Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2892 - Landbrug og fiskeri
Offentligt
1453678_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
13522/08 (Presse 274)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2892. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 29.-30. september 2008
Formand
Michel BAR IER
Frankrigs landbrugs- og fiskeriminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13522/08 (Presse 274)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0002.png
29.-30.IX.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet afholdt en orienterende debat om revisionen af genopretningsplanen for torskebestande.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om uddeling af frugt i skoler.
13522/08 (Presse 274)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0003.png
29.-30.IX.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
GENOPRETNINGSPLAN FOR TORSK ....................................................................................... 7
MAURETANIEN ........................................................................................................................... 9
FØDEVAREHJÆLP TIL DE SOCIALT DÅRLIGST STILLEDE................................................ 10
CYPERN ...................................................................................................................................... 11
SUNDHEDSTJEK........................................................................................................................ 12
SKOLEFRUGTORDNING........................................................................................................... 13
PUNKTER UNDER EVENTUELT .............................................................................................. 14
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
LA DBRUG
Afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter - omarbejdet udgave*..........................................17
Økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter............................................................................17
FISKERI
Fiskeriaftale for det sydlige Indiske Ocean.......................................................................................................18
Den fælles fiskeripolitiks rolle i gennemførelsen af en økosystemtilgang til forvaltning af havet -
Rådets
konklusioner....................................................................................................................................................18
Système communautaire d'autorisation d'activités de pêche ..............................................................................18
Ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri.......................................................................................................19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13522/08 (Presse 274)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.-30.IX.2008
EKSTER E FORBI DELSER
GE
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien ...............................................20
EMSIGTIGHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................20
13522/08 (Presse 274)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0005.png
29.-30.IX.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Valeri TSVETANOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr GANDALOVIČ
Danmark:
Eva Kjer HANSEN
Tyskland:
Gert LINDEMANN
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Brendan SMITH
Tony KILLEEN
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Fødevareminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
Viceminister, Landbrugs-, Fiskeri- og
Fødevareministeriet, med særligt ansvar for fiskeri og
skovbrug
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Statssekretær for landmiljø og vandspørgsmål
Den selvstyrende region Cantabriens minister for
landdistriktudvikling, husdyravl, fiskeri og biodiversitet
Landbrugs- og fiskeriminister
Generaldirektør, Landbrugs- og Fiskeriministeriet
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Grækenland:
Alexandros CONTOS
Spanien:
Josep PUXEU
Jesús Miguel ORIA
Frankrig:
Michel BARNIER
Jean-Marie AURAND
Italien:
Luca ZAIA
Cypern:
Michalis POLYNIKI CHARALAMBIDES
Letland:
Dace LUCAUA
Litauen:
Kazimira Danut PRUNSKIEN
Luxembourg:
Fernand BODEN
Ungarn:
József GRÁF
13522/08 (Presse 274)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0006.png
29.-30.IX.2008
Malta:
George PULLICINO
ederlandene:
Gerda VERBURG
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
Jaime SILVA
Rumænien:
Dacian CIOLOS
Slovenien:
Iztok JARC
Slovakiet:
Stanislav BECÍK
Finland:
Sirkka-Liisa ANTTILA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Hilary BENN
Jonathan SHAW
Richard LOCHHEAD
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for havspørgsmål, landskabspleje og
landdistriktspørgsmål og minister for Sydøstregionen
Kabinetsminister for landdistriktspørgsmål og miljø
(den skotske regering)
Kommissionen:
Joe BORG
Mariann FISCHER BOEL
Androulla VASSILIOU
Medlem
Medlem
Medlem
13522/08 (Presse 274)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0007.png
29.-30.IX.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
GE OPRET I GSPLA FOR TORSK
Rådet havde en orienterende debat
1
om et forslag til forordning om revisionen af
geopretningsplanen for torskebestande (dok.
7676/08).
Det pålagde Coreper at fortsætte drøftelserne
med henblik på at nå til enighed i november.
Drøftelserne var koncentreret om nogle nøgleelementer i forslaget, nemlig:
1.
Den reviderede plans geografiske anvendelsesområde
Den foreslåede geografiske fordeling omfatter Kattegat, Skagerrak, Nordsøen, den østlige
del af Den Engelske Kanal, det vestlige Skotland, Det Irske Hav og Det Keltiske Hav.
2.
Reduktionssats for fiskeridødeligheden
I øjeblikket fastsættes TAC hvert år af Rådet på niveauer, der svarer til en reduktion på
25% af fiskeridødeligheden for de bestande, der er under minimumsniveauet, på 15% for
de bestande, der er under forsigtighedsniveauet, og på 10% for de bestande, der er over
forsigtighedsniveauet.
3.
Begrænsning af fiskeriindsatsen (referenceperiode, definition af indsatsgrupper,
betingelser for udelukkelse af redskabstyper, der ikke er beregnet til torsk)
Fiskeriindsatsen begrænses af lofter, der udtrykkes i kW-dage, for hver indsatsgruppe (dvs.
for hver kategori af fiskeredskabstyper) pr. medlemsstat; for den reviderede plans første
anvendelsesår fastsættes referenceværdien som den gennemsnitlige indsats i kW-dage i
2005, 2006 og 2007. Loftet over fiskeriindsatsen fastsættes hvert år af Rådet på grundlag af
samme fiskeridødelighed, som anvendes ved beregningen af TAC, for de
fiskeriindsatsgrupper, der har bidraget med 80% af torskefangsten.
1
Kun de delegationer, som torskefiskeriet i den pågældende zone vedrører, deltog i debatten:
Belgien, Danmark, Frankrig, Irland, Nederlandene, Sverige, Det Forenede Kongerige,
Tyskland og Spanien. NB: Torskebestandene i Østersøen er omfattet af en særskilt plan.
7
13522/08 (Presse 274)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.-30.IX.2008
Udsmid og selektivitet
Medlemsstaterne tilskyndes til at reducere udsmiddet og fremme selektiviteten.
I 2004 vedtog Rådet en forordning med henblik på genopretning senest i 2014 af
torskebestandene til de forsigtighedsniveauer, der anbefales af eksperterne. De nuværende
foranstaltninger bør revideres på baggrund af de seneste videnskabelige oplysninger for at
nå dette mål.
Den 2.-3. oktober indleder Fællesskabet konsultationer med Norge om den fælles forvaltning af
bestanden i Nordsøen. Kommissionen har forpligtet sig til at tage hensyn til Rådets bidrag under
disse konsultationer.
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i oktober.
13522/08 (Presse 274)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0009.png
29.-30.IX.2008
MAURETA IE
Rådet blev orienteret om udviklingen i situationen for så vidt angår fiskeriprotokollen om de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem
Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien
1
.
Rent teknisk har Kommissionen fået tilstrækkelige garantier vedrørende overholdelse af
protokollen, gennemførelse af de fastsatte tekniske foranstaltninger og støtte til Parc National du
Banc d'Arguin (Nationalparken Banc d'Arguin)
2
, og den vil derfor kunne udbetale 86 mio. EUR.
Kommissionen mindede med støtte fra flere delegationer om, at disse bestemmelser finder
anvendelse uden at berøre de mere omfattende konsultationer, der er indledt med Mauretanien i
overensstemmelse med artikel 96 i Cotonou-aftalen.
Den finansielle modydelse svarer til 80% af de samlede indtægter i forbindelse med Mauretaniens
fiskeri.
1
2
EUT L 203 af 31.7.2008, s. 1.
I 1989 erklæret for verdensarvssted som led i UNESCO's program "Mennesket og biosfæren
(MAB)".
9
13522/08 (Presse 274)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0010.png
29.-30.IX.2008
FØDEVAREHJÆLP TIL DE SOCIALT DÅRLIGST STILLEDE
Efter Mariann FISCHER BOELs forelæggelse af det forslag, som Kommissionen vedtog den
17. september (dok.
13195/08),
opfordrede Rådet Specialkomitéen for Landbrug til at foretage en
mere indgående gennemgang af forslaget, som i oktober vil blive drøftet i Rådet.
Siden 1987 har det ifølge fællesskabslovgivningen været tilladt at levere levnedsmidler fra
interventionslagre til velgørende organisationer med henblik på uddeling til de socialt dårligst
stillede personer i Fællesskabet. Stigningen for nylig i visse fødevarepriser og mindskelsen af
lagrene har nødvendiggjort en revision.
Antallet af modtagere af denne hjælp blev i 2006 anslået til mere end 13 millioner.
På denne baggrund foreslår Kommissionen følgende tilpasninger af den eksisterende ordning:
på permanent basis tillades
opkøb på markederne
for at supplere interventionslagrene og
ikke længere begrænse produkterne til dem, der er omfattet af intervention, også for at
opfylde et mål om ernæringsmæssig balance
fra 2010 etableres planerne for fødevareuddeling for
tre år
ad gangen
for den treårsplan, der indledes den 1. januar 2010, vil Fællesskabet højst
medfinansiere
75% af de støtteberettigede udgifter eller 85% i "samhørighedsregionerne"
1
. For de
efterfølgende treårsplaner vil denne sats være på henholdsvis 50% og 75%
deltagelse i programmet vil fortsat være
valgfri
(i 2008 deltog 19 medlemsstater)
den nye
juridiske ramme
finder først anvendelse i
2010,
idet den eksisterende ramme
stadig anvendes i 2008 og 2009.
Hjælpen når op på 500 mio. EUR i 2009, dvs. at det nuværende budgetbeløb forhøjes med
to tredjedele.
1
Bulgarien, Cypern, Estland, Ungarn, Den Tjekkiske Republik, Grækenland, Litauen,
Letland, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien samt Spanien som en
overgangsordning.
10
13522/08 (Presse 274)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0011.png
29.-30.IX.2008
CYPER
Rådet nåede til enstemmig politisk enighed om et udkast til beslutning om, at den støtte, som
Cypern vil tildele de cypriotiske landmænd som kompensation for den udsædvanlige tørke, der
ramte øen i 2007 og 2008, erklæres for forenelig med fællesskabslovgivningen.
Beslutningen vil blive vedtaget som et A-punkt på dagsordenen for en kommende rådssamling, så
snart de juridiske og sproglige formaliteter er opfyldt.
Den 19. september 2008 fremsendte Cypern til Rådet en begæring om en beslutning i
overensstemmelse med traktatens artikel 88, stk. 2, tredje afsnit, og underrettede om Cyperns
planlagte ydelse af national støtte som kompensation til de cypriotiske landmænd, der er blevet ramt
af ekstrem tørke, med henblik på at give dem mulighed for hurtigst muligt at forberede næste
produktionscyklus.
Statsstøtten beløber sig til 67,5 mio. EUR til gavn for 34 000 landbrugere og 3 000 kvægavlere.
13522/08 (Presse 274)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0012.png
29.-30.IX.2008
SU DHEDSTJEK
Rådet fik en mundtlig redegørelse fra formandskabet om forløbet af arbejdet
1
med
"sundhedstjekket" af den fælles landbrugspolitik, der gennemgik en reform i 2003-2004
(dok.
9656/08).
Det er det franske formandskabs mål at nå til politisk enighed om lovgivningspakken den 19. no-
vember i samråd med Europa-Parlamentet, som regner med at afgive udtalelse samme dag.
2
På denne baggrund opfordrede Rådet Specialkomitéen for Landbrug og Gruppen på Højt Plan til at
fortsætte med intensive drøftelser i oktober med henblik på at forelægge ministrene et kompromis
på Rådets samling den 27.-29. oktober 2008.
1
2
I tilknytning til samlingen i Rådet var ministrene indbudt til at deltage i trilaterale møder
med formandskabet og Kommissionen om dette spørgsmål.
Høringsprocedure.
12
13522/08 (Presse 274)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0013.png
29.-30.IX.2008
SKOLEFRUGTORD I G
Rådet havde en orienterende debat om et forslag om medfinansiering af ordninger for gratis
uddeling af frugt og grøntsager på skoler (dok.
11380/08).
Samtlige delegationer kan tilslutte sig den pædagogiske og ernæringsmæssige tilgang, men
ministrene ønskede at præcisere nogle af forslagets politiske aspekter på grundlag af et
spørgeskema fra formandskabet (dok.
13399/08).
Med hensyn til aspekterne vedrørende
finansieringen
af og
budgettet
for ordningen ville mange af
delegationerne foretrække en mere ambitiøs budgetbevilling, navnlig til dækning af de tilknyttede
omkostninger (administrationsomkostninger, transport). Der ønskes stor fleksibilitet med hensyn til
valget af berørte befolkningsgrupper eller produkter, som efter flere ministres opfattelse kunne ske
på regionalt eller lokalt plan.
Additionalitetsprincippet,
muligheden for at videreføre de nationale programmer, der er
påbegyndt inden den nye forordnings anvendelse, er ligeledes ønsker, som ministrene flere gange
gav udtryk for.
Hvad endelig angår de omfattede
produkters oprindelse
ønskede et stort flertal af delegationerne
at give fortrinsret til fællesskabsoprindelse i lighed med det, der er indført for
skolemælksordningen. Visse delegationer har dog, ligesom Kommissionens repræsentant, en åben
holdning til dette spørgsmål, navnlig for at tage hensyn til visse frugters sæsonbestemte eller
geografiske disponibilitet (bananer).
Den ordning, Kommissionen har foreslået, giver mulighed for, at Fællesskabet medfinansierer
medlemsstaternes initiativer på området med op til 90 mio. EUR.
Den bør ledsages af pædagogiske foranstaltninger fra medlemsstaternes side for at forklare over for
børnene, hvor vigtig en sund kost er, og således bidrage til at fremme gode kostvaner, der kan dæm-
me op for fedmeepidemien.
I forbindelse med reformen af den fælles markedsordning for frugt og grøntsager i efteråret 2007
havde Rådet opfordret Kommissionen til at fremsætte et forslag om uddeling af frugt i skolerne. I
hvidbogen om en strategi om sundhedsproblemer i relation til ernæring, overvægt og fedme fra
foråret 2007 slog Kommissionen ligeledes til lyd for en sådan foranstaltning.
13522/08 (Presse 274)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0014.png
29.-30.IX.2008
PU KTER U DER EVE TUELT
a)
Forslag om byrdefordelingen med hensyn til bekæmpelsen af klimaændringer på EU-plan:
følger for landbrugssektoren og landbrugsfødevaresektoren i EU - Anmodning fra den
irske delegation
Rådet noterede sig en anmodning fra den irske delegation om de foranstaltninger, der skal træffes
med hensyn til klimaændringer set ud fra et landbrugsmæssigt synspunkt (dok.
13077/08).
Den andel af drivhusgasemissionerne, der hidrører fra landbruget, udgør i Irland en betydelig
procentdel af de samlede emissioner. Landbrugets rolle er afgørende for den irske økonomi, og det
forekommer derfor vanskeligt at reducere den andel af emissionerne, der skyldes
landbrugsaktiviteter, væsentligt.
Kommissionens repræsentant gjorde opmærksom på, at politikken for landdistriktudvikling kunne
omfatte incitamenter til at tage de nye udfordringer op, som for eksempel klimaændringerne, hvilket
Irland allerede var begyndt på som led i sine nationale landbrugsmiljøprogrammer. Mariann
FISCHER BOEL præciserede dog, at Kommissionen ikke gik ind for princippet med en "børs" for
emissionskvoter.
Det Europæiske Råd anførte på sit møde den 8.-9. marts 2007
1
, at energipolitikken for Europa vil
forfølge tre mål: øge forsyningssikkerheden, sikre de europæiske økonomiers konkurrenceevne og
disponibel energi til overkommelige priser og fremme miljømæssig bæredygtighed og bekæmpe
klimaændringer.
b)
Hvordan skal den fælles landbrugspolitiks ikke-brugte midler anvendes - Anmodning fra
den polske delegation
Rådet noterede sig anmodningen fra den polske delegation, der blev støttet af den rumænske,
litauiske, ungarske, slovakiske, lettiske, cypriotiske, portugisiske og bulgarske delegation, om den
fælles landbrugspolitiks ikke-brugte midler, som kunne finansiere dels forskellen i støtteniveauerne
mellem de 15 gamle og de 12 nye medlemsstater og dels omkostningerne i forbindelse med
kvaliteten af visse fællesskabsprodukter med henblik på at gøre dem mere eksportegnede (dok.
13443/08).
Den tyske delegation gjorde opmærksom på, at den nuværende fordelingsnøgle er den, der er anført
i de tilsvarende tiltrædelsestraktater, og at den skal respekteres.
1
Det Europæiske Råds konklusioner: se dok. 7224/1/07 REV 1.
14
13522/08 (Presse 274)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0015.png
29.-30.IX.2008
Kommissionens repræsentant gjorde opmærksom på, at de ikke-brugte margener ikke kan betragtes
som "besparelser", men som midler, der skal føres tilbage til medlemsstaterne. Hun præciserede
ligeledes, at det er budgetmyndighedens to parter, dvs. Rådet og Europa-Parlamentet, der skal
træffe afgørelse om enhver ny tildeling, i lighed med, hvad der blev accepteret i 2007 for Galileo-
projektet, eller med fødevarefaciliteten, der er ved at blive behandlet i Rådets forberedende organer.
c)
Genindførelse af importtold for visse kornarter - Anmodning fra den polske delegation
Rådet noterede sig de betænkeligheder, som den polske delegation, der blev støttet af den østrigske,
græske, ungarske, lettiske, litauiske, nederlandske, rumænske og slovakiske delegation, gav udtryk
for med hensyn til udviklingen i markedssituationen for korn i EU, og dens anmodning om at få
genindført importtold for visse kornarter (dok.
13435/08).
Den spanske, maltesiske og britiske delegation opfordrede derimod Kommissionen til at udvise den
største forsigtighed i betragtning af den store uro på markederne.
Kommissionens repræsentant bekræftede, at Kommissionens tjenestegrene holder øje med
udviklingen i en situation med markeder, der er meget ustabile, også i finansiel henseende.
d)
Handlingsplanen for retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på
skovbrugsområdet (FLEGT)
1
mod ulovlig skovhugst og den dermed forbundne handel -
Anmodning fra den nederlandske delegation
Rådet noterede sig en anmodning fra den nederlandske delegation, der blev støttet af den tyske,
østrigske, bulgarske, danske, luxembourgske, rumænske og britiske delegation, om nødvendigheden
af hurtigst muligt at fremsætte lovgivningsforslag om bekæmpelse af ulovlig skovhugst (dok.
13497/08).
Kommissionens repræsentant meddelte Rådet, at Kommissionen snart vil vedtage et sådant forslag
2
.
1
2
Forest Law Enforcement, Governance and Trade
Er opført på dagsorden for kommissærkollegiets møde den 15. oktober.
15
13522/08 (Presse 274)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0016.png
29.-30.IX.2008
e)
Politik med hensyn til bluetongue (hos får) - Anmodning fra den belgiske, luxembourgske,
spanske og nederlandske delegation
Rådet noterede sig anmodningen fra den belgiske, spanske, luxembourgske og nederlandske
delegation, der blev støttet af den tyske, østrigske, bulgarske, tjekkiske, finske, irske, italienske,
ungarske, litauiske, lettiske, maltesiske, polske, portugisiske, rumænske, slovenske og slovakiske
delegation, vedrørende vaccinationspolitikken med hensyn til bluetongue hos får
1
(dok.
13389/08).
De berørte delegationer gjorde Rådet opmærksom på, at det er nødvendigt med en harmoniseret
europæisk tilgang med det formål at udrydde epizootien, og navnlig på vigtigheden af omfattende
og langsigtede programmer, der finansieres på samme betingelser som i 2008 (fuldstændig
dækning). Ifølge disse bestemmelser, der vedrører aktioner af hastende karakter, var Fællesskabets
finansielle tilskud på 100% af udgifterne til vaccine og 50% af udgifterne til gennemførelse af
vaccinationen.
Kommissionens repræsentant bekræftede, at disse vaccinationsprogrammer fra 2009 ikke længere
kan betragtes som aktioner af hastende karakter og derfor ikke længere vil være omfattet af
bestemmelserne i artikel 3, men af bestemmelserne i artikel 24 i beslutning 90/424/EØF
(veterinærmidler) vedrørende programmerne for bekæmpelse, udryddelse og overvågning, for
hvilke Fællesskabets medfinansiering på nuværende tidspunkt er begrænset til 50% af udgifterne til
vaccine
2
.
Hun mindede om, at Fællesskabets tilskud i 2008 havde været på 136 mio. EUR.
Androulla VASSILIOU, medlem af Kommissionen med ansvar for sundhed og forbrugere,
bekræftede i øvrigt, at hun var i kontakt med Mariann Fischer Boel (landbrug) og Dalia
Grybauskaité (budget) med henblik på at undersøge mulighederne for tilstrækkelig finansiering af
vaccinationsprogrammet for 2009.
3
Hun opfordrede endelig medlemsstaterne til at udnytte disse ressourcer bedst muligt og til fortsat på
samme strenge måde at anvende de øvrige foranstaltninger til bekæmpelse af sygdommen, som for
eksempel overvågning og restriktioner for flytning.
1
2
3
Udtrykket "fièvre catarrhale ovine" er den nøjagtige franske oversættelse af det engelske
udtryk "blue tongue", selv om sygdommen - i den form, der på nuværende tidspunkt hærger
i Nordeuropa - også rammer kvæg.
Kommissionens beslutning 2007/782/EF.
I øjeblikket er det beløb, der er til rådighed til udryddelse for alle sygdomme under et, på
225 mio. EUR for 2009.
16
13522/08 (Presse 274)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0017.png
29.-30.IX.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
LA DBRUG
Afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter - omarbejdet udgave*
Rådet vedtog et direktiv om afsætning af frugtplanteformeringsmateriale og frugtplanter bestemt til
frugtproduktion (omarbejdet udgave) (dok.
9719/08).
Med dette direktiv ophæves Rådets direktiv 92/34/EØF med virkning fra den 30. september 2012.
Det ajourfører og forbedrer fællesskabsbetingelserne, som sikrer, at køberne får
formeringsmateriale og frugtplanter, som er sunde og af god kvalitet. Det forbedrer og forenkler
erhvervslivets lovgivningsrammer på grundlag af den tekniske og videnskabelige udvikling og klare
betingelser, der skal opfyldes, for således at tilgodese forbrugernes og industriens nye behov. Det
supplerer således harmoniseringen med de øvrige direktiver om afsætning af formeringsmateriale,
der for nylig er blevet ændret inden for rammerne af den nye fælles landbrugspolitik.
Økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk produktion
og mærkning af økologiske produkter (dok.
11850/08).
Det drejer sig om at udskyde den obligatoriske brug af fællesskabslogoet, der er fastsat i
forordningen, indtil den 1. juli 2010. De erhvervsdrivende kan imidlertid frivilligt anvende det
nuværende logo, der er fastsat i bilag V til forordning (EØF) nr. 2092/91, indtil et nyt
fællesskabslogo udformes.
13522/08 (Presse 274)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0018.png
29.-30.IX.2008
FISKERI
Fiskeriaftale for det sydlige Indiske Ocean
Rådet godkendte på Fællesskabets vegne fiskeriaftalen for det sydlige Indiske Ocean (dok.
5814/08)
Med aftalen, der blev undertegnet i 2006, oprettes der en ny regional fiskeriforvaltningsorganisation
med ansvar for bevarelse og forvaltning af andre arter end tun på det åbne hav i det sydlige Indiske
Ocean. Fællesskabet har fiskeriinteresser i det sydlige Indiske Ocean og betragtes på grund af
Réunion også som en kyststat. Fællesskabet er derfor i medfør af FN’s havretskonvention forpligtet
til at samarbejde med andre berørte parter om forvaltning og bevarelse af regionens ressourcer.
Den fælles fiskeripolitiks rolle i gennemførelsen af en økosystemtilgang til forvaltning af havet
-
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
12769/08.
Système communautaire d'autorisation d'activités de pêche
Rådet vedtog en forordning om ajourføring af ordningen for tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri
uden for EF-farvande og om tredjelandsfartøjers adgang til EF-farvande
(12085/08 og
12636/08
ADD 1).
Den nye ordning tilsigter at bringe Fællesskabets procedurer for tilladelser i bedre
overensstemmelse med de internationale forpligtelser, som udspringer af bilaterale fiskeriaftaler og
multilaterale aftaler og konventioner, der er vedtaget inden for rammerne af regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer.
Den har ligeledes til formål at opnå en bedre overensstemmelse med EU's mål for den fælles
fiskeripolitik, især for så vidt angår bæredygtigt fiskeri og kontrol.
13522/08 (Presse 274)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0019.png
29.-30.IX.2008
På baggrund af handlingsplanen for 2006-2008 med henblik på at forenkle og forbedre den fælles
fiskeripolitik samt de ændrede vilkår for fiskeri uden for EF-farvande siden vedtagelsen af
forordning nr. 3317/94 og for at overholde de internationale forpligtelser var det nødvendigt at
indføre en generel EF-ordning for tildeling af tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri uden for EF-
farvande.
Det var ligeledes påkrævet at omskrive reglerne for at give fartøjer, der fører et tredjelands flag,
adgang til EF-farvande, da disse regler for øjeblikket er spredt over flere forskellige juridiske
instrumenter.
Den nye forordning indebærer ændringer af forordning nr. 2847/93 og 1627/94 samt ophævelse af
forordning nr. 3317/94.
Ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri
Rådet vedtog en forordning om en EF-ordning, der skal forebygge, afværge og standse ulovligt,
urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU)
(12083/08 og
13139/1/08
ADD 1).
Denne forordning har til formål at sikre bæredygtigheden af fiskebestandene og forbedre situationen
for fiskerne, der udsættes for ulige konkurrence fra ulovlige produkter, men også at imødekomme
forbrugernes ønske om fiskevarer, der hidrører fra et bæredygtigt og fair fiskeri.
Formålet med forordningen er også at standse importen til EU af produkter fra IUU-fiskeri ved
hjælp af foranstaltninger, der omfatter hele forsyningskæden (fiskeri, omladning, forarbejdelse,
landing og handel) "fra net til bord". De vigtigste punkter i forslaget er:
indførelse af en EU-"blacklist" over fartøjer, der ikke overholder reglerne, med udførlige
regler for udarbejdelsen af en sådan liste og konsekvenserne af at komme på listen, og i
visse tilfælde konsekvenserne for tredjelande, hvor sådanne fartøjer er hjemmehørende
indførelse af en attesteringsordning, der skal omfatte al import af fiskevarer med
undtagelse af produkter, der stammer fra indlandsfiskeri og akvakultur
harmonisering inden for EU af sanktionerne i tilfælde af alvorlige overtrædelser: en
maksimumbøde på mindst fem gange værdien af de fiskevarer, der fiskes, mens den
alvorlige overtrædelse begås.
Forordningen anvendes fra den 1. januar 2010.
13522/08 (Presse 274)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453678_0020.png
29.-30.IX.2008
EKSTER E FORBI DELSER
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse i en periode på 12 måneder indtil den 10. okto-
ber 2009 af fælles holdning 2004/694/FUSP om yderligere foranstaltninger til støtte for den
effektive gennemførelse af mandatet til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det
Tidligere Jugoslavien (ICTY) (dok.
12849/08).
Formålet med den fælles holdning er at indefryse alle midler og økonomiske ressourcer, der tilhører
alle de personer, mod hvem ICTY officielt har rejst tiltale for krigsforbrydelser, og som ikke er i
tribunalets varetægt.
GE
EMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
svar på genfremsat begæring 11/c/01/08 fra Oliver REMIEN (dok.
12500/08).
svar på genfremsat begæring 13/c/01/08, idet den svenske delegation dog stemte imod
(dok.
12736/08).
13522/08 (Presse 274)
20
DA