 90/377/EØF) til den nye
udvalgsprocedure med kontrol
1
, der skal anvendes i forbindelse med generelle foranstaltninger, der
har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i en basisakt, der er vedtaget efter den fælles
beslutningsprocedure. Alle ændringerne er af teknisk art og har til formål at gøre
fællesskabslovgivningen mere læsbar.
Ifølge det gældende direktiv træffer medlemsstaterne de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
de virksomheder, som leverer gas eller elektricitet til de endelige forbrugere i industrien, sender De
Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor (Eurostat) priser og betingelser for salg til de endelige
gas- og elforbrugere i industrien, gældende prissystemer og fordeling af forbrugere og de aftagne
mængder efter forbrugskategori.
TRA SPORT
Aftale med Indien om lufttrafik
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen og den midlertidige anvendelse af en
aftale med Indien om lufttrafik.
Aftalen er resultatet af de forhandlinger, der har været ført inden for rammerne af det mandat, som
Rådet gav i juni 2003 med henblik på at tilpasse de bilaterale aftaler på luftfartsområdet, som er
indgået mellem medlemsstaterne og de pågældende tredjelande, til fællesskabsretten.
1
Forskriftsproceduren med kontrol blev indført med afgørelse 2006/512/EF, der ændrede Rådets afgørelse
1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
44
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0045.png
25.-26.IX.2008
UDDA
ELSE
Sammenlignelighed af de ved erhvervsuddannelse opnåede kvalifikationer - Ophævelse
Rådet vedtog en beslutning om ophævelse af Rådets beslutning 85/368/EØF om sammenligne-
lighed af de ved erhvervsuddannelse i medlemsstaterne opnåede kvalifikationer
(3640/08).
Gennemførelsen af beslutning 85/368/EØF har ikke været effektiv med hensyn til at nå målet om
sammenlignelighed af de ved erhvervsuddannelse opnåede kvalifikationer til fordel for
arbejdstagere, som søger beskæftigelse i en anden medlemsstat. Desuden har vedtagelsen i april
2008 af Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om etablering af den europæiske
referenceramme for kvalifikationer for livslang læring
1
gjort denne beslutning overflødig.
Ophævelsen af denne beslutning er i overensstemmelse med Kommissionens generelle mål om
reduktion af den lovgivningsmæssige byrde og fjernelse af overflødig lovgivning og lovgivning,
som ikke finder anvendelse.
TOLDU IO
EU-Schweiz - Produkter med oprindelsesstatus og administrativt samarbejde - Udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Fællesskabet skal indtage i Det Blandede Udvalg,
der er nedsat ved overenskomst mellem EU og Schweiz, med henblik på at tilpasse protokollen om
oprindelsesregler og administrative samarbejdsmetoder, så der tages hensyn til Bulgariens og
Rumæniens integration i EU samt ikrafttrædelsen af det harmoniserede system fra den 1. ja-
nuar 2007
(11088/08).
Kontrol af varer ved grænserne
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af det nye bilag 8 til den internationale konvention om
harmonisering af kontrol af varer ved grænserne for så vidt angår lettelse af procedurer for
grænsepassage for international landevejstransport med henblik på integration i fællesskabsretten
(11343/08).
1
EUT C 111 af 6.5.2008, s. 1.
45
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0046.png
25.-26.IX.2008
MILJØ
Metallisk kviksølv - Eksport og oplagring
Rådet vedtog en forordning om forbud mod eksport af metallisk kviksølv og sikker oplagring heraf
for at reducere risikoen for, at mennesker og miljø udsættes for stoffet
(3638/08).
I henhold til forordningen forbydes eksport af metallisk kviksølv, cinnobermalm, kviksølvchlorid,
kviksølvoxid og blandinger af metallisk kviksølv med andre stoffer, herunder kviksølvlegeringer,
med en kviksølvkoncentration på mindst 95 vægtprocent fra marts 2011.
Fra denne dato betragtes kviksølv fra de tre største kilder, nemlig kloralkaliindustrien, rensning af
naturgas og produktion af nonferrometaller som affald. Derfor bør der sikres en forsvarlig oplagring
i EU for at forhindre, at det bliver genindført på markedet.
Kviksølvs giftighed er kendt på verdensplan, især når den i løbet af sin livscyklus omdannes til
methylkviksølv.
I TELLEKTUEL EJE DOMSRET
Medlemsstaternes lovgivning om varemærker
Rådet vedtog en kodificeret udgave af direktivet om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om varemærker
(3634/08).
Det nye direktiv træder i stedet for de forskellige retsakter, der indgår i direktiv 89/104/EØF,
samtidig med at det bevarer deres indhold fuldt ud.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
46
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453681_0047.png
25.-26.IX.2008
SOCIALPOLITIK
Beskyttelse af arbejdstagerne i tilfælde af arbejdsgiverens insolvens
Rådet vedtog en kodificeret udgave af direktivet om beskyttelse af arbejdstagerne i tilfælde af
arbejdsgiverens insolvens
(3630/08).
Det nye direktiv træder i stedet for de forskellige retsakter, der indgår i direktiv 80/987/EØF,
samtidig med at det bevarer deres indhold fuldt ud.
STATISTIK
Fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger
Rådet vedtog en kodificeret udgave af forordningen om fremsendelse af fortrolige statistiske
oplysninger til De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor
(3628/08).
Den nye forordning træder i stedet for de forskellige retsakter, der indgår i forordning (Euratom,
EØF) nr. 1588/90, samtidig med at den bevarer deres indhold fuldt ud.
12959/1/08 REV 1 (Presse 251)
47
DA